۶۹۱۶۰۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

راه‌حل جدید برای جلوگیری از بدهکاری باشگاه‌ها

ماجرای تکراری مشکلات و بدهی‌های مالی باشگاه‌های فوتبال ایران،‌ موضوعی است که در سال‌های اخیر دغدغه تمام مردم و مسئولان و اهالی فوتبال بوده اما آنهایی که مسئولیت دارند، تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حلی منطقی برای آن پیدا کنند.

شهروند: ماجرای تکراری مشکلات و بدهی‌های مالی باشگاه‌های فوتبال ایران،‌ موضوعی است که در سال‌های اخیر دغدغه تمام مردم و مسئولان و اهالی فوتبال بوده اما آنهایی که مسئولیت دارند، تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حلی منطقی برای آن پیدا کنند. طبیعتا تبعات بین‌المللی بدهی‌ مالی باشگاه‌ها و محرومیت و جرایم نقدی سنگینی که با شکایت خارجی‌ها از سوی فیفا متوجه تیم‌های گوناگون بود،‌ باعث شد بارها و بارها زوایای مختلف این موضوع مهم و اساسی که بلای جان فوتبال کشور است، مورد بررسی قرار بگیرد اما هنوز این ماجرا ادامه دارد. باشگاه‌های فوتبال ایران بدهکار هستند و چون پولی در بساط ندارند، نه‌تنها نمی‌توانند پول طلبکاران را به صورت کامل بدهند،‌ بلکه‌ سال‌به‌سال میزان بدهی انباشته آنها بیشتر هم می‌شود.

کمیته بی‌انضباطی!

یکی از مشکلات بسیار بزرگ در داستان بدهی باشگاه‌ها ضعف ارکان قضائی فوتبال ایران در تمام سال‌های گذشته بوده است. فدراسیون در تمامی زمینه‌ها و قواعد مدیریتی باید تابع سیاست‌ها و قوانین فیفا باشد و ساختار اجرایی و اداری این مجموعه هم الهام‌گرفته از سیستم مدیریتی در فدراسیون جهانی فوتبال است. فیفا بارها و بارها نشان داده روی شفافیت مالی حساسیت زیادی دارد و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد که باشگاهی به افراد بدهی داشته باشد و برای صیانت از حقوق فوتبال برخورد و رفتاری جدی با باشگاه‌های بدهکار دارد و محرومیت‌هایی جدی برای تیم‌هایی که به این قاعده توجه ندارند، درنظر می‌گیرد که محرومیت سه تیم بزرگ فوتبال ایران یعنی پرسپولیس، ‌تراکتورسازی و استقلال در یک‌سال گذشته به خوبی نشانگر همین موضوع است. حتی باشگاه پدیده که در نیم‌فصل اول در جدول بالانشین بود، به خاطر بدهی مالی با حکم فیفا ٦ امتیاز خود را از دست داد. به همین ترتیب، اگر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به معنای واقعی سیاست‌های کمیته انضباطی فیفا را اجرا می‌کرد، هیچ‌وقت امروز تمام باشگاه‌های ایرانی بدهکار نبودند.

باشگاه‌ها به زمین و زمان بدهکارند

باشگاه‌ها در ایران به زمین و زمان بدهکار هستند. از اعضای بازیکن و مربی و ماساژور و ایجنت گرفته تا هتل و آژانس‌های هواپیمایی و استادیوم‌ها و..! همان‌طور که اشاره شد، کمیته انضباطی برای پرونده‌های مختلف شکایت از باشگاه‌ها حکم صادر کرده اما معمولا این آرا ضمانت اجرایی ندارند و به همین خاطر ‌سال‌به‌سال به بدهی باشگاه‌ها افزوده می‌شود. این درحالی است که رکن قضائی می‌توانست با صدور حکم کسر امتیاز‌، محرومیت و حتی سقوط به یک دسته پایین‌تر با باشگاه‌هایی که نظم و انضباط مالی ندارند، فوتبال را فدای مصلحت‌اندیشی نکند! منتهی برای مسئولان فوتبال کشور مصلحت‌اندیشی اهمیت بیشتری تا اجرای درست قوانین داشته است. به همین خاطر، کار به جایی رسید که بدهی باشگاه‌ها مورد توجه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت و آنها تیم‌های ایرانی را تهدید به کنارگذاشتن از مسابقات بین‌المللی کردند. به دنبال این تهدید، طلبکاران ایرانی‌ هم وقتی دیدند شکایتشان از باشگاه‌ها در ارکان قضائی فوتبال ایران به جایی نمی‌رسد،‌ دست به دامان FIFA وAFC شدند و همین مسأله جنجال را به اوج خود رساند.

راه‌حلی که خوب نبود

در دو، سه‌سال گذشته یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش بدهی باشگاه‌ها و پرداخت آنها این بود که در فصل نقل و انتقالات باشگاه‌ها در ازای جذب بازیکنان جدید بخش عمده‌ای از بدهی‌های خود را پرداخت کنند که مجوز ثبت قرارداد جدید بازیکنان به آنها داده شود. البته این قانون هم به درستی اجرا نشد و مشکل هنوز پابرجاست. از آنجایی که اکثر باشگاه‌های ایرانی در تسویه‌حساب با بازیکنان و مربیان طرف قرارداد خود بدقول هستند و به تعهدات پایبند نیستند،‌ به ‌نظر می‌رسد سازمان لیگ رسیدگی به پرونده بدهی باشگاه‌ها را از همین موضوع به صورت جدی از فصل آینده آغاز خواهد کرد.

باشگاه‌ها باید در طول‌ سال با بازیکنان و مربیان تسویه کنند

مدیران سازمان لیگ به دنبال اجرای طرحی هستند که براساس آن تمام باشگاه‌ها در ابتدای فصل باید تضامین و تعهدات رسمی به این مجموعه برای تسویه‌حساب با بازیکنان و مربیان در طول فصل بدهند. به این ترتیب، دیگر شاهد اعتصاب بازیکنان و تهدید به حضور پیدانکردن آنها در مسابقات و مسائل این‌چنینی که لیگ را با بحران مواجه می‌کند، نخواهیم بود. البته هنوز مکانیزم کامل اجرای این طرح اجرا نشده اما مسئولان سازمان لیگ در سفر اخیر خود به ایتالیا با الگوبرداری از سیستم مالی رایج در این کشور برای رسیدگی مشکلات مورد اشاره قصد دارند این طرح را در ایران اجرا کنند.

بهاروند: باید مقدماتی را فراهم کنیم که باشگاه‌ها به موقع پول بازیکنان را بدهند

حیدر بهاروند نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ در گفت‌وگو با روزنامه شهروند درباره بدهکاربودن باشگاه‌های ایرانی گفت: «ما به‌ زودی گزارش دقیقی از دستاوردهای سفر خود به ایتالیا منتشر خواهیم کرد. حقیقت امر این است که در بسیاری از زمینه‌ها فوتبال ایران فاصله بسیار زیادی از آنها دارد. یکی از این مسائل شفافیت مالی در زمینه قراردادها و مناسبات مالی افراد با باشگاه‌ها بود. سرپرست فدراسیون فوتبال این کشور به ما تأکید کرد، آن‌جا اصلا بدهی باشگاه به بازیکن معنایی ندارد و سختگیری زیادی برای تسویه‌حساب باشگاه‌ها با افراد طرف قرارداد خود می‌شود. در آنها به‌طور مثال باشگاه‌ها باید گزارشی پیرامون وضع مالی و پرداختی به بازیکنان و مربیان در مقاطع زمانی مختلف فصل بدهند و هر باشگاهی به تعهد خود عمل نکند، صرف‌نظر از این‌که چه اسم و رسم یا شرایطی دارد، با برخورد جدی فدراسیون مواجه می‌شود. ما می‌توانیم برای رسیدگی به بحران مالی باشگاه‌ها این طرح را در فوتبال ایران اجرایی کنیم و به‌طور مثال مدام فعالیت باشگا‌ه‌ را رصد کنیم و از آنها هر دو یا سه‌ماه یک‌بار گزارش مالی پرداخت‌ها به بازیکنان و مربیان را بگیریم». رئیس سازمان لیگ در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «البته یکی از مشکلات اساسی فوتبال ایران عدم اجرای تعهدات از سوی اسپانسر‌ها و پرداخت‌نشدن حق پخش تلویزیونی است، ولی ما می‌توانیم با همکاری خود این باشگاه‌ها شرایطی را فراهم کنیم که آنها در طول فصل پرداختی منظمی به افراد طرف قرارداد داشته باشند و از آنها برای اجرای آن تعهد بگیریم. قطعا درصورت تصویب این طرح و رسیدن به مدل اجرای آن اطلاع‌رسانی دقیق درباره‌اش انجام خواهیم داد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج