۶۹۱۹۸۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

استقبال غربی‌ها از رمان‌های شرقی

روزنامه گاردین در گزارشی به موفقیت رمان‌های کره‌ای در کشورهای انگلیسی‌زبان پرداخته و دلایل آن را از زبان ناشران بیان کرده است.

ایبنا به نقل از گاردین: دسامبر سال گذشته اون سو کیم، رمان‌نویس اهل کره جنوبی برای نوشتن کتاب جدیدش به یک سفر دریایی به جنوب شرقی آسیا در فیجی رفت و تقریباً تا ماه آگوست امسال هیچ‌کس از او خبر نداشت. بسیاری از ناشران جهان در این مدت به دنبال این بودند که خبری از کتاب جدید او بگیرند؛ ناشرانی از آلمان، انگلستان، جمهوری چک و ترکیه برای چاپ کتابی که هنوز نامش را نیز نمی‌دانستند، پیشنهاد امضای قرارداد دادند.

کیم تنها رمان‌نویس معاصر کشور کره جنوبی نیست که ناشران غربی در جستجوی چاپ آثارشان هستند، بلکه بسیاری دیگر از نویسندگان کره‌ای در غرب طرفداران زیادی پیدا کردند. باربارا زیتور، مدیر برنامه‌های کیم می‌گوید: «این روزها در کشورهای انگلیسی‌زبان مردم داستان‌های شرقی و به خصوص کره‌ای را دوست دارند. مردم اروپا و آمریکا از داستان‌های مهیج شمال اروپا خسته شده‌اند و به دنبال آثار جدیدی هستند. نویسندگان کره‌ای به خاطر مهارت خاص خود در داستان‌گویی و موجزنویسی این روزها طرفداران بی‌شماری در کشورهای انگلیسی‌زبان پیدا کرده‌اند. خوانندگان ترجيح می‌دهند جملات و پاراگراف‌هایی را بخوانند که حداقل تعداد لغات را داشته باشند.»

در نوشته‌های نویسندگان کره‌ای چیز عجیب و غریبی یا اسرارآمیزی وجود ندارد. آنها تنها داستان زندگی مردمان‌شان را با زبانی ساده تعریف می‌کنند و در جملات‌شان به دنبال ایهام و استعاره نیستند و تنها قصد دارند جامعه، خانواده، وفاداری و طبیعت کشورشان را به تصویر بکشند.

سومین رمان یو جئونگ، با عنوان «پسر خوب» پرفروش‌ترین کتاب ماه می در انگلستان بود. وقتی رمان «گیاه‌خوار» نوشته هان کانگ، جایزه من بوکر را کسب کرد، توجه بسیاری از مردم کشورهای انگلیسی‌زبان به رمان‌های این کشور جلب شد. طبق آمارهای کشور انگلستان در سال ۲۰۰۱ تنها ۸۸ نسخه از رمان‌های کره‌ای در این کشور فروش رفت ولی این رقم در سال ۲۰۱۵ به عدد ۱۰.۱۹۱ جلد رمان رسید. طبق آمار ناشران انگلیسی در طول پنج سال گذشته ترجمه کتاب‌های کره‌ای به انگلیسی نسبت دوبرابر شده است.

ایلاه احمد، مدیر انتشارات لیتل براون انگلستان که ناشر کتاب «پسر خوب» جئونگ نیز هست اعتقاد دارد استقبال از رمان‌های کره‌ای به خاطر غریبه بودن فرهنگ این کشور در غرب است. وی می‌گوید: «در کشورهای انگلیسی‌زبان رمان‌های روانشناختی بسیار طرفدار دارد. ولی این ژانر وقتی توسط نویسندگانی نوشته شود که از یک فرهنگ غریبه هستند طرفداران بیشتری کسب می‌کند.»

در رمان «پسر خوب» که توسط چی یانگ کیم به زبان انگلیسی ترجمه شده، داستان زندگی دانشجویی روایت می‌شود که وقتی در آپارتمانش از خواب بیدار می‌شود با جنازه مادرش روبرو می‌شود. او از ترس اتهام به قتل جنازه مادرش را پنهان می‌کند و در جستجوی قاتل می‌گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج