۶۹۲۲۶۳
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

کارناوال نوروزخوانی در تهران

جواد انصافی گفت: «نوروز خوانی» را با نگاهی محتوایی اجرا می‌کنیم.

هنرآنلاین: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش‌های آیینی سنتی از امروز ۲۶ اسفند ماه ساعت ۲۰ نمایش "نوروز خوانی" را در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد اجرا خواهد کرد. این اثر نمایشی به نویسندگی وکارگردانی انصافی در مدت زمان یک ساعت تمامی آیین‌ها و سنت‌های نوروزخوانی را برای تماشاگران به نمایش می‌گذارد و نوروزخوانان سراسر ایران را به مخاطبان معرفی می‌کند. در نمایش "نوروز خوانی" جواد انصافی، احمد آهسته، رضا معراجی، امیرمحمد انصافی، ابوالفضل عشرب، فرشته اعظمی، تینا نوروزی، نوشین نامی و فروغ یزدان به عنوان بازیگر حضور دارند. این اثر نمایشی سال گذشته نیز در پردیس تئاتر تهران اجرا شده است.

کارناوال نوروزخوانی در تهران

جواد انصافی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره "نوروز خوانی" گفت: نوروز خوانی از ایران باستان تا به امروز مرسوم بوده و اولین نوروز خوان‌ها عمو نوروز و حاجی فیروز بوده‌اند که همه ایرانیان با این دو نوروز خوان آشنایی دارند. اما در کشور ما نوروز خوان‌های بسیاری از جمله تکمچی در آذربایجان، نوروز سلطان در مازندران، عروس گولی در گیلان، رشکی در استان مرکزی، ماسی در کردستان و آتش افروز در فارس وجود دارند.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه تا کنون کسی نگاهی محتوایی به نوروز خوانی نداشته است، درباره اجرای مجدد این اثر خاطر نشان کرد: در صورتیکه هر ساله این نمایش اجرا شود باز برای مخاطبان تازگی خواهد داشت و از آنجا که در ایام نوروز هستیم، "نوروز خوانی" نیز با این روزها مناسبت دارد.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه در این نمایش به شکل نمادین علاوه بر نوروز خوانی ابعاد فرهنگی و تاریخی نوروز به ویژه هفت سین به تصویر کشیده می‌شود، درباره تغییرات اجرای جدید این نمایش عنوان کرد: در اجرای دوباره این اثر نمایشی نوروز خوانی‌ها را تکمیل کردیم و مخاطبان می‌توانند "عروس گلی" نوروز خوانی گیلان، "نوروزه نوا" مربوط به استان البرز و طالقان، "ریشکی و ماسی" نوروز خوانی استان مرکزی، نوروز خوانی شمیران، کردستان و شیراز را ببینند. در این نمایش نوروز خوانی سراسر ایران اجرا خواهدشد.

انصافی در ادامه صحبت‌هایش افزود: در سال گذشته که در پردیس تئاتر تهران این نمایش را اجرا کردیم، متاسفانه این پردیس تئاتری برای مخاطبان تئاتر چندان شناخته شده نبود و استقبال متوسطی از این اثر شد. امسال کارناوال شادی را در نظر گرفتیم که بخشی از "نوروز خوانی" را در مدت 10 دقیقه اجرا می‌کنیم و در پایان اعلام می‌کنیم در صورتیکه کسی علاقه دارد این نمایش را به صورت کامل ببینند به این منظور به پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کند. . تا کنون این کارناوال در مکان‌هایی چون کاخ گلستان و میدان حسن آباد اجرا شده است.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: نوازندگان: حسن مصطفی پور، بارمان اهورا و احسان سامانی منش، طراح حرکت: حامد نصر آبادیان، طراح دکور: ساسان فرهادپور، طراح لباس و صحنه: فروغ یزدان و مدیران صحنه: مهدی سراج و ملیکا ظاهرخانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "نوروز خوانی" را که تا 30 فروردین ماه به روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج