۶۹۲۴۲۶
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

خط و نشان مسکو - واشنگتن در میدان سوریه

سوریه اکنون به آوردگاهی برای بازیگران بین المللی بحران این کشور تبدیل شده که عقب نشینی از آن دشوار به نظر می رسد. در شرایط برقراری آتش بس و دست برتر نیروهای دولتی در بیشتر مناطق سوریه، اصطکاک میان روسیه و آمریکا وضعیتی روزافزون یافته است.

خبرگزاری ایرنا: سوریه اکنون به آوردگاهی برای بازیگران بین المللی بحران این کشور تبدیل شده که عقب نشینی از آن دشوار به نظر می رسد. در شرایط برقراری آتش بس و دست برتر نیروهای دولتی در بیشتر مناطق سوریه، اصطکاک میان روسیه و آمریکا وضعیتی روزافزون یافته است.

بحران سوریه وارد هشتمین سال خود شده و در بخش هایی از این کشور همچنان جنگ و ناآرامی ادامه دارد.

در همین ارتباط، وزیران امور خارجه سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه روز جمعه ۲۵ اسفندماه در آستانه پایتخت قزاقستان به بررسی و ارزیابی اوضاع سوریه پرداختند و کاهش تنش در مناطق مختلف سوریه را مقدمه ورود به پروسه سیاسی در این کشور دانستند.

در سوی دیگر، آمریکا و همپیمانانش با تهدید های بی اساس خود در جهت برهم زدن روند سیاسی دست به هر تلاشی می‌زنند. رسانه های عربی در روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** تلاش اردوگاه ضدسوری برای به شکست کشاندن مذاکرات سیاسی

روزنامه های «الاخبار» لبنان و «رای الیوم» چاپ لندن و «الثوره» سوریه به تکاپوی آمریکا و همپیمانان واشنگتن در مسیر حمایت از گروه های تروریستی و سنگ اندازی این کشورها در مسیر راهکار سیاسی بحران سوریه پرداختند.
به نوشته روزنامه الاخبار، با شکست روند مصالحه در یکی از مناطق غوطه شرقی و خروج نامنظم غیرنظامیان از شهر به خاطر فرار از تنش نظامی، گروه های مسلح در غوطه که از حمایت واشنگتن و همپیمانان آن برخوردارند، تلاش می کنند روند مذاکره با طرف روسی را به ژنو منتقل کنند. این در شرایطی است که روسیه، ترکیه و ایران بر ضرورت حفظ دستاوردهای مذاکرات آستانه و سوچی تاکید کردند. درخواست ها برای برپایی نشست در ژنو در چارچوب تلاش های مشترک آمریکا و کشورهای اروپایی به منظور رویارویی با تفاهم روسیه، ایران و ترکیه است که در نشست های آستانه و سوچی به دست آمده است. همزمان با نشست وزیران امور خارجه کشورهای ضامن آتش بس سوریه در آستانه و تاکید بر اجرایی سازی توافق های گذشته از جمله نابودسازی جبهه النصره و حفظ دستاوردهای توافق های گذشته در شورای امنیت هم تلاشی هایی علیه این پویش ها صورت گرفت. در آستانه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه کشورهای غربی را به حمایت از تروریست ها برای حفظ قدرت نظامی آنها متهم کرد.

روزنامه رای الیوم در گزارشی آورد: نمایندگان سه کشور ضامن آتش بس در نشست آستانه توافق خود روی خروج تروریست ها از غوطه را اعلام کردند. اما موضوعی که قابل توجه است اینکه آمریکا هنوز هم سکوت اختیار کرده و عکس العمل احتمالی خود را محرمانه نگه داشته است. به نظر می رسد آمریکا این موضوع را بر عهده فرانسه گذاشته است. به طوری که وزیر امور خارجه فرانسه گفت در صورتی که ثابت شود نیروهای سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند فرانسه از این نیروها انتقام خواهد گرفت. این در شرایطی است که نیروهای نظام سوریه به طور پرشتابی در غوطه در حال پیشروی هستند و حدود 80 درصد این منطقه را از کنترل گروه های تروریستی خارج کرده اند. در همین حال آمریکا و فرانسه مترصد بهره جویی از اظهارات «استفان دیمستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در مورد استفاده از تسلیحات ممنوعه در غوطه شرقی هستند.

به نوشته روزنامه الثوره، همه نمایش و کمدی های طنزآمیزی که حول اتهام های شیمیایی یا توطئه چینی های انگلیس علیه روسیه طراحی شده مسکو را از موضع ثابت خود درباره بحران سوریه و مبارزه با تروریسم منصرف نخواهد کرد و مسکو مبارزه با تروریسم و نابودی آن را اصلی ترین راه برای بازگشت امنیت و ثبات به سوریه و حل سیاسی بحران این کشور می داند.

الثورة افزود: همه تلاش های آمریکا برای تغییر معادلات و دست کم باقی ماندن اوضاع کنونی در نتیجه پایداری راهبردی دمشق و همپیمانان با شکست روبرو شده است. این نشان می دهد آمریکا دیگر به تنهایی نمی تواند سرنوشت سوریه و منطقه را مشخص کند. در نتیجه سخن از شکست طرح آمریکا با ابعاد و اهداف گسترده آن در سوریه و منطقه منطقی است.

** رقابت غربی ها با روسیه در آوردگاه سوریه

روزنامه های«هسپرس» مغرب و «الدستور» اردن و نیز «العرب» و «الحیات» چاپ لندن با اشاره به دست برتر نظام سوریه در میدان های نبرد علیه تروریسم، رقابت روسیه و آمریکا را کانون توجه قرار دادند.

روزنامه العرب در گزارشی به قلم «خطار ابودیاب» نوشت: در آستانه انتخاب «پوتین» برای ریاست جمهوری روسیه، سوریه به میدان تسویه حساب ها تبدیل شده است. پس از تصمیم ترامپ برای سامان دهی به اوضاع داخلی و شکل دهی تیمی به منظور رویارویی با چالش های خارجی و در سایه مشاجره اخیر میان لندن و مسکو تنش میان روسیه و ناتو از اوکراین و حوزه بالتیک به دیگر مناطق جهان هم کشیده شده است. این بیانگر اوج گیری آزمون قدرت در سوریه است. به نظر می رسد روسیه برای انتقام گیری از شکست های دوران امپراتوری تا دوران کمونسیم پافشاری می کند. نمی توان در برابر روسیه مقاومت یا برای کنترل آن کاری کرد. در نتیجهِ تحولات جنگ سوریه، درگیری به مرحله پیشرفته ای منتقل و این کشور به یکی از داغ ترین کانون درگیری ها تبدیل شده است.

روزنامه الکترونیکی هسپرس مغرب در گزارشی به قلم «اسماعیل عزام» نوشت: پس از سپری شدن هفت سال از بحران، اکنون مردم سوریه بزرگترین قربانی این روند خونین هستند. مخالفان سوریه هم در فهرست زیان دیدگاه هستند. این گروه ها نتوانستند اختلافات خود را کنار گذارند و به شاخه های مختلفی تقسیم شدند به ویژه گروه های مسلحی هم به آنان ملحق شدند که در فهرست تروریسم قرار دارند. اکنون با توجه به تحولات در میدان های نبرد، نظام سوریه در مقایسه با روزهای نخست بحران سوریه وضعیت بهتری دارد.

به نوشته روزنامه الدستور اردن، فضای خوش بینی برای رسیدن به راه حل سیاسی در جهت پایان دادن به بحران سوریه که در نیمه دوم سال گذشته میلادی به وجود آمده بود کم رنگ است. بحران سوریه در نتیجه افزایش دامنه تنش میان روسیه و آمریکا در سطح جهانی و به ویژه در سوریه رو به وخامت است. سوریه میدان شکست اراده ها است. در جبهه های بسیار و در هم تنیده این کشور نشانه های نظام منطقه ای و جهانی جدید ترسیم خواهد شد.
روزنامه الحیات هم در گزارشی به قلم «جهاد خازن» آورد: آنچه مردم سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون با آن روبرو شدند گویا کافی نبوده و اکنون مسکو و واشنگتن بیش از پیش در این کشور برای یکدیگر خط و نشان می کشند. بنابر اعلان روسیه اگر نیروهای این کشور در نتیجه حمله جنگنده های آمریکا هدف قرار گیرند مسکو از خود واکنش قاطعی نشان خواهد داد و عکس العمل آمریکا در این زمینه نیز وضعیت را بدتر کرده است. اگر این دو کشور فقط به تهدیدها بسنده کنند چندان نگران کننده نیست اما اگر تهدیدهای خود را اجرایی سازند سوریه بیش از پیش به میدان جنگ داخلی و همچنین جنگ میان قدرت های جهانی تبدیل خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین آزمود ه.

      اگه جنگ بین روسیه وامریکا در خاک سوریه شروع بشه. مطمئنم که پوووووز آمریکای جنایت کار به خاک مالیده خواهد شد. انشالله

    • م

      جام جهانی قهرمانی نظامی از آن تیم برنده نبرد ادلب خواهد بود اگرچه ممکن است تیم برنده فاقد صفات و ارزش های اخلاقی و منش پهلوانی باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج