۶۹۲۶۸۱
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

شمارش معکوس برای تعیین دستمزد ۹۷

جلسات مزد در روزهاي پاياني سال، پرساعت و فشرده برگزار مي‌شود تا تکليف حداقل دستمزد کارگران مشخص شود. هرچند تا زمان نگارش اين گزارش هنوز تکليف ميزان رشد مزد مشخص نشده است؛ اما براساس مذاکرات جلسه‌اي که شنبه‌شب از ساعت ٢٠ تا چهار بامداد روز يکشنبه برگزار شده بود، اختلاف نظرها کاهش يافته است.

روزنامه شرق: جلسات مزد در روزهاي پاياني سال، پرساعت و فشرده برگزار مي‌شود تا تکليف حداقل دستمزد کارگران مشخص شود. هرچند تا زمان نگارش اين گزارش هنوز تکليف ميزان رشد مزد مشخص نشده است؛ اما براساس مذاکرات جلسه‌اي که شنبه‌شب از ساعت ٢٠ تا چهار بامداد روز يکشنبه برگزار شده بود، اختلاف نظرها کاهش يافته است.

اختلاف نظر بين نمايندگان کارگران و کارفرمايان سبب شد دويست‌وهفتادوسومين جلسه شوراي‌عالي کار از ساعت ٢٠ شب گذشته با حضور وزراي کار، صنعت و اقتصاد و شرکاي اجتماعي در محل وزارت کار برای تعيين دستمزد ٩٧ کارگران بدون نتيجه پايان يابد. گرچه اختلافات عميق پس از مذاکرات طولاني هشت‌ساعته شنبه‌شب تا حد زيادي تعديل شد؛ اما نهايتا روي نرخ توافق نهايي صورت نگرفت. براساس اخباري که روز يکشنبه منتشر شد، در ابتداي مذاکرات، نمايندگان کارگري پيشنهاد افزايش ٣٦درصدي حداقل حقوق را ارائه دادند، نمايندگان کارفرمايي پيشنهاد افزايش حدود هشت درصد مطابق با نرخ تورم و نمايندگان دولت پيشنهاد افزايش حدود ١٠ تا ١٢‌درصدي را مطرح کردند. پس از دو ساعت مذاکره و چانه‌زني، پيشنهاد دولت افزايش ٢٠درصدي، پيشنهاد اعضاي کارفرمايي افزايش حدود ١٤ تا ١٥ درصد و پيشنهاد اعضاي کارگري ٢٩,٣ درصد براي افزايش حداقل دستمزد بود؛ اما اين اعداد از سوي نمايندگان کارگران و کارفرمايان در زمان استراحت جلسه روز يکشنبه تکذيب و عنوان شد اين عددها فقط گمانه‌زني است.

گويا هر دو گروه تصميم گرفتند تا قطعي‌نشدن نرخ دستمزد از اعلام هرگونه نرخي که در جلسه عنوان شده است، پرهيز کنند. با وجود تکذيب نمايندگان دو گروه، وزير کار از اختلاف نظرات اين دو گروه که بين هشت تا ٣٠ درصد در نوسان بوده، خبر داده است.وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي که پس از جلسه شب يکشنبه با خبرنگاران گفت‌وگو کرد، توضيح داد: کارگران و کارفرمايان درباره ميزان دستمزد ٩٧ اختلاف بسيار زيادي با هم داشتند که خوشبختانه با چانه‌زني‌هاي بسيار توانستيم به‌ صورت تقريبي به توافقي نسبي دست يابيم؛ اما تصويب نهايي روز يکشنبه در جلسه شوراي عالي کار خواهد بود.

نمی‌‌توان عقب‌ماندگي مزد را يکباره جبران کرد

علي ربيعي گفت: توقع کارگران درباره افزايش دستمزد بر حق است؛ اما نمي‌توان عقب‌ماندگي دستمزد سال‌هاي گذشته را يکباره جبران کرد. او گفت: کارگران مي‌خواهند کسري سال‌هاي گذشته را يکباره جبران کنند که انجام اين کار مشکل است. ربيعي توضيح داد: نشست شوراي‌عالي کار که از ساعت هشت شب گذشته آغاز شد، پس از هشت ساعت مذاکره به نتيجه نرسيد و ادامه آن به امشب موکول شد.

ربيعي يادآور شد: گروه کارگري و کارفرمايي معتقدند که نرخ افزايش دستمزد بايد از شيب تورم پيشي بگيرد. وزير کار گفت: درصد افزايش بين ٨.٢ تا ٣٠ درصد در نوسان بود که ديدگاه گروه‌هاي کار در حال نزديک‌شدن به يکديگر است. او بيان کرد: مي‌خواهيم در اين نشست، دو طرف کارگر و کارفرما اقناع شوند و سه گروه کارگر، کارفرما و دولت مصوبه مزد را امضا کنند؛ نه اينکه فقط امضاي دو گروه از شرکاي اجتماعي کار را داشته باشد. ربيعي با بيان اينکه افزايش دستمزد بيش از نرخ تورم اعلامي خواهد بود، افزود: براي بخش صنعت، کشش بالاي پرداخت دستمزد دشوار است و بايد حداقل دستمزد با در‌نظر‌گرفتن معيشت دشوار کارگران و وضعيت صنعت کشور تصميم‌گيري شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه8تا10درصده نمیخواهیم تا ساعت 4بامداد بشینن جلسه بگیرن زحمت کشیدن هر سه نماینده برن بخوابن

    • قرمزته

      اقایان محترم و مسئولین حقوق یک کارگر زحمت کش و سخت کوش با هشت ساعت کار با این نرخ تورم و گرانی نباید زیر 3 میلیون باشه کجای کار هستید هی جلسه تعیین حقوق میزارید دم از 15 و 20 درصد میزنید خجالت بکشید با این کارهاتون دنیا و جهان با این حقوق های کم و تفرقه گذاشتن به ما میخندن

    • سعید

      یقینا هر چی کارفرما بخواهد همون می شود. قدرت در دست سرمایه داران است نه کارگر مظلوم.

    • بدون نام

      برای چی یکباره نمیشه الان ده ساله مگین یکباره نمیشه خوب تو این ده سال افزایش میدادین

    • بدون نام

      کارگران اگه سرحال و با نشاط نباشند کارفرما بیشتر زر می‌کند

    • محمد سلطان

      هرچقدر که دستمزد بالابرود به همان اندازه ضربدر 2 اجاره بها وکرایه ووسایل معیشت گران خواهد شد واین بهانه ای برای دولت جهت گران کردن کالاهاست بنابراین نباید دلخوش به اضافه کردن حقوق بود جون دودش اول به چشم کارگر خواهد رفت!

    • بدون نام

      بنده به عنوان یک کارگر جاداره از نماینده کارگران عزیز که در جلسات شرکت میکنن و از کارگرا دفاع میکنن تشکر بکنم ممنون از زحمات شبانه روزی شما

    • علوی

      خوب معلومه هر چی کارفرما میگه همه میدونن کی حال کارگر رو میفهمه

    • بدون نام

      اعضای محترم سه گروه لطف کنین 14 روز تشریف بیارن کنار کارگران عسلویه کار کنن نیاز ب افزایش حقوق هم نداریم

    • بدون نام

      من در یکی از کارخانجات لبنی تبریز کار می کنم ، اینجا مدیرانی که واقعا لیاقت کار هم ندارند و آنچنانی خودشان را کشیدن بالا !!و اتفاقا جامعه را هم اینها با این کاراشون بهم میزنن، ماهی ده میلیون می گیره ، من کارشناس با 25 سال سابقه کار،حالاد کارگر هم نه، دو تومن نمی گیرم !! حداقل و حد اکثر همش حرف.
      با اینکه به احتمال 90 درصد نظرم سانسور خواهد شد ولی حالا.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج