۶۹۳۶۹۳
۱۱ نظر
۵۰۱۹
۱۱ نظر
۵۰۱۹
پ

دُم خروس در پیام نوروزی ترامپ

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: رییس جمهوری آمریکا برای مردم ایران پیام نوروزی فرستاده و بر پاره‌ای شعارهای حقوق بشری و لیبرالی تأکید ورزیده و به بهانۀ آن به جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله کرده است.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: رییس جمهوری آمریکا برای مردم ایران پیام نوروزی فرستاده و بر پاره‌ای شعارهای حقوق بشری و لیبرالی تأکید ورزیده و به بهانۀ آن به جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله کرده است.

در این گفتار بر آن نیستم که مدعاهای او را بررسم چرا که نفی مطلق، هم‌زبانی با سیاست‌های رسمی است و سخن گفتن دربارۀ برخی سوء‌تفاهم خیز.

انگیزه اما نکته‌ای دیگر است. آیا کسی که با تهدید به خروج از برجام یا توافق هسته‌ای وین کمک می کند صدای رادیکال ها در ایران بلند‌تر و به سبب تشدید تحریم ها مردم بیش از پیش گرفتار مشکلات معیشتی شوند می تواند دم از حمایت مردم زند؟

تنها یک گروه با ترامپ هم داستانی می کنند. آنان که می‌گویند « کار را یک‌سره می کند» و البته دیده‌ایم که آمریکایی‌ها چگونه در عراق و افغانستان کار را یک‌سره کردند و این یک‌سره‌سازی ۱۵ سال است به بهای جان انسا‌ن‌های فراوان و صدها میلیارد دلار خسارت تمام شده است.

آن نکته اما این فقره هم نیست. از خواننده گرامی این متن می خواهم دقت کند بر چه موضوعی انگشت می گذارم.
تناقض گویی و دروغ ترامپ در این است که هر گاه در ایران دولت لیبرالی و اگر نخواهیم از این لفظ استفاده کنیم دولتی با نگاه مثبت به جامعۀ جهانی و در عین برخوردار از پشتوانۀ مردمی شکل گرفته آن که تیشه برداشته و به جان او افتاده دولت ایالات متحده بوده که خود را سردمدار این شعار معرفی می کند.

4 نمونه باید کافی باشد:

نمونۀ اول: دولت ملی دکتر مصدق در سال 1330 اندیشه های لیبرالی داشت و می خواست منافع نفت ایران نه با فرمول 16 درصد برای ما و 84 درصد برای انگلیسی ها که دست کم مانند شرکت های نفتی آمریکایی 50- 50 باشد و به دولت آمریکا هم بد گمان نبود. اما دولت لیبرالی در ایران را که برانداخت؟ آمریکای لیبرال!

نمونۀ دوم: دولت دموکراسی خواه مهندس بازرگان در سال 1357 نیز یک دولت لیبرالی بود. اما چرا برافتاد؟ چون همان آمریکایی ها محمد رضا شاه را با نام مستعار به آمریکا بردند. کاری که معلوم بود تحریک آمیز است. گابریل گارسیا مارکز هم به صراحت در کتاب « یادداشت های 5 ساله» انتقال شاه به آمریکا را پوست خربزۀ راکفلر و جمهوری خواهان زیر پای کارتر می داند. آنان البته می خواستند کارتر را ساقط کنند و کردند اما موجب اشغال سفارت آمریکا و سقوط دولت لیبرالی بازرگان هم شدند و همین امکان انتخاب بازرگان به ریاست جمهوری را نیز منتفی کرد.

هر چند که اولین رییس جمهوری هم با ادعای همین گفتمان پیروز شد اما جنگ درگرفت و به موضوع اصلی بدل شد و گفتمان های دموکراسی خواهی تحت الشعاع جنگ قرار گرفت. هر چند که تحمیل جنگ را نیز می توان اقدامی دیگر برای به حاشیه بردن گفتمان های آزادی خواهانه و غلبه گفتمان های اقتدارگرایانه دانست.

نمونۀ سوم: سید محمد خاتمی در دوم خرداد 1376 با شعار «جامعۀ مدنی» پیروز شد ولی تمدید همه سالۀ تحریم های محدود به فرمان بیل کلینتون، از بلندای دیوار بی اعتمادی نکاست. در سال 80 و در زمان جرج بوش رییس جمهوری ایران در زمرۀ نخستین سران جهان بود که واقعۀ 11 سپتامبر 2001 میلادی را محکوم و با خانواده های قربانیان ابراز هم دردی کرد. از شهریور 1380 تا دی ماه همان سال اما تنها 4 ماه فاصله بود و در این ماه جرج بوش ایران را در کنار عراق و کُره شمالی در محور شرارت توصیف کرد و پس از چندی پروندۀ هسته ای ایران را به جریان انداخت تا یک دولت لیبرالی دیگر را ناکام و در مقابل مخالفان داخلی تحت فشار بگذارد.

نمونۀ چهارم هم دولت توسعه گرای روحانی و برجام است. رییس جمهوری ایران تمام تلاش خود را به کار بست تا مجوز مذاکره و توافق با ایالات متحده را به دست آورد و حالا جانشین اوباما می خواهد آن را نقض کند و بر چیند.

صریح این که هر گاه در ایران دولتی بر سر کار آمده که با جهان بیشتر سر آشتی داشته و در پی تحقق شعارهای دموکراتیک بوده این آمریکایی ها بوده اند و هستند که برای ناکام گذاشتن آن کوشیده اند ومی کوشند و این یک واقعیت تلخ است.

این را نویسنده ای می نویسد که پیش تر به صراحت نوشته و دلیل آورده بود که « مرگ بر آمریکا» در زمرۀ شعارهای انقلاب 57 نبوده و اگر چه تعابیری چون « شاه آمریکایی» یا « بعد از شاه نوبت آمریکاست» به کار می رفته اما «مرگ بر آمریکا» از 13 آبان 1358 بر سر زبان ها افتاد. این یادآوری از ان رو بود تا گمان نشود با گفتاری به سیاق شعار نوشته ها رو به رویید.

جان کلام این است: آقای ترامپ! اتفاقا این شمایید که خواسته یا ناخواسته نمی گذارید جامعۀ مدنی در ایران پا بگیرد.

در این 70 سال لیبرالی ترین دولت ها (به مفهوم مثبت و نه ناسزا گونه) در ایران را آمریکایی ها بر انداختنند یا تضعیف و محدود کردند.

مصدق، بازرگان، خاتمی و حالا روحانی که در معرض تهدید خروج از برجام قرار گرفته است.

در این فضا تبریک توأم با تهدید دونالد ترامپ شاید برای کسانی که دوست دارند « کار، یک سره شود» جذاب و امیدوار کننده باشد اما وقتی به یاد می آید که در ناکامی یا تلخ کامی یا مشکلات مصدق و بازرگان و خاتمی کدام دولت خارجی بیشترین تأثیر را داشت هم دلی یا پذیرشی را بر نمی انگیزاند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آمریکا با اصل انقلاب و استقلال ایران مشکل دارد و ساده لوحانه است که فکر کنیم با یک دولت با طرز تفکری خاص مشکل دارد و یا با نوع دیگر مناسبت بهتری دارد .فقط هر موقع دولتهائی در ایران به آنها اعتماد کردند متاسفانه چوب آنرا تمام مردم میخورند و با کمی کوتاه آمدن زیاده خواهیهای آنها شروع و تمامی هم ندارد تازمانی که باز با قدرت روی حرف و اهداف به حق خودمان پافشاری کنیم از فشارها کاسته و ظاهرا به حداقلها بسنده میکنند تا باز روزنه ای پیدا شود

    • رضا

      نویسنده محترم،
      مطمئن باش مردم ایران خیلی خوشگل تر از خیلی شماها
      میتونن بفهمند،
      میتونن خوب بفهمند چه به روزگارشان رفته یا میرود
      دوست و دشمن شان را خوب میشناسند
      ما به برکت برخی سیاستمداران نالایق مان
      خوب به سیاست آشناییم،
      برخی از دولت مردان کشورم به گونه ایی با مردم و با دنیا صحبت میکنند،که مجبوری بترسی که به کجا میرویم
      میترسی،چون به کشورمون که مینگریم
      چندی مسئول خائن روز به روز امید را از این مردم می ربایند
      خارج از کشور هم می نگریم
      بیشتر دل مان میگیرد،
      دنیایی که گروهی دوست تواند و گروهی هم دارد مدام به خواسته های بحق ات چنگ و دندان نشان میدهد
      البته میدانم چون بزرگیم،دشمنانمان هم بزرگند
      چون تا با نگاه کافران به آنها مینگریم
      آش و کاسه سیاست خارجی مان همین است
      پس مجبوری به ترس هایت،ترس های دیگری اظافه کنی
      و این خوشایند هیچکس نیست

    • بدون نام

      چقدر زیبا حق مطلب رو بیان کرده واقعا امریکا دشمن اصلی ایران بوده و هست و ترامپ جز دورویی در مقابل مردم ایران هیچ چیز دیگر ندارد…!

    • بدون نام

      تمام مشکلات مردم خاورمیانه زیر سر آمریکا روسیه و انگلیسه. اینا الان هم استعمار میکنن منتها استعمار نو بدون لشکرکشی

    • بدون نام

      دم ترامپ گرم به یک دلیل..تغییر و تنوع در زندگی

    • بدون نام

      یاوه گویی او مثل شیطان است

    • پیری

      اقای خدیر ماندم چی بگم واینکه راست میگید دم خروس باور کنیم که حرف تحریم میزنه اخه تاچند سال وزندگی ایرانیهاچه طورمیخوادباز بشه اقای خدیر ایناهمه بهانهست حالاان=ینترنت ازاد کرده حالاچرابقیه مسایل حل نمیشه

    • بدون نام

      دم خروس

    • بدون نام

      چرا نظرها رو منتشر نمیکنید درست شاید ما خوب درک نکنیم ولی نظرات هرکدام ی جنبه مثبت دارد شاید ب درد سیاستمداران بخورد

    • بدون نام

      مرگ بر ترامپ

      پاسخ ها

      • TNT2

        یه عده هم مثل تو فقط یاد گرفتن بگن مرگ بر فلان و فلان یعنی هرچی و نمیپسندند حالا شده بدن مطالعه و فقط از روی اینکه چون بقیه میگن منم بگم هی میگن مرگ بر مثلا پراید چون ازش خوشم نمیاد یا مرگ بر فلان تیم یا خرس بز. مرگ بر خروس هرچی توذهنشون بیاد یه مرگ اولش میزارن .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج