۶۹۳۸۱۷
۳۷ نظر
۵۱۲۱
۳۷ نظر
۵۱۲۱
پ

تغییر ساعت چه سودی برای مردم دارد؟

نیمه شب گذشته ساعت رسمی کشورمان بار دیگر یک ساعت جلو کشیده شد. اتفاقی که که نه از دیرباز، که چند سالی است در کشورمان تکرار می‌شود و پیش‌تر در دو مقطع از دستور اجرا خارج شده است؛ یکبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و بار دیگر در ابتدای دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد.

تابناک: ساعت چند است؟ قدیم یا جدید؟ نیمه نخست هر سال، سوال اول در کشورمان پرسیده نمی‌شود الا اینکه بلافاصله پس از جواب، سوال دوم هم پرسیده شود! موضوعی که هرچقدر عجیب به نظر برسد، از چگونگی تبدیل رسم تغییر ساعت به قانون مصوب مجلس، عجیب‌تر نیست!

نیمه شب گذشته ساعت رسمی کشورمان بار دیگر یک ساعت جلو کشیده شد. اتفاقی که که نه از دیرباز، که چند سالی است در کشورمان تکرار می‌شود و پیش‌تر در دو مقطع از دستور اجرا خارج شده است؛ یکبار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و بار دیگر در ابتدای دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد.

پروسه عجیبِ رفت و برگشت یک قانون در کشورمان که کاندیدای مناسبی برای ثبت در کتاب رکورد‌های جهانی گینس باشد، به ویژه اگر بدانیم تغییر ساعت در برخی کشورها، از جمله برخی همسایگان جنوبی کشورمان حتی یک بار تجربه نشده، در برخی کشور‌ها از جمله چین و هند اجرا می‌شده، اما لغو شده و به تاریخ پیوسته و در کشور‌هایی که اجرا می‌شود هم سابقه نداشته که متوقف و دوباره اجرا شود!

البته مشخص نیست که ابتکار اولیه تغییر ساعت در آغاز نیم سال گرم از کجا آمده، اما گفته می‌شود کشور‌های اروپایی که هم در عرض‌های جغرافیایی بالاتری هستند و بهره کم‌تری از نور آفتاب دارند و هم مصرف کننده انرژی هستند و سوخت برایشان گران تمام می‌شود، در این زمینه از دیگر کشور‌ها جلوتر بوده‌اند. از جمله فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها که ظاهرا اولین ایده‌پرداز ساعت تابستانی و اولین مجری این رسم نوظهور بوده‌اند.

رسمی که به کمک آن می‌شد در مصرف شمع صرف جویی کرد و آلمانی‌ها از محل همین صرفه جویی توانستند ماشین جنگی خود را توانمند‌تر از قبل کنند. با این یادآوری که تغییر ساعت همیشه همین تغییر یک ساعتی و در ابتدای فصل‌های گرم و سرد نبوده و گاه جابجایی ۳۰ دقیقه‌ای یا دو ساعتی را شامل می‌شده و گاه در مقاطع دیگری از سال اعمال می‌شده است. رسمی که در مقطعی از تاریخ به شدت جهان شمول شد، اما بعد‌ها اوضاع تغییر کرد.

در کشورمان مساله تغییر ساعت و حتی از آن فراتر، «ساعت رسمی» دیرتر از اروپا مطرح شد، اما به همان دلایلی که در همه دنیا مورد توجه و مستند قرار گرفته بود، به یک قاعده رسمی تبدیل شد تا انقلاب اسلامی اجرایی می‌شد و بعد از آن به فراموشی سپرده شد. رسمی که از سال ۱۳۷۰، زمانی که اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس جمهور بود، بار دیگر احیا شد چراکه دولت‌مردان وقت مدعی بودند با تغییر ساعت می‌توان روزانه در ساعت اوج مصرف تا ۱۰۰ مگاوات ساعت، در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. موضوعی که در نتیجه مصوبه هیات دولت بار دیگر تغییر ساعت تابستانی و زمستانی را به زندگی ایرانیان بازگرداند.

تغییر ساعت چه سودی برای مردم دارد؟


رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.

وضعیتی که تا اسفندماه ۱۳۸۴ و استقرار دولت محمود احمدی‌نژاد تداوم داشت و طی مصوبه‌ای جدیدتر در هیات دولت، ملغی اعلام شد. با این استدلال که توقف تغییر ساعت از بار ترافیکی می‌کاهد، از اتلاف وقت در میانه روز جلوگیری به عمل می‌آورد و مزایای دیگری هم دارد. استدلالی که البته مخالفان سرسختی داشت، از جمله برخی مدیران برق که معتقد بودند با تغییر ساعت می‌توان مصرف برق را کاهش داد. یا شماری از سیاسیون که اقدام دولتِ وقت را بی پشتوانه علمی و منطقی می‌دانستند و به مخالفت با میراث دولت هاشمی تعبیرش می‌کردند.

این مصوبه به رغم مخالفت شدید نمایندگان مجلس در سال ۸۵ هم تغییر نکرد تا اینکه مرداد ماه ۸۶، بنا بر الزام دولت بر اجرای تغییر ساعت قرار گرفت. به این ترتیب که شماری از نمایندگان طرحی دو فوریتی تهیه و تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند که دولت را مکلف می‌کرد هر سال دوبار ساعت رسمی کشور را متناسب با وضعیت کره زمین تغییر دهد؛ اول فرودین ساعت را یک ساعت به جلو ببرد و در پایان شهرویور آن را یک ساعت عقب برگرداند.

طرحی که البته یک فوریتی شد، اما با رای قاطع نمایندگان به تصویب رسید تا تبدیل به قانون شده و دولت، چه آن دولت و چه دولت‌های پس از آن ملزم به اجرایش شود؛ الزام دولت به اجرای تغییر ساعت که دو بار در تاریخ کشورمان در دستور اجرا قرار گرفته و اجرایش لغو شده بود و حالا سومین دوره اجرایش را تجربه می‌کند. اجرای طرحی که تصویب کنندگانش بر این باورند که سود فراوانی به دنبال دارد، اما سود آن را حتی برای یکبار هم محاسبه نکرده‌اند تا مشخص شود که چه می‌شود و به چه کار می‌آید.

سودی که چه باشد و چه نباشد، مردم موظفند هزینه برق را به مانند قبل بپردازند، طولانی و کوتاه شدن ساعات شب و روز را تاب بیاورند و زندگی شان را بر اساس این الگویِ متغیر، تغییر دهند و از خودشان بپرسند که چگونه چین و هند با آن همه جمعیت سودی در این کار نمی‌بینند، اما ما این کار را به قانون تبدیل کرده‌ایم و عدول از آن، برایمان قانون شکنی است؟ آیا غیر از این است که اگر سودی در این تغییر ساعت حاصل می‌شود، می‌بایست مردم هم در آن سهیم باشند؟

حکایت فردی که نانش را کنار «کبابی» می‌خورد و با بلع هر لقمه، شامه اش را از بوی کباب پر می‌کرد که یادتان هست؟ هم اویی که صاحب کبابی می‌خواست بابت بو کشیدن کباب از وی پول بگیرد و قاضی رای داد که به جای سکه، صدای سکه را به عوض بوی کباب تحویل بگیرد؛ آیا تغییر ساعت و زحمت‌هایی که برای مردم به همراه دارد، شبیه پرداخت سکه‌های واقعی برای منتفع شدن از بوی کباب نیست؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیدار خان

      برای من که همش خوابم احتمالا یه ساعت خواب بیشتر ای جاااان :)))))))

    • بدون نام

      جانا سخن از زبان ما میگویی .
      حیف که گوش شنوایی نیست.
      زندگی مان با همین یکساعت بهم میریزد . من یکی 6ماه درگیر تنظیم ساعت خوابم میشوم آخرش هم موفق نمیشوم خودم را با تغییر ساعت وفق دهم.
      ای کاش این طرح برای همیشه لغو میشد

      پاسخ ها

      • آرش

        واقعا مسخره ترین کار ممکنه

      • بدون نام

        همین امثال شما خوش خوابها عقب ماندگی رابه ارمغان آورده حتما سرکارتان هم لالا ای گلای ناز!!!!!!!!

      • بدون نام

        نه خیر عقب ماندگی به خاطر اختلاس و رانت هست

    • بدون نام

      خیلی مسخرس اینکاروجهان اولیم انجام نمیدن چه برس ایران جهان سوم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون آبیا جهان چندمین پس ؟

      • آرش

        با این همه نفت و گاز و طلا و نقره و مس و فیروزه و اهن و سرب و یاقوت و زمرد و سنگ ساختمانی و.... ثروت های دیگه مثل خاویار و پسته و زعفران و فرش دستباف و.... اوضاع اقتصادی ما درست نشده و وضع زندگی مردم اینه فقط همین تغییر ساعت میتونه اوضاع اقتصاد ما رو رونق ببخشهو مشکل ما روحل کنه

      • بدون نام

        کشورای اتحادیه اروپا این کار رو انجام میدن؛
        چرا بدون آگاهی صحبت میکنید؟

      • بدون نام

        اطلاعات عمومیت در حد پلانکتونهاست .بد نیست بدونی که کشورهای جهان اول همه این کارو می کنن

    • ابراهیم کریمی

      من نمی دانم تخصص شما چیه ولی میدانم که مقاله شما در مورد کشورهای واقع در نیمکره شمالی که نوشتید نور کافی ندارند اگر منظورتان از کم بودن هوای آفتابی باشد درسته ولی اگر مربوط به طول روز باشد کاملا اشتباه است زیرا در فصل بهار و تابستان از خط استوا هر قدر به سمت قطب شمال حرکت کنیم اختلاف ساعت شب و روز بیشتر می‌شود به صورتی که در قطب شمال در این دو فصل تقریبا شبیه وجود ندارد

    • رضا

      قشر کارگر روز مزد و کشاورزان به این قانون پایبند نیستند بدونه تغییر ساعت زندگی و کارشان را تنظیم میکنند فقط این قانون رفاه حال کارمندان چند مشغله میشود چون یک ساعت از خواب خودشان میزنند اول صبحی بعد از ظهر زمان بیشتری برای کسب در آمد در
      دارند و دولت چه سودی میکند جای سوال دارد چون نیروی مصرف برق در تاریکی شب هستش و مردم قلیل بالاخص کارمندان مجبورند یک ساعت زود تر به رخت خواب بروند تا زودتر بیدار شوند این یک ساعت خواب زودتر صرفه جویی برق برای دولت و خود مردم هستش بغیر این هیچ سودی و بهره ای ندارد و روی هم رفته یک کار بیخودی هستش واز نظر پزشکی این یک ساعت زودتر بیدار شدن پروسه بدنی از نظر خواب بهم میزند وزیانهای جدی برای انسان بوجود میآورد
      بدان خاطر بغیر از ضرر هیچ به سود جامعه نیستش آقایان نمایندگان هم شخصا بنا بدلیل ذکر شده (بعد از ظهر وقت بیشتری داشته باشند تا ...) این قانون را تصویب کردند نه به فکر مردم و نه بفکر دولت هستند ایشالله که ماهم این قانون را لغو کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی از ادارات و دولتی و به خصوص بانکها شب تا صبح روشن هست اون رو حساب نمیکنن تو خیلی از ادارات دولتی زمستانها وقتی تعطیل هستن وسایل گرمایشی روشن هست و حتی دیده شده کارمند پنجره رو باز کرده

    • هموطن

      برای سرگرم کردن ملت غیور باعث ناسف هست هیچ نون آبی برای ملت نداشته وندارد .....

    • بدون نام

      بخدا این تغییر ساعت اگر حداقل منافع مالی داشته باشه.
      ولی مضرات زیادی برای سلامتی داره.
      مثلا ما خوزستانی ها که برای ماه رمضان باید تا نزدیک ۹ شب صبر کنیم برای افطار.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به اذون و رمضون داره؟

      • بدون نام

        چه فرقی داره عزیز؟ با تغییر ساعت میزان ساعتهای موجود بین اذان صبح تا اذان مغرب کم و زیاد نمیشه که!
        مثلا اکه ۱۲ ساعت بین اذان صبح تا اذان مغرب فاصله باشه چه ساعت ایران رو بکشن جلو چه بکشن عقب این ۱۲ ساعت سر جاش هست و تغییر نمیکنه

    • مصطفی

      ما که ساعتمون سرجاش موند...تو این مملکت وقت مهم نیست

    • روانی

      فقط بااعصاب مردم این تغیر ساعت بازی میکند

    • صلاح

      تواین مملکت هر کسی ساز خودش رو میزنه،زندگی مردم هم که شده بازیچه دستشون،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا خودمونو گول بزنیم وقت مگه برای دولت ومردم ارزش داره؟ نه کاربی خودی هست این برنامه رالغو کنید اینقدر تظاهر نکنید

    • مجید

      خواهشا قبل از انتشار همچین خبری به کشورهایی که این کارو انجام میدن یه نگاه بندازین
      طبق نقشه خودتون اکثر کشورهای پیشرفته دارن اینکارو میکنن که تقریبا با کشور ما تو یه عرض جغرافیایی قرار دارن

      پاسخ ها

      • آرش

        فقط امریکا و کانادا و اروپا اینکار رو میکنن علتش هم گرون بودن گاز هست که اونجا از برق هم گرونتر هست چون منابع گازی ندارن و از روسیه و قطر با کلی هزینه به اروپا انتقال میدن وخیلی از این کشورها به ۳۰ دقیقه تغییر اکتفا میکنن
        یه نگاه بکنی میبینی هیچ کشور اسیایی و خاورمیانه این کار رو نمیکنه حتی روسیه با اینکه سردسیر هست

    • امیر

      اگر فقط نیم ساعت جلو کشیده شود و در طول سال برای همیشه ثابت بماند تعادل برقرار می شود.

    • م

      احتمالا نویسنده متن از حامیان احمدی نژاده که هشت سال مملکت رو نابود کردن وحالا از قدرت که کنار رفتن دارند دست وپا میزنن تا برگردند به قدرت البته با بهانه کردن مردم

      پاسخ ها

      • آرش

        دولت احمدی نژاد تا قبل از تحریم بهترین اقتصاد ایران رو داشت از سال ۹۰ که همه چی تحریم شد به مشکل خورد چرا روحانی که انرژی هسته ای رو به باد داد و قول داد مشکلات رو ۱۰۰ روزه حل کنه اینجوری اقتصاد رو نابود کرده که این همه کارخونه تعطیل شده و این همه ادم بیکار شده من مهندس عمرانم یادمه دوران احمدی نژاد ساختمان سازی تو شیراز خیلی رونق داشت و سازنده ها و پیمانکارها باید میدویدن دنبال کارگرهای ساختمان ساز و راننده تاورکرین و بچینگ و... چون همه کارگرها میرفتن جم و عسلویه کار میکردن میگفتن اونجا بیشتر پول میدن اما روحانی که اومد چندتا فاز عسلویه تعطیل شد هزاران تن تیراهن کاشته شده در زمین رها شد و زنگ زده و داره میپوسه انقدر بیکاری زیاد شده که کارگرایی که زمانی وقت نداشتن برات کار کنن زنگ میزنن خواهش میکنن که یه کاری براشون جور کنی

    • بدون نام

      یه سال وقتی فتاح وزیر نیرو بود دکتر همه چیز دان محمود احمدی نژاد ساعت را جا به جا نکرد آن سال تابستان بعد از بیست و پنج سال قطعی برق و سهمیه بندی داشتیم

    • بدون نام

      این طرح تغییر ساعت رو لغو کنید اعصابمون خورد شد! کار بهتری نیست انجام بدید؟!! :/

    • بدون نام

      اصلا بدرد نمیحوره ساعت خواب کم میشه همه تا صبح بیدار میمونند

    • بدون نام

      برای اونهای که حقوق خیلی خیلی بالا میگیرن تاثیر داره ولی برای ما بدبخت بیچاره که حقوق پایین هیچ تاثری نداره ....

    • بدون نام

      بهترین کار احمدی نژاد همین بوده

    • بدون نام

      هیچ فقط به وقت بدرد ملت نخوده

    • بدون نام

      کلا یک ساعت ببرن جلو دیگه عقب نیارن چون زمستونها خیلی زود تاریک میشه اینطوری تو کل سال صرفه جویی میشه تو مصرف برق

    • محمد

      همین الان اگر نظر سنجی بگذارید همه با قاطعیت و آمار بالا به تغییر ساعت نه میگن

      پاسخ ها

      • آرش

        احسنت

    • ناشناس

      دوستان متخصص در همه امور جوری از ساعت ثانیه و استفاده بهینه از روز و شب دم میزنند که انگار ما چین یا آلمان یا زبونم لال امریکا هستیم که تولید و شغل و خیل صادرات و نظم اقتصاد جهان و غیره همه به دوش کشور ماست و یکی دو ثانیه اینطرف یا انطرف ما رو از میلیاردها سود و تو لید و صادرات دور میکنه .یکی نیست بگه توی مملکت ورشکسته اقتصادی و غیره و ذالک چه فرقی میکنه کی از خواب پاشی و کی بخوابی .برده دل و جان من دلبر جانان من .دلبر جانان من برده دل و جان من .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا چرا امثال تو منقرض نمیشن؟
        اگه همین کارو نمیکرد باز شماها میومدین میگفتین همین یه کارمون مثل کشورای اول بود که اونم برداشتن
        شماها حناتون رنگ نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج