۶۹۴۲۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

هشدار: خشونت، به چهاردیواری خانه‌ها رسیده

یک جامعه‌شناس و یک حقوقدان، به بررسی قتل‌های خانوادگی پرداخته و اشاره می‌کنند که این خشونت‌ها در حال افزایش است.

خبرآنلاین: یک جامعه‌شناس و یک حقوقدان، به بررسی قتل‌های خانوادگی پرداخته و اشاره می‌کنند که این خشونت‌ها در حال افزایش است.

یکی از پربیننده‌ترین اخباری که روز گذشته در صفحه جامعه منتشر شد، خبر قتل یک زن به دست همسرش بود، آن هم در اولین روز سال جدید. این اتفاق در سال‌ گذشته هم نمونه‌های زیادی داشت؛ قتل همسر، قتل مادر و پدر و حتی فرزندکشی.

با توجه به این موضوع بود که در سال ۹۶ با حضور دکتر عالیه شکربیگی جامعه‌شناس و عبدالصمد خرمشاهی وکیل دادگستری، میزگردی برای بررسی قتل‌های خانوادگی برگزار کردیم. خلاصه این میزگرد را در ادامه بخوانید:

شما كه به عنوان جامعه‌شناس و وكیل، در جریان اتفاق‌هايي مانند قتل‌هاي خانوادگي از نزدیك هستید، می‌توانید بگویید اين قتل‌ها بیشتر شده یا بیشتر منعكس می‌شوند؟

خرمشاهی: اگرچه نمی‌توان به آمارها تكیه كرد،‌ اما همانطور كه آمارها هم در این زمینه تاكید دارند و ما هم كه در بطن این ماجرا هستیم، می‌بینیم كه خشونت‌ها رو به تزاید است. قبلا هم قتل‌های خانوادگی وجود داشته و در سال‌های اخیر این آمارها كتمان می‌شدند اما حالا خود مسئولان هم ناچار به اذعان این هستند كه خشونت‌ها وجود دارد و قتل‌ها افزایش پیدا كرده است. هرچند جایی از طرف مسئولی می‌خواندم كه فقط آمار قتل‌های خانوادگی افزایش داشته و آمار جنایت‌های دیگر درصدی هم كاهش داشته، اما فكر می‌كنم این حرف درست نیست چون وقتی آمار جرایم افزایش یا كاهش داشته باشد، شامل موارد ديگر می‌شود.

شكربیگی: بله من هم متاسفانه باید بگویم اینطور كه شواهد نشان می‌دهند خشونت‌ها به طور كلی و قتل‌های خانوادگی به طور خاص‌تر، در چند سال اخیر افزایش داشته، تازه این آماری است كه رسانه‌ای می‌شود و موارد زیادی هستند كه به رسانه‌ها راه پیدا نمی‌كنند و كمتر كسی از آنها باخبر می‌شود. قتل‌های خانوادگی، حالا دیگر زنگ خطر را به صدا درآورده است،‌ به طور كلی باید بگویم خانواده، دچار مساله شده كه قتل هم یكی از این مشكلات است.

منظورتان از اين كه جامعه دچار مساله شده چيست؟

شكربيگي: امروز خانواده شهری در دل آنومی اجتماعی قرار گرفته و مشكلات زیادی دارد. پرخاشگری همانطور كه در بین افراد جامعه زیاد شده، امروز به میان اعضای خانواده هم رسیده است. قتل، بالاترین سطح خشونت است و حالا باید ببینیم چه شده كه این بالاترین سطح خشونت، به چهاردیواری‌ها رسیده و گاهی به فجیع‌ترین شكل ممكن علیه اعضای خانواده، علیه فرزندان، علیه همسران یا علیه والدین اتفاق می‌افتد. خانواده باید امن‌ترین مكان برای اعضاي آن باشد و قتل، بالاترین سطح خشونت است. باید دید چه می‌شود كه این دو موضوع با هم تركیب می‌شوند. همه اینها لازم است ریشه‌یابی شود كه دلیل این موضوع چیست و با ریشه‌شناسی، روند آن را كاهش دهیم.

چرا این جرم‌ها در حال افزایش است؟

شكربیگی: واقعیت این است كه نمی‌توان یك اتفاق را دلیل اصلی وقوع قتل‌های خانوادگی دانست بلكه مجموعه‌عواملی هستند كه به این موضوع منجر می‌شوند. عواملی مانند اختلافات خانوادگی، مشكلات شخصیتی، افسردگی و ... همه خروجی هستند و خود اینها هم دلایل زیرینی دارد كه منجر به این مساله شده است. امروز ارتباط بین اعضای خانواده وجود ندارد، عشق و علاقه بین اعضای خانواده كمرنگ‌تر شده، مشكلات مختلفی كه وجود دارد باعث شده تفاوت بین نسلی به وجود بیاید و این تفاوت بین نسلی و كمرنگ شدن عاطفه، می‌تواند به خشونت خانوادگی دامن بزند.

خرمشاهی: من فكر مي‌كنم در پاسخ به اين كه چرا قتل‌ها زياد شده،‌ باید پرسید چرا زیاد نشود؟ وقتی اقدامات موثری انجام نشده كه در جهت كاهش عوامل منجر به قتل باشد، چطور باید انتظار داشته باشیم كه این جنایت خود به خود از بین برود؟ من بارها هم نوشته‌ و گفته‌ام مادامی كه مسئولان برای برطرف كردن عوامل منجر به قتل، كاری انجام نداده باشند، ساده‌اندیشی است كه انتظار داشته باشیم اوضاع بهتر شود.

این مسائل كلان قطعا در بروز خشونت نقش دارند ولی كمی جزئی‌تر به قضیه بپردازیم. منظورتان دقیقا چه عواملی است كه باید مورد بررسي قرار بگيرد كه قتل‌های كمتری را شاهد باشیم؟

خرمشاهی: یكسری موارد هستند كه پیش‌زمینه مشترك بسیاری از جرایم محسوب می‌شوند و بعضی هم عواملی هستند كه به طور اختصاصی‌تر در بروز قتل‌ها و قتل‌های خانوادگی دخیلند. وجوه مشتركی كه در اغلب قتل‌ها وجود دارد و سالیان سال است نسبت به آنها هشدار داده می‌شود، همان مواردی هستند كه خرد جمعی به آنها رسیده از جمله این كه فقر و مشكلات مالی نقش تعیین‌كننده‌ای در این مورد دارند. اعتیاد، طلاق، عدم آموزش، فقدان امنیت شغلی، امنیت روانی و بسیاری از موارد دیگر هستند كه همه اینها به طور زنجیره‌وار به همدیگر وصل هستند و درنهایت می‌توانند به یك قتل منجر شوند. در كنار اين موارد،‌ اگر قتل‌هاي اتفاقی را كنار بگذاریم و بخواهیم قتل‌های برنامه‌ریزی‌شده را مد نظر قرار دهیم باید بگوییم علت بسیاری از این قتل‌ها، حسادت و تعصب، بدبینی‌های وسواس‌‌گونه، اختلالات روانی مزمن و سقوط ارزش‌های اخلاقی است. در كنار اینها، نداشتن سرگرمی‌های مفید، ورزش، كتابخانه و به جای آن رو آوردن به فضای مجازی، اسبابی شده كه روابط ناسالم و خیانت‌ها شكل بگیرد. اینها هم مواردی است كه با اندرز و نصیحت درست نمی‌شود، فرهنگ یك‌شبه ساخته نمی‌شود بلكه به سال‌ها برنامه‌ریزی نیاز است.

تحقیق‌هایی در زمینه قتل‌های خانوادگی انجام شده كه نشان بدهد این قتل‌ها بیشتر در چه شرایطی اتفاق می‌افتند؟ از چه ابزاری استفاده می‌شود و موارد دیگری كه شاید برای پیشگیری بتوان از آنها كمك گرفت.

شكربیگی: بله تحقیق‌هایی انجام شده هرچند جا دارد به طور دقیق‌تر و منسجم‌تر آمارها و پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شود. با این حال، بر اساس یك تحقیق، نگرش مردسالارانه، سلطه‌گری، خشونت علیه زنان، ضعف مبانی اخلاقی و انسانی در خانواده، اعتیاد به مواد مخدر و الكل، از مهمترین موارد خشونت و همسركشی محسوب شده است. از نظر مشاركت دو جنس در قتل خانوادگی، نسبت مردان به زنان سه تا پنج برابر بیشتر است و در این نزاع مرگبار خشونت خانگی، اغلب زنها هستند كه جانشان را از دست می‌دهند. تحقیقی هم درمورد همسركشی در ۱۵ استان كشور انجام شده كه نشان می‌دهد پنج درصد زنان به قتل می‌رسند و ۷۶ درصد مردان، میانگین سن مردان ۴۰ سال بوده و زنان ۳۰ سال. تحقیق دیگری در سال ۸۷ هم نشان می‌دهد كه همسركشی فقط ویژه طبقه خاص اجتماعی نیست، همانطور كه واقعه خیابان یخچال هم این موضوع را نشان داد.

خرمشاهی: من سال‌هاست پرونده‌های قتل و دفاع از متهمین را بر عهده داشته‌ام، نزدیك هزار پرونده قتل را به عهده گرفته‌ام و تجربیاتم در این زمینه خودش آمار محسوب می‌شود. این را باید بگویم كه شاید تا ۲۰ سال پیش می‌شد گفت این خشونت‌ها و قتل‌ها بیشتر علیه زنان است اما در حال حاضر، این اتفاق تقریبا به یك حالت برابر رسیده و زنان هم یا به عنوان مباشر یا از طریق شخص ثالث دست به این كار می‌زنند. معمولا ابزار قتل، چاقو و سلاح سرد است اما در شهرهای مرزی، از اسلحه هم استفاده می‌شود. اسیدپاشی هم كه خشن‌ترین جنایت است تا چند سال پیش اینطور قبحش از بین نرفته بود اما حالا می‌بینیم كه به راحتی علیه همدیگر از آن استفاده می‌كنند.

شكربیگی: قتل‌های خانوادگی نشان می‌دهد درصدی از خانواده‌های ما به پوچی رسیده‌اند و باور به معنویت و اخلاق را از دست داده‌اند. وقتی افراد به یك باور دینی و اخلاقی اعتقاد داشته باشند، در برابر هر مشكلی دست به خشونت و قتل نمی‌زنند، با توكل و صبوری و مشورت، مشكلشان را حل می‌كنند. اینطور نمی‌شود كه عامل جنایت خیابان یخچال، به خاطر بدهی، تمام اعضای خانواده و بعد خودش را بكشد، این نشان می‌دهد فقط مشكل مادی وجود ندارد بلكه سقوط اخلاقی هم وجود داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی جالب بود.

    • بدون نام

      تازه از خواب بیدار شدی؟ خشونت از طریق صدا وسیمان تبلیغ میشه .الان در سریال پر بیننده پایتخت دارند ازدواج کودکان رو تبلیغ می کنند و گویا قراره دخترهای سیزده ساله نقی رو به دو تا نرّه خر شوهر بدهند!!! دیگه بدتر از کودک آزاری و بچه بازی خشونتی هست؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا ...

    • بدون نام

      همش فقر بدبختی بی پولیه مردم ملت گرفتار ن گرفتار

    • بندر عباس

      شوهر منم اکثر مواقع مست میاد خونه وشروع به داد وبیداد وایجاد رعب ووحشت میکنه دوتا بچه کوچیک دارم که مثل بید می لرزند ما امنیت جانی نداریم پناهگاهی هم نداریم چه کنم ایا کسی هست به داد ما برسد قبل از مرگم تراخدا کمک

    • بدون نام

      تلویزیون دایم ، فیلم های پر از خشونت ، پر از شک وتردید ،پراز کشتار وقتل و انتقامجویی نشان می دهد من به عنوان یک معلم قدیمی ، توصیه می کنم تلویزیون ، سریالهایی با مضمون زندگی های پر از عشق و تلاش و فداکاری،زندگی های بی خیانت بسازد تا جامعه کمی آرامش پیدا کند......نقش و حضور معلمین در جامعه ، کم رنگ و حرمت اجتماعی آنها کم شده...اینها همه ، در افزایش خشونت در جامعه ، موثر است....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس توقع داشتید تلویزیون چی پخش کنه توجه کردی فیلم کمدی شاد مقایر زندگی ایرانی تلقی میشه و نشاط در زمان فعلی قفلت و سرخوشی تلقی میشه من میگم خوشونت ها از اقتصاد ما میزان هست توجه کردی یکی نون نداره و بعضی سفارش آخرین مدل ماشین از خارج وارد می کنند یکی بفکر خارج کردن سرمایه خود بسوی غرب هست اشتغال جوانان نبود اقتصاد سالم و مردم رفتن بسوی دزدی دیروز هندوانه توی جاده با رنگ قرمز کرده بود مثل خون همه با افتخار دزدی میکنند.

    • بدون نام

      به نظر میرسد بخاطر ارتباطات جدید خبرهای بیشتری در جامعه منتشر میشود و الا در گذشته هم از این اتفاقات وجود داشته است .

    • بدون نام

      فقط به خاطر بشقابهای شیطانی است که تراسها وپشت بام ها نصب شده ..... .ماهههههههواره

    • بدون نام

      کاربر 6.48 این اراجیفی که گفتید مال برنامه های ماهوارتونه ماوامثال ما باخانواده فقط پای تلویزیون مینشینیم خبری از خشونت وزشت گویی نیستیم

    • بدون نام

      اوهور به خیر وفتی جامعه شناس نداند مردم توان خرید نان ندارند و خشم از بیکاری و نداری را حتما خانه خالی می کنند بچه خواهر ناخن های دستش برای کمبود شدید اهن الکی کنده میشود و باباش فوق لیسانس با معدل هفده داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج