۶۹۵۲۳۶
۳۰ نظر
۵۰۰۶
۳۰ نظر
۵۰۰۶
پ

سالانه ۱۸ درصد از ارزش پول ملی کاسته می‎شود

هادی حق‌شناس، فعال و کارشناس مسائل اقتصادی، بر این عقیده است که نوسانات بازار سکه و ارز به دلیل ناکارآمدی مسئولان مربوطه است. زیرا مشکلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌های آن، موضوعی است که حتی یک دانشجوی سال اولی اقتصاد هم آن را متوجه می‎شود، به همین دلیل مشکل اقتصادی کشور همه و همه ناشی از ناکارآمدی است.

رویداد۲۴: هادی حق‌شناس، فعال و کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که نوسانات بازار سکه و ارز به دلیل ناکارآمدی مسئولان مربوطه است. زیرا مشکلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌های آن، موضوعی است که حتی یک دانشجوی سال اولی اقتصاد هم آن را متوجه می‎شود، به همین دلیل مشکل اقتصادی کشور همه و همه ناشی از ناکارآمدی است.

وی به لزوم بررسی و حل مشکلات اقتصادی به‌صورت کارشناسانه و کاملاً فنی تأکید می‌کند و معتقد است باج دادن و یا همان یارانه دادن به بازار ارز کاملاً موقتی برای تسکین بازار ارز و سکه است.

بحث بازار ارز و نوسانات آن، یکی از مهم‌ترین موضوعات سال 96، خصوصاً چند ماه اخیر بود. این نوسانات نه‌تنها بانک مرکزی و دولت، بلکه مردم و به‌طورکلی بازار را هم متأثر کرده بود. قرار بود ثبات به بازار ارز برگردد، اما عملاً شاهد چنین موضوعی نبودیم، مهم‌ترین عامل و یا عوامل این نوسانات را شما چه می‌دانید؟

شاید در برخی از مواقع که بخواهیم در خصوص بعضی از موارد صحبت کنیم، با یک مثال ساده و غیرقابل تصور، بتوانیم یک مفهوم را منتقل کنیم. من در مورد ارز می‌خواهم این مثال را بزنم، آیا هیچ ایرانی امروز انتظار دارد که قیمت ارز به سال ۵۶ برگردد و هر دلار به ۸ ریال تبدیل شود؟ آیا واقعاً کسی چنین انتظاری دارد؟ هیچ فردی چنین انتظاری را ندارد، چرا؟ زیرا امروزه هر کالایی که در اطراف ما قرار دارد را بخواهیم بخریم، قیمت آن به قیمت سال ۵۶ نیست. یعنی امروز من اگر بخواهم یک ماشین بخرم، نمی‌توانم به قیمت سال ۵۶ یک ماشین ۲۰ هزارتومانی خریداری کنم. اگر من بخواهم امروزه حقوق و دستمزد دریافت کنم، دیگر دستمزد من معادل ۴ هزار تومان سال ۵۶ نیست. امروزه دستمزد یک کارگر با همه مشتقات آن معادل ۱ میلیون و ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان است. اینکه کسی دیگر انتظار برگشت به آن دوران را ندارد، یک دلیل ساده دارد و آن هم انباشت تورم چهل سال گذشته در پول ما است.

به بحث تورم اشاره کردید، میانگین تورم ما در سال‌های گذشته چند درصد بوده است؟

تورم ۴۰ سال گذشته ما، میانگین ۱۸ درصد بوده است. یعنی پول ملی هر سال ۱۸ درصد تضعیف شده است، این پول هر سال مدام تضعیف شده و اگر ما بخواهیم قدرت خرید آن ۵ هزار تومان سال ۵۶ را همچنان نگه داریم باید این پول را ۴۰۰ برابر کنیم، یعنی ۲ میلیون تومان. خب زمانی که دستمزد من در طول ۴۰ سال گذشته ۳۰۰ یا ۴۰۰ برابر شده، چرا قیمت ارز نسبت به چند دهه گذشته نباید ۳۰۰ یا ۴۰۰ برابر شود؟

امروزه بسیاری از کارشناسان بازار ارز بر این عقیده هستند که قیمت واقعی ارز این رقم نیست. چرا واقعی نیست؟

زیرا در دلش تورم وجود دارد. نمی‌شود من یک موز را به قیمت یک دلار خریداری کنم اما این یک دلار یکبار بشود ۷ تومان و یکبار ۴ یا ۵ تومان. باید یک مبنای مشخص و دقیق در این خصوص وجود داشته باشد. این مبنا، نرخ تورم تجمیع شده‌ی سنوات گذشته‌ است. مجموع تورم سال‌های ۹۲ تا ۹۶، بالای ۶۰ درصد بوده، یعنی پول ایران ۶۰ درصد تضعیف شده است. تبلور این تضعیف کجاست؟ در رایج‌ترن ارز دنیا و رایج‌ترین ارز دنیا هم دلار است. لذا این یک قاعده اقتصادی است که نرخ دلار باید مابه‌التفاوت تورم نرخ داخل به تورم خارج، تعدیل شود یا راحت‌تر بگوییم، گران شود.

دولت‌ها می‌توانند ۳ الی ۴ سال با دست این قیمت را فشار دهند تا نرخ ارز ثابت بماند یا از خزانه کشور به بازار ارز یارانه بدهند. اگر قیمت دلار در ۴ الی ۵ سال گذشته تثبیت شد، به دلیل یارانه بانک مرکزی بود. همچنان که در دولت نهم و دهم قیمت دلار از ۸۰۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان تا سال ۹۱ بیشتر رشد نکرد اما به یکباره در سال ۹۱ قیمت ارز سه برابر شد، به این دلیل بود که در آن مقطع، از دلارهای افسانه‌ای که داشتیم به بازار ارز یارانه تزریق می‌کردیم. هر مقطع تاریخی که در ایران نرخ دلار تثبیت شده، حتماً در آن مقطع دولت‌ها یک ارز‌های بادآورده‌ای داشتند که به بازار وارد کرده‌اند. در غیر این صورت تثبیت نرخ ارز با بخش واقعی اقتصاد نبوده است.

آیا می‌توانیم نرخ ارز را بدون داشتن حباب تثبیت کنیم؟

هر وقت تورم شما برای چند سال کمتر از ۵ الی ۶ درصد شد و رشد اقتصادی بالای ۴ درصد بود، آن‌وقت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نرخ ارز تثبیت شود و افزایش پیدا نکند. اما چون نرخ ارز منفی و تورم ما دو رقمی است و در آن سمت رشد نقدینگی ما تا ۹۲ زیر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و امروز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد، طبیعی است که نرخ دلار گران شود.

عمده‌ترین تولیدکننده ارز در کشور ما دولت است. دولت همین امروز می‌تواند خزانه را خالی کند و نرخ ارز را به زیر ۴ هزار تومان بیاورد، اما به چه قیمتی؟ به قیمت خالی کردن خزانه ارزی؟ به قیمت بدبخت کردن تولیدکننده؟ تولیدکننده به دلیل تورم، هزینه‌های تولیدش روزبه‌روز گران‌تر می‌شود. زمانی که شاخص نرخ دستمزد، شاخص سود، شاخص تورم، شاخص رشد نقدینگی تغییر می‌کند، شاخص نرخ ارز نباید تغییر کند؟! انتظار نابجایی است زمانی که همه شاخص‌های ما تغییر کرده است، نرخ ارز ما ثابت باشد.

در خلال صحبت‌هایتان به تورم اشاره کردید، آیا رقم تورم ما واقعی است؟

تورم ما واقعی است. تورم یعنی افزایش سطح کالا و خدمات در طی یک سال، که تقریباً ۳۸۰ قلم کالا را در ۱۲ یا ۱۳ گروه اندازه‌گیری می‌کنند، اما تورم برای بنده‌ای که مسکن و خودروی شخصی دارم و به دلیل تمکن مالی هر چند وقت یکبار به دندانپزشکی می‌روم و چکاپ انجام می‌دهم، تورم یک عدد است و برای اقشار پایین جامعه که اجاره‌نشین هستند، و انواع و اقسام مشکلات درمانی و غیره دارند هم یک عدد است. تورم برای افراد دارا و ثروتمند حداقل است. مرکز آمار و بانک مرکزی در بهمن سال جاری تورم را ۹ اعلام کردند، برای دهک‌های پایین جامعه ممکن است به ۲۰ درصد هم برسد اما برای دهک‌های بالای جامعه این عدد ممکن است ۲ یا ۳ درصد باشد. لذا تورم تفسیر دارد و این عدد واقعی است.

آقای دکتر به بحث بازار ارز و نوسانات آن برگردیم، در گفت‌وگویی که در پیش تر با شما داشتیم، صراحتاً اعلام کردید که دلار به قیمت 5 هزار تومان خواهد رسید، طبق گفته شما دلار به 5 هزار تومان رسید و بعد از آن بار دیگر با کاهش قیمت مواجه شد، آیا این کاهش ارز به دلیل تزریق دوباره ارز توسط دولت است؟

هم تزریق ارز است و هم اینکه دولت در این خصوص سه سیاست به خرج داده است. دولت اعلام کرد که هرکس اوراق ۲۰ ریالی را خریداری کند من هم ۲۰ درصد به آن سود می‌دهم. سیاست دوم پیش‌فروش کردن سکه بود و سیاست سوم اوراق ریال ارز پایه را منتشر کرد. یعنی زمانی که سپرده یک‌ساله ۲۰ درصد را برای شما مشخص کرده است و دولت سود بانکی را به ۱۵ درصد کاهش داده است، این نشان‌دهنده یک تناقض آشکار در سیاست پولی کشور ما است. آیا این به معنای یارانه دادن به بازار ارز نیست؟ این سیاست‌ها حتماً و حتماً موقتی و کوتاه مدت است.

با توجه به خرید ارز و طلا در اوایل سال نو و افزایش قیمت آن، آیا ما شاهد کاهش قیمت ارز و طلا بعد از سال نو خواهیم بود یا خیر؟

همیشه در شهریور و اسفند ماه، دوران حج و اربعین، تقاضا برای ارز نسبت به ماه‌های دیگر سال بیشتر است. به همین دلیل قیمت قبل از سال نو به بالاترین حد خود می‌رسد و بعد از عید این قیمت ممکن است نوسانات دو الی سه درصدی را داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب،طبیعیه!!!!!!

      پاسخ ها

      • ملت ستمدیده

        وقتی دزدی وبی وجدانی در کشوری حاکم بشه منتظر بدترازیناهم باشید

    • رفیعی نسب

      چه داره برسرمملکت میاد روزبه روزبدترازدیروزفامیل من تهرانه اجاره خانه ماهی1میلیون مابه کجا میرسیم اخه یه کارگر ازکجابیارهبده بعدا میگن چرااین طوری قثط یک همت میخواد که ازاین گندیدگی نجات پیدا کنه خب حالافهمیدین چی کار میخواین بکنی فقط تماشاکنین بدبختی مردم

    • بدون نام

      هنر نزد ایرانیان است افغانستان و عراق این چنین تجربه ای را ندارند ولی باید افتخار کنیم ونزوئلا از ما جلوتر است راستی این هم که رفیق ما بود خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • سالار

        ونزوئلا را هم آقای دکتر احمدی نژاد نابود کرد که میخاست جهان را مدیریت کند مردم اون کشور آباد را هم بدبخت و بيچاره کرد ایران از زمان احمدی نژاد رو به نابودی رفت که تا صد سال ديگه درست نميشه بلکه روز به روز بدتر هم ميشه

    • حسین

      ضمن احترام گذاشتن به نظرات استاد عزیز یک سوال دارم بنده در رژیم گذشته که درس می خواندم چندین سال خودکار را ۵ریال می خریدم وبعضی از اجناس مورد نیاز خانه را تهیه می کردم آن زمان می‌گفتند فلان مقدار فلان چیز رابخر میشود فلان مبلغ یعنی قیمتها ثابت بود خانواده ها می دانستند اما در حال حاظر شما قیمت مرغ وگوشت وتخم مرغ را برای یک هفته ثابت نگهدارید نمی توانید مسایل چیز دیگری است به آنها بپردازید لطفا"

    • بدون نام

      جای بسیارخرسندیست گلم ۰پول ایران بااین همه نفت گاز و منابع زیرزمینی وزعفران فرش واین همه زمینهای حاصلخیز در رده آخره ۰پس چرا این همه ادعا

    • بدون نام

      18 درصد دروغه. اوایل سال گذشته دلار 3700 بوده، الان شده 5100. یعنی 35 درصد!

    • بدون نام

      کاملا مشخصه که دست هایی در کشور در کارست تا اقتصاد بطور کلی نابود شود
      ارزش پول ملی یعنی ارزش ایران و ایرانی در جهان،

      پاسخ ها

      • احدی

        ارزش گذاشتن واسه ایرانی کشور ایران

    • ترسو

      برگ زرين ديگري براي امت تا آخر ايستاده !!!!

    • بدون نام

      کم حرف بزنید عمل کنید ارزنی را بیا ورید به کشور دزد ها اقازاده های بی وجدان

    • بدون نام

      افقانها را از ایران بیرون کنید کشور را اشغال کردن افقانهای بی وجدان

    • بدون نام

      یه دست محکم بزنید.

    • بدون نام

      یعنی چند سال دیگه نون دوهزارتومان میشه...و گوشت کیلویی 400 هزارتومان

    • بدون نام

      باید یه وانت هم بخریم برا حمل پول تا نانوایی و سوپری.... ...مسءولین بی لیاقت

    • سپهر

      کبوتر با کبوتر باز با باز آمریکا آلمان فرانسه ژاپن هلند ایتالیا.......رو کنار زدیم چسبیدیم به افغانستان نتیجه خوبی گرفتیم ایران ویران مقدس ترین شهرهای ایران شدن حیاط خلوت......

    • بدون نام

      حتما این ها هم.کار منافقین و استکبار جهانی هستش

    • بدون نام

      با سلام خدمت دوستان
      من یک سوالی برام پیش اومده
      این آقای کارشناس فرمودن که مثلا حقوق بک کارگر 5000 بوده در 40 سال پیش و دلار هم که هممون میدونیم اون موقع7تومن بوده اگر حقوق امروز اداره کار مثلایک ملیون و سیصد باشه یعنی حدودا 260 برابر شده و اگر دلار 7 تومانی اون موقع رو هم 260 برابر کنن حدودا میشه نهایتا 2000تومان
      ولی محض اطلاع این کارشناس عزیز عرض کنم که دلار الان 5100تومانه یعنی حدود 750 برابر شده ولی حقوق واقعی کارگر های زحمت کش حتی همون 260 برایر هم نشده.
      پس بهتره که یکم ایشون و مسئولین از این دست روی جدول ضرب بیشتر کار کنن.

    • آرش

      پول ملی ما اندازه پول افغانستان ارزش و اعتبار نداره...دلار کجاست ریال کجاست ...
      ۱$==۱۰۱۱۰۰ریال
      این شرم آوره
      فقط باس یه اصلاحات عمیق اقتصادی انجام بشه.بعدش چهارصفر حذف بشه.ریالی که عربییه و کاربردی نداره بشه عامیانه مردم بشه تومان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما ایرانیها بدتر از این حق مون هست

    • آرش

      کشورما یه کشور اشغال شده هستش.زمین وکار و پولمون غصب شده ..شانزده میلیون مهاجر تو کشورمون فرصتای حدااقلی رو گرفتن از جوون ایرانی....خیلی از این مهاجرا اوراق هویتی یا شناسایی یا مجوز کار و تحصیل ندارن.ماشعبه دوم و حیاط خلوت مهاجرین شدیم...

    • بدون نام

      ....بی لیاقت ترین افراد جامعه شدن مسئول

    • بدون نام

      ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم

    • بدون نام

      قابل ذکر است در سال 1320در زمان رضا خان کبیر که روحش شاد باد اسکناس 1000ریالی یا 100تومانی ارزشش1000دلار بود یعنی به پول الان 5000000تومان باور ندارید تاریخ را بخوانید!

      پاسخ ها

      • بیکاربی عاررزمنده خانواده شهید

        درست نظراتی میدیم سرکاری

    • ع----ک-کوهدشت

      آقایان اقتصاددان های ایران اتفاقا تورم هیچگاه تکان نخورده بلکه این صفرهایست که به پول مااضافه شده است درست دنیابادلارمعاملات راانجام ولی بعضی کشورهایی مثل انگلیس اروپا .چراانگلستان پونددوره رژیم قدیم مثلان هفت دلاریک پوند بایک دلارآمریکا هفت تومان مابوده است .اگرالان همان صفر های که اضافه شده و این چک پول به بازار سرازیر شده برداریم دشمن ودیگر کشور ها اینقدر سواستفاده نمیکنند وکشور را بی ارزشترین کشور دنیا نمیکردید.چرا چونکه اگرشخصی من یادم یک سرایدار ماهانه دویست تومان میگرفت.اگر با آن دویستتومان دلاری هفت حساب کنیم، میشود حدود30دلارودوباره این سی دلار با قیمت 400هزار قبل گرانی دلار درحدود1200میشود اگرپیکانی سی هزار بوده با دلار 7تومان حساب شود؟بقیمت الان 4300دلار و5000حساب کنیم 22میلیون میشود پول یک پراید که اون موقع پیکان ماشین ملی ملت سی هزار والان پرایدها ماشین ملی ما 4300دلار درحدود22 میلیون میشود وفقطآن زمان مردم کمتر ریخت پاش داشته اند؟ ولی آلان نه هر جنسی را مقایسه تغییری نکرده آن زمان آقایان یا عده ای بودن بنز سوار شدن آلان دیگر ماشین های خارجی دیگری.یک اروپای اسراف به اندازه‌ی یک ایرانی نمیکند.اگر حساب کنید ریس جمهوری آمریکا در دوران چهار سال 430هزاردلار که برابر با مدیری ازما که ماهی چهل میلیون بگیرد.دریک کلمه اگر صفر های پولمان را برداریم وبه دوران قدیم محاسبه کنیم ((اول دنیا به چشمانی دیگر به ما نگاه دوم پولمان در دنیا ارزش دارد .چرااکثرا کشورهای جهان دست به پولشان نزدند یا ترکیه چند صفر برداشت

    • بدون نام

      سالانه دولت 18درصد برپول های در حال درخش میافزاید وتورم ایجاد میکند اگر دولت بخواهد تورم ایجاد نشود وارزش پول ملی حفظ شود نباید پول چاپ کند وباعث تورم نگردد

    • بدون نام

      وقتی مسؤلین دزد باشند باید همین جور ایران هر روز ضعیف بشع

    • بدون نام

      مبارکه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج