جاباما
۶۹۵۳۲۳
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

بعد از خوردن ترشی مسواک نزنید

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی گفت: بعد از خوردن ترشیجات، مینای دندان نرم می‌شود و در صورت استفاده از مسواک و خمیر دندان به سادگی ساییده شده و آسیب می‌بیند.

خبرگزاری ایسنا: متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی گفت: بعد از خوردن ترشیجات، مینای دندان نرم می‌شود و در صورت استفاده از مسواک و خمیر دندان به سادگی ساییده شده و آسیب می‌بیند.

فرزانه شیرانی در مورد اهمیت حفظ مینای دندان اظهار کرد: مینای دندان به عنوان سخت ترین بافت بدن و لایه ای غنی از مواد معدنی استقامت زیادی در برابر مواد اسیدی و نیروی های وارده به دندان دارد و از عاج زیرین محافظت می کند. بنابراین حفاظت از آن در سلامت دندان ها موثر است.

وی ادامه داد: مصرف زیاد و مداوم مواد ترش و اسیدی همچون لواشک صنعتی و ترشک ها، مینای دندان را به شدت در برابر انحلال قرار می دهد و ضخامت آن را کم می کند، بنابرین این آگاهی باید در جامعه ایجاد و از مصرف بیش از حد ترشیجات پرهیز شود.

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی افزود: در صورت مصرف ترشی نباید بلافاصله بعد از آن مسواک زد، زیرا در این حین مینای دندان نرم شده و مسواک و خمیر دندان نیز که حاوی مواد ساینده هستند باعث سایش بیشتر آن می شود. باید دهان را با آب شرب شسته و از آدامس های بدون قند استفاده کردو در واقع جویدن این نوع آدامس باعث ترشح بیشتر بزاق و برگشت مواد معدنی به مینای دندان می شود.

شیرانی ادامه داد: مواد غذایی و قندی باقی مانده روی دندان مورد مصرف میکروب ها قرار گرفته و اسید تولید می کنند و به مرور زمان و در صورت رعایت نکردن بهداشت صحیح دهانی، اسید تولیدی باعث تخریب مینای دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می شود.

وی افزود: مشکلات گوارشی و برگشت اسید معده در دهان به شدت مینای دندان را در معرض انحلال و تخریب قرار می دهد. ترمیم دندان در صورت وجود مشکلات گوارشی فایده ای ندارد و تخریب مینای دندان ادامه می یابد. به همین خاطر این افراد باید پیش از رسیدگی به مینای دندان، مشکل گوارشی خود را حل کنند.

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی تصریح کرد: با انحلال کامل مینای دندان لایه نازکی روی عاج قرار می گیرد و با ادامه این روند عاج دندان به محیط دهان باز می شود. در این حالت مینای دندان دیگر در مقابل عوامل مخرب مقاوم نیست و سایش و حساسیت شدید دندانی ایجاد می شود، بنابراین استقامت و طول عمر دندان ها به شدت کاهش می یابد، در این مدت دردی حس نمی شود و با ایجاد حفره و شکستگی در دندان و گسترش آن باعث سوراخ شدن و در نهایت از بین رفتن دندان می شود.

شیرانی ادامه داد: در صورت نمود حفره های میکروسوپی روی مینای دندان می توان با استفاده از مسواک میکروب ها حذف کرد و با رسوب خمیر دندان حاوی فلوراید و مواد معدنی بزاق دهان حفره های میکروسکوپی ترمیم می شود.

وی با بیان اینکه ترک های مینایی بسیار شایع است ادامه داد: علت ترک های مینایی در دندان مصرف همزمان مواد خیلی گرم و خیلی سرد یا اصابت ضربه ای است، البته خطر حادی وجود ندارند و در صورت افزایش ترک ها روی دندان و ایجاد حساسیت و درد و اختلال در جویدن باید به دندان پزشک مراجعه و اقدامات لازم جهت ترمیم انجام شود.

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی افزود: قندهای مصنوعی ۵ کربنی مورد استفاده میکروب ها قرار نمی گیرد حتی در کاهش میکروب های دهان موثر است اما میکروب ها قند های ۶ کربنه موجود در قندهای طبیعی مثل خرما و میوه ها و قند های غیر طبیعی موجود در شیرینی ها را تجزیه می کنند، البته خوراکی های حاوی قندهای طبیعی دارای فیبر و مواد معدنی برای بدن مفید است.

شیرانی ادامه داد: مینای دندان بعد از تشکیل در دوران جنینی و موجود در فک نوزاد تازه متولد شده دیگر قابل بازسازی نیست و بعد از نمود دندان در دهان کودکان، با استفاده بزاق مستحکم می شود باید کودک در رده سنی ۶ تا ۱۲ سال باید تحت نظر داندانپزشک باشد که در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی افزود: بزاق حاوی مواد معدنی به عنوان عامل اصلی محافظت در کنار دندان ها است و مینای دندان افرادی که دارای خشکی دهان به علت عوارض مصرف برخی داروها در معرض آسیب است و باید به بهداشت و افزایش بزاق دهان توجه کنند.

متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی با بیان اینکه خدمات کلینیکی دندان برای اکثر مردم گران است افزود: مهمترین و بهترین راه پیشگیری استفاده از مسواک و نخ دندان به موقع و صحیح و قبل از خواب شبانه برای حذف میکروب ها و اسیدهای مخرب است.

وی افزود: استعداد پوسیدگی و وضعیت دندان در آینده مربوط ژنتیک فرد و شکل و ساختار دندان والدین و مواد معدنی رسوبی در ساختار اولیه است و تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و شیرخوارگی و در تشکیل و تقویت مینای دندان موثر است و افراد مستعد پوسیدگی مینای دندان باید با تدابیر بهداشتی در حفظ بهتر آن بکوشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه شما دستور میدین که ما نباید هیچی بخوریم اصلا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... داره میگه رعایت کنییییییییییید
        گیییییییییییییییییج ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج