اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۰۰۱۴۴
۱۱ نظر
۵۰۰۳
۱۱ نظر
۵۰۰۳
پ

دلار هیجانی شده؛ همه چیز به نفع سوداگران است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از عملکرد ارزی بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت دلار هیجانی است و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور که با خرید ارز به دنبال حفظ نقدینگی‌شان هستند، ایجاد شده که شرایط را فقط به نفع سوداگری و سوداگران کرده است.

خبرگزاری ایسنا: نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از عملکرد ارزی بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت دلار هیجانی است و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور که با خرید ارز به دنبال حفظ نقدینگی‌شان هستند، ایجاد شده که شرایط را فقط به نفع سوداگری و سوداگران کرده است.

شیب صعودی قیمت دلار ادامه دارد و با التهابی که در بازار ارز به وجود آمده اکنون دیگر صرافی‌ها و حتی دستفروشان ارز نیز دلاری نمی‌فروشند و می‌گویند "دلاری در بازار وجود ندارد". در این شرایط که قیمت دلار به ۵۸۵۰ تومان رسیده است اظهارنظرهایی درباره نحوه عملکرد بانک‌ مرکزی صورت می‌گیرد که در یکی از آنها پدرام سلطانی با انتقاد از روش عملکرد بانک مرکزی به ایسنا گفت: روندی در حال، اتفاق افتاده پیش از این نیز به اجرا درآمده و انتقاداتی نسبت به آن وارد بوده است؛ یعنی اینکه مردم بخواهند جلوی در صرافی ها صف بندند و بانک مرکزی با تزریق ارز بخواهد جلوی تقاضای بازار را بگیرد یعنی به نوعی دولت، تقاضای کسانی را که فعالیت تجاری و تولیدی ندارند را تامین کند که کار درستی نیست.

وی افزود: بانک مرکزی باید به جای توزیع دلار به شکل فعلی آنها را در اختیار مسافران، تاجران و افرادی که قصد عملکرد موجه دارند، بگذارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صحبت برخی از افراد که "افزایش قیمت ارز را کمک به صادرات دانسته اند"، تصریح کرد: افزایش بدون توجیه قیمت ارز و فضایی که ایجاد شده است نه تنها به اقتصاد مولد کمک نخواهد کرد بلکه فقط به نفع سوداگری و سوداگران خواهد بود.

سلطانی ادامه داد: شاید افزایش قیمت دلار به نفع برخی حوزه‌ها مانند صادرات مواد معدنی خام یا صادرات محصولات کشاورزی در کوتاه مدت باشد ولی طبیعتا نگرانی که این شرایط برای شهروندان ایجاد می‌کند برای تولیدکننده نیز ایجاد خواهد کرد و ممکن است تولیدکنندگان دست به رفتارهای بزنند که برای حفظ ارزش کالاهای تولیدی مواد اولیه بیشتری را خرید و انبار کنند.

وی با بیان اینکه صحبت درباره حبابی بودن قیمت دلار در شرایط فعلی چندان امکانپذیر نیست، گفت: از آنجاکه درآمدهای دقیق کشور در حوزه ارزی چندان مشخص نیست و قطعا دارایی‌های بانک مرکزی از موجودی بازار بسیار بیشتر است و از طرفی دیگر شرکت‌های صادراتی بخش عمده‌ای از درآمدهای ارزی خود را در حساب کشورهای دیگر نگهداری می کنند تا به علت مشکل تحریم ها و انتقال پول به مشکل نخورند، نمی‌توان جواب دقیقی به حبابی بودن قیمت دلار داد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: البته در شرایط فعلی و مقدار افزایش قیمتی که ارز داشته است، می توان گفت که این افزایش قیمت هیجانی است و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور است که تصمیم گرفتند با خرید ارز نقدینگی خود را حفظ کنند؛ این یعنی بخش عمده‌ای از تقاضا اکنون توسط مصرف‌کنندگان غیر مولد ایجاد شده است.

سلطانی همچنین در خصوص رویه به وجود آمده گفت: با توجه به اینکه جو روانی یکی از عوامل جدی رشد قیمت ارز است قطعا در صورتی که مردم نسبت به اتفاقات اقتصادی و وضعیت کشور نگاه مثبت تری پیدا کنند، از این واکنش هیجانی کم خواهد شد و بازار شرایط مشخص‌تری پیدا خواهد کرد.

این فعال حوزه بازرگانی در خصوص واکنش هایی که بازار داخلی می‌تواند نسبت به پدیده افزایش قیمت ارز داشته باشد، گفت: قطعا اجناسی که وابستگی ارزی دارند افزایش قیمت خواهند داشت که موجه است و در مواردی دیگر نیز اجناسی که چندان وابستگی ارزی ندارند نیز به خاطر شرایط بازار اقدام به افزایش قیمت می‌کنند و در این فضا انبارش کالا با رشد مواجه خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران خائن==== اعدام انقلابی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا مشخصه یه عده میخان ایران رو به آخرین حد فلاکت دچار کنن ولی نمیدونن که این گردابی که راه انداختن خودشون هم غرق خواهند شد

    • بدون نام

      یه عمره تو هیجانه داداش

    • عنقا

      دست ازسرما بردارینبزارین مازندگی کنیم نه با پول خارجی که شما دوست دارین هیجان زده شوید بگیرن ماکه نگران چیزای دیگه هستیم که شماربط میدین به ارزو دلار وگرنه من چرامیخوام بگیرم کاری باهاش ندارم این هیجان دلار نیست بزرگانن

    • بدون نام

      حبابه حاجي حبابه
      ولي حبابش اورجينال ديگه تريكدني نيست

    • تنها

      قیمت یک ریال عمان دو دلار و ارزش 50000ریال ایران فقط یک دلار جالبش اینجاست که هنوز یه عده می گن هیجانی هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت روحانی داره محک میزنه تنش دلار رو تو جامعه میخواد ببینه چقدر تحمل قیمت داره که بتونه سود بیشتری کنه که البته بتونه هزینه سنگین پرسنل رو چبران کنه

    • بدون نام

      چرا مردم را گروگان گرفتند

    • بدون نام

      دولت هم تو هیجانه هنوز

    • دانیال

      بشین سر جات باو ملتو چی فرض کردیم خدا ازتون میگذره ح...

    • صدف

      دلار 6 هزار تومانی نوش جان کسانی که کمتر یکسال قبل به آقای رئیسی رای ندادند و به روحانی رای دادند تا به دلار هزار تومانی و ثبات قیمت ارز برسند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج