جاباما
۷۰۰۴۵۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

با نیم‌نگاهی به صنعت خودروسازی می‌توان متوجه شد که این صنعت راه درازی را پیموده است اما جالب است بدانید دستارودهای این صنعت تنها در جاده‌های این کره‌خاکی نمود ندارد و صنعت خودروسازی حتی به فضا نیز راه پیدا کرده است.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: با نیم‌نگاهی به صنعت خودروسازی می‌توان متوجه شد که این صنعت راه درازی را پیموده است اما جالب است بدانید دستارودهای این صنعت تنها در جاده‌های این کره‌خاکی نمود ندارد و صنعت خودروسازی حتی به فضا نیز راه پیدا کرده است.

یکی از بارزترین این موارد را می‌توان پرتاب یک خودروی تسلا رودستر به همراه راکت قدرتمند اسپیس ایکس فالکون هِوی (Falcon Heavy) دانست. به این ترتیب خودروی تسلا اولین خودرویی به‌حساب می‌آید که از مدار زمین فراتر رفته و اکنون در فضای نامنتاهی به پیش‌ میرود.

بدون شک این دستاورد بزرگترین موفقیتی است که یک شرکت خودروسازی در فضا به آن دست پیدا کرده است اما صنعت خودروسازی پیش از این نیز مشارکت‌های زیادی در پروژه‌های فضایی داشته است. با این حساب در ادامه به دستاوردهایی اشاره خواهیم کرد که صنعت خودروسازی در چند دهه اخیر در زمینه هوا و فضا کسب کرده است.

پرتاب خودروی تسلا رودستر به فضا

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

ایلان ماسک، مردی است که سکان شرکت‌ فضایی اسپیس ایکس و شرکت خودروسازی تسلا را در اختیار دارد. این مرد افسانه‌ای از این موقعیت استفاده کرد و یک خودروی تسلا رودستر را به همراه موشک فالکون هوِی اسپیس ایکس به فضا فرستاد. چنین حرکتی جنبه نمادین دارد اما دستاوردی است که نمی‌توان راحت از کنار آن گذشت.

روبات GM Robonaut 2

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

شرکت خودروسازی جنرال موتروز کارنامه درخشانی در همکاری با ناسا و سایر ارگان‌های فضایی آمریکا دارد. در سال ۲۰۱۰ این شرکت خودروسازی از روباتی با نام Robonaut ۲ رونمایی کرد، این محصول عملاً یک روبات فضانورد است که کارهای مختلفی را در شرایط نامناسب فضایی انجام می‌دهد.

این روبات در سال ۲۰۱۱ به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط شاتل فضایی دیسکاوری حمل شد و از آن زمان تاکنون در این ایستگاه مشغول به خدمت است.

خودروی ماه‌نورد آئودی Lunar Quattro

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

در سال ۲۰۱۶ شرکت خودروسازی آئودی با گروهی با نام Part-Time Scientists برای ساخت و پرتاب یک خودروی ماه‌نورد کوچک همکاری را آغاز کرد، هدف این پروژه پرتاب این خودروی ماه‌نورد در سال ۲۰۱۹ به فضا است.

این ماه‌نورد قرار است در آپولو ۱۷ فرود بیاید، آپولو ۱۷ آخرین ماموریت فضایی با سرنشین بود که در سال ۱۹۷۲ راهی ماه شد. جالب است بدانید گوگل جایزه ۳۰ میلیون دلاری برای این کار در نظر گرفته است و اگر آئودی در زمان مناسب از عهده اجرای این پروژه بربیاید این جایزه را از آن خود خواهد کرد.

دستکش GM RoboGlove

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

این دستکش ماحصل همکاری جنرال موتورز و ناسا است و قسمتی از پروژه ساخت روبات GM Robonaut ۲ به حساب می‌آید. این دستکش که با باتری کار می‌کند فشاری که دست وارد می‌کند را تشخیص می‌دهد و این فشار را افزایش می‌دهد تا از این طریق دست کمتر خسته شود.

با این حساب به لطف این دستکش انگشتان نیروی بیشتری پیدا می‌کنند، کاملاً مشخص است چنین دستکشی فایده‌های زیادی در روی زمین دارد و بدون شک در فضا نیز کمک حال فضانوردان خواهد بود.

ماه‌نورد GM/Apollo Lunar Rover

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

همان‌گونه که اشاره شد تسلا به کمک شرکت اسپیس‌ ایکس توانست اولین خودرو را به‌به فضا پرتاب کند اما خودروی تسلا رودستری که به فضا پرتاب شده است عملاً در فضا کاربردی ندارد. در این بین ماه‌نورد Lunar Rover به عنوان اولین خودرویی شناخته می‌شود که عملاً در فضا مورد استفاده قرار گرفته است.

جنرال موتورز نقش مهمی در ساخت ماه‌نورد Lunar Rover داشته است و این ماه‌نورد در پروژه آپولو توانست قسمت‌های وسیعی از کره‌ماه را جستجو کند.

روبات Kirobo

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

روبات Kirobo محصولی است که در ساخت آن شرکت‌های مختلفی نقش داشته‌اند، این روبات که در سال ۲۰۱۳ به ایستگاه فضایی بین‌المللی راه پیدا کرد با هدف کمک به تعامل بهتر انسان‌ها و روبات‌ها در شرایط بدون جاذبه طراحی شده است. فناوری تشخیص صدا در این روبات ساخت دست شرکت خودروسازی تویوتا است.

خودروی خوران نیسان و ناسا

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

برند معتبر نیسان به همراه ناسا چند سالی می‌شود که سخت در حال تلاش برای سیستم خودروی خودران هستند. در این راستا چند ماه پیش نیسان اعلام کرد که این پروژه در کنار تحقیق برای استفاده خودروهای خودران در فضا برای خودروهای خودران کره‌زمین نیز در حال گسترش است.

به این ترتیب چه‌بسا که در آینده خودروهای خودران نیسان در کنار کره‌زمین در فضا نیز مشغول به سرویس‌رسانی باشند.

مریخ‌نورد ناسا و برادران پارکر

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

نمونه مفهومی این مریخ‌نورد توسط برادران پارکر و ناسا توسعه داده شده است و برای اولین بار مدتی پیش در مرکز فضایی کندی در فلوریدا رونمایی شد. انتظار می‌رود نمونه کامل این مریخ‌نورد را در ماموریت‌هایی که در آینده فضانوردان در مریخ انجام می‌دهند شاهد باشیم.

وَن‌فضایی ایراستریم

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

در این ون خبری از تجهیزات پیشرفته فضایی نیست و عملاً با یک ون معمولی طرف هستیم که سرنشینان شاتل فضایی را به پایگاه پرتاب شاتل منتقل کرده است. از آنجایی که این ون بیشتر از ۳۰ سال مشغول به انجام وظیفه است در بین فضانوردان خودروی محبوبی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل اشاره به آن در این فهرست خالی از لطف نیست.

اسکا‌ی‌جت لکسوس

دستاورد‌های صنعت خودروسازی در فضا

این فضاپیمای شیک و جذاب هنوز ساخته نشده است، اما از عزم لکسوس برای حضور در صنعت هوا و فضا خبر می‌دهد، اسکای‌جت لکسوس در فیلم والرین و شهر هزار سیاره محصول سال ۲۰۱۷ به‌تصویر کشیده شد و قرار است ۷۰۰ سال دیگر وظیفه حمل‌و‌نقل مسافرین را بین‌ سیاره‌ها بر عهده بگیرد.

درست است که این اسکای‌جت راه دور و درازی در پیش‌رو دارد اما از آنجایی که این رؤیا بوده که انسان‌ها را به سمت فضا پیش‌برده، چه بسا در آینده‌ای دور لکسوس، اسکای‌جت خود را بسازد.

در این قسمت به پایان فهرست دستاوردهای صنعت خودروسازی در فضا رسیدیم، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از علاقه‌مندان علوم فضایی هستید و دستاورد مهمی را در این زمینه سراغ دارید که صنعت خودروسازی نیز در آن دخیل بوده است، این موارد را در قسمت نظرات با ما وسایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ولی به پای دست آوردهای خودروسازی ما که نمیرسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج