۷۰۰۶۸۹
۱۱ نظر
۵۰۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۴
پ

آمریکا: ایران به وعده‌ها عمل نکرد، عراقچی: برجام فقط برای آمریکا نیست

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی ناقض بندهای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) درباره مخاطرات تجارت با ایران هشدار داد و از اقدام اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد.

خبرگزاری تسنیم: ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی ناقض بندهای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) درباره مخاطرات تجارت با ایران هشدار داد و از اقدام اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران استقبال کرد.

رویترز، «سیگال مندلکر»، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «خطرات برای تجارت در آنجا (ایران) همچنان پابرجا هستند زیرا ایرانی‌ها نظامشان را اصلاح نکرده‌اند».

«مندلکر» که در لندن صحبت می‌کرد مدعی شد ایران برای حمایت از حزب‌الله، حماس، دولت سوریه منابع مالی صرف می‌کند، ضمن آنکه در نظام بانکی ایران شفافیت وجود ندارد.

وی گفت: «بار مسئولیت روی دوش ایران است و ما کماکان درباره مخاطرات تجارت با ایران هشدار می‌دهیم زیرا آنها به اقداماتی که وعده داده‌اند عمل نکرده‌اند».

هشدارهای آمریکا درباره تجارت با ایران، ناقض دست‌کم دو مورد از بندهای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (بندهای ۲۶ و ۲۹) به‌شمار می‌رود که واشنگتن را از اخلال درباره عادی‌سازی تجارت با ایران منع می‌کنند.

در بند ۲۶ برجام آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست دو به‌عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست ۲ که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‌نماید، فارغ از فرآیند حل‌وفصل اختلافات پیش‌بینی‌شده در این برجام».

بند ۲۹ توافق هسته‌ای هم تصریح دارد: «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

عراقچی: برجام فقط متعلق به آمریکا نیست

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی درباره حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی «تی ۴» در حومه حمص سوریه با اشاره به موضع‌گیری ایران در این خصوص بیان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش تنش در منطقه است و فکر می‌کنم همه طرف‌های درگیر باید نسبت به این قضیه بسیار هوشیار باشند.

وی افزود: پیروزی‌های دولت سوریه در آن کشور و در مقابله با عوامل تروریست و اقتدار مجدد سوریه بر اراضی خودش مسلما برای دشمنان سوریه گران تمام خواهد شد و آنها تمام تلاش خود را برای ایجاد مجدد تنش و گسترش درگیری‌ها انجام خواهند داد و همه باید نسبت به این قضیه هوشیار باشند.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که برجام یک توافق مهمی بود که روسیه یکی از طرف‌های قوی آن بود، عنوان کرد: همانقدر که برجام به ایران متعلق است، به روسیه و به بقیه اعضای ۱+۵ متعلق است. برجام برای دولت آمریکا نیست که هر تصمیمی بخواهد بگیرد، برجام متعلق به جامعه بین‌الملل و همه کشورهایی است که مذاکره کردند.

عراقچی با بیان اینکه به روابط مستحکم خود با روسیه در همه عرصه‌ها ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: این روابط روز به روز شکل بهتری به خود می‌گیرد و مطمئن هستم در همین جهت حرکت خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خودم

      برجام بدون امریکا برجام نیست
      از خواب بیدار بشید .اگر فکر میکنید ما خواب هستیم اشتباه کردید
      نرخ ارز تا 22اردیبهشت میشود 8000تومان

      پاسخ ها

      • وحید

        وتای وای چقدر ترسیدیم.حالا برجام نبود‌مگه وضع بهتر بود که با بود یا نبودش چیزی عوض بشه؟؟قبل و بعد از برجان هیچ‌چیز عوض نشد.پس برجام هم لغو بشه تغییری ایجاد نمیشه.شما هم بهتره بفکر دلارایی که خریدی و رو‌دستت باد کرده باشی.چون حداقل اینجور که‌مشخص شده دلار قبل از برجام ارزونتر از بعدش بود..

      • noova

        تو خوای خبر نداری.امثال تو گول تبلیغات غرب رو خوردن که مملکت به این روز افتاده.همین امثال تو هستن که میرن صف وامیستن واسه خرید دلار.بعد اخرش حرف از همبستگی میزنید.

      • سعید کایا

        الان ساعت ۲۱:۲۱

        دلار از ۶۰۰۰ تومن به ۴۲۰۰ تومن رسیده

      • جمشید

        بله.دلار امریکایی 6 تومان معامله میشه دلار جهانگیری 4200 تومان.اگه دلار جهانگیری تزریق بشه که تا الان خبری نبوده

    • کامی

      برید شماهم با این برجامتون،فقط سر ملتو گرم کردید،یخورده از رو برید بابا

      پاسخ ها

      • ص.م

        همین الان هم برجام معامله باخت برای ما و برد برای خانهای دنیا بود معامله باخت,,,برد .ما رو بردند لب ,,جام,, و تشنه بر گرداند .البته هنوز باختن تموم نشده و اگر کات نکنند ,شلوار از پامون در میارند .خصوصیت اررباب مداری دنیا این جوری ایجاب میکنه .غیر از این فکر کردن ساده لوحی مفرطه......

    • بدون نام

      این یانکی ها دارند ایران رو تحریک می کنند که اولین کسی که از برجام خارج میشه ایران باشه.صبر کنید خودشون خارج بشن که همه دنیا تبعات اعتماد به امریکا رو ببینند

    • بدون نام

      آیا برای جلوگیری و برخورد قانونی این نقض مواد برجام راه کاری هم وجود دارد ویا فقط آنرا محکوم میکنید

    • بدون نام

      به نظرم یه موشک با شعار مرگ بر امریکا بفرستیم هوا همه چی درست میشه!
      شاید دلار هم اومد پایین.بیکاری هم کم شد

    • جمشید

      اروپا به تنهایی نمیتونه برجام رو حفظ کنه.پایان برجام نزدیک هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج