جاباما
۷۰۰۸۶۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تاکید رهبر انقلاب به توسعه روابط با پاکستان

وزیر کشور گفت: علاقه و تاکید، مقام معظم رهبری به توسعه همه جانبه و عمیق روابط با پاکستان بر استحکام این روابط بیش از پیش افزوده است.

خبرگزاری فارس: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم روز ملی پاکستان که در هتل استقلال برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی جمهوری اسلامی پاکستان، گفت: افتخار دارم در جمع عزیزانی هستم که به مناسبت روز ملی پاکستان و برای اعلام تبریک و شادباش به ملت و دولت جمهوری اسلامی پاکستان گرد هم آمده‌اند. همچنین افتخار داریم که امسال هفتادمین سال روابط بین دو جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، دو کشور برخوردار از اشتراکات فرهنگی، تمدنی، مذهبی و تاریخی گسترده را گرامی داریم.

وی افزود: دو کشور ایران و پاکستان همواره در طول ۷۰ سال گذشته در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن، مبتنی بر اصول احترام متقابل و منافع مشترک پیشگام بوده اند. همگان آگاهند که با وقوع انقلاب اسلامی و به دلیل ماهیت دینی دو کشور اسلامی، این روابط از عمق و گسترش بیشتری برخوردار گردید. علاقه و تاکید، مقام معظم رهبری به توسعه همه جانبه و عمیق روابط با پاکستان بر استحکام این روابط بیش از پیش افزوده است.

وزیر کشور ادامه داد: اهتمام به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان از راهبردهای جدی سیاست خارجی تمامی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران بویژه دولت آقای روحانی بوده و خواهد بود. از همین روست که هر روز شاهد تعمیق بیشتر پیوندهای دوستانه و برادرانه میان دو کشور هستیم. علیرغم برخی موانع در گسترش روابط اقتصادی دو کشور که امیدوارم بزودی شاهد رفع آن باشیم، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در سال گذشته با ۳۳ درصد افزایش همراه بوده است. همچنین برگزاری موفق کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، مرزی و امنیتی نیز حاکی از گسترش روابط است. توافق دو دولت برای توسعه همکاریها در تمامی زمینه ها باعث شد تا در سال گذشته شاهد حضور بیش از پیش هیات های عالی رتبه از بخشهای مختلف باشیم که خود مبین همدلی و نزدیکی بیشتر در روابط برادرانه میان دو کشور می باشد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اطمینان دارم افزایش مبادلات تجاری به بیش از۵ میلیارد دلار در سالهای آتی، که مورد تایید مقامات عالیه تهران و اسلام آباد قرار گرفته است با اهتمام مقامات دو کشور قابل دستیابی است. از طریق پیشنهاداتی که در ادامه مطرح می‌کنم می‌توان هرچه سریع تر به خواسته دو ملت جامه عمل پوشانید.

وی گفت: امضای موافقتنامه تجارت آزاد و اجرای مطلوب موافقتنامه تجارت ترجیحی، زیرساختهای اولیه گسترش روابط اقتصادی را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم خواهد کرد. اسناد همکاری توافق شده میان مقامات دو کشور، چراغ راهی برای پیمودن مسیر در جهت دستیابی به اهداف روابط تجاری و اقتصادی است و با برطرف کردن مشکلات موجود و احتمالی، می توانیم اهداف تعیین شده را محقق کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: توسعه بنادر چابهار و گوادر که مکمل یکدیگر هستند، به گسترش تجارت میان دو کشور و همچنین اشتغال زایی و افزایش رفاه ساکنین استان های مرزی، و در نهایت امنیت بیشتر و رونق اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.

رحمانی فضلی اظهار داشت: برقراری هر چه سریعتر روابط بانکی و استفاده از ارزهای معتبر بین المللی و همچنین پول های ملی دو کشور در تجارت دو جانبه به منظور تسهیل مبادلات و ارتقای سطح روابط اقتصادی از جمله مواردی است که در جهت توسعه همکاری های ضرورت دارد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این زمینه با برداران پاکستانی همکاری کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بزرگترین ذخایر تثبیت شده گاز جهان را در اختیار دارد، آماده است نیازهای انرژی کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی پاکستان را تامین کند. به این منظور بر اساس توافق بعمل آمده، خط انتقال گاز IP را تا نزدیکی مرزهای پاکستان رسانده ایم و منتظر اقدامات دولت دوست و برادر پاکستان در این زمینه هستیم. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ۱۰۴ مگاوات برق به پاکستان صادر می کند و برای تامین برق مورد نیاز پاکستان تا ۳۰۰۰ مگاوات نیز اعلام آمادگی کرده است.

وزیر کشور همچنین گفت: پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در صورت اجرای کامل می تواند باعث شکوفایی اقتصاد پاکستان شود. همانطور که وزیر محترم امور خارجه کشورمان در سفر خود به پاکستان اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد، در زمینه های مختلف این طرح مشارکت کند.

رحمانی فضلی در پایان تصریح کرد: امنیت مرزی و توسعه اقتصادی مناطق و استانهای هم مرز دو کشور از دیگر اهداف راهبردی ما است. گشایش گذرگاه های مرزی جدید، افزایش ظرفیت بازارچه های مرزی کنونی، کنترل ترددهای غیر قانونی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان و همچنین همکاری نزدیک دو کشور برای مبارزه مشترک با گروه های تروریستی و اشرار از مهمترین موارد همکاری در این زمینه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج