اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۰۶۹۳۵
۱۷ نظر
۵۰۱۴
۱۷ نظر
۵۰۱۴
پ

خاطره تکان دهنده شمس الواعظین از مرتضوی

شمس الواعظین در گفت و گو با شرق می‌گوید: مرتضوی با همسر من چه کار داشت که ۲۸ ساعت ایشان را بازجویی کرده بود؟ همچنین تقریبا با اکثر خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کرد و نکاتی را به دروغ می‌گفت که منجر به اختلاف خانوادگی شود و می‌شد. خیلی از جا‌ها این اتفاقات افتاد. مثلا به خانواده‌های بعضی از همکارانم می‌گفت که «شما خیلی باید صبر کنید تا تکلیف زندانی معلوم شود. بروید و تکلیف زندگی خود را روشن کنید. همسر شما حالا‌حالا‌ها در زندان می‌ماند و...»؛ یعنی همسران زندانی را به جدایی توصیه می‌کرد.

روزنامه شرق؛ با ماشاءالله شمس‌الواعظين، نخستين متهم مطبوعاتي قاضي سابق (سعید مرتضوی) گفتگویی انجام داده است.

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

‌از شنيدن خبر بازداشت مرتضوي چه حسي داشتيد؟

من براي خودش و خانواده‌اش ناراحت شدم؛ به‌ويژه براي همسر و فرزندانش؛ چون آنها گناهي نکرده‌‌اند و بايد تاوان اقدامات و انحرافات (نه اخلاقي بلکه انحراف از قانون، منطق و وظايف محوله) پدر و همسر خود را بپردازند. اينها چه گناهي کرده‌‌اند که دو سال را بدون پدر خود بگذرانند.

شما احتمالا با همسر و فرزندان او در اين سال‌ها مواجهه‌اي داشتيد و اين حس دلسوزي از اين مراوده نشئت مي‌گيرد؟

خير؛ من روزي در دادگاه به او گفتم آقاي مرتضوي شما کاري را انجام مي‌دهيد که روزي در اين کشور فرزندان خود را در مدارس به دليل داشتن نام شما، ثبت‌نام نکنند. پوزخندي زد. بعدا با واسطه‌هايي (به دليل اينکه همسر من يزدي هستند؛ يعني همشهري‌بودن) مطلع شدم خيلي از مدارس فرزندان ايشان را در مدارس تهران، حتي مدارس غيرانتفاعي ثبت‌نام نمي‌کردند. اين موضوع براي آغاز دهه ۸۰ است. اين خبر دقيق است و خانواده‌اش هم مي‌توانند دراين‌باره اظهارنظر کنند.

من به قول آقايان «سردبير روزنامه‌هاي زنجيره‌اي» بودم. اولين روزنامه‌اي که توقيف شد، جامعه مدني ايران، بعدي توس، نشاط و بعد عصر آزادگان بود که همگي با حکم آقاي مرتضوي توقيف شدند؛ البته قبل از توقيف‌هاي ارديبهشت سال ۷۹، فروردين همان سال بازداشت شده بودم و يک ماه يا ۲۵ روز بعد از آن، توقيف سراسري اتفاق افتاد.

بعد از توقيف‌ها هم در بازداشت بوديد و بازجويي مي‌شديد؟

من اولين روزنامه‌نگار ايراني هستم که به اتهام مطبوعاتي از سوی آقاي مرتضوي محاکمه شدم؛ در سال ۷۸. من در سال‌هاي ۷۹، ۸۰ و تا اواسط ۸۱ بازداشت بودم و بعد از آن آزاد شدم. ايشان سه بار من را بازداشت کرد؛ يک بار ۱۵ روز به طول انجاميد و بار دوم ۱۰ روز و مرحله آخر هم که دو سال و نيم. اشاره کردم که فروردين به عيدديدني رفتم که مرتضوي من را همان‌جا بازداشت کرد. به او گفتم بهتر است پرنسيب داشته باشد و زمان عيدديدني چنين کاري نکند. به من گفت وقت ديگري بود، شما سروصدا راه مي‌انداختيد و ما خواستيم کم‌هزينه باشد. همچنين ارتباط با خانواده زندانيان بخش لاينفک مأموريت‌هاي ايشان بود.

‌هدفش از اين ارتباط چه بود؟

با ذکر مثال مي‌گويم. مرتضوي با همسر من چه کار داشت که ۲۸ ساعت ايشان را بازجويي کرده بود؟ همچنين تقريبا با اکثر خانواده‌ها ارتباط برقرار مي‌کرد و نکاتي را به دروغ مي‌گفت که منجر به اختلاف خانوادگي شود و مي‌شد. خيلي از جاها اين اتفاقات افتاد. مثلا به خانواده‌هاي بعضي از همکارانم مي‌گفت که «شما خيلي بايد صبر کنيد تا تکليف زنداني معلوم شود. برويد و تکليف زندگي خود را روشن کنيد. همسر شما حالا‌حالاها در زندان مي‌ماند و...»؛ يعني همسران زنداني را به جدايي توصيه مي‌کرد. اين اتفاق اين‌قدر تکرار شده که شما از هر زنداني و متهمي که مسئول پرونده‌اش مرتضوي بوده است، سؤال کنيد اين موضوع را تأييد خواهد کرد.

آقاي مرتضوي را مي‌بخشيد؟

من به خاطر خانواده‌اش، او را مي‌بخشم. چون خانواده‌هاي ما زجر زيادي کشيدند. من به هيچ عنوان دوست ندارم خانواده‌اش زجر ببينند. اميدوارم زندان او زودتر تمام بشود و متوجه شود که چه اتفاقي براي او افتاده و از مردم عذرخواهي کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شکیبه

      آنهایی که تا آخر عمر عزیزانشونو نمی بینند چکار باید بکنند آقای شمس الواعظین .این فرد بایستی تا ابد در زندان باشد و میلیاردها اختلاس را برگرداند از مردم و خانواده های آنان عذر خواهی کند واظهار ندامت نماید

    • فریبا

      آقا! دیگه قضیه سیاسی شد! به اینراحتی نباید نظر داد و به قول معروف آدم آخرت خودشو بخاطر دنیای مردم تباه نکنه!! جوگیر نشید...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که تمام وقت جوگیرید
        تمام قضیه ی مرتضوی سیاسیه

        یعنی چی که دیگه قضیه سیاسی شد!!!؟؟

    • رضا

      واقعا تعجب کردم ازحرف اقای واعضین فرزندانش چه گناهی کردند اگر اینطور بقیه زندانیهای دیگر ازاد کنید چون همسر و فرزندانش چه گناهی کردند - برای شما متاسفم اقای شمس واعضین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شمس الواعظین کل جواب گزارش رو داره با تیکه و متلک جواب میده

      • مادران ایران

        آقای شمس الواعظین ؛مطمئن باشید که این دلسوزی های بیجا و بیمورد شما باعث نمیشود که ملت ایران شما را خیلی خوب و با گذشت و قهرمان بدانند، البته که شما جای آن مادر و پدری نیستید که حسرت یک لحظه دیدن فرزندانشان را که با قیمت از دست دادن جوانی خود، پرورش داده اندرا تا ابدالدهر، بگور خواهند برد، پس بیشتر از این ، سینه نزنید

    • بدون نام

      آدم مثل این لیاقت بخشیدن نداره

    • رضا صفری

      حالا باز خدا رو شکر که بازداشتها و بسته شدن مطبوعات و بگیر و ببند این آقای شمس الواعظین بین سالهای ۷۸ تا ۸۱ بوده. یعنی اوج‌ اقتدار دولت اصلاحات. اگه مال زمان احمدی نژاد بود که واویلا میکردن. کاش مردم با خوندن این مطالب بفهمن که تعطیلی مطبوعات و بگیر و ببند به هیچ رییس جمهوری مربوط نیست . نه خاتمی نه احمدی نژاد و نه هیچکس دیگه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این و شما باید بدونی که اتفاقا بستن مطبوعات بخاطر این بود که اصلاحات اقتدار نداشته باشه و اتفاقا بخاطر رئیس جمهور اصلاحات بود که مطبوعات رو فله ای می بستن و و مطبوعات چی ها رو قلع و قنع می کردن رسما قرون وسطی بود بخاطر همین پست های چند خطی که همه الان هرروز تو فضای مجازی می خونن اون موقع یه روزنامه نگار و پنج سال زندان می کردن دموکراسی راه خودش و پیدا می کنه و کسی هم نمی تونه جلوش و بگیره اون موقع کی فکر می کرد مرتضوی زندان بره

      • بدون نام

        متشکرم هموطن 16:58به امید خدا روزی را خواهیم دید که مرتضوی و همفکرهایش در یک دادگاه علنی و عادلانه به جرم جنایت علیه مردم محاکمه بشوند. جریان دموکراسی راه خودش را پیدا خواهد کرد. اندکی صبر سحر نزدیک است

    • بدون نام

      همی شماها با هم قمخویش هستید و به یکدیگر نان قرض میدهید

    • مصطفی

      منتظر واکنش شریعتمداری هستیم

    • ایران -۳۳

      توصیه کاربرمحترم فریبا را منم توصیه میکنم فقط یه سوال: مطمن هستید که مدارس غیرانتفاعی که گوشه تراول وچک براشون مهم ترهست ثبت نام نمیکنند!!! ؟ من تابحال با مدارس غیرانتفاعی سروکار نداشتم اگر صحت داره یکی بگه ماهم بدونیم.

    • ایران -۳۳

      توصیه کاربرمحترم فریبا را منم توصیه میکنم فقط یه سوال: مطمن هستید که مدارس غیرانتفاعی که گوشه تراول وچک براشون مهم ترهست ثبت نام نمیکنند!!! ؟ من تابحال با مدارس غیرانتفاعی سروکار نداشتم اگر صحت داره یکی بگه ماهم بدونیم.

    • رضا

      آقای شمس منبری
      در مقابل مردم سنجیده صحبت کنید

    • بدون نام

      برو بابا ... الآن وقت بخششه؟

    • الویری

      مدتیه پیامای منو نمیذارید جناب ممیز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج