۷۱۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

نتایج چند نظرسنجی‌ درباره رابطه ایران و آمریکا

در غالب نظرسنجی هایی که تاکنون نتایج آن توسط رسانه های داخلی منتشر شده است ادعا شده که چیزی بین ۶۱ تا ۷۶ درصد مردم ایران یا آمریکا خواهان افزایش روابط دو کشور هستند.

مجله مهر: در غالب نظرسنجی هایی که تاکنون نتایج آن توسط رسانه های داخلی منتشر شده است ادعا شده که چیزی بین ۶۱ تا ۷۶ درصد مردم ایران یا آمریکا خواهان افزایش روابط دو کشور هستند.

چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور وقتی با سوال های خبرنگاران درباره گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و اعتراض هایی که در داخل به این گفت وگو شده است قرار گرفت، از یک نظرسنجی مهم خبر داد. او گفت که به دو دستگاه مهم نظرسنجي گفته است که در کشور نظرسنجي دقيق کنند و نظر مردم را بگيرند تا ببيند اين حرکت دولت که گامي به پيش گذاشته است، چقدر موافق و چقدر مخالف دارد.

بلافاصله بعد از این اظهار نظر رئیس جمهور، نقدها درباره همین نظرسنجی هم قرار است انجام شود به رسانه ها جاری شد. محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی برگزاری نظرسنجی در مورد رابطه با آمریکا را اقدامی نپخته و نسنجیده دانست. او گفت که دوفرض وجود دارد. یکی اینکه اکثریت مردم بگویند مخالفند. در این صورت راه برای مذاکره دشوار خواهد شد و دست دولت تا حدودی بسته. دیگر اینکه اکثریت بگویند با مذاکره و یا حتی برقراری رابطه با آمریکا موافقند که راه بر امتیاز گیری دولت از طرف آمریکایی ها بسته خواهد شد و این به نفع آمریکا است.

اما از سوی دیگر نظرسنجی‌هایی مشابه در آمریکا انجام شد. ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشت نتایج یک نظرسنجی تازه در آمریکا نشان می دهد که اکثریت مردم آن کشور خواستار پیشبرد دیپلماسی و افزایش روابط ایران و آمریکا هستند. این نظرسنجی از سوی شکبه خبری سی ان ن با همکاری orc (یک کمپانی بین المللی تحقیقاتی) انجام شده است.

نتایج چند نظرسنجی‌ درباره رابطه ایران و آمریکا

جمعه دو هفته پیش اوباما در آخرین لحظات حضور روحانی در نیویورک گفت وگویی 15 دقیقه ای با او انجام داد

دراین تحقیق، مصاحبه تلفنی با بیش از ۸۰۰ آمریکایی بین روزهای ۲۷ تا ۲۹ سپتامبر (‌ پنجم تا هفتم مهرماه) انجام شده است وطی آن سه چهارم آمریکایی ها (۷۶ درصد) با ارتباط دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا موافقت کرده اند.

از سوی دیگر روزنامه شرق در یادداشتی به نظرسنجی ۱۱ سال پیش که در این باره انجام شده بود اشاره کرده و نوشت که ۱۱ سال پیش در چنین روزهایی انتشار نتایج نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره روابط ایران و آمریکا توسط خبرگزاری رسمی ایرنا، التهاب شدیدی را در جامعه برانگیخت. نظرسنجی به سفارش مرکز پژوهش‌های مجلس و همزمان توسط سه موسسه وابسته به وزارت ارشاد، جهاد دانشگاهی و اطلاعات انجام شد و یافته‌های هر سه نظرسنجی که بر نظر مردم نسبت به انجام مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا متمرکز بود، با تفاوت‌هایی دوتا سه‌درصدی یکدیگر را تایید می‌کردند. در آن مقطع، بین ۶۸ تا ۷۶‌درصد شهروندان تهرانی موافق انجام مذاکره با آمریکا بوده و برقراری رابطه را در جهت منافع عمومی ارزیابی می‌کردند

انتشار این نظرسنجی که در سال ۸۱ توسط موسسه پژوهشی آینده انجام شده بود البته برای بانیانش عاقبت خوشی نداشت. عباس عبدی از بانیان این نظرسنجی بازداشت شد و مقامات قضایی شهروندان را از ترویج ایده رابطه با آمریکا برحذر داشتند.

تبعات این نظرسنجی چنان بود که در سال ۹۱ حمید رسایی از نماینده مردم تهران و عضو جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی در سال ۹۱ در مناظره ای با محمد جواد حق شناس از چهره های اصلاح طلب، به همین نظرسنجی اشاره کرد و گفت که در زمان دولت اصلاحات همین افراد دست به راه اندازی نظرسنجی رابطه با آمریکا زدند و وقتی با عوامل آن که یکی از آنها عبدی بود، برخورد شد، معلوم شد این نظرسنجی تقلبی بوده است. این نظرسنجی گاها تیتر یک روزنامه‌های اصلاح طلب می‌شد.

اما نکته جالب آن بود که در سال ۸۸ در روزهایی که کشور درگیر حوادث بعد از انتخابات بود روزنامه کیهان نتایج نظرسنجی یک مرکز نظرسنجی معروف به نام ورلد پابليك آپينين (World Public Opinion) را منتشر کرد و نوشت که که در این نظرسنجی ۶۳ درصد پاسخ دهندگان خواستار از سرگیری روابط دیپلماتیک با آمریکا شده اند.

کیهان نوشت: به گزارش خبرگزاري فرانسه، ورلد پابليك آپينين مدعي است كه در اين نظر سنجي ۶۳ درصد پاسخ دهندگان خواستار از سرگرفته شدن روابط ديپلماتيك با آمريكا شده اند. از اين تعداد ۱۸درصد از برقراري مجدد رابطه با آمريكا به شدت حمايت كردند و ۲۷درصد نيز مخالفت خود را براي برقراري ارتباط با آمريكا اعلام كردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • esi

      اه اسم کیهان رو نیارین حالم بد میشه.
      یه روزنامه محلی خیلی اعتبارش بیشتر از روزنامه کیهانه

    • بدون نام

      موافق

    • باقر

      جانا سخن از زبان ما ميگويي...

    • بدون نام

      به نطر نطرسنجی منطقی و درسته

    • بهروز

      به نظر من وقتشه برترينها هم اين نظرسنجي رو بزاره

    • آرزو

      موافق

    • ناشناس

      یکی جلوی این روزنامه کیهان را بگیرد لطفا به همه شخصیت های انقلابی توهین میکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج