جاباما
۷۱۰۸۸۲
۸ نظر
۵۰۴۰
۸ نظر
۵۰۴۰
پ

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

شاید در طول تاریخ سریال های تلویزیونی، هیچ مجموعه ای به اندازه «مردگان متحرک» در بازسازی کیفیت رستاخیزی دنیای پس از مرگ موفق نبوده است؛ سریالی که تاکنون هشت فصل از آن ساخته شده و به نمایش در آمده است و در سراسر جهان میلیون ها بیننده داشته است

هفته نامه همشهری جوان - علی مسعودی نیا: شاید در طول تاریخ سریال های تلویزیونی، هیچ مجموعه ای به اندازه «مردگان متحرک» در بازسازی کیفیت رستاخیزی دنیای پس از مرگ موفق نبوده است؛ سریالی که تاکنون هشت فصل از آن ساخته شده و به نمایش در آمده است و در سراسر جهان میلیون ها بیننده داشته است. این مجموعه پر هول و هراس را به همین نام که «رابرت کرمن»، «چارلی ادلرد» و «تونی مور» مشترکا تالیف کرده اند.

پخش این سریال از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و بعد از آن به طور متوسط هر سال یک فصل از آن روی آنتن رفت. اگر بخواهیم قدری تبار و سرچشمه این داستان را پیگیری کنیم؛ می رسیم به کارگردان فقید و بزرگ ژانر وحشت سینمای آمریکا، یعنی «جرج ای رومرو» که به نوعی تمام داستان هایی که با محوریت زامبی ها به تصویر کشیده شده اند، میراث دار خلاقیت او هستند.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

پخش جهانی فصل هشتم این سریال به پایان رسیده اما آنچه باعث شد سراغ این سریال برویم، انتشار نسخه قانونی و دوبله آن در تلویزیون های اینترنتی است. در حال حاضر سه فصل این سریال به زبان دوبله عرضه شده و فصل های بعدی هم در حال آماده سازی برای ارائه است. در طول سال هایی که «مردگان متحرک» پخش می شود منتقدان و هواداران، مطالب زیادی درباره کیفیت فصل های مختلف آن ارائه کرده اند. از جمله منتقدان «هالیوود ریپورتر» است که تصمیم گرفت به تمام فصل ها امتیاز بدهد و آنها را رده بندی کند؛ نتیجه کار برای علاقه مندان به این سریال بسیار جالب خواهد بود.

اطلاعات فوری

مردگان متحرک | The Walking Dead
کارگردان و تهیه کننده: فرانک دارابونت
فیلمنامه: فرانک دارابونت (بر اساس اثری از رابرت کرکمن)
فیلمبرداران: دیوید بوید و ران اشمیدت
موسیقی: بئر مک کریری
بازیگران: اندرو لینکلن، جان برنتال، سارا وین کالیز، لوری هولدن، جفری دی مان، استیون یئون، چندلر ریگز، نورمن ریداس، لورن کوهن، دانای گوریر و ...
تعداد فصل ها: هشت فصل تا سال 2018
تعداد قسمت ها: ۱۱۵ تا سال ۲۰۱۸
امتیاز در «IMDb»: ا 8.4 از 10

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

داستان از چه قرار است؟

خط اصلی داستان این سریال از جایی آغاز می شود که معاون کلانتری به نام «ریک گرایمز» به کما می رود. وقتی دوباره به هوش می آید، خود را در دنیایی می بیند که زامبی های آدم خوار بر آن سلطه دارند. چنین است که تصمیم می گیرد آدم های بازمانده را از دست این هیولاهای بی رحم نجات دهد. «اندرو لینکلن»، «جان برنتال»، «سارا وین کالیز» و «لری هولدن» از بازیگران اصلی فصول مختلف این مجموعه هستند.

این سریال ابتدا فصلی شش قسمتی را روانه آنتن کرد و در فصل دوم به ساختاری سیزده قسمتی رسید اما باقی فصول همگی در ۱۶ قسمت ساخته شدند. امتیاز این سریال در «IMDb» ۸.۴ است که نشان می دهد تا چه حد موفق بوده است. همچنین تاکنون ۶۷ جایزه و ۱۹۰ نامزدی در رشته های مختلف نصیب فصول این سریال شده است. به تازگی در ایران نیز یکی از شبکه های استریم اینترنتی پخش فصل هشتم این سریال را با دوبله بسیار خوب در کنداکتور خود قرار داده است.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

۱. فصل پنجم | بهترین اپیزود: بدون منطقه امن

در این قسمت داستان از سفر ریک و گروهش به «ترمینوس» آغاز می شود، جایی که برخلاف انتظار آنها مملو از آدم خواران است. حالا باید تدبیری اندیشید و فرار کرد. «کارول» برای این عملیات به کمک آنها می آید و در این بین به جماعتی می رسند که معتقد هستند برای درمان اپیدمی باید به واشنگتن سفر کرد. سرانجام منطقه امنی به نام «الکساندریا» پناهگاه ریک و افرادش می شود. فصل خوشایند و شوق برانگیز چهارم با این فصل درخشان تکمیل می شود؛ فصلی پر از غافلگیری و رخدادهای غیر قابل حدس. هیچ فصلی به خوبی فصل پنج جوهره مضمون «مردگان متحرک» را به تصویر نمی کشدم. باید از این فصل به عنوان حماسی ترین فصل داستان یاد کرد. خصوصا که با مرگ حاکم الکساندریا، داستان وارد مرحله کنجکاوی برانگیز تازه ای می شود.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

2. فصل چهارم | بهترین اپیزود: بیشه

در فصلی که مدت ها پس از حمله، فرماندار را به تصویر می کشد، به جایی می رسیم که یک بیماری اپیدمیک تمام زندان را فرا می گیرد. فرماندار حالا یک دارودسته تازه پیدا کرده است و آنها را رهبری می کند و به همراه آنها برنامه حمله به زندان ریک را عملی می کند. حمله به زندان یک نبرد تمام عیار است و البته هر چند زندان به کلی تخریب می شود، خود فرماندار توسط «میشون» به قتل می رسد.

اندک لحظاتی در تاریخ «مردگان متحرک» می توان یافت که قدرت برابری کیفی با صحنه های سقوط زندان را داشته باشند. برخی از بهترین اپیزودهای کل تاریخ سریال در این فصل گنجانده شده اند. به قول منتقد هالیوود ریپورتر، اگر فصل چهارم هیچ چیزی به ما ندهد، دست کم قسمت «بیشه» را در خود دارد که سزاوار است در زمره پنج اپیزود برتر سریال جای بگیرد.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

۳. فصل اول | بهترین اپیزود: احشاء

شاید تعداد کمی اپیزودهای فصل نخست باعث پکیجی از هیجان و تنش پیش روی مخاطب قرار بگیردت که هرگز در فصول بعدی با چنین کیفیتی قابل مشاهده نبود. معرفی ریک و موقعیت او به بهترین شکل ممکن انجام شد و ماجرا خیلی سریع اوج گرفت. حمله شبانه زامبی ها به اردوگاه «آتلانتا» را قطعا مخاطبان سریال هرگز از یاد نخواهند برد.

سریال مهم درست جایی تمام می شود که باید جایی که داستان اولیه سروشکلی گرفته و هیجان مخاطب برای بیشتر دیدن و بیشتر دانستن افزایش یافته است. جاش ویگر، منتقد هالیوود ریپورتر می نویسد: «از همان فصل اول بنا بود که انگار داریم یک نمایش کاملا متفاوت را می بینیم. زامبی ها منراتب مختلفی دارند اما قادر هستند به مقیاس مشخصی برسند. بازیگران این فصل حالا برای مان غریبه اند و تنها پنج تن از آنها تا فصل هفتم باقی مانده اند. تاثیر دارابونت بر این فصل به خوبی هویداست.»

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

4. فصل سوم | بهترین اپیزود: پاکسازی

همیشه تا به جای جدید برسی و بخواهی در آن مستقر شوی، ماجرا قدری کسل کننده می شود. فصل سوم داستان رسیدن ریک و گروهش به یک زندان متروکه است؛ زندانی که به اقامتگاه گروه تبدیل می شود. همین جاست که ریک دیگر زیر بار رهبری گروه نمی رود و شخصیت میشون دوباره پیدایش می شود و فرماندار هم برای ریک شمشیرش را از رو می بندد. حسن فصل سوم این است که با کامیک استریپ «مردگان متحرک» بیشترین و عمیق ترین پیوند را دارد. مرگی دور از انتظار هم حسابی تماشاگران را شوکه می کند اما تا رسیدن به نبرد نهایی وقت زیادی تلف می شود.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

۵. فصل دوم | بهترین اپیزود: فرشتگان بهتر

برای تماشاگرانی که فصل اول را با اشتیاق دنبال کرده بودند فصل دوم تا حدی محل سرخوردگی است. داستان این فصل ماجراهای بعد از سفر به آتلانتا و مستقر شدن ریک و همراهانش در مزرعه «هرشل گرین» را به تصویر می کشد، جایی که آنها می خواهند دختر گمشده کارول را پیدا کنند غافل از این که او تبدیل به یک زامبی شده. البته هنوز هم هستند هوادارانی که حاضرند تمام قد از فصل دوم حمایت کنند اما شاید این فصل بیش از این که هیجان انگیز باشد، دردناک و احساسی از کار در آمده است. از همان کارهایی که «فرانک دارابونت» خوب بلد است: ملت را عاشق یک کاراکتر کن و بعد کاراکتر را نابود کن!

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

6. فصل هفتم | بهترین اپیزود: سنگ سر راه

یک فصل پر از کشت و کشتار که طی آن نگان، ریک را وادار می کند زیر بار ستم های فراوانی برود. ریک اولش با آنها راه می آید اما کم کم کارد به استخوانش می رسد و جنگ میان او و نگان آغاز می شود. به قول منتقدان فرنگی، فصل هفتم این سریال برتری خاصی نسبت به بیشتر فصول پیشین ندارد و جز خشونت بی مهار نگان چندان برگ برنده ای در آن رو نمی شود. فصل هفتم بیش از این که ترسناک و هیجان انگیز باشد، حال و هوای حماسی و اسطوره ای به خود می گیرد و در عین حال معرف کاراکتر هپسترهاست که ناخوشایندترین شخصیت های تاریخ این سریال به حساب می آیند.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

۷. فصل ششم | بهترین اپیزود: جی اس اس

داستان این فصل مربوط به دورانی است که ریک رهبری الکساندریا را به دست گرفته است. در ابتدای ماجرا به نظر می رسد آرامشی نسبی برقرار شده اما مشکل اصلی مقیمان الکساندریا با تهیه آذوقه است. در اینجاست که گروه «هیلتاپ ها» وارد داستان مشوند و دشمنی ریک و نگان آغاز می شود و یک قتل عام حسابی به راه می افتد. بعد از مدت ها که «مردگان متحرک» برای خودش به ثباتی رسیده بود، در فصل ششم بدون دلیل واضح از کامیک استریپش دور و دورتر شد. کلی زامبی بی مصرف به داستان اضافه شد و در هر اپیزود شخصیت های جدید نه چندان جذابی وارد ماجرا شدند.

سریال «مردگان متحرک»؛ یک زامبی کُشان واقعی

و اما فصل هشتم

وقتی خبر رسید که «مردگان متحرک» قرار است فصل هشتمی داشته باشد و در اکتبر ۲۰۱۷ روی آنتن برود، هواداران سریال به جنب و جوش افتادند. تیم نویسندگان این سریال آشکارا اعلام کردند که می توانند تا چند سال دیگر قصه تولید کنند و هنوز کارشان با زامبی ها تمام نشده است. به این ترتیب بود که سریال به هشتمین فصل رسید و توانست از مرز ۱۰۰ اپیزود نیز گذر کند و برای خود رکوردی بر جای بگذارد.

طبق آمار در آغاز حدود ۱۲ میلیون نفر در سرتاسر دنیا بیننده فصل جدید این سریال بوده اند؛ رکوردی اعجاب انگیز که البته با روندی نزولی مواجه شد و نهایتا به ۹ میلیون بیننده رسید. یک مسئله واضح است: مردگان متحرک طی سه فصل اخیرش نتوانسته موفقیت های پیشین خود را تکرار کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کارگران و نویسنده اش از بس تو خوشی اند ،نمی دانند چکار کنند ،میان از این چرندیات می سازند !

      برید تو قحطی زده های سودان تا ژانر وحشت واقعی ببینید،

    • PANKA

      سریال فوق‌العاده ای هستش.

    • ایران

      عالیه

    • بدون نام

      منم این سریالو دنبال میکنم ،همین چند روز گذشته اتفاقی قسمتهای اولشو دوباره دیدم؛پسر ریک خیلی کوچک بود باورم نمیشه 7سال گذشته؛سریال جذابیه

    • بدون نام

      فیلم حرام که میگفتن همین جور فیلمهاست.....به شدت در روحیه انسان اثر داره ،اثر مخرب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما نبین

      • ما

        چرند نگو

    • بدون نام

      فوق العاده هست این سریال
      البته درسته که فصل 8 چنان دندان گیر نبود و خیلی کلیشه ای بود
      به امید فصل 9 و بازگشت مجدد به واکینگ دد به جایگاه قبلیش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج