۷۱۲۲۷۳
۱۱ نظر
۵۰۰۸
۱۱ نظر
۵۰۰۸
پ

دومینوی پایین‌کشیدن فتیله ظریف!

روزنامه قانون نوشت: محمد جواد ظریف روزهای عجیبی را در زندگی کاری خود تجربه می‌کند. او که فاصله قهرمان فضای مجازی تا سنگین ترین انتقادات را تنها در زمانی حدود پنج سال مشاهده می کند، شاید حالا تفاوت کار کردن در نمایندگی ایران در سازمان ملل را با ریاست بر ساختمانی در تهران که عبارت«نه شرقی،نه غربی » بر سر در آن جاخوش کرده است با تمام وجود احساس کند.

روزنامه قانون نوشت: محمد جواد ظریف روزهای عجیبی را در زندگی کاری خود تجربه می‌کند. او که فاصله قهرمان فضای مجازی تا سنگین ترین انتقادات را تنها در زمانی حدود پنج سال مشاهده می کند، شاید حالا تفاوت کار کردن در نمایندگی ایران در سازمان ملل را با ریاست بر ساختمانی در تهران که عبارت«نه شرقی،نه غربی » بر سر در آن جاخوش کرده است با تمام وجود احساس کند.

ظریف تا قبل از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دوران کاری کم‌حاشیه و آرامی را پشت سر گذاشت و در فضای سیاسی داخل کشور هم به سبب نوع کار دیپلماتیک چندان چهره محوری و مطرحی نبود و سرانجام در سفرهای سالیانه مقامات به نیویورک یا با رد اتهام و پاسخ به شبهه افکنی ها علیه ایران در فضای بین المللی نامش به رسانه کشیده می شد. محمود احمدی نژاد که نسبت به سال های قبل از خود و مدیران گذشته دیدگاه منفی،انکار گرایانه و حتی«خوردند وبردند» داشت حضور ظریف در نیویورک را هم چندان خوشایند نداشت و البته کار با این نورستگان برای ظریف هم چندان راحت نبود. در سخنرانی منوچهر متکی، وزیر بدفرجام امور خارجه در کابینه محمود احمدی نژاد در سازمان ملل چهره خواب آلود ظریف پشت سر او شاید خوابی از سر دلزدگی از نورسیدگان تهران را به نمایش می‌گذاشت.

ظریف با تمایل تیم احمدی نژاد و رغبت خودش از وزارت خارجه بازنشسته شد، در حالی که طبق رسومات دیپلماتیک و شرایط سنی تازه در ابتدای راه باروری و اوج کار خود قرار داشت و شايد خود دیپلمات اصفهانی الاصل هم خدمت خود در وزارت خارجه را پایان یافته تلقی می کرد که هم سیمای محاسن خود را فانتزی ساخت و هم خاطرات سال های خدمت را در قالب کتاب «آقای سفیر» منتشر كرد و در آن به نکاتی چون انقلابی نبودن پدرش و همین گونه رابطه دوست پدرش که عامل اعزام او به ایالات متحده بود با سازمان امنیت وقت اشاره کرد.

حسن روحانی با انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه مهم‌ترین وجه و وعده انتخاباتی خود مبنی بر رفع یا تعدیل مناقشه اتمی را به ظریف سپرد و مهم ترین بخش زندگی سیاسی ظریف پس از بازنشستگی اداری اش آغاز شد. ظریف تبدیل به تصویر جلد نشریات و زینت بخش صفحات تلویزیون شد و هر کلام و لبخند وتلخندش امید و یاس را در دل گروه بزرگی از مردمان تعریف و تعبیر می کرد. سیمای آراسته و محاسن مرتب و متفاوت با چهره های مرسوم مدیران ارشد در سال های پس از انقلاب در کنار حضور مستمر در شبکه اجتماعی فیسبوک و لبخندهای دلبرانه همه وهمه بر محبوبیت وزیر خارجه می افزود و البته نشستن بر جای شخصی با شخصیت و پرنسیپ های منوچهر متکی هم ظریف را دلپسندتر می کرد. حضور با ویلچر در مذاکرات با جان کری و کاترین اشتون و جانشینش فدریکا موگرینی عنصر مظلومیت را هم برای ظریف در فرهنگ مظلوم نواز ایران به ارمغان آورد. انعقاد برجام ظریف را به اوج محبوبیت سیاسی اش رسانید و عكس يك تمام روزنامه ها را به خود اختصاص داد و توسط یکی از رسانه ها امیر کبیر جدید ایران لقب گرفت.

هیجان سیاسی چنان بالا گرفته بود که بسیاری درخواست نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را می کردند وبرخی پیشتر رفته و از حسن روحانی می خواستند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ به نفع جواد ظریف شرکت نکند والبته این هیجان زدگی ها و اغراق ها مستتر ومستمر در فرهنگ ایرانی شخص موفق را نه تنها از حوزه ی تخصصي‌ اش دور می کند که به کعبه مراد هم نمی رساند و غوره نشده مویز می شود.شاید ظریف گمان صحیحی از فضای سیاسی داخل نداشت و نمی دانست رقابت سیاسی می تواند تا حد تخاصم و بی اعتنایی به منافع ملی هم پیش برود. مخالفان سیاسی حسن روحانی که هر چیزی از جانب او را ناپسند ومشکوک می شمردند کمر به ویرانی برجام و مخدوش کردن ظریف، ستاره کابینه روحانی بستند.

محتوای مذاکرات محرمانه را منتشر کردند واز تمام توان خود برای کم اثر كردن و بی حاصل نشان دادن برجام کوتاهی نکردند. روی کار آمدن غیر منتظره ترامپ در ایالات متحده و انتقال قدرت از محافظ کاران به تندروها در عربستان بدبیاری های دیگر ظریف بودند که روی دیگر سکه سیاست را به او نشان دادند. انتظارات آن قدر از برجام بالا رفته بود که تنها یک معجزه از جنس دم مسیحایی می توانست آن را تحقق بخشد. در عموم چنین جاافتاده بود و البته گروهی از مخالفان سیاسی هم در جاانداختن این باور سعی کردند که بعد از برجام باید اقتصاد ایران به گلستان تبدیل شود، در حالی‌که قبل از مناقشه اتمی هم شرایط اقتصادی ایران بهشت موعود نبود و برجام تنها محدودیت‌ها و سایه جنگ را می زدود اما گشایش محسوس اقتصادی و البته مرور زمان و فراموشی رنج دوران احمدی نژاد باعث شد شهد برجام در کام مردم از میان برود و بی تفاوتی و یأس نسبت به حراست از میوه عمر سیاسی ظریف حاکم شود. موضع گیری و دشمنی آشکار ترامپ- بن سلمان وآتش افروزی های نتانیاهو ظریف را مجبور کرد سخنگو ونماینده بخش سخت تر سیاست خارجی باشد و البته به مخاطره افتادن برجام که می‌تواند یک خسران بزرگ برای مهم ترین ثمره دولت روحانی باشد وزیر خارجه را تلخکام تر و عبوس تر کرده و حضورش در شبکه های اجتماعی هم محدود به پاسخ به برخی گستاخی ها نسبت کشور است.

ظریف باقیمانده دوران وزارتش را با سعی درحفظ برجام یا ایجاد توافق‌های جدید و البته پاسخ گویی به تهاجمات طرف های خارجی خواهد گذراند و از طرف رقبای داخلی کمی آسوده خاطرتر خواهد بود، چرا که با توجه به بی‌رنگ شدن برجام و افول ستاره ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ و البته نزدیک شدن بیانش به آنچه مطلوب آنان است، در سه سال آینده او را راحت تر خواهند گذاشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      جناب دکتر ظریف همیشه به یاد ماندنی خواهند ماند و در طول کل سنم وزیر امور خارجه پر کار و با مدیریت قوی جناب دکتر ظریف ندیدم و نخواهم دید در انتخابات ریاست جمهوری دور دوم آقای روحانی زمزمه هایی برای انتخاب نشدن آقای ظریف شنیده می شد صرف مخالفت ایشان از سیاستها و تفکر برخی در داخل ولی این مسائل تکذیب شد و ایشان انتخاب شد و حالا که سرنوشت برجام چنین شده همان عده به دروغ و فرافکنی می خواهند اصل و فرع برجام را به گردن دکتر ظریف بیاندازند و به دلیل سطح پایین سواد سیاسی جامعه از مدیریت ایشان در جهت فرافکنی گام برداشته اند

    • بدون نام

      ظریف باید دستگیر، محاکمه و به زندان افکنده شود
      بزرگترین خائن تاریخ ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو عمو دوغتو بنوش.. ...

      • بی نام

        چرا مگه چکار کرده اینهمه زحمت کشیده به جای قدردانی است .

    • بدون نام

      برجام رو هیچ کردید دو ونیم قورتتون هم باقیِ

    • بدون نام

      یه سنگی انداختن تو چاه که ظریف روحانی صد تا عاقل مرد هم نتونستن بیرون بیارن

    • بدون نام

      دکتر ظریف دیپلمات ساده لوحی بود.

    • بدون نام

      ظریف.یک فرد شکنندس.خیلی ظریفه.خدارحمت کنه دکتر مصدق.دران زمان ودرعهد خودش بی نظیر بود.تاحالاچه گره ای باز کرده.

    • سلمان

      نویسنده فک کنم مرض داشته نمیدونم کدوم احمق و وطن فروش های بودن که میکفتن با برجام همه چیز حل میشه

    • محمد

      دشمنان انقلاب نگذاشتن برجام درست پیش بره ظریف هم دستکمی ازمصدق وامیر کبیر نداره اوباید رییس جمهور آینده باشه

    • محمد

      دشمنان انقلاب نگذاشتن برجام درست پیش بره ظریف هم دستکمی ازمصدق وامیر کبیر نداره اوباید رییس جمهور آینده باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج