۷۱۳۸۸۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کابوس هپاتیت B. بر سر نوزادان

شعار امسال هفته سلامت گوارش، کنترل ویروس هپاتیت در کشور است و این در حالی است که نبود آمپول ایمونوگلوبولین، باعث نگرانی مادران باردار مبتلا به هپاتیت B شده است.

خبرگزاری مهر: شعار امسال هفته سلامت گوارش، کنترل ویروس هپاتیت در کشور است و این در حالی است که نبود آمپول ایمونوگلوبولین، باعث نگرانی مادران باردار مبتلا به هپاتیت B شده است.

دکتر سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران، در خصوص نایاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B ، گفت: ما از این دریچه به هپاتیت B نگاه می کنیم که در طول ۲۵ سال اخیر، هپاتیت B در کشور کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم فعالیت های خوب وزارت بهداشت در تامین واکسن های هپاتیت B برای افراد نیازمند به این واکسن مانند نوزادان، افراد پرخطر، پزشکان، پرستاران و...، است.

وی با عنوان این مطلب که تا امروز واکسن هپاتیت B به ۳۵ میلیون ایرانی تلقیح شده است، تاکید کرد: به همین دلیل شیوع بیماری طی سال های اخیر کاهش داشته است. اما نکته اینجاست که در حدود ۲ درصد از زنان باردار در کشور هپاتیت B دارند.

به گفته علویان، مادران بارداری که دارای هپاتیت B هستند، در طول بارداری بیماری به جنین منتقل نمی شود، طبق پروتکل های جهانی و پروتکل ایران و همچنین مصوب وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت ایران، همه زنان باردار باید از نظر هپاتیت B مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر هپاتیت B در زن بارداری مثبت بود، باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به تمام کودکان تزریق می کند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز تلقیح شود.

وی ادامه داد: این کار خیلی حیاتی و ضروری است، چرا که واکسن به تنهایی ۹۰ درصد مانع انتقال بیماری می شود. پس اگر آمپول ایمونوگلوبولین وجود نداشته باشد، نوزادی که مادرش هپاتیت B دارد ممکن است تا ۱۰ درصد به بیماری دچار شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، افزود: تصور کنید مادرِ باردار، هپاتیت B دارد، استرس حاملگی و زایمان دارد، استرس این را دارد که فرزندش مبتلا شود، و در این شرایط این آمپول نیز در دسترس او نباشد.

علویان با اشاره به این مطلب که این آمپول تولید خارج از کشور است و نمونه داخلی ندارد، ادامه داد: به نسبت هزینه یک بیمار هپاتیت B که باید تا آخر عمر تحت نظر باشد قیمت بسیار ناچیزی دارد. تا دو سه ماه پیش این دارو در دسترس بود و در داروخانه های بزرگ کشور وجود داشت؛ متاسفانه در این چند ماه این دارو نایاب شده و چون باید در فضای خنک انتقال داده شود، مسافر نمی تواند آن را از خارج از کشور با خود بیاورد.

وی گفت: این کمبود، یکی از بزرگ ترین مشکلات حال حاضر کشور است که به برنامه کنترل هپاتیت B در کشور آسیب می زند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، تاکید کرد: بنده از وزیر بهداشت و مسئولین سازمان غذا و دارو، درخواست دارم به این موضوع به شکل اورژانسی و ویژه نگاه کنند.

علویان افزود: ما باید فکر کنیم این مشکل برای خانواده خودمان رخ داده و همان نگاه را به مردم داشته باشیم. واکسیناسیونی که وزارت بهداشت در طول این سال ها انجام داده است بسیار اثربخش بوده و ما سپاسگزاریم، داروی هپاتیت B که در کشور تولید می شود بسیار ارزان تر از نمونه های خارجی آن و تحت پوشش بیمه است. و خوشحالیم که چنین خدماتی ارائه می شود، اما فقدان ایمونوگلوبولین هپاتیت B واقعا جدی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج