جاباما
۷۱۵۷۰۲
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

چند سالی از حضور خودروهای چینی در بازار نه چندان پر تنوع کشورمان می گذرد و هر چند که در ابتدا ذهنیت خوبی در مورد این خودروها وجود نداشت اما این روزها به لطف پیشرفت چشمگیر صنعت خودروسازی چین و همکاری عمده برندهای مطرح این کشور با شرکت های معتبر دنیا شاهد عرضه محصولات بهتر و با کیفیت تری از چینی ها هستیم.

هفته نامه خودرو امروز - معید حمیدی: چند سالی از حضور خودروهای چینی در بازار نه چندان پر تنوع کشورمان می گذرد و هر چند که در ابتدا ذهنیت خوبی در مورد این خودروها وجود نداشت اما این روزها به لطف پیشرفت چشمگیر صنعت خودروسازی چین و همکاری عمده برندهای مطرح این کشور با شرکت های معتبر دنیا شاهد عرضه محصولات بهتر و با کیفیت تری از چینی ها هستیم. پیش تر هایما S۷ را ابتدا با نسخه ساده و اخیرا با نمونه توربو در بازار داشتیم اما پس از رونمایی از S۵ در نمایشگاه خودرو مشهد، حال نوبت به این کراس اوور ساب کامپکت رسیده که به خیابان های کشور راه پیدا کند.

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

چهره و جزئیات ظاهری

S5 خودرو خوش چهره ای است. هر چند که در نمای جلو شبیه به چانگان CS35 اما با چهرهای عبوس تر طراحی شده و خطوط عضلانی اطراف بدنه شمایل اسپرتی را به این خودرو بخشیده است اما بخش عقب این محصول که تا حدودی شبیه به محصولات هیوندای طراحی شده می توانست با نمای جلوی آن هماهنگ تر باشد که البته با این وجود، گرافیک چراغ ها (با نوشته Haima در داخل کاسه چراغ که المان هوشمندانه ای برای اثبات اصالت است!)، جلوپنجره بزرگ و عضلانی خودرو، طراحی سپر و جانمایی چراغ های پروژکتور و دیلایت کاملا راضی کننده به نظر میرسد رینگ های اسپرت 17 اینچی دورنگ به کار رفته در زیر این کراس اوور 4.35 متری بسیار جذاب هستند و تناسب ابعاد خودرو در قیاس با محصولات همرده (مثل ام وی ام ایکس 22 با جک اس 3) تا حدودی مطلوب است.

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

فضای داخلی و امکانات

درهای خودرو با دستگیره های اهرمی آسان بازشو باز می شوند و هایما برای خوشامدگویی به سرنشینان روی رکاب چارچوب هر در نوشته نورانی Haima را قرار داده که چنین جزئیاتی در عمده خودروهای این کلاس به چشم نمی خورد. فضای داخلی این خودرو با تودوزی چرم مصنوعی دو رنگ مشکی قهوه ای حس و حال خوبی را به سرنشیان القا می کند اما باید دید که این تریم در دراز مدت دوام خوبی دارد یا خبر. طراحی کنسول میانی که دربرگیرنده یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی به همراه دکمه های کنترلگر سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع است ساده اما شکیل صورت گرفته و به طور کلی یا غربیلک خوش فرم چهارشاخه، دسته دنده و همخوانی دارد.

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

همچنین فضای داخلی خودرو در جلو حتی برای افراد بلندقامت کاملا راضی کننده است و مشکلی برای قرارگیری در پشت فرمان نخواهید داشت، اما موضوعی که ممکن است اندکی آزاردهنده باشد نحوه جانمایی ادوات در داخل کابین این خودرو است که اندکی به دور از اصول صورت گرفته. برای مثال دکمه استارت زیر کنسول میانی و پشت دسته دنده جا خوش کرده که برای لمس کردن آن باید به جلو متمایل شوید و به غیر از این، در دسترس سرنشین کناری قرار دارد. همچنین نمایشگر لمسی این خودرو که در بالای کنسول قرار گرفته نیز فاصله چندان مناسیی تا دستان سرنشین ندارد و برای انتخاب منوها و انجام تنظیمات باید به جلو خم شوید که این موضوع در هنگام رانندگی تمرکز را به هم می زند دکمه های بالابر هر چهار شیشه در سمت راست ترمز دستی قرار گرفته اند که با توجه به برجسته بودن شصتی ها ممکن است در صورت برخورد بی اختیار دست چپ سرنشین جلو یا حتی قرار گرفتن یک کیسه مشما مملو از خریدهای روزانه شیشه ها پایین روند؛ هرچند که عادت کردن به جایی که برای این دکمه ها در نظر گرفته شده نیز یک بحث کاملا مجزاست. دکمه تنظیم آیینه های جانبی هم درست در جلوی زانوی سمت چپ راننده قرار گرفته که برای تنظیم آن هم باید خم شده

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

و پیش از هر چیز به دنبال دکمه ها بگردید و جالب اینجاست که دکمه جمع کننده آیینه های جانبی تنها در صورتی که خودرو روشن باشد عمل می کند؛ اما از تمام این مسائل که بگذریم، کیفیت ساخت متریال داخلی این خودرو و همچنین طراحی کلی کابین به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد کرد و به عنوان یک خودرو چینی با قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان (در بازار فعلی که همتای کره ای این خودرو یعنی تیوولی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود!) کاملا قابل قبول است! البته لازم به ذکر است که در صورت تنظیم صندلی ها برای سرنشینان قدبلند در جلو، فضای عقب بسیار محدود خواهد شد که این موضوع در خودروهای این کلاس امری روتین است.

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

مباحث فنی و تجربه رانندگی

S5 با پیشرانه توربوشارژ 1.5 لیتری به بازار ایران راه پیدا کرده است. موتوری که در کنار مصرف سوخت پایین به دلیل حجم کم، قدرت بسیار خوب 161 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 223 نیوتن متر را به تولید خواهد رساند همچنین گیربکس این خودرو از نوع CVT (ضریب متغير اتوماتیک) بوده که با وجود قابلیت تیپ ترونیک، امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز برای شما فراهم خواهد بود. تا اینجای کار و روی کاغذ همه چیز ایده آل به نظر می رسد اما سوال اینجاست که آیا هايما S5 در عمل نیز خودروی چابکی است؟

در مقام مقایسه باید گفت که پژو 2008 نیز با حجم 1.6 لیتر و توربوشارژر قدرتی مشابه این خودرو تولید می کند اما با توجه به بهره گیری از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در آن خودرو، شتاب صفر تا 100 محصول پژو به کمتر از 9 ثانیه می رسد. همچنین هایما S5 در قیاس با رقیب هموطنش یعنی جک S3 که از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری اتمسفریک بهره می برد، در حدود 54 اسب بخار قدرت بیشتر دارد که مطمئنا تاثیر بسزایی روی تفاوت عملکرد دینامیکی این دو خودرو خواهد داشت، اما مسئله اینجاست که گیربکس CVT به کار رفته بر روی هایما S5 عملکرد موتور 161 اسب بخاری آن را بسیار محدود می کند

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

و هر چند که پیشرانه این خودرو نیز همچون دیگر پیشرانه های توربو در ابتدای شروع حرکت تا به بوست رسیدن توربوشارژر اندکی تاخیر و کندی دارد، اما با تمام شدن تاخیر توربو یا همان توربو لگ، باز هم گیربکس CVT ضریب مناسبی را برای شتاب گیری درخور ۲۳۳ نیوتن متر گشتاور این خودرو به شما ارائه نمی کند و بیشینه کشش S۵ عملا در ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دور بر دقیقه صورت می گیرد. البته خوشبختانه صدای موتور این خودرو به اندازه برادر بزرگترش S۷ توربو آزاردهنده نیست و سر و صدای آن به فراخور قدرت و کشش به گوش می رسد. گیربکس خودرو نیز در انتخاب وضعیت های دنده بین P.N.R و D اندکی تاخیر دارد.

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

جمع بندی

همین 2 سال پیش بود که رامک خودرو تیوولی را با قیمتی در همین حول و حوش روانه بازار کرد و حال جبر بازار به گونه ایی رقم خورده که امروز یک کراس اوور تازه وارد چینی را با قیمت 89.900 میلیون تومانی خریداری کنید. S5 خودرو قابل قبولی در کلاس خود و در قیاس با رقبای هموطنش است اما باید توجه داشته باشید که مطمئنا این محصول نیز ممکن است پس از مدتی استفاده با افت قیمت مواجه شود که البته استهلاک نه چندان پایین موتورهای توربو را نیز باید به ليست نکات مثبت و منفی این خودرو اضافه کنید.

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

هایما S۵ توربو؛ پسربچه شرور چینی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چین خیلی مدیون ایرانه چون اگه پیشرفتی در صنایع خودروش بوجود باید مربوط به بازار ایران است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج