جاباما
۷۱۹۸۳۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ارتباط چاقی با بیماری‌های قلبی

مطالعه‌ای کاملا جدید نتیجه گرفته که بزرگسالان سنین ۴۰ تا ۵۹ سال که چاقند یا اضافه وزن دارند، احتمال اینکه دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شوند بسیار زیاد است؛ یعنی ۲۱ تا ۸۵ درصد بیشتر از همسالان خود که وزن نرمال دارند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: این واقعیت را همه می‌دانیم که چاقی برای سلامتی مضر است و این تنها یک ادعا نیست و پشتوانه‌های علمی زیاد و قوی دارد. مثلا مطالعه‌ای کاملا جدید نتیجه گرفته که بزرگسالان سنین ۴۰ تا ۵۹ سال که چاقند یا اضافه وزن دارند، احتمال اینکه دچار بیماریهای قلبی و عروقی شوند بسیار زیاد است؛ یعنی ۲۱ تا ۸۵ درصد بیشتر از همسالان خود که وزن نرمال دارند.

اگر شاخص توده بدنی بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد، فرد دارای اضافه وزن تلقی شده و اگر شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ نیز چاق محسوب می‌شود، این افراد خیلی زیاد مستعد ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در سنین جوانی هستند. این پژوهش نشان داد آنهایی که چاقند، طول عمر کوتاه‌تری دارند.

ارتباط میان بیماری قلبی و چاقی چند وجهی است. چاقی، احتمال ابتلا به سایر ریسک فاکتورهای بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین چاقی ایجاد پروسه‌های التهابی در بدن می‌کند که می‌توانند به سیستم قلبی و عروقی آسیب بزنند و منجر به تغییرات ساختاری یا عملکردی در خود ِ قلب شوند.

ارتباط چاقی با بیماری‌های قلبی

اثرات مخرب چاقی بر قلب

چاقی باعث می‌شود احتمال بروز سایر ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی بیشتر شود. این ریسک فاکتورهای شامل فشار خون بالا، ناهنجاریهای کلسترول و دیابت نوع دوم می‌شود، همه‌ی اینها احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.

داشتن اضافه وزن، ریسک سندرم متابولیک، دسته‌ای از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی شامل فشار خون بالا، پایین بودن کلسترول خوب (HDL)، تریگلیسرید بالا، قند خون بالا و سایز دور کمر زیاد را افزایش می‌دهد. ضمنا فشار خون بالای حاصل از چاقی، در عروق خونی پلاک ایجاد کرده و آن را مستعد پارگی می‌کند که انگیزه‌ای برای حمله‌ی قلبی است.

داشتن اضافه وزن احتمال دچار شدن به آپنه خواب را بیشتر می‌کند

آپنه خواب انسدادی به خودی خود به اندازه کافی ناخوشایند و آزاردهنده است و باعث خواب منقطع می‌شود. اما ریسک فاکتوری برای فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و بیماری قلبی نیز هست. مطالعه‌ی جدیدی نشان داده افراد چاقی که آپنه خواب خفیف دارند بیشتر در معرض سندرم متابولیک، فشار خون بالا، پیش دیابت و ناهنجاری‌های کلسترول هستند.

چاقی منجر به التهاب پنهان می‌شود

التهاب پنهانی که به سبب چاقی در بدن ایجاد می‌شود، ریسک ابتلا به تصلب شرایین و ایجاد پلاک در دیواره‌ی عروق را بالا می‌برد. چاقی همچنین موجب ترشح موادی در خون می‌شود که ممکن است پلاک عروقی را پاره کنند و باعث حمله قلبی شوند. چاقی مانند شیشه‌ای شکسته برای عروق ماست!

چاقی می‌تواند توانایی عملکرد قلب را کاهش بدهد

تحقیقات نشان می‌دهد چاقی می‌تواند ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش بدهد. فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان تند و نامنظم حفره‌های فوقانی یا همان دهلیزهای قلب است که می‌تواند لخته‌های خون تشکیل داده و موجب سکته مغزی، نارسایی قلبی و یا سایر مشکلات قلبی شود. همچنین چاقی می‌تواند باعث بزرگ شدن قلب شود که نتیجه‌ی عدم درمان فشار خون بالاست.

کیلوگرم‌های اضافی وزن‌تان قلب شما را وادار می‌کنند تا سخت‌تر کار کند

بله درست است؛ وزن اضافی که با خود حمل می‌کنید، قلب را تحت فشار قرار می‌دهد و مخصوصا هنگام دیاستول یا فراخیدگی قلب آن را تحت استرس زیاد می گذارد. وقتی که قلب پُر از خون می‌شود، باید فشار زیادی را تحمل کند. به مرور زمان این فشارها می‌تواند موجب نارسایی قلبی شود.

عددی که ترازو نشان می‌دهد تنها چیزی نیست که مهم است، بلکه اینکه این وزن اضافی کجای بدن‌تان پخش شده نیز بر ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی تاثیر می‌گذارد. به عبارت ساده‌تر؛ هر چه چربی شکم‌تان بیشتر باشد، التهاب بیشتری ایجاد کرده و به قلب‌تان آسیب می‌زند. چربی اضافی شکم، سطح تریگلیسرید را هم بالا می‌برد که می‌تواند موجب پارگی پلاک شود. به همین دلیل است که اندازه‌ی دور کمرتان واقعا مهم است.

برای مراقبت از قلب‌تان قدم بردارید

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند کمک‌تان کند ریسک بیماریهای قلبی را کم کنید. زمانی که دو یا سه کیلو از وزن خود کم می‌کنید می‌توانید شاهد بهبودهایی در فشار خون، قند خون، میزان کلسترول و فاکتورهای التهابی باشید. همه‌ی این تغییرات به نفع قلب‌تان هستند.

از دست دادن وزن اضافی، اولین اقدام شما برای مراقبت از سلامت قلب‌تان می‌تواند باشد، برای قدم بعدی ممکن است به دارو نیاز داشته باشید اما اگر موفق شوید وزن کم کنید، حتما به داروی کمتری نیاز پیدا خواهید کرد. پروسه‌ی ساده‌ای نیست اما بهترین راههای کاهش وزن، اصلاح تغذیه و عادات ورزشی با هدف کم کردن ِ نیم کیلوگرم در هفته هستند. اگر شاخص توده بدنی شما در طیف بیشتری است، بهتر است که برای کاهش وزن از پزشک کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید خودتان وزن کم کنید، رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیها، غلات کامل، لبنیات کم چرب، ماهیهای چرب و ماکیان بدون پوست، مغزها و حبوبات را در پیش بگیرید و از روغن‌های سالم برای پخت و پز استفاده کنید مانند روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن هسته انگور. از مصرف قند اضافی، غذاهای فرآوری شده و میوه‌های خشک پرهیز کنید. از جهت ورزش کردن نیز، ترکیبی از تمرینات هوازی و بدنسازی را انجام دهید تا توده‌ی عضلانی بیشتری بسازید و از چربی بدن‌تان کم کنید.

شواهد نشان می‌دهد این اقدامات می‌توانند تفاوت چشمگیری در سلامت قلب شما بوجود بیاورند. مطالعه‌ای در سال 2016 دریافت بزرگسالان 18 تا 35 سال یا شاخص توده بدنی بین 25 و 40 که تحت برنامه‌ی کاهش وزن قرار گرفته بودند، به طور متوسط توانستند 8 کیلوگرم از وزن خود کم کنند، میزان فعالیت بدنی خود را بیشتر کنند و کلسترول کلی، قند خون و فشار خون خود را بعد از 6 هفته بهبود بدهند. کاهش وزن از ریسک بیماریهای قلبی و عروقی به میزان چشمگیری می‌کاهد زیرا در فشار خون، حساسیت به انسولین و میزان تریگلیسرید تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج