جاباما
۷۲۱۵۱۰
۱۷ نظر
۵۰۰۳
۱۷ نظر
۵۰۰۳
پ

زیباکلام: دوم خرداد، نقطه عطف تاریخ ایران است

صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب به مناسب سالگرد دوم خرداد و شکل‌گیری جریان اصلاح‌طلبی گفت: «اصلا‌ح‌طلبی با وجود همه بی‌مهری‌ها و ناملایمات اکنون به گفتمان اصلی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.»

اعتماد آنلاین: صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب به مناسب سالگرد دوم خرداد و شکل‌گیری جریان اصلاح‌طلبی گفت: «اصلا‌ح‌طلبی با وجود همه بی‌مهری‌ها و ناملایمات اکنون به گفتمان اصلی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.»

او با بیان اینکه «بعدها که تاریخ این دوران را بنویسند از دوم خرداد به عنوان نقطه عطف در تاریخ جمهوری اسلامی یاد خواهد شد» به «اعتمادآنلاین» گفت: «در دوم خرداد برای نخستین بار اتفاق بسیار مهمی افتاد و آن مساله این بود که مردم چیزی را انتخاب کردند که حاکمیت او را نمی‌خواست. تا قبل از دوم خرداد در تمامی انتخاباتی که در ایران برگزار شده بود همواره نوعی همخوانی بین آرای حاکمیت و آرای مردم وجود داشت.»

زیباکلام با بیان اینکه «تا قبل از دوم خرداد ۷۶ همیشه نوعی انطباق و اشتراک بین آرای حاکمیت و مردم وجود داشت» افزود: «منتهی این سؤال همیشه باقی بود که آیا ممکن است این اتفاق بیفتد که مردم کسی را انتخاب می‌کنند که نظر حاکمیت بر او نباشد؟ در دوم خرداد ۷۶ آنچه فرض و تئوری بود در عمل اتفاق افتاد. نظر حاکمیت بر آقای ناطق‌نوری بود اما مردم نظرشان روی سیدمحمد خاتمی قرار گرفت.»

او اضافه کرد: «سیدمحمد خاتمی در دوم خرداد ۷۶ بیست میلیون رأی آورد و این برای اولین بار بود که سطح آرای مردم در انتخابات تا این حد بالا رفته و به بیست میلیون رسیده بود؛ در حالی که نامزدی که موردنظر حاکمیت بود، یعنی آقای ناطق‌نوری تنها ۶ میلیون رأی آورد. این اتفاق در مجلس ششم هم باز تکرار شد و مجلسی با اکثریت نمایندگانی تشکیل شد که چندان موردنظر حاکمیت نبودند. به همین دلیل دوم خرداد سال ۷۶ نقطه عطف تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.»

زیباکلام با بیان اینکه «اما این تنها مساله‌ای نبود که دوم خرداد را به نقطه عطف در نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرد» گفت: «در جریان دوم خرداد خواست‌ها، انتظارات، توقعات، آرمان‌ها، اهداف و مطالباتی مطرح شدند که از ۲۲ بهمن ۵۷ تا دوم خرداد ۷۷ یعنی قریب به دو دهه عملاً یا فراموش شده بودند یا چندان محلی از اعراب نداشتند.»

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «مفاهیمی مثل آزادی بیان، آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد، فعالیت تشکل‌های سیاسی، برابری زن و مرد، تأمین حقوق اقلیت‌ها، حاکمیت قانون و قانون‌مداری مطالباتی بودند که بعد از دوم خرداد مطرح شدند و به‌تدریج کسی به آنها مطالبات دوم خرداد نمی‌گفت و به‌تدریج نام اصلاح‌طلبی به خود گرفتند.»

زیباکلام گفت: «امروز که دو دهه از دوم خرداد سال ۷۶ می‌گذرد جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبی علی‌رغم همه مخالفت‌ها، سرکوب‌‌ها، محدودیت‌ها، بی‌مهری‌ها و سردی‌‌ها به یکی از گفتمان‌های اصلی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.»

او با طرح این پرسش که «چرا این مطالبات در جریان دو دهه گذشته از بین نرفتند و بدل به گفتمان اصلی شدند؟» گفت: «چون جای خالی این مطالبات در جامعه وجود دارد، کسر قابل‌توجهی از دانشجویان، زنان، اقلیت‌های دینی و قومی، روشنفکران، فارغ‌‌التحصیلان و حتی شماری از روحانیون به این مطالبات اعتقاد دارند و به دنبال تحقق آنها هستند. به همین دلیل است که اصطلاحات طی دو دهه گذشته به جریان اصلی و پایدار بدل شده است. البته گفتن این سخن به این معنی نیست که اصلاح‌طلبان خیلی موفق بودند و توانستند بهره‌برداری سیاسی بهینه کنند. خیر اصلاح‌طلبان هم ضعف داشتند اما عملکرد اصلاح‌طلبان یک مساله است و مطالبات اصلاح‌طلبی مساله دیگر.»‌

زیباکلام گفت: «مطالبات اصلاح‌‌طلبی ظرف دو دهه گذشته بقا و دوام داشته و اکنون ذیل عنوان دموکراسی‌خواهی مطرح می‌‌شوند.»

او افزود: «اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم بعد از خرداد سال ۸۸ اصلاح‌‌طلبی پوست‌اندازی را شروع کرد و اکنون خود را به عنوان یک جریان آزادی‌خواه و دموکراسی‌خواه تعریف می‌کند.»

زیباکلام گفت: «اصلاح‌طلبان یعنی دموکراسی‌خواهان و اصلاح‌طلبی یعنی دموکراسی‌خواهی. به همین دلیل است که دوم خرداد نقطه عطف تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد ماند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صادق هدایت

      دوم خرداد لکه ننگی در تاریخ ایرانه یک روز کثیف و نکبت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لکه ننگ دوران محمود هست که ایران رو به گند کشید

      • بدون نام

        ظغیان کننده ها ویرانگرند برای همین در حصرند.
        زیباکلام این آخر عمری توبه کن تا وقت مونده

    • ناصر

      جناب استاد از روشنفکری افراطی دست بردارید لطفا.درسته که سطح تفکر نان خیلی بالاست.لطف کنید قدم آهسته بردارید.و همراه با مردم جامعه خود حرکت کنید. سوم خرداد عطف بود نه دوم خرداد .ازاین دوم خرداد ها زیاد آمدند و رفتند وباز هم خواهند آمد.

    • بدون نام

      معلوم همه بیکارند
      عطف بهَ بهَ
      بازنشسته نشدی

      ای باباحسابت پره دیگه

    • AA

      این یارو مردمو مسخره خودش کرده دست همه اینها تو یه کاسه هست چاخان هاشو باور نکنین عزیزان این آدم نفوذی (داخلی )هستش به ضرر مردم کار میکنه

      پاسخ ها

      • علی

        پروژه رویا پردازی برای 1400 کلید خورده.اما به لطف و یاری حق به شدت شکست خواهد خورد

    • بدون نام

      امام فرمودند پانزده خرداد نقطه عطف انقلاب اسلامی است

    • زیبا

      دوم خردادی ها لکه ننگ تاریخ ایران هستند.مردم رو بدبخت کردن

    • بدون نام

      مرد حسابی پولایی که گرفتی واسه زلزله زده ها رو پس بده. خجالت هم خوب چیزیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون خودش معنی خجالت رو نمی دونه.وگرنه تاحالا آب شده بود رفته بود زمین.

    • بدون نام

      نقطه عطف ما زمانیست که تو و امقال تورا به دریا بریزیم ان شاءالله همین شما دل به خون رهبر انقلاب کردید با خیانت‌ها و جنایت هایتان در زندان‌ها کشتار زندانیان زمان اطلاعات خاتمی فروش دختران در زمان خاتمی به کشورهای عربی ریخت و پاش‌های اساسی کثافت‌کاری و کلاه برداری و اختلاس لعنت به همتون از بالا تا پایین دزد و بی‌شرفید من یکی دستم بهت برسه خفت میکنم زشت کلام

    • بدون نام

      درود بر سید محمد خاتمی

    • hamed

      پول زلزله زده ها رو پس بده

    • بدون نام

      ریاضی تم اشتباه صادق جان. سوم خرداد نه دوم خرداد....

    • ج گ ج

      مردن هم چیز بدی نیستا

    • علی

      ....این اقا با اون پزهای روشنفکری ، به اسم مردم زل زله زده سر پل ذهاب حساب خودشو پرکرد.اول که گفت می خوام شهرک فلان بزنم و بعدشم هیچی .....کلاه بردار اول تکلیف اون پولا رو مشخص کن بعد بیا اینجا شکر بریز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج