۷۲۲۷۳۵
۱۸ نظر
۵۰۱۸
۱۸ نظر
۵۰۱۸
پ

نواختن شیپور استاندارد از سر گشاد!

فربد زاوه در گفتگو با «هفت صبح» در خصوص دعوای بین خودروسازان و سازمان استاندارد هم نظر جالبی دارد. او می‌گوید: «سال‌هاست بحث تولید خودرو در ایران به افراط و تفریط بر سر استانداردهای ساخت خودرو کشیده شده است. هیچ یک از دو طرف حاضر به پذیرش یک منطق مستدل نیستند و البته سازمان استاندارد هم شیپور را از سرگشاد می‌نوازد»

هفت صبح نوشت: مدت‌های مدیدی است که جدال بین خودروسازان و سازمان استاندارد بر سر اجرای استانداردهای جدید تولید خودرو بالا گرفته و هیچ یک از طرفین نیز حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود نیست. خودروسازان عقیده دارند این استانداردها زیاده از حد پیشرفته بوده و با سطح و عمق تکنولوژیک صنعت خودرو ایران همخوانی چندانی ندارد. از آن سو سازمان استاندارد با اعلام چندباره حتمی بودن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه اعلام کرده قصد ندارد در برابر خودروسازان کوتاه آمده و به آنها فرصت تنفس دهد. نیره پیروزبخت رییس سازمان استاندارد در آخرین اظهار نظر خود با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرده : مهلت داده شده به خودروسازان برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه تغییر نمی‌کند چرا که ما هیچگاه به تولید خودرو بی کیفیت که جان مردم را به خطر بیاندازد و نیز بی سیاستی هایی که خودروسازان را با مشکل مواجه کند راضی نیستیم. اجرای این استانداردها که به نظر برخی از آنها حتی جلوتر از استانداردهای تولید خودرو در چین، هند و اتحادیه اروپا است احتمالا علاوه بر توقف خط تولید حدود ۷۵ درصد از خودروهای تولید داخل، زمینه حذف بسیاری از واحدهای تولیدی کشور را به دلیل تکنولوژی پایین ساخت فراهم می کند. با اینکه احتمالا جدال این دو طیف با پادرمیانی دولت خاتمه خواهد یافت ولی مسئله تولید خودروهای ایمن، استاندارد و کارا مووضعی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. رابطه استانداردهای۸۵گانه و تولید خودروهای کیفی در ایران موضوع مهمی است که هفت صبح سعی کرده در گفتگو با فربد زاوه بخش‌های مختلف آن را به محک علم و تجربه بگذارد. در این باره فربد زاوه عمیقا معتقد است رفتار سازمان استاندارد نواختن شیپور از سر گشاد آن است و نمی‌توان آن را رویه‌ای منطقی دانست. در عین حال وی تولید خودروهای بی‌کیفیت و نامن در ایران را حاصل سال‌ها اهمال در صنعت خودرو ایران دانسته است.

وی می گوید: ایرادی که می‌توان به استانداردهای ۸۵گانه سازمان استاندارد گرفت حرکت همگام در برخی موارد با بازارهای پیشرفته است. برای نمونه اجباری کردن ترمز اضطراری یا هشدار علائم با توجه به عدم آمادگی جاده‌های ما کار چندان صحیحی نیست و به نظر تنها به صنعت خودرو ما ضربه می‌زند. این استانداردها اگر با این شدت و حدت اجرایی شوند نه تنها کمکی به مصرف‌کننده و صنعت نمی‌کند که زمینه نابودی تولیدکنندگان خودرو را هم فراهم می‌کند.»

هم سازمان استاندارد هم خودروسازان مقصرند

فربد زاوه در خصوص دعوای بین خودروسازان و سازمان استاندارد هم نظر جالبی دارد. زاوه می‌گوید : «سال‌هاست بحث تولید خودرو در ایران به افراط و تفریط بر سر استانداردهای ساخت خودرو کشیده شده است. هیچ یک از دو طرف حاضر به پذیرش یک منطق مستدل نیستند و البته سازمان استاندارد هم شیپور را از سرگشاد می‌نوازد. برای نمونه اینجا اعلام شده خودرو حتما باید ایربگ داشته باشد که این موضوع به تنهایی چندان ضامن ایمنی خودرو نیست. مهم این است که درجه تاب آوری خودرو در برابر ضربه از جلو، پهلو و عقب به حدی باشد که اتاق جابجا نشده یا مثلا داشبورد به سمت سرنشینان نیاید. ایربگ هم کمک کند شدت جراحت پایین آید. در ایران اما ایربگ همه چیز است. سازمان استاندارد نمی تواند با این رویه سطح تلفات را در صنعت خودرو کاهش دهد چرا که بخش زیادی از تلفات جاده‌ای به دلیل فرهنگ پایین رانندگی است. این سازمان و کلا دولت اگر می‌خواهد در زمینه کاهش تلفات جاده ای یا ارتقا ایمنی خودروها کار کند، بهتر است مکانیسم را از راه بازار و مثلا افزایش هزینه بیمه خودروهای ناامن به خودروساز تحمیل کند. این رویه باعث می‌شود مصرف‌کننده خود به دنبال خرید خودروهای ایمن باشد و خودروساز هم خود محصولاتی ایمن تولید کند.»

مدل چینی ارتقا استاندارد

فربد زاوه با اشاره به تجربه چین در خصوص ارتقا استانداردهای ایمنی به خبرنگار هفت صبح می‌گوید: « چینی‌ها با مبنا قرار دادن استانداردهای اروپایی و البته تسهیل فضای تولید از طریق سخت‌گیری کمتر، روند را طوری مدیریت می‌کنند که استاندارد تولیدات‌شان همواره یک گام عقب‌تر از سازندگان اروپایی بوده و با ارتقا مداوم، در زمینه پاس کردن استانداردها آهسته و پیوسته گام برمی‌دارند. بر این مبنا چینی‌ها هم به شکل پیوسته سطح استاندارد تولیدات خود را پیوسته بالا برده و هم با سخت‌گیری بی‌مورد زمینه حذف محصولات خود را از بازار فراهم نکرده‌اند. رویکرد ارتقا استانداردها در چین پله به پله بوده ولی سعی می‌شود در هر آپگرید فاصله با مدل‌های روز اروپا چندان افزایش پیدا نکند.»

بنزین یورو5 یک معضل بزرگ است

اما جدا از اینکه استانداردهای ۸۵گانه سخت‌گیرانه هست یا نه، توجه به یک نکته ضروری است. اینکه اگر قرار باشد ما در ایران به سمت پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه حرکت کنیم بایستی از نسل جدید موتورهای بنزینی استفاده کنیم که با این استانداردها تولید شده‌اند ضمن اینکه با یک سرمایه‌گذاری گسترده، روزانه قادر به تولید حداقل ۹۰ میلیون لیتر بنزین یورو۵ باشیم که به نظر می‌رسد حداقل در مقطع فعلی امکان‌پذیر نباشد. اغلب پالایشگاه‌های ایران تنها قادر به تولید بنزین یورو۳ هستند و تولید روزانه بنزین یورو ۴ (طبق ادعای خبرگزاری مهر) به زحمت به مرز ۳۰ میلیون لیتر می‌رسد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      این همه پول میگیرن باید استاندارد باشه دیگه - فکرکنم تولید نکنن بهتره ماشینهای کشورای کوچیک عقب افتاده از ماشینای ما خیلی بهتره

    • بدون نام

      چقدر ازشون پول گرفتی آقای کار نشناس ..... این ماشین های آشغالی را به مردم ۲ برابر قیمت واقعی دارند میدن .... بهشون سخت گرفته شده ؟؟؟؟؟... چرا جمع نمیکنن تولید این ماشینهای مسخره و دست از سر و جیب مردم بر نمیدارند ؟؟؟

    • بدون نام

      چهل سال برای ارتقاء کیفیت کافی نبود؟
      قراره هر آشغالی که خودرو ساز با قیمت نجومی تولید میکنه وارد بازار بشه؟
      تکنولوژی شما فقط در حد موشک و بمب اتم و قمه قداره کشیده برای بقیه دنیاست؟

    • بینام

      باید در خودروسازی ایران را گل گرفت که بعد از نیم قرن هنوز نمیتوانند یک برند تولید کنند

    • بدون نام

      امیدوارم سقوط کنید و رسوای عالم شید

    • بدون نام

      بنده خدا درست میگه به خودروسازا سخت نگیرید به مردم همیشه در صحنه سخت بگیرید

    • بدون نام

      دمشون گرم .
      قیمت رو هم متعادل کنند . مشتری بشیم .

    • بدون نام

      آره سخت نگیرید
      بگذارید قیمت را بالا ببرند و سود زیاد بخورند
      چه اشکالی دارد کیفیت ماشین ها پایین باشد
      نهایتا سالی چند هزار نفر کشته و نقص عضو میشوند
      مگر اشکالی دارد
      بله سخت نگیرید

    • امیرحسین

      این اقا کارشناسه یا نماینده لگن سازان؟! حالاهم که یک سازمانی قصد مقاومت در مقابل قتلهای زنجیره ای این لگن سازانی که تمام مردم نفرینشون میکنن داره همه باید حمایتشان کنیم، بنظر این اقا مثلا کارشناس باید از اقشار کم درآمد که مجبورن ماشین های بی کیفیت ارزانتر بخرن چندبرابر پول بیمه بگیرن اینه تمام راه حل برخی از کارشناسان بیسواد که تمام فکرشون رضایت صاحبان قدرته حتی در صورت پایمال شدن مردم عادی، چرا اکثر مردم افتادن دنبال پاچه خواری

    • بدون نام

      این کارشناس محترم راست می گوید ملت حق ندارد به خودرو سازان درستکار و امین و پیشرفته اعتراض کند

    • بدون نام

      این کارشناس محترم واقعا راست می گوید ، باید به خودروسازان فرصت داد ، تا کم کم در سیصد سال آینده پراید را از چرخه تولید حذف کنند ، برید ببینید که ماشین کدام مدیر یا مسؤلی از برندهای داخلی هست
      طبقه مستضعف باید تاوان سودهای سرشار این بی شرمان را بدهد ، لعنت به هر چه دزد بیت المال و رانت خوار و قانون شکن باشد

    • کامبیر

      کارشناسه فکرکنم ریشش به دم اینهاوصل است!؟

    • بدون نام

      آقای کارشناس حرف مفت نزن.خودفروخته ی دستمال به دست

    • بدون نام

      لطفا مدرک کارشناسی ایشان بررسی کنید صحبتهای ایشان به سیکل داشتن میخورد.

    • بدون نام

      خوب راست میگه بنده خدا چرا سخت میگیرید اجازه بدید خودرو بی کیفیت را هر دو ماه یکبا ر ببزند بالا مردم هم که مظلوم

    • حسین

      ایربک تاثیری نداره!!؟؟؟؟ تو دیگه کی هستی

    • میثم تشویق

      الهی....، کاش ملت احمق ما از محصولات این خودرو سازهای داخلی خرید نمیکردن تا به زمین گرم بخورن

    • ایرانی..

      راست میگه دیگه..چرا اینقدر سخت میگیرین؟؟بزارید ماشینو با کیفیت پایین تولید کنند وبا قیمت نجومی بفروشن..وبعدش رو سر مردم بخندند..بزارید راحت باشن..مهم تولید کنندگانن نه ملت..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج