جاباما
۷۲۸۸۹۱
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

درخواست نفتی آمریکا از عربستان، احمقانه است

نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیش از تصمیمش درباره خروج از برجام از عربستان خواسته است که تولید نفت خود را افزایش دهد، این درخواست را احمقانه خواند.

خبرگزاری ایرنا: نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیش از تصمیمش درباره خروج از برجام از عربستان خواسته است که تولید نفت خود را افزایش دهد، این درخواست را احمقانه خواند.

به گزارش روز جمعه شبکه تلویزیونی یورونیوز، 'حسین کاظم پور' نماینده ایران در اوپک گفت: 'این احمقانه و در عین حال تعجب آور است که می‌بینیم آمریکا از عربستان سعودی درخواست می‌کند که تولید نفت این کشور در پاسخ به تحریم‌های ایران افزایش یابد. هیچ یک از اعضای اوپک اقدامی علیه دو کشور موسس این سازمان یعنی ایران و ونزوئلا انجام نخواهند داد. پیشتر که آمریکا چنین تلاشی را علیه ایران به کار بست قیمت نفت به بیش از ۱۴۰ دلار افزایش پیدا کرد.'

نشست بعدی سازمان اوپک قرار است روز ۲۲ ژوئن (اول تیرماه) در وین برگزار شود. در آن اجلاس وزرای عضو سازمان اوپک سیاست‌های جدید در خصوص میزان تولید نفت را بررسی خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز روز گذشته (پنجشنبه) گزارش داد: یک روز پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران،یک مقام ارشد کاخ سفید در تماسی تلفنی از ولیعهد عربستان سعودی خواست به ثبات بهای نفت پس از ترک توافق هسته ای کمک کند.

ریاض از متحدان نزدیک واشنگتن است اما فشار مستقیم بر یک عضو اوپک برای کاهش یا افزایش سقف تولید خود، اتفاق نادری است.

آمریکا آخرین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی از عربستان خواسته بود که تولید نفت خود را افزایش دهد.

مقام های ریاض تا پیش از آن تماس می گفتند، هنوز بسیار زود است که تولید نفت خود را افزایش دهند. بنابراین، وقتی عربستان سعودی از اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت کرد، برخی اعضای اوپک از این اقدام ریاض متعجب شدند. عربستان در بیانیه ای اعلام کرده بود که آماده است تولید نفت را افزایش دهد تا هرگونه کمبود عرضه آن را جبران کند.

یک سخنگوی کاخ سفید هم از اظهارنظر در این باره امتناع کرد.

یک مقام ارشد سعودی خبر برقراری چنین تماسی را تایید نکرد اما گفت: ما از قبل از این تصمیم مطلع شده بودیم. ما همیشه با آمریکا در مورد ثبات بازار نفت گفت وگو می کنیم.

اوپک و روسیه توافق کرده بودند تا برای کمک به افزایش بهای نفت، محدودیت های در مورد عرضه آن ایجاد کنند. این توافق از اول ژانویه ۲۰۱۷ به اجرا درآمده است و در اواخر ۲۰۱۸ به پایان می رسد. اوپک ۲۲ ژوئن برای بررسی تغییر این سیاست تشکیل جلسه می دهد. رویترز در ماه می گزارش داد که اوپک و برخی کشورهای دیگر ممکن است که از ژوئیه (ماه آینده میلادی)، تولید نفت را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.
یک منبع آگاه در اوپک گفت که ریاض و واشنگتن پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، درباره سیاست های نفتی خود گفت وگو کرده بودند.

چرخش ناگهانی عربستان و آمادگی آن برای افزایش تولید نفت، متحدان سعودی در خلیج فارس را هم متعجب کرد.
یک منبع آگاه دیگر اظهار داشت که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس «از اینکه با آنها مشورتی نشده بود، ناخرسند بودند.» آنها احساس می کردند که ریاض تحت فشار واشنگتن قرار گرفته است.

«خالد فالح» وزیر نفت عربستان ماه گذشته که برای حضور در کنفرانس اقتصادی در سنت پترزبورگ به روسیه سفر کرده بود، اظهار داشت: ریاض آماده است تا به تدریج محدودیت های تولید نفت را بردارد و نگرانی های مشتریان را رفع کند.

افزایش تولید نفت شیل در آمریکا باعث شده است تا اتکای واشنگتن به نفت خام سعودی کاهش پیدا کند. با این حال، عربستان همچنان یکی از منابع مهم نفتی برای تامین تقاضای آمریکایی هاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرف شمادرست ولی ایاکسی که طرح اوپک رادادوخودش اجراکردوباعث همبستگی تولیدکنندگلن نفت شدودرامدشان راچندبرابرکردایا بایدبه اسم خائن به وطن معرفی شودیااینکه ازکارش تقدیرشودوتوهین به این خدمتگزاری احمقانه نبیست ؟

    • بدون نام

      به قسمتی که میگه بنیانگذار اوپک یعنی ایران و ونزوئلا توجه کنید به نظرتون منظور از این بنیانگذار دقیقا کیه؟ یعنی هرکی بوده صرفا به منفعت مردم و رفاه کشورش و اقتصاد مردمش فکر میکرده قضاوت با تاریخ است

    • بهلول

      چند روز دیگه میفهمیم احمق کیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج