جاباما
۷۲۹۲۲۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

با عوارض و نشانه‌های کم خوابی آشنا شوید

مضرات خواب ناکافی برای مغز تنها منجر به هشدار‌های فیزیکی نمی‌شود. شواهد خواب ناکافی در شیوه‌ای که ما رفتار می‌کنیم نیز خود را نمایان می‌کند.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: سال های زیادی است که پزشکان تلاش می کنند تا به ما کمک کنند که درک کنیم نداشتن خواب کافی عواقب جدی برای بدن انسان به دنبال دارد، مثل اضافه وزن، بیماری های پوستی، افزایش تعداد دفعات بیمار شدن، و چشمان پف کرده.

ولی مضرات خواب ناکافی برای مغز تنها منجر به هشدارهای فیزیکی نمی شود. شواهد خواب ناکافی در شیوه ای که ما رفتار می کنیم نیز خود را نمایان می کند.

1. به تعداد دفعات بیشتری با دیگران دچار جر و بحث می شوید یا اینکه به نزاع و کشمکش می پردازید.

کمبود خواب روی خلق و خوی افراد تأثیر منفی می گذارد، و شما را بیشتر در معرض مشکلاتی مثل افسردگی و بالا رفتن حساسیت تان نسبت به اتفاقات روزمره قرار می دهد. به علاوه، محققان معتقد هستند که فقدان خواب کافی ممکن است کنترل اراده لحظه ای را کاهش دهد. در نتیجه، بسیار سخت تر خواهد بود که محترمانه جواب کسی را دهید یا اینکه پیش از گفتن حرفی که ممکن است شما را به دردسر بیندازد، فکر کنید. شاید حتی کار خود را نیز نصفه و نیمه انجام دهید یا اینکه اعتبار کاری که فرد دیگری انجام داده را به خود نسبت دهید.

با عوارض و نشانه‌های کم خوابی آشنا شوید
2. دیگران مدام از شما توضیحات می خواهند یا اینکه به نظر می رسد تمام تصمیمات شما را زیر سؤال می برند.

اگر خواب کافی نداشته باشید در پردازش اطلاعات و تمرکز کردن دچار مشکل خواهید شد. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که دقت در کارهایی که نیازمند تصمیم گیری سریع بود در آدم های با خواب ناکافی ۲.۴ درصد بود، در حالی که این عدد برای افراد دارای استراحت کافی ۴.۳ درصد بود. شما همچنین شاید با درخواست شفاف سازی و توضیحات یا واکنش های تعجب برانگیز مواجه شوید چرا که فراموش کردید از همان ابتدا نظر افراد مهم را در تصمیم گیری لحاظ کنید.

3. تبدیل به یک آدم دست و پا چلفتی شده اید.

تناسب عالی بدن در واقع نیازمند پردازش ذهنی درست است، چرا که مغز باید بر اساس ورودی های حسی تعیین کند که شما دقیقاً در کجا قرار دارید و پیام های زیادی را به بدن منتقل کند تا به شما کمک کند که ثابت شوید، حرکت کنید، و عکس العمل نشان دهید. ولی زمانی که شما خواب آلود هستید، مغز در همراهی با این تقاضاها با مشکل مواجه می شود. تمرکز و توجه ضعیف می تواند مشکلات حرکتی را حتی بدتر هم کند. در حقیقت، مطالعه ای نشان داده که کمبود خواب عملکرد شناختی و حرکتی را به میزان مصرف الکل ضعیف می کند.

4. بارها موضوعات را از ابتدا چک می کنید.

با توجه به اینکه کمبود خواب روی شناخت و تمرکز تأثیر منفی می گذارد، فهمیدن معنای اطلاعات یا به خاطر آوردن آن ها بسیار سخت تر می شود. شما شاید مجبور شوید از آدم ها بخواهید که حرف های خود را تکرار کنند چون که ناخودآگاه از روی خستگی حواستان پرت شده بود. یادداشت برداری برایتان تبدیل به وسواسی فکری می شود چون که چیزهایی که نوشته نشده باشد را نمی توانید به یاد آورید. شاید حتی مجبور شوید زمان بیشتری به منظور حفظ کردن نکات کلیدی برای ارائه و پرزنتیشن سپری کنید، یا اینکه یک پاراگراف را چندین بار بخوانید تا بالاخره مفهومش برایتان قابل فهم شود.

یک نشانه دیگر این است که شما کار تکمیل شده خود را مجدداً مرور می کنید تا نقص هایی در آن پیدا کنید، چرا که حس می کنید شاید چیزی را از قلم انداخته باشید. هر کدام از این عادت ها می تواند منجر به خروجی ضعیف تر یا کیفیت پایین تری از کار شود.

با عوارض و نشانه‌های کم خوابی آشنا شوید
5. شما بیشتر خرج می کنید تا کمتر کار کنید.

وقتی شما در لحظه، اراده ای از خود ندارید باعث میشود که شما به طور کلی انرژی بیشتری صرف کنید. ولی زمانی که خسته هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که احساس کنید انرژی کافی ندارید یا اینکه حوصله انجام کارهای ساده به وسیله خودتان را ندارید. نتیجه؟ زمان زیادی را در کافه تریا سپری می کنید چرا که تصمیم گرفته اید با خودتان ناهار به سر کار نیاورید، یا اینکه به دنبال خدماتی مثل تحویل مواد غذایی توسط سوپرمارکت یا نظافت خانه می گردید. شما پیش خودتان می گویید که سلامت و زمانتان ارزش استفاده از این خدمات را دارد، ولی برای اینکه بتوانید از پس خرج آن بر بیایید، مجبورید سخت تر کار کنید تا از پس هزینه ها بر بیایید و در نتیجه کمتر بخوابید.

6. فرصت های خوب را از دست می دهید.

وقتی از لحاظ فیزیکی و جسمانی دچار محدودیت شده باشید، لحظه ای که کسی پیشنهاد دهد که مسئولیت دیگری را قبول کنید یا فعالیت جدیدی را برای پیشرفت حرفه شغلی تان انجام دهید، مثل یک لاک پشت در لاک خود فرو می روید. شاید متوجه شوید که فرصت خوبی پیش رویتان قرار گرفته، ولی خودتان را متقاعد می کنید که از شرایط فعلی راضی هستید یا اینکه به آن نیاز ندارید، چون که تصور انجام کار بیشتر را نمی توانید هضم کنید.

با اینکه ما معمولاً در شرایطی قرار می گیریم که به عنوان الزامات رهبری عالی در کسب و کار و موفقیت شب ها تا دیر وقت بیدار باشیم یا اینکه پیش از طلوع آفتاب از خواب بیدار شویم، ولی واقعیت این است که خواب برایمان حالت اختیاری ندارد. داشتن خواب کافی به میزانی که بدنتان می گوید برای شما کافی است یکی از هوشمندانه ترین و بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید! با داشتن خواب کافی، در دراز مدت به خودتان لطف بزرگی می کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج