۷۳۰۰۸۷
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

یادداشتی از محمد مهدی ربانی

موفق‌ها و ناموفق‌ها در دوران رکود

مطلبی که برای شما می نویسم در مورد این است که چطور می توانیم در دوران بحران اقتصادی موفق باشیم. من ماه ها در مورد موضوع این دوره کار کرده ام. می دانید از کجا شروع شد؟ مدت ها به این فکر می کردم که چطور می شود که افرادی حتی در دوره رکود هم کاروبار خوبی دارند؟ برای خودم سوال شده بود که چطور بعضی ها در مقایسه با دیگران، در دوران رکود هم موفق اند، پول در می آورند و زندگی خیلی خوبی دارند، ولی بعضی دیگر همیشه ناراحت اند، مشکلات مالی برایشان پیش می آید، وام هایشان به مشکل برمی خورد نمی توانند اقساط شان را بپردازند.

مجله پنجره خلاقیت: مطلبی که برای شما می نویسم در مورد این است که چطور می توانیم در دوران بحران اقتصادی موفق باشیم. من ماه ها در مورد موضوع این دوره کار کرده ام. می دانید از کجا شروع شد؟ مدت ها به این فکر می کردم که چطور می شود که افرادی حتی در دوره رکود هم کاروبار خوبی دارند؟ برای خودم سوال شده بود که چطور بعضی ها در مقایسه با دیگران، در دوران رکود هم موفق اند، پول در می آورند و زندگی خیلی خوبی دارند، ولی بعضی دیگر همیشه ناراحت اند، مشکلات مالی برایشان پیش می آید، وام هایشان به مشکل برمی خورد نمی توانند اقساط شان را بپردازند.

این موضوع برایم سوال شده بود. مانده بودم آنهایی که در دوره رکود خیلی خوب کار می کنند، از چه روش ها و اصولی پیروی می کنند! چرا بعضی ها ناامیدند. برای یکدیگر نوحه می خوانند و می گویند وضعیت اقتصادی بد است، ولی بعضی های دیگر در همین دوران رکود اقتصادی، تلاش شان را مضاعف می کنند، سهم از بازار می گیرند، با کم کردن سودشان، برندشان را قوی تر می کنند، مرزهای کاری شان را گسترده می کنند و شهرها و کشورهای جدید را به حیطه مشتریان خودشان می افزایند؟ چرا بعضی افراد و شرکت ها در دوران رکود واقعا خوب کار می کنند ولی بعضی دیگر خیلی ساده از بازار بیرون می روند و ورشکست می شوند؟ چه می شود که بعضی ها در همین بحران اقتصادی، رتبه های کاری شان مرتب تغییر می کند، رشد می کنند.

موفق‌ها و ناموفق‌ها در دوران رکود

مرتب پیشرفت می کنند ولی بعضی ها نمی توانند؛ درجا می زنند و حتی همین رتبه ای را هم که دارند از دست می دهند؟ بعضی ها در این دوران بیکار می شوند، بعضی ها فروش شان بالا می رود و بعضی ها همان فروشی را هم که داشته اند از دست می دهند و می گویند ساعت ها بیکار در دفتر یا مغازه مان می نشینیم. واقعا چرا اینقدر تغییر وجود دارد؟ مگر در یک محیط اقتصادی زندگی نمی کنیم؟ محيط اقتصادی ما، محیطی که در آن زندگی و کار می کنیم، یکی است، پس چرا این قدر تفاوت عمده وجود دارد؟ چرا کسب و کار عده ای مرتب رشد می کند و بالا می رود، ولی بعضی ها کسب و کارشان را از دست می دهند و بیکار می شوند؟

بعضی ها پیوسته نگران پول هستند، ولی بعضی ها کارهای جدید شروع می کنند، کسب و کارهای جدیدشان رشد می کند و ثروتمند می شوند. چرا بعضی ها ناامید می شوند ولی بعضی ها برای کار کردن انرژی می گیرند؟ اینها پرسش هایی است که برای من به عنوان یک مشاور و کسی که سال هاست در کسب و کار ایران فعالیت می کنم (مجله خلاقیت، انتشارات نگاه نوین، داروسازی دیموند، شرکت تینو و استارت آپ های مختلف)، به وجود آمده است. هر روز با افراد مختلف جلسه داشتم؛ بعضی ها از دورانی که در آن هستیم، تعریف می کردند، بعضی ها شکایت و ناله می کردند که این چه وضعی است؟ چرا وضعیت ما این طور است؟

بعضی ها می گفتند چقدر شرایط برای شروع کار، خوب است؛ غیر از کاری که داشتم، دو کار دیگر را هم در این دوران شروع کرده ام. خواستم ببینم که تفاوت در کجاست؛ اگر تفاوت در شرایط باشد که شرایط مکانی و زمانی این افراد یکسان است، هر دو در ایران زندگی می کنند، هر دو در شرایط اقتصادی یکسانی کار می کنند، چرا این قدر تفاوت وجود دارد؟ آیا این سوال را از خودتان پرسیده اید که چه می شود که در شرایط یکسان، افراد مختلف، نتایج مختلف می گیرند؟ اگر فکر نکرده اید، همین الان چند لحظه فکر کنید، ببینید چه به ذهن تان می آید. چه چیزی باعث این همه تفاوت در شرایط یکسان می شود؟ بعضی ها در دوران رکود کلا از کسب و کار خارج می شوند و بعضی ها در همین دوران، سرمایه گذاری جدید می کنند.

پژوهش هایی که انجام دادم، نشان داد افرادی که در دوران رکود موفق می شوند، کشاورزان خوبی هستند؛ با فعالیت کشاورزی آشنا هستند. کشاورزان چه کار می کنند؟ حتی اگر خودتان هم کشاورز نباشید، دیده اید که کشاورزان چه فعالیت هایی می کنند. قبلا در کتاب های دبستان هم خوانده اید؛ در فصل های خاصی از سال، زمین را آماده می کنند، بذر می کارند، ماه ها از بذری که زیر خاک است و دیده نمی شود و مشخص نیست که دارد رشد می کند یا نه، نگهداری می کنند، درآمدی ندارند و فروش شان صفر است؛ همین طور زحمت می کشند و زحمت می کشند تا به فصل خاصی به نام فصل برداشت برسند و بذرهایی را که کاشته اند، ثمره زحماتی را که کشیده اند، برداشت کنند؛

فروش شان آغاز می شود و پول در می آورند و دوباره این دوره ها را تکرار می کنند. کشاورزان این دوره ها را با چشم خودشان دیده اند، و باور دارند که پس از هر پاییز، بهاری هم هست. منتظرند فصول یا دوره هایی که روی کشت شان تاثیر می گذارد، تغییر کند. آنها می دانند که همه چیز تغییر می کند. من بعد از پژوهش هایم دیدم که افراد موفق، این فصول اقتصادی را می شناسند، می دانند که اقتصاد یک چرخه است، می دانند که همیشه رکود بوده، همیشه رونق هم بوده است. کسانی موفق می شوند که هم برای دوران رونق آماده هستند، هم می دانند در دوران رکود باید چه کنند.

می خواهیم در این یادداشت در این مورد صحبت کنیم که شما چطور می توانید در دوران رکود، آماده باشید، موفقیت های بزرگ کسب کنید، فروش تان را رشد دهید، زمین را آماده کنید، بذر بکارید و برای فرصت های بزرگ آماده باشید. دوستان عزیز، پژوهش ها نشان داده اند فرصت ها به کسانی رو می آورند که آمادگی اش را دارند؛ پس شما باید آماده باشید. شما باید در دوران رکود روی خودتان سرمایه گذاری کنید. دستاوردهای بزرگ، برای افراد بزرگ است و چه دورانی بهتر از دوران رکود! شما در دوران رونق نمی توانید حتی سرتان را هم بخارانید. چطور آموزش ببینید؟ چطور روی خودتان سرمایه گذاری کنید؟ چطور رشد کنید؟ چطور پایه های کسب و کارتان را به صورت اصولی درست کنید؟

شما دارید خود به خود در دوران رونق می فروشید، به این فکر نمی کنید که اصول کسب و کارتان را درست کنید، به نیروهای تان آموزش دهید، ساختار سازمانی تان را بهبود ببخشید، برندتان را تغییر دهید، روی شبکه های اجتماعی، وب سایت و برندتان کار کنید و برنامه بازاریابی بنویسید. در دوران رونق آن قدر فروش خوب است که کسی اصلا به این چیزها فکر نمی کند؛ می گویند ما که داریم می فروشیم، حالا چه برنامه بازاریابی دقیقی داشته باشیم، چه هر روز به صورت روزمره کار کنیم؛ چه تفاوتی دارد بنابراین نمی آیند روی اصول، زیربنا و پایه های کسب و کارشان کار کنند. بهترین فرصت، دوران رکود است که شما می توانید پایه های کسب و کارتان را محکم کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محقق

      پزشکی رکود نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج