۷۳۳۹۳۷
۳۰ نظر
۵۰۰۰
۳۰ نظر
۵۰۰۰
پ

علیرضا رحیمی: می‌خواهند کار FATF را یکسره کنند

ماهیت حقوقی FATF را نمی‌دانند؛ این خلاصه سخنان علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره حملات هفته اخیر به لوایح چهارگانه دولت و موضوع FATF است. حملاتی که البته تا اینجا موفق بودند و منجر به مسکوت ماندن دوماهه لایحه CFT یا همان الحاق به کنوانسیون منع تأمین مالی تروریسم شدند. این اتفاق زیر سایه بمباران شدید پیامکی نمایندگان انجام شد که آمار آن بین ۶۰۰ تا هزار پیامک برای هر نماینده عنوان شده است.

روزنامه ایران نوشت: ماهیت حقوقی FATF را نمی‌دانند؛ این خلاصه سخنان علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره حملات هفته اخیر به لوایح چهارگانه دولت و موضوع FATF است.

مخالفان FATF در تلاش‌های خود بالاخره موفق شدند لایحه CFT را در مجلس مسکوت بگذارند. فضاسازی که علیه این موضوع در چند هفته متوالی صورت گرفت به لحاظ فنی و از دید حقوقی چقدر جای پذیرش دارد؟

پیامک‌هایی که در هفته‌های گذشته برای نمایندگان از مبدأ‌های زیادی و خصوصاً تشکل‌های دانشجویی منسوب به بسیج ارسال کردند، عنوانی که استفاده می‌کردند این بود که قرارداد FATF را تصویب نکنید یا لایحه FATF را رد کنید. این یعنی گروه‌های مخالفی که این پیامک‌ها را سازماندهی کرده بودند حتی نسبت به ابتدایی‌ترین ابعاد ماهیت حقوقی این موضوع هم مطلع نیستند و با برداشتی اشتباه آن را مورد توجه قرار داده‌اند.

این دست از استدلال‌ها در واقع امر چقدر می‌توانند صحت داشته باشند؟

بخشی از نظرات مخالفان هم سیاسی است که به سمت سیاه‌نمایی رفته‌اند و به نظر می‌رسد هدفشان زمینگیر کردن دولت باشد. یعنی اگر یک دولت همسو با خودشان این کار را می‌کرد ما شاهد این حجم از سر و صدا و اعتراض نمی‌بودیم.

یک بحثی که اخیراً در همین رابطه مطرح می‌شود موضوع ذینفعان داخلی نپذیرفتن این لوایحی است که مربوط به‌FATF می‌شوند. چون به هر حال همکاری با FATF شفافیت داخلی نظام پولی و بانکی را هم افزایش می‌دهد و این به ضرر کسانی است که از فعالیت‌های غیرشفاف سود می‌برند. آیا امکان دارد که این دست گروه‌ها هم در فضاسازی علیه لوایح یاد شده نقش داشته باشند؟

به‌نظر می‌رسد وقتی آدرس غلط بر سر چنین موضوعی می‌دهند و اینچنین فشار پرحجمی را به مجلس وارد می‌کنند تا کنوانسیون از دستور خارج شود یا اینکه حتی از حوزه علمیه و مجامع حوزوی کمک می‌گیرند تا به رئیس مجلس فشار آورند تا کار را به هر شکلی متوقف کند، این‌ها نشان از آن دارد که تلاش می‌کنند خلأیی را برای خودشان ایجاد کنند تا در این خلأ ایجاد فعالیت غیرقانونی خود را بتوانند حفظ کنند یا حتی گسترش دهند. در صورتی که ما اساساً صرفنظر از این کنوانسیون طرفدار حداکثر شفافیت و بهره‌مندی از نظام شفاف پولی و بانکی هستیم..

شما اشاره داشتید که پیامک‌های تهدیدآمیز علیه نمایندگان برداشتی اشتباه از این موضوعات داشتند. آیا این برداشت اشتباه در خود مجلس و بین نمایندگان هم وجود داشت؟

به‌نظر می‌رسد اطلاعات نمایندگان مخالف این لایحه و اطلاعات افرادی که از بیرون فشار می‌آوردند، به نوعی یکسان بوده و به تعبیری همه آن با واقعیت فاصله داشت؛ بنابراین می‌شود حدس زد که خط تخریب این لایحه و حمله به آن از یک مرکز واحد صادر شده است، چون همه اطلاعات افراد مخالف، چه نماینده و چه افراد بیرون از مجلس در این رابطه یکسری اشتباهات واحد را تکرار می‌کنند.

فکر می‌کنید بعد از پایان مهلت دوماهه مسکوت گذاشتن این لایحه، چه سرنوشتی در انتظار آن باشد؟

به‌نظر می‌رسد فشار‌هایی که وارد می‌شود با این هدف است که کلاً کار لایحه یکسره شود و به هر شکلی از تصویب آن جلوگیری گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مهره های پولشوها اجازه تصویب لوایح به ضرر خودشان را نخواهند داد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظر منو بزار لصفا

      • بدون نام

        خوبه آدم بره یه آمار از مسئولینی که موافق تصویب این سندا هستن بگیره! ببینن اینا کیا هستن! اینا وصله به کیا هستن! با کیا رفتو آمد دارن! خودشونو خانوادهاشون کجاها ساکن هستن! ....

    • بدون نام

      كل اقتصاد و سياستمون كشور رو وايسته كردن به برجام اقتصادمون رو له كردن
      نظام آموزشي فرهنگيمون رو وابسته كردن به سند 2030 در صورتي كه ما خودمون غني هستيم و ...
      كل اقتصاد و امور نظامي رو دارن وابسته ميكنن به يه امضاي غرب
      توروخدا مردم بيدار شيد نذاريد برجامي ديگر سرمون بيايد تورو خدا بريد حداقل يك صفحه از اين سند ننگين رو بخونيد يك صفحه كه 5 دقيقه هم طول نميكشه بجاي 90 دقيقه فوتبال...برجامي ديگر در راه است عوام نباشيد بصيرت داشته باشيد لجاجت نكنيد

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه منافقین وطن فروش رو

    • بدون نام

      اخه شما دوست ندارید مردم بدونند همه چی رو محرمانه کردید اشکارش کنید تا ما هم بفهمیم چیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربر محترم شما فکر کردی غربیا دلسوز منو تو هستن! یعنی اگه این سند اجرایی بشه کشورهای دیگه میان از دزدی و اختلاس جلوگیری میکنن! نه عزیز این اطلاعات میرسه دست جاسوسای غربی و با اهرم فشار بیشتری تحریممون میکنن

    • بدون نام

      من موندم که تو کشور ما که اینقدر ادعا میکنن اطلاعات قوی داریم
      هنوز نفهمیدن این پیام های تحدید کار کیه
      یا اینکه دو تا مجلس داریم

    • بهرام

      منافع کشور مهم نیست منافع گروه های خودسر مهم است که آن هم محقق میشود . بیچاره ما ملت که بازیچه قرار گرفته ایم و چشم امید به این مجلس بسته ایم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش شما برو یه سرچ بکن ببین تو قضیه برجام چندتا جاسوس تو تیم هسته ای ما بودن! ... تو فکر میکنی منافع کشور و مردم با پذیرفتن این سند و لوایح بدست میاد! نه هرگز. .....

      • بدون نام

        نظری نداری محبورنیستی که چیزی بنویسی. سواد خیانت به مردم را با یک برجام دیگر هم نداری که بفهمی میخواهند با نام پولشویی وغیره چه بر سر این مملکت بیاورند.

    • بدون نام

      یک کلام fatf بی fatf....

    • بدون نام

      خوب یکسره کنند

    • کاربر

      فاطی کیه؟!

    • مطلع

      خدا کنه تو راست بگی.در مورد برجام هم دقیقا همین اتفاق افتاد معلو شد کی برداشت و اطلاعاتش درسته کی غلط.

    • محمدحسین

      برو بمیر ... 5ساله مملکتو معطل برجام کردین تک تک ارگانای مملکتو ب این سندو اون سند گره زدین...

    • کاربد

      حالا این fate کی هست؟!

    • بدون نام

      امریکا تحریمتون کرده بس نیست که دست به خود تحریمی میزنین چه لزومی داره مراودات بانکی ما رو دشمنامون بدونند یه قانون شفاف سازی داخلی طراحی کنید اگه واقعا دردتون پولشویی هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم.نظر منم همینه

    • بدون نام

      مخالفان تصویب لایحه همان کاسبان برجام هستند . حتما تو این هم براشون سود ومنغعت داره که نمیذران تصویب بشه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو با این نوع حرف زدنت مشخصه که سواد درستی نداری و عقل درستی! اول یکم راجب هرموضوعی مطالعه کن بعد مثه.... حرفای چندتا بیسوادو تکرار کن.

    • بدون نام

      ای کاش نظر کیهان را هم می پرسیدید ! گناه داره !

    • بدون نام

      شفاف سازی مسائل مالی ربطی به این لایحه ندارد خود شما هم میدانید با پیوستن ایران به این کنوانسیون آمریکا مشکلات بیشتری برای ایران بوجود می آورد پس مانند برجام همه چیز را به این کار گره نزنید و به شعور مردم توهین نکنید .برجام که پشتوانه سازمان ملل را داشت چه گلی بر سر ملت جز تحریم های بیشتر زد که این لایحه بخواهد بزند.واینکه شما تصویب کنید از نظر شما چه برداشتی از تروریسم و سایر مسائل هست هم نوعی عام فریبی است چون آنها ساز و کار و قوانین خود را دارند و اجرا میکنند و در صورت پیوستن به آن راه گریزی با این گونه توجیهات و استدلالهای شما خوب میدانید که وجود ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      اخه اگه تصویب شه کاسبایه تحریم تودردسر میافتن وگرنه مردم که نه سرپیازن نه ته پیاز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما فقط مثه طوطی حرفای چندتا بیسوادو تکرار کن بگو کاسب تحریم کاسب تحریم دلواپس اوکی؟ جاسوسای وطن فروش

    • بدون نام

      امثال خوارج تو ایران اسلامی ما زیاده تبعاتش رو هم بعدن می بینیم که چه خاکی تو سر ملت میکنند با جهل و نادانیشون

    • بدون نام

      تا کنون گرو های خودسر خیلی به ما ضر وآسیب زدند مثل خود سری در سفارت عربستان که روی آنها را باز کردند واتحاد عربی بوجود آوردند وحالا هم با آن پیامک ها وخود سری های بیجا چشم آمید ما به مجلسیان ودولت مستقل منافع ملت را در نظر بگیرید

    • بدون نام

      نمایندگان مجلس از قدرت تشخیص مصلحت کشور و نظام برخوردار و ترس از تهدید را از خود دور کنند .

    • بدون نام

      خدایی مملکت ایران را از صفحه روزگار محو کن تا خاری ایران را کسی نبیند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج