جاباما
۷۴۱۴۱۷
۳ نظر
۵۰۴۱
۳ نظر
۵۰۴۱
پ

سفر به بام ایران

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»

اگر قصد سفر به نیمه غربی ایران را دارید چهارمحال بختیاری از استان هایی است که در این فصل با آب و هوایی خنک می تواند روح و جسم شما را در این هوای گرم تازه کند. این استان به دلیل ارتفاعات زیاد بام ایران لقب دارد.

برترین ها - ساناز مطلبی: اگر قصد سفر به نیمه غربی ایران را دارید چهارمحال بختیاری از استان هایی است که در این فصل با آب و هوایی خنک می تواند روح و جسم شما را در این هوای گرم تازه کند. این استان به دلیل ارتفاعات زیاد بام ایران لقب دارد.

شهرکرد مرکز این استان کوهستانی است و از شمال و شرق با استان اصفهان، از غرب با استان خوزستان، از جنوب با استان کهگلویه و بویراحمد و از شمال غربی با لرستان همسایه است. آب و های خوش و طبیعت بکر این استان را جزو مناطق زیبا برای گردشگری و سفر در تعطیلات کرده است. در این مطلب از سایت برترین ها شما مخاطبان عزیز را با جاذبه های چهارمحال و بختیاری بیشتر آشنا می کنیم تا اگر قصد سفر و ایرانگردی داشتید این استان را هم در لیست سفرتان قرار دهید و سر فرصت از جاذبه هایش دیدن کنید.

تـالاب چـغاخـور

منطقه چغاخور با طبیعتی دل‌انگیز، آب و هوایی دلپذیر، پوشش گیاهی و بیشه‌زارهای رنگارنگ، مزارع و باغات مصفا، چشمه‌ سارهای زلال و چشم‌انداز سحرانگیز ، دوستداران طبیعت را به خود فرا می‌خواند.

برای رفتن به این تالاب دل انگیز جاده شهر کرد - ایذه را پیش بگیرید و بعد از اینکه حدود ۶۰ کیلومتر از شهرکرد دور شدید خودتان را آماده کنید تا یکی از زیباترین تالاب های ایران را ببینید. تالاب چغاخور در دامنه کوه سر به فلک کشیده کلار واقع شده که هر سال پرندگان بومی و مهاجر زیادی مثل لک لک سفید، حواصیل، انواع مرغابی آن را برای مهاجرت انتخاب می کنند.

عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی‌آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته و تالاب را در زمره یکی از کانون‌های گردشگری استان قرار داده است.

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»
دره عشق نمایش قلم موی آفرینش در خلق زیبایی

در گوشه ای از استان چهار محال و بختیاری ، اثری چشم نواز از طبیعت دیده می شود که نامش را دره عشق گذاشته اند. در هر گوشه از این دره، می توان زیبایی تازه ای را به تماشا نشست. وجود رودخانه ها، آبشار، روستاها و ... همه و همه باعث شده اند تا فضایی متفاوت در این منطقه به وجود آید؛ فضایی بکر که می تواند آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد.

ارتفاع کم کناره های رودخانه و تغییر بسیار زیاد ارتفاعات در فواصل بسیار کم، باعث شده تا آب و هوایی خاص در این منطقه ایجاد شود و از آب و هوای گرم تا تا آب و هوای سرد را فاصله حدود دو تا سه هزار متری بتوان لمس کرد. این تنوع آب و هوایی در جنس سنگ ها، شیب دامنه ها، شکل دامنه ها از جمله پرتگاه ها، دیواره ها، صخره ها، دره های کوچک و.. و پوشش گیاهی کاملا تاثیر گذار بوده و اشکال گوناگونی را در گوشه و کنار این دره شکل داده اند که هر کدامشان می توانند انسان را عاشق این طبیعت کنند و شاید به همین سبب است که نامش را دره عشق گذاشته اند.

افسانه های محلی نیز می گویند که در زمان‌های بسیار دور دو نفر در دو سوی این دره به هم دل می بازند اما چون هنوز پلی وجود نداشته و راهی نیز برای ارتباط نبوده است به ناچار هر دو خود را به داخل آب دره انداختند تا بهم برسند اما این دنیا را ترک کردند.

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»

در مسیر دره عشق...

برای رسیدن به دره عشق باید وارد جاده شهرکرد به ایذه شویم که یکی از زیباترین و در عین حال ترین پرپیچ و خم ترین و خطرناک ترین جاده های ایران است. با ورود به این جاده و ادامه ی مسیر، درختان بلوط در دامنه های زاگرس مرکزی نمایان می شوند و زیبایی هایشان را به رخ رهگذران می کشند. با پشت سر گذاشتن این درختان، راه های فرعی ما را به دامنه های کوه هزار دره و یکی از انشعابات کارون می رسانند و پس از عبور از یک پل، روستای جوزستان و سپس روستای پوراز خودشان را می نمایانند.

بعد از آن باید به سوی روستای دروک برویم که با باغ های انارش به استقبالمان می آید و روحمان را تازه می کند. این در حالی است که هیچ روستایی در این اطراف انار ندارد و این امر نشان دهنده ی تفاوت دما و اقلیم در سراسر مسیر است. به هر جای این روستا که بنگری تنها درختان انار را می بینی و به همین دلیل است که به آن دورک اناری می گویند. پس از دل کندن از دورک و ادامه ی مسیر عاقبت به مقصد پر رنگ و لعابمان می رسیم.

رفتینگ در کارون

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»
امروزه هر کسی که در کشورمان به دنبال هیجان در دل طبیعت است می تواند به گزینه ای به نام رفتینگ نیز فکر کند. تصور کنید بر روی یک قایق کوچک بر روی جریان آب رودخانه سوار می شوید و با فراز و نشیب هایش پیش می روید. به سبب شیب مناسب کارون و آبدهی بالای آن، می توانید این هیجان را در دره عشق و در آبهای خروشان رود آن نیز تجربه کنید و خاطره ای خوش را در ذهنتان حک نمایید.

غار سراب بکرترین غار آهکی ایران

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»
زمان زیادی از کشف غار سراب شهرکرد نمی گذرد اما در همین مدت غارنوردانی که از این غار دیدن کرده اند این غار را یکی از بکرترین و زیباترین غارهای آهکی کشور دانسته اند. غاری نسبتا عمیق که برای هر سطحی از توانمندی های غارنوردی جذاب است. از غارنوردان آماتور گرفته تا حرفه ای های کار کشته!

در مسیرغار سراب...

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته دره ای زیبا را پیش بگیرید.در انتهای این مسیر از ماشین پیاده می شوید و تا رسیدن به غار حدود ۱۵ دققیه پیاده روی می کنید. این غار دارای دو دهانه است و جاری بودن آبی خروشان از یکی از دهانه ها آن را جذاب و تماشایی کرده است. غار موانع طبیعی زیادی دارد برای همین فقط می توانید به حدود ۶۰۰ متر از آن دسترسی داشته باشید. در جای جای دالان طول و دراز غار که در بعضی از قسمت ها ارتفاعش ۱۵ متر است قندیل های زیبایی می بینید.

آبشار آتشگاه طولانی ترین آبشار ایران

سفر تابستانی به «چهار محال و بختیاری»
در استان زیبای چهارمحال و بختیاری و در ۲۰ کیلومتری روستای سردشت شهر لردگان در روستا و دره ای زیبا به نام آتشگاه، آبشار هایی وجود دارند که به آبشار های آتشگاه معروف‌اند. این مجموعه آبشارهای زیبا در طی مسیری ۳ کیلومتری بر روی زمین در حرکت اند و از این جهت عنوان طولانی ترین آبشار ایران را از آن خود کرده اند. پستی و بلندی های دره ای که آتشگاه در آن قرار دارد سبب شده تا مجموعه آبشارهای پلکانی به وجود بیاید که شما را در مسیر رسیدن به آبشار اصلی همراهی می کنند و از طرفی باعث زیباتر شدن منطقه شده اند. عده ای تعداد این آبشارها را ۷ و عده ای دیگر عدد ۱۰ را برای آن بیان می کنند که این اختلاف با تغییر حجم آب در فصول مختلف قابل توجیح است.

عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبزه‌زار، اقلیم مناسب و سنگ‌های آهکی و گچی، زیبایی این منطقه را چند برابر می کند تا جایی که همه ساله گردشگران بسیاری روانه این آبشار می شوند تا برای ساعاتی از خنکای آن به خصوص در فصل تابستان و زیبایی های منطقه استفاده کنند. این آبشار خروشان و فوق العاده زیبا که به آبشار مینیاتوری هم شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری به شمار می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسيار عالي:)

      پ ن: چرا وقتي روي خبر كليك مي كنم توو يه صفحه ي جديد باز نميشه؟

      پاسخ ها

      • یلداY

        دقیقا منم همین مشکلو دارم اول فکر کردم مشکل از دستگاه منه...ولی میتونید رو هر خبری میخواین برین اول کلیک راست کنید بعد گزینه بازکردن در پیوند جدید رو انتخاب کنین

    • boldaji

      چغاخور خیلی بکر و بی نظیره من همونجا زندگی می کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج