۷۴۲۳۹۱
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

ابتکار: لایحه تامین امنیت زنان پشتوانه حقوقی دارد

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد: لايحه تامين امنيت زنان به ابعاد مختلف به بحث خشونت عليه زنان مي‌پردازد. يكي از اولين موضوعاتي كه ما در اولين جلسه‌اي كه خدمت مقام معظم رهبري بوديم و ايشان مورد تاكيد قرار دادند همين بحث خشونت خانگي و لزوم توجه و تنظيم قوانين بازدارنده در اين مورد براي تامين امنيت زنان بود.

معصومه ابتكار با روزنامه اعتماد گفتگویی انجام داده است.

آخرين وضعيت لايحه تامين امنيت زنان چيست؟ آيا رايزني‌هايي براي تسريع در روند بررسي قوه قضاييه صورت گرفته است؟

دولت كميسيون مشتركي را با قوه قضاييه تشكيل داده است و اين كميسيون مشترك فعال است. در موارد اصلي به توافقاتي رسيده‌ايم. متن اين لايحه كه چندي پيش نهايي شد و متن نهايي هم در اختبار رييس قوه قضاييه قرار گرفته است و ايشان در حال مطالعه هستند. ما منتظر تاييد نهايي ايشان هستيم. آقاي آملي لاريجاني هم به ما قول داده‌اند كه هر چه سريع‌تر لايحه به تاييد نهايي برسد.

زماني براي تاييد نهايي اعلام نشده است؟

خير، بحثي در مورد زمان نداشته‌ايم اما آقاي صادق لاريجاني به من قول دادند كه در اسرع وقت اين لايحه را نهايي كنند.

چقدر امكان دارد كه اين لايحه با مخالفت فقها و علما مسكوت باقي بماند؟آيا دولت به عنوان تهيه‌ و تدوين‌كننده اين لايحه از پشتيباني فقهي و حقوقي آن مطمئن است كه باز موضوعي در مورد زنان با دلايل فقهي يا حقوقي مغفول نماند؟

اين لايحه بسيار لايحه مهمي است. لايحه تامين امنيت زنان به ابعاد مختلف به بحث خشونت عليه زنان مي‌پردازد. يكي از اولين موضوعاتي كه ما در اولين جلسه‌اي كه خدمت مقام معظم رهبري بوديم و ايشان مورد تاكيد قرار دادند همين بحث خشونت خانگي و لزوم توجه و تنظيم قوانين بازدارنده در اين مورد براي تامين امنيت زنان بود. خوشبختانه اين كار و تدوين اين لايحه بر اساس نياز ملي ما صورت گرفته است.

اين لايحه سند پشتيباني دارد كه در واقع مطالعات فقهي و حقوقي محسوب مي‌شود. اين سند با مطالعات فقهي و حقوقي بسيار قوي تنظيم شده است. خوشبختانه در تنظيم آن فقها و حقوقدانان و بسياري از چهره‌هاي شاخص اظهارنظر كرده و حضور داشته‌اند بنابراين از لحاظ پشتيباني فقهي و حقوقي مشكلي ندارد. الان ما فقط منتظر هستيم كه نظر نهايي رييس قوه را داشته‌باشيم.

يكي از نمايندگان مجلس از ارسال لايحه تامين امنيت زنان براي رهبري خبر داده‌بود كه البته روالي غيرمعمول به نظر مي‌رسد، ‌شما از اين موضوع اطلاعي داريد؟

ارسال اين لايحه براي رهبري براي من هم در حد شنيده است بنابراين من نمي‌توانم تاييد كنم كه اين اتفاق رخ داده يا نه. به هر حال ما پاسخگويي را از رياست محترم قوه قضاييه انتظار داريم. دولت هم منتظر و پيگير است. مكاتبات زيادي هم داشته‌ايم. تا الان هم نظر مساعدي اعلام كرده‌اند با اين حال ما همچنان پيگير هستيم.

فقط اميدواريم زمان را هم از دست ندهيم چرا كه هر جا خبري يا گزارشي در مورد خشونت عليه زنان مي‌بينيم بيشتر نياز به تدوين و تنظيم قانون را احساس مي‌كنيم. من در همين راستا مرتب به استان‌ها سفر دارم، مراكز ١٢٣ يا اورژانس اجتماعي و خانه‌هاي امن را بازديد مي‌كنم به چند زندان زنان سر زده‌ام. بحث ما تدابير بازدارنده است. يكي از تدابير بازدارنده همان قانون است. وقتي قانون ضد خشونت داريم فرهنگي را هم القا مي‌كنيم و نشر مي‌دهيم. از آن طرف هم بازدارندگي مدنظر را ايجاد مي‌كنيم.

در روند تدوين اين لايحه با فشارهايي روبه رو نبوده‌ايد؟

فشار فقط فشار وجدان خودمان است كه اصرار داريم هر چه سريع‌تر اين كار انجام شود. هر خبري كه مي‌شنويم و اتفاقي كه رخ مي‌دهد بيشتر به اين نتيجه مي‌رسيم كه بايد لايحه سريع‌تر به سرانجام برسد. البته اما قانون داريم و خلأ قانوني وجود ندارد اما وجود قانوني كه محكم و منسجم باشد و موضع حاكميت در قبال اين نوع خشونت‌ها را تعريف كند بسيار ضروري است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حاجیه خانم
      تو خودت با مردان اجنبی دست میدی
      اونوقت .........
      رطب خورده ،منع رطب کی کند؟

    • بدون نام

      پیره زن حلا دیگه به فکر اقتصاد مردم باشید .مشکل مردم حضور زنان تو استودیو و ورزشگاه نیست .عجب رویی دارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیر زن نه خانوم

        به خانم ابتکار کاری ندارم

        میخوام بهت ادب یاد بدم

    • همان

      بازاین حرف زدازپسرت که توامریکاعشق وحال میکنه چه خبر

    • شهین سیفی

      خودت میفهمی چی میگی برای اینکه منم هستم که ااموال نجومی را بیخود بدست نیاوردم هر چند وقت یکدفعه یک چیزی میگه

    • شهین سیفی

      باز هم تو امدی با ان حرفهای بی پشوانه ات

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج