جاباما
۷۴۲۸۸۷
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

وزیر نیرو: شایعات صادرات آب و برق واقعی نیست

وزیر نیرو گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف برق که از ۱۹ خردادماه در بخش دولتی آغاز شد، تاکنون ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف صورت گرفته که این مساله بسیار قابل توجه است.

ایسنا: رضا اردکانیان، وزیر نیرو امشب با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه در همه استان‌ها ساعت کار اداری تغییر یافت و همین مساله نیز موجب شد تا شاهد کاهش بار در شبکه باشیم، اظهار کرد: تنها در تهران ۲۵۰ اکیپ به منظور نظارت بر نحوه مصرف ادارات دولتی بسیج و موجب شد که اکنون شاهد کاهش مصرف برق باشیم.

به گفته وی، اگر این میزان صرفه‌جویی صورت نمی‌گرفت علاوه بر خاموشی‌های قابل ملاحظه لازم بود که برای تامین این ۲ هزار مگاوات، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

وزیر نیرو با تاکید به این مساله که از ۵۵ هزار مگاوات اوج بار مصرف حدود ۲۱ هزار مگاوات مربوط به تجهیزات سرمایشی است، عنوان کرد: براساس اطلاعات منتشر شده دمای آسایش بدن بین ۲۳ تا ۲۵ درجه تعیین شده است و اگر دمای کولر گازی از ۱۸ درجه به ۲۵ درجه افزایش یابد می‌توان تنها از این طریق ۴ هزار مگاوات صرفه‌جویی را انجام داد.

اردکانیان با بیان اینکه افزایش دما در بسیاری از مناطق جهان موجب تلفات متعدد شده است، گفت: در چهارشنبه گذشته در جمهوری آذربایجان به دلیل افزایش بار شبکه ناشی از دستگاه‌های سرمایشی بلک‌اوت در شبکه این کشور صورت گرفت که تاکنون نیز اثرات مخرب آن باقی مانده است.

وی درخصوص آخرین وضعیت مصرف برق در ایران نیز گفت: امروز پیک بار ۵۵ هزار و ۲۲۵ مگاوات ثبت شد و تنها در نقاط مختلف کشور شاهد ۱۰۰۰ مگاوات خاموشی بوده‌ایم که امیدواریم در روزهای آینده با افزایش مدیریت مصرف و کاهش دما این میزان کاهش یابد.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که چرا خاموشی‌ها از قبل اطلاع‌رسانی نمی‌شود، گفت: اگر قرار باشد خاموشی با برنامه‌ای صورت بگیرد می‌بایست از طریق شرکت‌های توزیع اطلاع‌رسانی انجام شود اما گاهی اوقات به دلیل بروز برخی حوادث در شبکه شاهد خاموشی هستیم که امکان اطلاع‌رسانی آنها وجود ندارد.

وزیر نیرو: شایعات صادرات آب و برق واقعی نیست

اردکانیان درخصوص وضعیت صادرات برق و شایعاتی که در خصوص این مساله طی روزهای اخیر منتشر شده است، تصریح کرد: امکان تبادل برق ایران با کشورهای دیگر وجود دارد چراکه ما قصد داریم به عنوان هاب انرژی منطقه مطرح شویم اما باید گفت در شرایط پیک به هیچ عنوان صادراتی از سوی ایران به کشورهای دیگر صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی، به طور کلی ظرفیت صادرات 1300 مگاوات برق از ایران وجود دارد که در زمان غیرپیک به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود و در حال حاضر نیز از کشور ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان حدود 700 مگاوات برق دریافت می‌کنیم.

وی درخصوص آخرین وضعیت آب خوزستان گفت: طرح‌های آبرسانی به خوزستان از حدود یک سال پیش آغاز شد و بعد از اینکه دولت این طرح‌ها را به تصویب رساند خردادماه سال گذشته این طرح‌ها به مرحله اجرا درآمد و توانستیم 95 کیلومتر خطوط لوله 2 هزار با قطر دو متر را اجرایی کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در طول 11 ماه طرح‌های زیربنایی خوزستان در حوزه آب به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: در روزهای اخیر به دلایل مختلف کیفیت آب کارون دچار مشکل شد که یکی از دلایل آن موضوع کاهش باران‌ها است.

اردکانیان با بیان اینکه امسال در کشور نسبت به بلندمدت شاهد 30 درصد و نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش بارندگی هستیم، گفت: در برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و کرمان این میزان تا 80 درصد نیز کاهشی بوده است.

وی با اشاره به دلایل کاهش کیفیت آب کارون گفت: برداشت‌هایی که در طول مسیر صورت گرفت موجب شد تا کیفیت آبی که به پایین‌دست منتقل می‌شود، کاهش یابد. علاوه بر این نیز ورود پساب‌های مختلف و فاضلاب نیز در کاهش طعم و شوری آب این منطقه بی‌تاثیر نبوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: علاوه بر این پیشروی آب دریا به رودخانه کارون نیز موجب کاهش کیفیت آب این رودخانه شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته و صبر و شکیبایی مردم توانستیم اقداماتی را انجام دهیم و باید اعلام کرد که در حال حاضر آب این منطقه بسیار گوارا و شیرین است.

اردکانیان با اشاره به شایعاتی که در این مدت منتشر شد، گفت: عده‌ای از افراد در دور از مرز ایران به هوس افتادند تا از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کنند. اما با همکاری و اقداماتی که صورت گرفت خوشبختانه توانستیم در ظرف زمان کوتاهی این مشکل را برطرف کنیم و طرح غدیر 2 با 550 میلیارد تومان اعتبار به طور کامل اجرایی شد.

وی درخصوص انتقال آب به کویت گفت: شایعاتی نظیر این مساله که ایران آب را به کویت و یا به کشورهای دیگر صادر می‌کند به طور کامل مورد تکذیب است اما من انتظار ندارم که این مسیر شایعه‌سازی متوقف شود ولی این انتظار می‌رود که مردم نسبت به چیزهایی که می‌شنوند آگاه‌تر باشند.

وزیر نیرو درخصوص جزئیات انتقال آب به کویت اظهار کرد: 15 سال پیش یعنی در سال 1382 که بنده معاون آب وزارت نیرو بودم پیشنهادی درخصوص انتقال آب ایران به کویت مطرح شد و این کشور نیز تمایل زیادی به واردات آب از ایران داشت لذا تفاهمنامه‌ای در این راستا منعقد شد که برخی از افراد نیز در آن زمان موافق و برخی افراد نیز مخالف بودند اما به طور کلی به دلیل بحث‌های تغییر اقلیم و احتمالاتی که داده می‌شد در آینده کشور با شرایط خشکسالی مواجه باشد و نتوان به یک تعهد بلندمدت پایبند بود، هیچ‌گاه این تفاهم‌نامه به قرارداد منجر نشد.

اردکانیان تصریح کرد: وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای برای صادرات آب ندارد و شایعاتی که در مورد این مسائل گفته می‌شود تنها به دلیل کارشکنی در حوزه آب است.

وی درخصوص وضعیت سدهای کشور گفت: در حال حاضر سدهای کشور نسبت به سال قبل با کاهش 25 درصدی مخازن روبه‌رو هستند. به‌گونه‌ای که از تعداد 1157 شهر، تعداد 334 شهر با جمعیت 34 میلیون نفر با مشکلات کم‌آبی مواجه شدند که برای گذر از این تنش آبی وزارت نیرو برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

وزیر نیرو کنترل کیفیت آب، سرعت بخشیدن به طرح‌های آبرسانی را جزء طرح‌های وزارت نیرو در این راستا دانست و افزود: دو هفته قبل دولت اجرای 195 پروژه در 280 شهر را با سرمایه یک‌هزار و 20 میلیارد تومان مورد تصویب قرار داد که در حال حاضر نیز استارت اجرای این طرح‌ها زده شده است که امیدواریم با همکاری و مدیریت مصرف مشترکان بتوانیم تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

اردکانیان تصریح کرد: اگر بتوانیم بهره‌وری آب را در بخش کشاورزی 10 درصد افزایش دهیم، می‌توانیم نیاز آب شرب در بخش خانگی، تجاری و صنعتی دو برابر جمعیت فعلی کشور پاسخگو باشیم لذا لازم است که در این حوزه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

به گفته وی، لازم است که جانمایی صنایع به خوبی انجام شود و به موضوع آمایش سرزمین و آب‌محور در زمان اجرای یک صنعت توجه شود. چراکه در شرایط کنونی وضعیت منابع آب نمی‌توان نسبت به انجام این‌گونه کارها بی‌تفاوت بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سحر

      تو را خدا به داد مردم برسید از بی ابی و بی برقی همه چی خو گرون شده از گرما هم باید بمیریم چه بسرمان دارد میاد

      پاسخ ها

      • ازعدالت پنهان خدا غافل مشو

        بی شخصیت ترین انسانها روی کره زمین دروغگوترین شان است
        که ایران در اینمورد رکورد زده

    • Mr.sh

      هر موقع تکذیب کردن بدونید درسته

    • منوچهر شمسی

      ممکنه فقط مقدار کیلو وات آن اشتباه باشه والا صادر که میکنید. من از این تعجب میکنم تا حالا فکر کردید به کی دروغ میگید والله اینا ملت خودتون هستند شناسنامه ایرانی دارند.

    • بدون نام

      همین امروز در خبرها‌امده برق عراق را به دلیل نپرداختن بهی ایران قطع کرد ...

    • بدون نام

      پس چرا از صادرات آب به بصره چیزی نگفت.این یکی رو دیگه من کلیپش هم دیدم

    • بدون نام

      این مملکت دیگه خرتوخرشده فقط بادروغ اداره میشه البته خلایق هرچه لایق

    • بدون نام

      همین چند روز پیش بود که اعلام شد بدلیل بدهی برق عراق راقطع کردید میگن ادم دروغگو کم حافظه میشه

      پاسخ ها

      • حق جو

        آن بدهی برق متعلق به دوره قاجار است حتی قبل از اینکه کشور برق دیدار بشود ربطی به این زمان ندارد . آقای الف کاملا در اظهارات خود صادق است ،

    • بدون نام

      تا نباشد چیز کی مردم نگویند چیز ها...

    • بهلول

      شما روز روشن دروغ میگویید پس اگر سواد داری کمی روزنامه ها را بخوان.که نوشتن به علت بدهکار بودن عراق برق عراق قطع شده است.

    • بی نام

      طبق معمول. تکذیب واقعیت ها

    • بدون نام

      دیشب که خبر بدهی عراق به ایران اومد زیرش نوشتم الان تکذیبیه ش میاد و میگن کی؟ کجا؟ کی برق صادر کرده؟ جالبه که دقیقا چند ساعت بعد تکذیبیه ش اومد
      چقدر اخبار تو این مملکت قابل پیش بینیه

    • محسن

      چرا دروغ میگی خودته عراق گفت وخودته دولت دیروز گفت تاکی دروغ الله اکبر بسته بابا بی خیالشو

    • کامبیر

      تکذیب یعنی کارمان اشتباه است ولی چون دایه خوب بودن داریم باید ازحلق ملت خودبزنیم بدهیم به دیگران!کمیته امداد هم پول کمیته راصرف کشورهای دیگه کردوزمانی مردم فهمیدند۴تاصندوق توراهپیمایی گذاشت که ماپول جداجمع می کنیم اینهایاخوشان ...یامردم رافرض می کننداینهاهم مثل انهاهستندعوام فریبی پول برق را۴سال ترکیه نداده ولی من یکروز ازناریخش بگذردیارو میادازتیرمیره بالا قطعش کنه!؟ولی دم انتخابات می شه بخش نامه می شه فعلا برق کسیراقطع کنید!؟اگه پول این ملت برای خودشان خرج می شدویااختلاس نمی شد مثل قطرپولدارترین بودیم ولی بی لیاقتی این دولت کارراخراب کرده

    • بدون نام

      پس واقعیست

    • بدون نام

      مثله ... داره دروغ میگه ما برق و آب صادر نمیکنیم
      پس الان دارین چی صادر میکنین ب عراق نکنه ارواح خبیسه صادر میکنید

    • یک هموطن

      نمیدانم چرا باید به عراق متجاوز این همه باج بدهیم و بعد تکذیب کنیم.

    • سعید

      قطع صادرات برق ایران به عراق به دلیل بدهی
      -----
      انتخاب: به دلیل افزایش بدهی برقی عراق به ایران، تهران جریان برق صادراتی به این کشور را قطع کرد.
      سخنگوی وزارت برق عراق در مصاحبه با خبرنگار آناتولی اعلام کرد: به دلیل دیرکرد عراق در پرداخت بدهی برق صادراتی از ایران، تهران از دیروز جریان صادرات یک هزار مگاواتی برق را متوقف کرده است.
      به گفته وی پس از این اتفاق برنامه خاموشی در شهرستان‌های «میسان»، «ذی قار» و «بصره» طولانی‌تر شده است.
      وی همچنین با اشاره به تداوم مذاکرات با ایران برای وصل مجدد جریان صادرات برق اظهار داشت که تولید برق کشور کفاف مصرف را نمی‌دهد.
      بر اساس اعلام وزارت برق عراق این کشور روزانه ۲۳ هزار مگاوات برق نیاز دارد که خود می‌تواند ۱۵ هزار و ۷۰۰ مگاوات آن را تولید کند.
      پ این خبر چیه
      دم خروس رو باور کنیم یا قسم ابوالضل رو
      مردم رو چی فرض کردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا ازتون نگذره

    • حق جو

      بنا بر این چشمان ملت زیاد بین هستند و لوله آبی به قطر ۲ متری که در مجاورت مرز بسوی عراق امتداد و آبرسانی می کند فی الواقع « «سراب» است نه آب .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج