جاباما
۷۴۲۹۸۲
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

«سپنتا نیکنام» همچنان در کارتابل مصلحت نظام

ساکنان ساختمان مجلس قدیم ترجیح دادند که پیش از بررسی موضوع سپنتا نیکنام، منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در جلسه روز شنبه لایحه پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ‌سِ‌آن»، مصوب مجلس شورای اسلامی را بررسی کنند که پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجدد مجلس، برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع ارجاع و در نهایت در مجمع مصوبه مجلس شورای اسلامی تایید شد.

اعتمادآنلاین: مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بود در جلسه روز شنبه وضعیت حضور سپنتا نیکنام، اقلیت دینی عضو شورای شهر یزد را بررسی کند. روز شنبه به قرار هر هفته این جلسه تشکیل شد، اما این بحث در میان مباحث طرح شده در اقلیت باقی ماند و در هیاهوی موضوعات دیگر باز هم نادیده گرفته‌شد.

ساکنان ساختمان مجلس قدیم ترجیح دادند که پیش از بررسی موضوع سپنتا نیکنام، منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در جلسه روز شنبه لایحه پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ‌سِ‌آن»، مصوب مجلس شورای اسلامی را بررسی کنند که پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجدد مجلس، برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع ارجاع و در نهایت در مجمع مصوبه مجلس شورای اسلامی تایید شد.

«سپنتا نیکنام» همچنان در کارتابل مصلحت نظام

همچنین طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۳۹۶، که از سوی شورای نگهبان مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شده بود پس از طرح و ارایه پیشنهاد‌های اصلاحی، برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجمع ارجاع شد. به گفته یکی از اعضای مجمع که با اعتمادآنلاین گفت‌وگو کرد از ساعت ۷ صبح تا ۱۲:۳۰ در مجمع تشخیص جلسه برگزار شد و موضوع دیگری که فوریت و اولویت داشت، پیش آمد که مجبور بودیم آن را مقدم بگذاریم و زمان به بررسی طرح حضور اقلیت‌ها در شورا‌ها نرسید.

او همچنین توضیح داده که مباحثی مانند لایحه پالرمو، برخی مباحث سیاسی و اقتصادی دیگر و تاخیر در جذب اعتبارات عمرانی و موضوعاتی مانند این در جلسه روز شنبه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت که وقت به سپنتا نیکنام نرسید. او البته باز هم به سیاق اعضای دیگر وعده داد که تعیین و تکلیف وضعیت سپنتا نیکنام در جلسه بعدی مجمع بررسی خواهد شد.

غایبان مهم

حسن روحانی، رییس‌جمهوری و صادق آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه به سیاق چند مدت اخیر باز هم غایبان جلسه روز شنبه بودند. نیامدن آن‌ها آنقدر تکرار شده است که گویی برای مجمع‌نشینان این غیبت عادی به شمار می‌آید تا آنجا که دیگر صندلی‌های خالی آن‌ها که در دو سوی هاشمی‌شاهرودی قرار دارد هم برداشته و جای آن‌ها را محسن رضایی، علی لاریجانی و محمدعلی موحدی‌کرمانی پر کرده بودند.

دلیل غیبت رییس‌جمهوری و رییس دستگاه قضا البته این‌بار هم مشخص نشد. این‌بار حضور علی لاریجانی که او هم مدتی از غایبان مهم جلسات روز شنبه بود بیشتر به چشم آمد. گرچه رابطه علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد از همان یکشنبه سیاه بهمن ۹۱ شکرآب شد، اما اظهارات دنباله‌دار تیم احمدی‌نژاد در مورد خاندان لاریجانی‌ها گویا آنقدر لاریجانی را دلخور کرده است که حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسات مجمع را برنمی‌تابد و از همین رو او بر غیبت در جلسات اصرار دارد.

به همین دلیل احتمالا امروز در میان شلوغی نشست‌های اقتصادی سران قوا ترجیح داد حالا که احمدی‌نژاد غایب است در جلسه مجمع حضور یابد و پس از آن هم راهی نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی شود که به ریاست حسن روحانی و با حضور برادر بزرگ‌تر برگزار شد. البته علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری در واکنش به این شائبه که احمدی‌نژاد در هفت جلسه تشکیل شده اخیر تنها در یک جلسه حضور داشته گفت که قطعا حضور احمدی‌نژاد بیش از یک جلسه بوده، ولی آمار دقیق را باید از روابط عمومی مجمع جویا شد.

او همچنین در توجیه عدم حضور احمدی‌نژاد به ایسنا گفت: «خیلی از اعضا هستند که در بعضی از جلسات مجمع حضور ندارند. احتمالا همزمان جلسه دیگری با فوریت دیگری برگزار شده است. نباید نبودن‌شان سوال ایجاد کند. خیلی از افراد در بسیاری از جلسات به دلیل کار و گرفتاری حاضر نمی‌شوند و دلیل خاصی برای عدم حضور آن‌ها در جلسه وجود ندارد.»

خوش و بش رقبای دولت

از جلسه دیروز مجمع فریم عکس از سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در فضای مجازی دست به دست شد. قاب عکسی مشترک از دو اصولگرا که هر کدام روزگاری خود را در قامت رییس‌جمهوری می‌دیدند و حالا از مخالفان جدی حضور روحانی در پاستور هستند. هر کدام هم آلترناتیو‌های مختص به خود را دارند.

سعید جلیلی از تشکیل دولت در سایه صحبت کرد و البته نه به معنای تئوریک، اما جمعی در سایه و فاقد قدرت و تاثیرگذاری به راه انداخت. او از زمان تشکیل کابینه دوم روحانی کار خود را با نقد و بررسی فهرست پیشنهادی رییس‌جمهوری دولت دوازدهم به مجلس آغاز کرد و همچنان در جلسات منظم به نقد عملکرد دولت می‌پردازد و پیشنهاد‌هایی ارایه می‌کند.

سردار قالیباف هم که مدتی است کت و شلوار به تن کرده و برای یک سمت انتخاباتی آستین بالا زده بعد از انتخابات پیشنهادات مکتوبش را در قالب نامه‌ای خطاب به جوانان مطرح کرد. او خواست تا رهبر جریان نواصولگرایی باشد گرچه چندان به رسمیت شناخته نشد و هم‌جناحی‌هایش نقد‌های جدی به نامه‌اش داشتند، اما قالیباف ناامید نشد.

او در جلسات انتخاباتی سید‌ابراهیم رییسی که سرنوشت انتخاباتی‌اش را به او گره زد شرکت می‌کند و خبر‌هایی شنیده می‌شود که روز‌های تابستان ۹۷ برای قالیباف رنگ و بوی انتخابات مجلس در سال ۹۸ را دارد. قاب مشترک جلیلی و قالیباف که با هم خوش‌و‌بش می‌کردند دیروز سوژه عکاسان شد، خوش‌و‌بشی که معلوم نیست چقدر سیاسی و انتخاباتی بوده و چقدر نشان از صف‌بندی رقبا در مقابل روحانی دارد.

البته این تنها عکسی نبود که دو رجل سیاسی مدعی ریاست‌جمهوری را در یک قاب کنار هم نشان می‌داد. محمدرضا عارف، مصطفی میرسلیم و غلامعلی حدادعادل در کنار هم با چهره‌هایی که یادآور روز‌های کناره‌گیری یا شکست انتخاباتی‌شان بود از دیگر عکس‌های جلسه روز شنبه ساکنان مجلس قدیم بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر هوشنگ توو ه ای

      مصلحت نظام باید این نکته را بداند که ریس جمهور های ما مسلمان و نمایندگان ما مسلمان و گاها برخی از انها یا در حین صدارت متهم به خیلی امور میشن یا گاها اعلام میکنند در رسانه ها که نقشی در فساد داشته ۰ اصل شرط مسولین پاک دستی و خوشنامی هست تبعیض درست نیست اقلیت های دینی همگام با مردم و خوشنام هستن ۰ باید از انها در مسولیت های استفاده کرد ۰

    • بدون نام

      سیرک سیاسی

    • رضا

      آقا خواهشن ماهی یکبار یه تست هوش از مسئولین بگیرن
      آخه سن و سالشان به قدری زیاد است
      که می باید دهها بار آلزایمر را از سر رد کرده باشند

    • چمران

      به نظر من این آقا و کسانی که بهش رای دادن، صبر ندارن، انشالله دولت بعدی اونم شاید اگه یادشون بمونه که ایشون نماینده منتخب مردمه. اینجا ایرانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج