جاباما
۷۴۵۵۳۲
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

راهکار حل «بحران آب» در ایران

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است؛ مهمترین راهکار خروج از بحران آب را پذیرش شرایط اقلیمی ایران دانست و گفت: همه باید بپذیریم که کشور ما کم آب است چون میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است همچنین باید با توجه به این کم‌آبی طرح‌های توسعه‌ای را مورد بازنگری قرار دهیم.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است؛ مهمترین راهکار خروج از بحران آب را پذیرش شرایط اقلیمی ایران دانست و گفت: همه باید بپذیریم که کشور ما کم آب است چون میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است همچنین باید با توجه به این کم‌آبی طرح‌های توسعه‌ای را مورد بازنگری قرار دهیم.

داوود پرهیزکار که پیش از بارها وقوع پدیده گرمایش جهانی و تغییر اقلیم را در ایران تایید و کم‌بارش‌های پی‌در پی و خشکسالی‌های مکرر را هم به عنوان پیامد مخاطره‌آمیز این پدیده عنوان کرده است در مورد بحران آب و راه‌حل‌های خروج از آن اظهار کرد: کم‌آبی در کشور ما پدیده جدید و نوظهوری نیست بلکه سابقه‌ای دو یا سه هزار ساله دارد. علت آن هم معلوم است چون منطقه‌ای که ما در آن استقرار داریم یک منطقه خشک و نیمه خشک است و کشور ما در عرض ۳۰ درجه در نیمکره شمالی و جنوبی قرار دارد و تحت تاثیر جریانات جوی عظیم است و اجازه رشد ابر به آن داده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط اقلیمی ایران را بپذیریم و دست از مبارزه با آن برداریم، گفت: آنچه در منطقه خشک و نیمه خشک ارزش حیاتی پیدا می‌کند، «آب» است؛ بویژه در شرایطی که کشور دچار خشکسالی هم است و در ۱۱ سال گذشته میانگین بارش سالانه این سرزمین به بالای نرمال نرسیده است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به عملکرد بهتر پیشینیان در سازگاری با اقلیم ایران تصریح کرد: گذشتگان ما به شرایط جغرافیایی و موقعیت اقلیمی کشور واقف بودند و به همین علت در مناطق کویری از قنات استفاده می‌کردند تا تبخیر و تعرق آب را به حداقل ممکن برسانند این درحالیست که ما امروزه از کانال که میزان تبخیر و تعرق آب را بالا می‌برد، استفاده می‌کنیم. این نشانه‌ها حاکی از آن است که در گذشته قدر آب را بهتر از ما می‌دانستند و در مصرف آن مدیریت خوبی داشتند.

پرهیزکار با بیان اینکه متاسفانه ما در سال‌های اخیر در «مصرف» مدیریت نداشتیم، تاکید کرد: بخش زیادی از مشکلات حاضر در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، کرخه، کارون همچنین زاینده رود ناشی از بی‌توجهی به مصرف بهینه منابع آبی است. به عبارت ‌دقیق‌تر بی‌توجهی به توان خرد اقلیم منطقه باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

وی افزود: اگر توسعه در امور کشاورزی ، شهرسازی و صنایع بیش از توان خرد اقلیم منطقه باشد، توسعه ناپایدار شکل می‌گیرد و مشکلات حادی ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای برون‌رفت از بحران آب کشور چه راهکار و پیشنهادی دارید؟ گفت: اولین و مهمترین کار این است که همه بپذیریم کشور ما یک کشور کم آب است و حتی در سال‌های پر بارش نیز باید به این کم آبی و خشکی منطقه واقف باشیم، چون میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.

پرهیزکار افزود: راه دوم برای خروج از بحران آب این است که تمام طرح‌های توسعه‌ای را با توجه به پدیده تغییر اقلیم رخ داده در ایران بازنگری کنیم و توان خرداقلیم را در طرح‌های توسعه‌ای مد نظر قرار دهیم و اگر یک منطقه توان بارگذاری جدید را ندارد از اجرای طرح‌های توسعه‌ای خودداری کنیم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه کمبود آب تاکید کرد: پیشنهاد سوم آن‌ است که در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد تا همه نسبت به آب احساس مسئولیت کنیم و حتی لازم است در برخی مناطق ایران، قوانین سختگیرانه‌ای وضع و اعمال شود تا از هدر رفت آب جلوگیری کنیم. مشابه آنچه که در جنوب آمریکا اتفاق افتاده و پلیس آب شکل گرفته است تا قوانین مصرف بهینه آب در تمامی حوزه‌ها به درستی اجرا شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ششصد خط حرف زده
      اخر توضیح واضحات رو به عنوان راه کار ارائه داده
      نکشیمون مسول نخبه

    • بدون نام

      تو همین شرایط برنج کاری دارن . اون وقت شما دم از مصرف بهینه میزنی؟؟؟

    • اسد

      چرا درشمال ایران برنج کاری می کنید باید همه اون ابها وارد سفره های زیر زمینی شوند امروزاستفاده از چاههای عمیق ونیمه عمیق سفره های زیر زمینی را نابود کرده است باید نود درصدشون جمع شوند وگنه بحران بی آبی کشور را نابود می کند وکلام آخر بجای سرمایه گذاری در انرژی هسته ای وساخت موشک سرمایه گذاری کنید برای پمپ پاژو شیرین سازی اب دریای خزر وخلیج فارس این است را ه توسعه ی کشوروووو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین،کو گوش شنوا
        رفتن دنبال چیزهایی که شاید در اولویت های بعدیست

    • بدون نام

      بنظرم حرف خیلی خوبی زده اول بایدهدف گذاری انجام شود بعدحرکت به سوی مدیریت اب .مثلا توی این اقلیم خشک ونیمه خشک ایران چغندر کاری کاری هدردادن آب است .چاههای عمیق درزمان شاه برا ی چعندرکاری باب شد .این محصول برای ایران هزینه بر است.بجای ان از خارج واردکنند عوضش گندم وجو ودامپروری اقتصادی تره البته نه به روش سنتی .باید گندم وجو مکانیزه شود

    • بدون نام

      تنها ه راه خروج ازاین بحران اینه که تمام مدیران بی لیاقت وبی تدبیر رواز حوضه آب خارج کنید ،، فعلا فقط حرف وشعار !!،

    • بدون نام

      راه حل داره اگه میخواهیدحل بش وبه نظریک سریاقصدنابودی ایران وایرانی دارن وراه حل وانجام نمیدن وقتی ایران کشورخشکی ونبایدکشاورزی کنه هم وطنان ازبیکاری فقراجباربه کشاورزی میکنن ووگرنه ازگشنگی میمیرن واگه شغل باش کشاورزی نمیکنن وقتی نمایندگان مجلس میگن یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی کارهای ساختمانی اشغال کردن وبیکارکردن وچندبرابران توشغلهای دیگه مشغولن غیرقانونی ونتیجش این وضع مملکت میش واین افغانهابرن ایرانیابرمیگردن توشغلاشون واین تعدادباعث این میش به هرایرانی بلای۲۰۰ملیون ضرروزیان میزنن وواین خودکشیه و۱۵ملیون استانداردجهانی روزی بالای۱۵۰لیتروافغانیادرروزبالای۴لیتراب مصرف میکنن وهدرمیدن وقتی ۱عددگوجه۱۵لیترمصرف داروسیب زمینی ۴۵لیترو۱کیلوگندم ۳۰۰لیتراب و۱کیلوگوشت ۸۰۰لیتروبهداشت ودستشویی برق گاز...مصرف دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج