جاباما
۷۴۶۲۲۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

سایه روشن‌های جام ۲۰۱۸: عشق کامل

حمیدرضا صدر به بازنگری جام جهانی ۲۰۱۸ پرداخته، به سایه روشن های آن...

ورزش سه: حمیدرضا صدر به بازنگری جام جهانی ۲۰۱۸ پرداخته، به سایه روشن های آن...

قهرمانی از نوع فرانسوی

آنها برای دومین بار قهرمان شدند، بیست سال پس از تیم طلایی ۱۹۹۸ و باز هم با یک تیم تیره پوست. دیدیه دشان این بار به عنوان مربی جام را بالا برد. زیر باران سیل آسا. با جامه های خیس شده. خیلی ها از " Total Love " حرف می زدند، از "عشق کامل".

سایه روشن‌های جام ۲۰۱۸: عشق کامل

پرهیز از صفر

فقط یک بازی صفر صفر به پایان رسید: فرانسه - دانمارک. 177 گل طی 66 بازی یعنی متوسط 68/2 گل در هر دیدار، یعنی بیشتر از متوسط 3/2 گل در جام جهانی های 2010 و 2006.

تصاحب توپ، نبردهای تن به تن

همه تیم هایی که بالاترین میزان تصاحب توپ را در بازی های شان داشتند وداعی زودهنگام داشتند: اسپانیا با 69 درصد و آلمان با 65/3 درصد متوسط تصاحب توپ در هر دیدار. دقت پاس های هر دو تیم هم بالاترین درصد را به رخ می کشید: اسپانیا 91 درصد و آلمان 89 درصد... در حالی که کروات ها با دریافت بیشترین کارت زرد تا پیش از فینال - 14 کارت - راه را تا منزل آخر ادامه دادند. آرژانتینی ها و برزیل ها هر یک با 11 کارت زرد پشت سر کروات ها قرار گرفتند.

درخشش آسیایی ها

آسیایی ها درخشیدند. ایران در نخستین گام مراکش، احتمالا بهترین نماینده آفریقا، را شکست داد، همان تیمی که پنجمین تیم پیروز در نبردهای هوایی - پس از انگلیس، صربستان، فرانسه و آلمان - بشمار می رفت. ایران سپس جانانه با اسپانیا و پرتغال جنگید و پرتغالی ها خوش اقبال بودند توپ با ضربه مهدی طارمی در واپسین دقایق بر تور ننشست. کره جنوبی با پیروزی برابر آلمان همه را مات کرد و ژاپن هم راهی مرحله حذفی شد. باورکردنی نبود، ولی عربستان با 57 درصد متوسط حفظ توپ چهارمین تیم جام در زمینه حفظ توپ بود، بالاتر از برزیل با 56/8 درصد. دقت پاس آنها هم بالا بود، 86/2 درصد در رده پنجم جام.

سایه روشن‌های جام ۲۰۱۸: عشق کامل

سقوط از نوع آلمانی

تیم ورنر هرگز در نوک حمله خودش را پیدا نکرد، مسعود اوزیل گم شد، سامی خدیرا لبالب از لغزش بود، بواتنگ شکننده بود و مانوئل نوئر نشان داد یک فصل را دور از میدان سپری کرده، با این وصف باور حذف آلمان آسان نبود. قرار گرفتن شان در قعر گروه و پایین تر از سوئد، مکزیک و کره نامانوس ترین خاطره فوتبالی مان می شد. آنها روی کاغذ کماکان در صف بهترین ها قرار گرفته بودند، دومین تیم در تصاحب و ارسال پاس های دقیق و اولین تیم در متوسط روانه ساختن شوت به دروازه حریفان: ۲۴ شوت، با این وصف سقوط کردند و یواخیم لو در بازگشت لب به اعتراف گشود.

باور از نوع انگلیسی

خوش بینی انگلیسی ها بیش از تصور بود. آن ها که طی عبور از ساده ترین مسیر با پیروزی برابر پاناما، تونس و سوئد برای رسیدن به نیمه نهایی طی کرده بودند، برابر واقعیت زانو زدند. در کارنامه نهایی آنها دو شکست برابر بلژیک و سقوط مقابل کرواسی جلب نظر می کرد. پاناما نخستین گلش در تاریخ جام جهانی را درون دروازه انگلیس جای داد و پسران ساوت گیت جز برابر سوئد نتوانستند سنگرشان را بسته نگاه دارند.

قضاوت با " VAR"

بازبینی های تکنولوژیکی فیفا در روزهای آغازین سرگیجه کننده بودند، ولی همه چیز تدریجا آرام شد و به نظر رسید به همه چیز خو گرفته ایم. مردود اعلام کردن ضربه پنالتی نیمار برابر کاستاریکا، مردود اعلام کردن ادعای سرجیو راموس برای خطای ایلیا کوتپف روسی و همین طور صحه گذاشتن بر گل اول ژاپن برابر آلمان دستاوردهای روشن " VAR " بودند.

سایه روشن‌های جام ۲۰۱۸: عشق کامل

سقوط بزرگان

محمد صلاح که در فینال لیگ قهرمانان مصدوم شده بود با نگاهی اندوهبار نبردهای بی سرانجام مصر را دنبال کرد. کاپیتان لیونل مسی یک گل فوق العاده زد، ولی زمزمه حاکمیتش بر سامپائولی و تعیین ترکیب و بازیکنان تیم با سقوط آزاد آرژانتین گره خورد و او را هم با خود برد. نیمار نتوانست خاطره رونالدو، رونالدینیو و پله را تکرار کند و بر زمین خوردن های متوالی اش به سخره گرفته شد. کریستیانو رونالدو چهار گل زد، ولی ضربه پنالتی اش را بیرانوند سنگربان ایران در آخرین دیدار مرحله گروهی مهار کرد و او در نبرد پلی آف برابر اروگوئه محو شد. با این وصف او با خبر بزرگ تری قامت ستاره گونه اش را بر جام تحمیل کرد: جدایی از رئال و پیوستن به یووه.

جوانانی که درخشیدند

دروازه اش فرانسیس اوزو برابر کرواسی و آرژانتین فرو ریخت، ولی این سنگربان 23 ساله نیجریه ای در آستانه بدل شده به مرد شماره یک دپورتیوو لاکرونیا است... یری میانا مدافع 23 ساله کلمبیایی با زدن سه گل با ضربه سر برابر لهستان، سنگال و انگلیس، مهاجمان را هم مات کرد... خیمننز 24 ساله در قلب دفاع اروگوئه زوج شایسته کاپیتان گودین بود و در آستانه پنجاهمین بازی ملی قرار گرفته...مانوئل آکانی مدافع 22 ساله سویسی دورتموند بداقبال بود توپ با ضربه فورسبرگ درون دروازه تیمش جای گرفت و سویسی ها حذف شدند، ولی او بهترین تکل ها را زد و برابر برزیل خارق العاده بود...به بنجامین پاوارد 22 ساله در دفاع راست فرانسه نگاه کردیم، به یکی از بهترین گل های جام با پای او درون سنگر آرژانتین...هیروینگ لورنزو مهاجم 22 ساله مکزیکی در نخستین نبرد با آلمان مهر شکست را بر پیشانی ژرمن ها کوبید...همه اینها به علاوه کیلیان امباپه فرانسوی 19 ساله که در سی ام ژوئن دو گل به آرژانتین زد تا لیونل مسی راهی خانه شود، در همان روزی که کریستیانو رونالدو راهی خانه شد.

هم تیمی ها

نبردهای هم باشگاهی ها پرشمار بودند و بازتابنده حاکمیت اروپایی ها بر جام:

آتلتیکو مادرید: ورسالیکو برابر گریزمان و هرناندز و همین و طور دیگو گودین و خیمننز برابر گریزمان و هرناندز...

رئال مادرید: مودریچ و کواچیچ برابر واران

بارسلونا: راکیتیچ برابر دمبله و امتیتی

یوونتوس: مانژوکیچ برابر ماتیودی

موناکو: سوباسیچ برابر لمار و سیدیبه

منچستر سیتی: کمپانی، دی بروین برابر استرلینگ، دلف، واکر و استونز

منچستر یونایتد: فلینی و لوکاکو برابر جونز، یانگ و لینگارد

چلسی: باتشوای، هازارد و کورتوا برابر کاهیل و لوفتوس چیک

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج