۷۴۶۲۸۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بلوتوث ۵ چه تاثیری در آینده محصولات اپل خواهد گذاشت؟

اپل روی محصولاتی مانند مدل‌های ۲۰۱۸ لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو از طریق تاچ‌بار و هوم‌پاد، سراغ استفاده از بلوتوث ۵ رفته است. به نظر می‌رسد این فناوری اهمیت و جایگاه بزرگی در آینده محصولات این شرکت خواهد داشت.

وب سایت یک پزشک - میثاق محمدی‌زاده: همیشه فناوری بلوتوث در محصولات اپل نقش بسیار پررنگی داشته است.

بلوتوث ۵ چه تاثیری در آینده محصولات اپل خواهد گذاشت؟

این شرکت در سال ۲۰۱۷، جک هدفون را از روی آیفون ۷ حذف کرد و کاربران برای ارتباط گوشی با هدفون باید از بلوتوث استفاده می‌کردند. نسخه‌های اولیه ساعت‌های هوشمند اپل نیز مبتنی بر ارتباط با گوشی‌های آیفون از طریق بلوتوث بودند.

البته، تقریبا دو سال بعدتر، اپل روی فناوری‌های جدیدی مانند شارژ بی‌سیم در آیفون‌های سری ۸ و آیفون X، پردازنده W1 و AirPlay 2 کار کرد.

اپل روی محصولاتی مانند مدل‌های ۲۰۱۸ لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو از طریق تاچ‌بار و هوم‌پاد، سراغ استفاده از بلوتوث ۵ رفته است. به نظر می‌رسد این فناوری اهمیت و جایگاه بزرگی در آینده محصولات این شرکت خواهد داشت.

مشخصات استاندارد بلوتوث ۵ به طور کامل منتشر شده و اکنون می‌توانیم نگاهی به ویژگی‌های برجسته این نوع ارتباط بی‌سیم داشته باشیم و بعد پیش‌بینی کنیم چه اتفاقاتی در محصولات آینده اپل رخ خواهد داد.

به طور کلی، بلوتوث ۵ در پارامترهایی مانند سرعت، محدوده پوشش‌دهی، توان خروجی و مش با نسل‌های پیشین خود تفاوت‌هایی دارد.

سرعت

اگر روزهای اول عرضه watchOS 1.0 را به یاد بیاورید؛ ارتباط اپلیکیشن‌های اپل واچ با آیفون وحشتناک بود. سیری و برنامه‌ها باید نزدیک به ۳۰ ثانیه منتظر می‌ماندند تا اطلاعات از گوشی بارگیری شوند. در این نسل از ساعت‌های هوشمند اپل و البته نسل‌های بعدی از بلوتوث برای انتقال اطلاعات استفاده شده است.

البته، روی اپل واچ ۳ شاهد استفاده از وای‌فای و ارتباطات شبکه‌های موبایل برای لود سریع‌تر اطلاعات هستیم ولی تصور کنید اپل واچ بعدی اپل از بلوتوث ۵ استفاده کند.

بلوتوث ۵ چه تاثیری در آینده محصولات اپل خواهد گذاشت؟

در بلوتوث ۴ و همین‌طور بلوتوث ۴.۲ از سرعت انتقال اطلاعات ۱ مگابیت بر ثانیه استفاده کردیم ولی در بلوتوث ۵ شاهد افزایش دو برابری سرعت بوده و اطلاعات با نرخ ۲ مگابیت بر ثانیه حمل می‌شوند. چنین سرعتی برای ساعت‌های هوشمند عالی است. علاوه بر صدا، می‌توان انتظار داشت که با این سرعت، استریم دیتا هم اتفاق بیفتد.

بعید است اپل در این مقطع کنونی از استریم دیتا روی بلوتوث ۵ استفاده کند. چون فعلا سرویس «اپل موزیک» مبتنی بر استریم ۲۵۶ کیلوبیتی در ثانیه است و سیستم‌عامل iOS نیز از AAC استفاده می‌کند که باز هم نرخ استریم آن ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه است.

بلوتوث ۵ چه تاثیری در آینده محصولات اپل خواهد گذاشت؟

بلوتوث ۵ می‌تواند استریمی بسیار سریعی و با تاخیر کمتر روی ارتباطات بی‌سیم فراهم کند. ممکن است در آینده اپل اجازه بدهد چندین دستگاه صوتی با بلوتوث ۵ به یک دستگاه iOS متصل شوند.

همان‌طور که روی چندین اسمارت‌فون اندرویدی مبتنی بر بلوتو۵ شاهد بودیم؛ اپل هم امکان استریم چند صدایی روی بلوتوث را فراهم می‌کند.

برد موثر و مش

یکی دیگر از بهبودهای بلوتوث ۵ به محدوده پوشش‌دهی و برد موثر برمی‌گردد که تقریبا ۴ برابر شده است. در بلوتوث ۴.۲ شاهد برد موثر ۲۰۰ فوتی (۶۰ متر) بودیم که در بلوتوث ۵ به مرز ۸۰۰ فوت (۲۴۰ متر) می‌رسد.

معمولا کاربران متوجه برد موثر دستگاه‌های متصل به بلوتوث نمی‌شوند تا هنگامی که صدا بریده بریده شده و در نهایت قطع می‌شود. در بلوتوث ۵ هم موانعی مانند دیوار می‌توانند نقش مهمی در کاهش قدرت سیگنال‌ها و در نتیجه کاهش برد موثر داشته باشند.

یکی از فناوری‌های مدرن در دنیای ارتباطات بی‌سیم، سیستم‌های «مش» است. در حال حاضر، ارتباطات وای‌فای و بلوتوث ۵ از شبکه‌های مش پشتیبانی می‌کنند.

بلوتوث ۵ چه تاثیری در آینده محصولات اپل خواهد گذاشت؟

در حالی‌که هنوز مزایا و اهمیت شبکه‌های مش مشخص نشده است؛ بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند با شبکه‌های مش به یکدیگر متصل شده و تبادل داده داشته باشند.

هنوز بسیاری از سیستم‌ها و پلتفرم‌ها از جمله HomeKit از شبکه‌های مش پشتیبانی نمی‌کنند و البته در حال پیاده‌سازی آن هستند. بنابراین؛ استفاده از شبکه‌های مش در محصولات اپل زمان‌بر است ولی می‌تواند محدوده پوشش‌دهی و قابلیت اطمینان را در دستگاه‌های بلوتوثی بهبود دهد.

فعلا بلندگوهای هوم‌پاد اپل از بلوتوث ۵ پشتیبانی می‌کنند و فقط باید زمان بگذرد تا مزایای واقعی این نوع ارتباطات بی‌سیم در محصولات اپل ظاهر شوند.

محصولات آینده اپل

در حال حاضر، بلوتوث ۵ چه دستاوردی برای کاربران اپل دارد؟ تقریبا هیچ‌چیز!

فعلا بلوتوث ۵ در دستگاه‌هایی مانند آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس، آیفون X، هوم‌پاد و مک‌بوک پروهای ۲۰۱۸ با تاچ‌بار پشتیبانی می‌شود ولی عملا قابل استفاده نیست.

به هر حال، در آینده محصولات بیشتری از اپل به بلوتوث ۵ مجهز می‌شوند و با استفاده از تراشه W۲ که مبتنی بر این ارتباطات بی‌سیم پیاده‌سازی شده است؛ شاهد سرعت سریع‌تری روی AirDrop، استریم صوتی بهتر و بهبودهایی در فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم این محصولات خواهیم بود.

بلوتوث ۵ چه تاثیری در آینده محصولات اپل خواهد گذاشت؟

انتقال دستگاه‌های از بلوتوث ۴ یا ۴.۲ به بلوتوث ۵ زمان‌بر خواهد بود. نیازی نیست به سراغ خرید دستگاه‌هایی با پشتیبانی از بلوتوث ۵ بروید چون چیزی برای عرضه ندارند.

شاید مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ از بلوتوث ۵ استفاده کند ولی هنوز ماوس و صفحه‌کلید مبتنی بر بلوتوث‌های نسخه‌های قدیمی‌تر هستند.

پس، نیازی نیست برای استفاده از بلوتوث ۵ زیاد عجله کنید یا هیجان‌زده باشید. چند سالی طول می‌کشد تا مزایای سرعت و برد موثر استاندارد بلوتوث ۵ در محصولات اپل ظاهر شود ولی مطمئن باشید اپل بیش از هر شرکت دیگری برای استفاده از این فناوری مشتاق است چون همه‌چیز اپل مبتنی بر ارتباطات بی‌سیم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج