۷۴۶۳۷۸
۱۸ نظر
۵۰۰۰
۱۸ نظر
۵۰۰۰
پ

برجام، قربانی سوریه می‌شود؟

آمریکایی‌ها و متحدان‌شان پس از هزینه کردن میلیارد‌ها دلار برای براندازی حکومت سوریه نتوانستند دولت این کشور را ساقط کنند، در نتیجه به خاطر این شکست از ایران در برجام انتقام گرفتند.

فرارو: آمریکایی‌ها و متحدان‌شان پس از هزینه کردن میلیارد‌ها دلار برای براندازی حکومت سوریه نتوانستند دولت این کشور را ساقط کنند، در نتیجه به خاطر این شکست از ایران در برجام انتقام گرفتند.

در آستانه نشست سران آمریکا و روسیه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، بحث حضور ایران در سوریه و امکان توافق واشنگتن و مسکو در خصوص محدود کردن نفوذ تهران در دمشق، در رسانه‌ها برجسته شده است. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که در دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین، درباره حضور ایران در سوریه گفتگو خواهند کرد.

برجام، قربانی سوریه می‌شود؟

قبل از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آمریکایی‌ها مکررا از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به عنوان بخشی از نگرانی‌های ترامپ که در توافق هسته‌ای مشمول نشده بود، یاد می‌کردند. کاخ سفید سرانجام از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌هایش را مجددا علیه ایران برقرار کرد. اما این پرسش همچنان باقی‌ست که بین برجام به عنوان یک توافق صرفا هسته‌ای با فعالیت منطقه‌ای ایران چه ارتباطی وجود دارد؟

قبل از خروج ترامپ از برجام، او چهار شرط برای باقی ماندن در این توافق وضع کرد که یکی از آنها، محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران بود. این در حالی است که از مجموعه شروط دوازده‌گانه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای رسیدن به یک توافق جدید با ایران پس از ترک برجام، هشت شرط با نفوذ ایران در منطقه مرتبط بود.

آمریکایی‌ها در توجیه خروج‌شان از برجام، مدعی شدند که این توافق از طریق فراهم کردن رونق اقتصادی در ایران، باعث افزایش نفوذ منطقه‌ای آن شدند. در مقابل، در ایران دلایل دیگری برای خروج یکجانبه ترامپ از برجام ذکر می‌شود. وبگاه آمریکایی المانیتور طی یادداشتی، ضمن تشریح شکاف بین منافع ایران و آمریکا در منطقه، به دیدگاه ایران در خصوص دلایل خروج ترامپ از برجام پرداخت.

المانیتور نوشت: " از ۱۲ شرط مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای رسیدن به یک توافق جدید با ایران، هشت تا به نفوذ منطقه‌ای ایران و حمایت آن از بازیگران غیردولتی در سوریه، لبنان، یمن و فلسطین مربوط می‌شود. برای آمریکا، سیاست‌های منطقه‌ای ایران در حال تبدیل شدن به یک خطر غیرقابل‌تحمل برای منافعش و منافع متحدانش است. برای منطقه، ایران در حال تبدیل شدن به یک واشنگتن جدید است، یعنی ابرقدرت منطقه‌ای که در صحنه‌های متعدد در غرب آسیا درگیر است.

در رابطه با ایران، زمانی که بحث تهدیدات مستقیم به ثبات و استقلالش مطرح باشد، منطقه به مثابه یک حائل است. بنابراین، شکاف بین درخواست‌های آمریکا و ایران بزرگتر می‌شود. از این رو، امکان رسیدن به یک اجماع، کمتر و احتمال تقابل مستقیم و غیرمستقیم در آینده بیشتر می‌شود". در سایه همین تنش‌های فزاینده است که المانیتور تصریح می‌کند آمریکا از توافق هسته‌ای برای باجگیری از ایران استفاده می‌کند. این وبگاه افزود: "از دیدگاه ایران، آمریکا از توافق هسته‌ای به عنوان یک باج برای به دست آوردن چیزی که خود و متحدانش در بدست آوردن آن در منطقه شکست خورده‌اند، استفاده می‌کند".

یک منبع نظامی ایرانی مستقر در سوریه که به شرط فاش نشدن نامش با المانیتور گفتگو کرده، در این باره خاطرنشان کرد: " در این زمینه، سوریه مسئله اصلی است. باوجود هزینه کردن میلیارد‌ها دلار، پس از اینکه آن‌ها از ساقط کردن رئیس‌جمهور بشار اسد ناکام ماندند، می‌خواهند بواسطه تضعیف توافق هسته‌ای از ایران انتقام بگیرند".

این منبع با اشاره به اینکه نقش ایران در سوریه، قابل‌مذاکره نیست، ادامه داد: " برعهده سوری‌ها است که تصمیم بگیرند. آن‌ها ایران را دعوت کردند و نه آمریکا یا هیچکدام از متحدانش را". به گفته این منبع، تعداد مستشاران ایرانی در سوریه محدود است.

آمریکایی‌ها دنبال محدود کردن تعداد مستشاران ایرانی نیستند بلکه آن‌ها به دنبال تضعیف اعتماد مردم سوریه به ایرانیان و همچنین نفوذ ایران بر سایر بازیگران جنگ سوریه است. بر اساس تحلیل المانیتور، نزاع هسته‌ای جدید، یادآور تنش بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است که قبل از آن، جورج دبلیو بوش، در سال ۲۰۰۲، ایران را در "محور شرارت" قرار داده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببینیم تا اخر چند تا مقصر دیگه برا ناتوانی و قراردادهای بی پایه و سست تون معرفی میکنید بگید گولمون زدند ملت که کارتون ندارند میمیرید صادق باشید

    • کاردوک

      فیلم جدیده؟
      برجام چیزی نداشت که به درد بخوره ،بازم همونو نقض کردن طرفای ایران،مگه چیزی ازش مونده که بخواد قربونی شه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برجام فدای سوریه شد

      • بدون نام

        واقعا که خیلی ناآگاه تشریف دارید
        فکر کن ببین چه کسانی از برجام ناخرسند بودند

      • ایرانی

        لعنت بر سوریه و بشار کودک کش که ماباید پاسوزش شویم.سوریه رو رهاکنید وفکری بحال ما کنید

      • بدون نام

        هنوز تحریمها شروه نشد چقدر گرانی رفته بالا وقتی شروع شود شماها میگی از گرسنگی مردیم آن موقع زودتر مردی.

      • بدون نام

        تو کی هستی که فیلم جدید شان باشه شماها با این حرفهای بی پایه اساس کشور را خراب کردی

    • محمدرضا بختیار

      این توهمات چی هستش که به خورد مردم میدهید رویا پردازی هم حدی داره!!! آخه کشوری که بدون مجوز از سازمان الملل به روسیه در یک ساعت صد موشک پرتاب میکنه آنوقت تو شکست خوردنش دست به دامن یک کشور جهان سومی داغون که قدرت قیمت گذاری ارز و سکه و خودرو بازار خودش را نداره میشه!!!!بابا دیگه نگاه های اعتماد به نفسی ما کل فلک را شکافته است بسی تواضع بد نیست با واقع نگری!!!

    • s

      واقعا" دست مریزاد . تیتر بسیار بامعنی ای زدید .

    • قاسم

      مسولان واقعا ارزش داره مردم اینقدر زجر بکشن

    • حسین

      با توجه به تائيد برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل دلیل کناره گیری آمریکا از برجام توسط شورای امنیت هیچگونه انعکاسی در رسانه ها مشاهده نشده است یعنی آن سازمان سکوت کرده یا رسانه ها سکوت کرده اند

    • بدون نام

      چقدر بعضی از این کاربران ناتوان و کم سواد وبی عقل تشریف دارندهر حرفی زده میشود فقط جنبه منفی میگیرند و دو باره میگن ما گرسنگی مردیم ودروغ میگن .بزرگ شین

    • بدون نام

      برجام وسوریه قربانی آمریکا ستیزی شدند

    • بدون نام

      سوریه بره به جهنم . ایران داره ویران میشه . خدا این بلا را از ما رفع کن.

    • ایرانی

      همه چیز ما قربانی سوریه شده!!!

      پاسخ ها

      • مجتبی

        کاربری که اسمت ایرانی هست من مطمئنم که ایرانی نیستی

      • بدون نام

        مرگ برسوریه دروسیه

    • سید رسول

      از همون اول هم معلوم بود که برجام، همچی تهفه ای نیست که ما دلمون بهش خوش باشه. فقط رفتن پول بی زبان این مملکت را حروم کردن و برگشتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج