جاباما
۷۴۶۷۹۹
۲۷ نظر
۵۷۵۷
۲۷ نظر
۵۷۵۷
پ

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

شبکه NBC برای بیست و پنجمین سالگرد خود می‌خواست با پخش اجرای انفرادی آهنگ «بیلی جینِ» مایکل جکسون مردم را سورپرایز کند، اما خودش هم خبر نداشت که این کار، چه تاثیر شگرفی بر دنیای خوانندگی و رقص خواهد گذاشت.

برترین ها - ترجمه از احمد محمدی: هنگامی که مایکل جکسون در سال ۱۹۸۳ بر روی صحنه رفت و با «چند بار سُریدن رو به عقب»، حرکت «moonwalk»* را به همه دنیا معرفی کرد، رقص را وارد مرحله جدیدی از تاریخ خودش کرد اما تاثیر جکسون بر رقص در فرهنگ عمومی بسیار عمیق تر از این یک حرکت بود.

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

شبکه NBC برای بیست و پنجمین سالگرد خود می خواست با پخش اجرای انفرادی آهنگ «بیلی جینِ» مایکل جکسون مردم را سورپرایز کند اما خودش هم خبر نداشت که این کار، چه تاثیر شگرفی بر دنیای خوانندگی و رقص خواهد گذاشت.

اگرچه حرکت «مون والک» (moonwalk) پیش از آن تاریخ هم در گروه های «رقصِ خیابانی» سواحل غربی آمریکا شناخته شده و محبوبیت یافته بود و آنها مدت ها بود که از «مون والک» هم در رقص های خودشان که شامل سلسله ای از حرکات «ضربانی»، یعنی حرکاتی که پشت سر هم متشکل از «سکون» و «حرکت» اجرا می شد، استفاده می کردند.

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

یکی از مشهورترین گروه های رقص که این شیوه را استفاده می کرد، گروه «الکتریک بوگلائوز» (Electric Booglaoos) و در میان حرکت های شان سبکی بود شبیه راه رفتن کارتونی، که شامل چیزی به نام «سریدن رو به عقب» نیز می شد.

به گفته تونی بیسال (Toni Basil) که آهنگ «میکی»اش شهرت بسیار یافت، گروه «لاکرز» در رقص هایش از این شیوه استفاده می کرد: «حرکت مایکل در میان گروه های رقص خیابانی، حرکت جدیدی نبود و آنها از قبل با آن آشنایی داشتند. گروه «الکتریک بوگلائوز» این شیوه را در اجرای «ترن روح» در دهه ۱۹۷۰ استفاده می کرد.»

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

مایکل جکسون در خاطراتش گفته است که این حرکت را از «برخی دوستانش» یاد گرفته و در استودیو بر روی آن کار کرده است. مایکل جکسون پتانسیل عظیمی از هنر رقاصی بود؛ دقت در اجرای حرکات، توانایی کنترل دامنه حرکات، سرعت بسیار بالا و در عین حال داشتن نرمی و لطافت در اجرای حرکات مختلف و ... اینها مجموعه ای از توانایی های مایکل بود که باعث شد رقص «مون والک» را به اوج تکامل خود برساند.

وقتی مایکل جکسون در سال 1983 حرکت «مون والک» را در صحنه تلویزیون ملی به نمایش گذاشت، «مون والک» ناگهان به محبوبیت همگانی رسید و این در حالی بود که پیش از آن هم گروه هایی مثل «الکتریک بوگلائوز» آن را اجرا کرده بودند. اگرچه این گروه ها در زمان خودشان بسیار نوآور و پرمایه بودند ولی هیچ کدام از آنها نه در رقص و اجرای زیبا و لطیف حرکات و نه در روانشناسی و توانایی تعامل متقابل با مخاطبان خود، مهارت و توانایی مایکل جکسون را نداشتند!

شهرت مایکل جکسون با آلبوم «تریلر» (Thriller) و در رأس آن آهنگی مثل «بیلی جین» (Billie Jean)، همه مرزهای جغرافیایی را در نوردید!

وقتی می خواست برای اولین بار از این حرکت استفاده کند، «مون والک» را در لحظاتی به دقت انتخاب شده در میان توالی حرکات رقص خودش به خدمت گرفت: حرکت مون والک، به دنبالش یک حرکت چرخشی و سپس حرکت منحصر به فرد خودش که با حرکتی ناگهانی بر روی نوک انگشتانش پایش در حالی که بدنش نموداری سینوسی را تداعی می کرد می ایستاد و خشکش می زد و هوش از سر تماشاگرانش می ربود!

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

مایکل جکسون واقعا در انجام دادن سبک رباتی و فریز شدن بسیار مهارت داشت. بنابراین آنها را با مون والک ترکیب کرد و آن را یک پدیده ملی ساخت. همه جا بچه ها مشغول تقلید حرکت او بودند و این همان لحظه بخصوص در تاریخ رقص بود چرا که مایکل جکسون، «مون والک» (بر آمده از گروه های رقص خیابانی سواحل غربی آمریکا) را با «بِرِک دنس» (برآمده از گروه های رقص خیابانی سواحل شرقی آمریکا که شاخه ای از روزهای اولیه «هیپ هوپ» بود) ترکیب کرد و شکاف میان این دو شیوه را از میان برداشت.

حتی قبل از مون والک، جکسون نحوه تعامل مردم آمریکا با رقص را با کمک ام تی وی (MTV) تغییر داده بود، شبکه ای که از سال ۱۹۸۱ آغاز به کار کرده بود. پیش از آهنگ «تریلر» (Thriller)، ویدئوهایی که خوانندگان در حین خواندن برقصند کمیاب بود.

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

اگرچه رقصیدن بر روی صحنه و هنگام اجراهای زنده هیجان خاص خودش را برای تماشاگران داشت، اما ویدئوهایی که با استفاده از امکانات فیلمبرداری و تمرین ها و برداشت های بسیار از زوایای مختلف و صحنه های به دقت طراحی شده تولید می شد، مانند «بیلی جین» (Billie Jean)، «بیت ایت» (Beat It) یا «تریلر» (Thriller)، دارای استانداردهای بالایی از نظر هنری بودند.

با ویدئوی «بیلی جین» جکسون خودش را به عنوان خواننده - رقصنده ای با حرکات نرم، راه رفتن لطیف، چرخش ها و حالت هایی که با کت و شلوار سیاه رنگش در محله ای خالی از سکنه اجرا می شد، به همه جهان شناساند.

ویدئوهای «بیت ایت» و «تریلر»، به خاطر این که او را در مقابل گروهی مثلثی شکل از رقاص های پشت صحنه نشان می دادند، مرحله ای جدید را رقم زدند. توجه تماشاگر بر رقص بی همتای مایکل جکسون بود، اما حرکت گروهیِ رقاصان در پشت سرش، به لطافت این صحنه می افزود. گروه رقاص های پشت سر مایکل، چه متشکل از گروهی خلافکار یا آن که متشکل از گروهی زامبی بودند، به اندازه خودِ مایکل مهم بودند و به ویدئو عمق می بخشیدند.

گفته می شود که جکسون اصرار داشت که ویدئوهایش فیلم های کوتاه نامیده شوند، و هر دوی «بیت ایت» و «تریلر» دقیقا همانگونه هستند. اما وقتی که در سال 1988 نوبت به آهنگ «جنایی لطیف» (Smooth Criminal) رسید، توانایی جکسون در تعریف کردن داستان توسط رقص، امتیاز بالایی گرفت. خلافکاران یک محله متروکه را زیر سیطره خود گرفته اند و مایکل جکسون مثل شاهزاده قهرمانی است که دوربین به نرمی او را دنبال می کند، انگار که یک هنرمند باله است که در میان سالن رقص به نرمی می خرامد.

مایکل جکسون چگونه تاریخ رقص را تغییر داد؟

این ویدئو همچنین یک کلکِ رقاصی هم در خود داشت که در آن مایکل جکسون بدنش خودش را در حالی که حدود ۴۵ درجه به سمت جلو خم شده بود بدون هیچ گونه انحنایی، صاف نگه می داشت. این حرکت با کمک کفش های منحصر به فردی که دارای پیچ هایی در پاشنه بودند که آنها را بر روی زمین ثابت می کرد، انجام می شد.

مایکل جکسون در ویدئوهای رقص اش، زمینه ساز خوانندگانی شد که به جز هنر خواندن، دارای مهارت های خارق العاده ای در رقاصی هم بودند تا راه او را در طول سال ها ادامه دهند. شیوه او عمیقا بر خواهرش جانت جکسون تاثیر گذاشته است، همین طور بر ستاره هایی که بسیار بعد از او ظهور کردند و به جز داشتن موهبت صدای زیبا، بر هنر رقص شان نیز متکی هستند، از بریتنی اسپیرز گرفته تا بیانسه.

تاثیر بسزای او بر تاریخ رقص یکی دیگر از دلایلی است که مایکل جکسون را واقعا سزاوار عنوان «پادشاه موسیقی پاپ» کرده است.

* رقصی با حرکات سُریدنی، در حالی که به ظاهر رقصنده دارد به سمت جلو حرکت می کند اما در حقیقت به سمت عقب می رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا "پادشاه موسیقی پاپ" برازندش بود. هنرمند، خواننده و رقصنده بی چون و چرای دنیا!! پر از خلاقیت و ایده... حیف که زود درگذشت. واقعا روحش شاد.

    • بدون نام

      فوق العاده افسوس که جهان یه نابغه روازدس داد

      پاسخ ها

      • شناس

        خخخ

    • بدون نام

      میشد آخر این مقاله یه ویدئوش رو هم گذاشت خیلی گزارش باشکوهی میشد ولی عالی بود من چندتا مقاله عالی تو این سایت دیدم واقعا دمتون گرم

    • اميرخان

      مايكل، مايكل بزرگ و دوست داشتني ، كارهاي بزرگي كرد ، بر عكس تمام هنرمندان سياهپوست كه تلاش ميكردن با استفاده از پودر و امپول و ورزش هيكلهايي ترسناك و گردن كلفت داشته باشن و با تتو كردن و خالكوبي جلب توجه كنن مايكل در عين زيبايي و لطافت خودش رو نشون ميداد و رقصش همچون شعري زيبا و لطيف بود ! مايكل اواخر عمر داشت به سمت مذهب اسلام گرايش پيدا ميكرد و تفكرات ضد صهيونيستي از خودش نشون ميداد كه اين اتفاق براي شبكه هاي بزرگ هاليوودي كه جملگي توسط ثروتمندان يهودي اداره ميشه ميتونست اتفاق ناخوشايندي باشه علي الخصوص كه شاه ميكل در تمام جهان طرفداراني سينه چاك داشت ! اون هم در دوراني كه با تلاش گروههاي صهيون افرادي چون بن لادن و ابوبكر البغدادي نماد اسلام در جهان معرفي شدند ! دنياي امروز ديگه حوصله تحمل محمد علي كلي ها رو نداره كه باافتخار اعلام ميكنن تغيير دين داديم ! پس بايد تخريب بشن بايد به لجن كشيده بشن تا اعتبارشونو از دست بدن بعد هم چه بهتر كه دكترشون كارشون رو تموم كنه و خلاص

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیالبافیات جالب بود. کلا مرده پرستیم

      • بدون نام

        توهم داری بد جور

      • بدون نام

        انگار زیاد پای حرفای رایفی پور و امثال ایشون نشستی امیر

    • بدون نام

      چقدر مایکلی می رقصیدیم یادش بخیر

    • علی

      اونا هم درباره مایکل مستند ساختن
      ولی این کجا و ان کجا
      میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا اسمان است

    • بارانا

      یادش بخیر وقتی کوچک بودیم چقدر معلما و دیگران ازش بد میگفتن که آدم فاسدیه و غیره ما هم باور میکردیم . کم کم با مفهوم هنر آشنا شدیم فهمیدیم هنرمنده بعلاوه چقدر هم تو کار خیره . تازه فهمیدیم قضاوت بی مورد و کورکورانه چقدر افکار آدمو فاسد میکنه ۰ تا همین چند وقت پیش دربارش نوشتن خودش جرم بود . ولی بالاخره همیشه حقیقت راه خودشو مثل آب رودخانه باز میکنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از حرف معلمهاتون گذشته به نظرت انسان شریفی بود؟شرافت فقط در خوب رقصیدنه؟بهتره مطالبی رو در مورد این موجود که از زبان مستخدم مخصوصش نقل شده بخوانید

      • بدون نام

        خب الان چرا به نظر شما انسان شریفی نبود؟؟؟
        از نزدیک میشناختیش یا طبق معمول اخلاق هموطن هامون داری قضاوت بی مورد میکنی؟؟؟

    • بدون نام

      مایکل جکسون در خاطراتش گفته است که این حرکت را از «برخی دوستانش» یاد گرفته و در استودیو بر روی آن کار کرده است

      جرقه ی یک چیز اصل کاره !

      مثلا ممکنه من از مادربزرگ پیر 80 ساله ام یه نکته ی جالب یاد بگیرم توی آشپزی یا بچه داری ،در حالی که خودش اونو ندونه !

      دا یوش کاردان هم گفته مهران مدیری خیلی از کاراشو از ما برداشت کرده و به روی خودشم نیاورده !

      الله اعلم !!!

    • صباااا

      روحش شاد عاااالی بود ابن بشر

    • هما

      خاک برسر کسانی که این‌مردک رقاص عقده ای همجنس باز رو هنرمند میدونن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هما جان خاك عالم تو سر خودت ! موفق باشي

      • بدون نام

        خاک بر سر خودت تو حسودی میشه عقده ای حسود

      • بدون نام

        خاک تو سر خودت

      • بدون نام

        برات متاسفم

      • بدون نام

        برات متاسفم

      • بدون نام

        خاک تو سر تو که که نشستی کل این مطلب رو خوندی

    • آیدا

      خدابیامرزتش مایکل بزرگ

    • بدون نام

      چقد خنده دار!!!!!! ما کلا چند چندیم؟!
      اونایی که باید بفهمن، میفهمن منظورم چیه؟!!

    • عسل

      خاک بر سر کسایی که به مایکل جکسون میگن مردک رقاص عقدهای همجنس‌باز

    • المیراقاسمی

      ای کاش حقیقت در موردش روشن بشه.

    • مریم

      مایکل عشق منه
      اون همه بچه هارودوس داشت یه شهرک به اسم neverland ساخت برا بچه های مریض و بی سرپرست.توش کلی شهربازی و سینما و مدرسه و استخر و .... ساخت.خودشم با خانوادش رفت اونجا زندگی کرد.چقد ادم خوش قلب و مهربونی بود.تازه این فقط قسمتی از ذات خوب و پاکشه
      تازه هنرشم که زبانزد خاص و عامه
      مایکل عاشقتم(:

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج