۷۴۶۹۱۴
۲۰ نظر
۵۰۰۲
۲۰ نظر
۵۰۰۲
پ

رتبه جهانی ایران در تولید علم

آخرین داده‏ های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

خبرگزاری مهر: آخرین داده‏ های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

رتبه جهانی ایران در تولید علم

به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‏ ها و مؤسسات آموزش عالی کشور همانند گذشته توجه، دقت نظر و علاقمندی مقام معظم رهبری را به مسأله مولد بودن و تولید کننده علم بودن دانشگاه‏ها را مورد توجه قرار می‏ دهند و همواره بیانات ایشان را سرلوحه تمامی امور آموزشی و پژوهشی خود می‏ کنند.

دهقانی اظهار داشت: همچنین هسته اصلی تصمیم‏ گیری ‏های مهم و کلان پژوهشی کشور در وزارتخانه ‏های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس منویات معظم له است.

وی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشگاه‏ های کشور که در ماه مبارک رمضان سال جاری انجام شد؛ دغدغه‏ های مهم ذهنی خود را تبدیل مصرف‏ کنندگی علم به تولیدکنندگی علم و همچنین مرجعیت علمی کشور دانستند و به پژوهشگران و دانشگاهیان کشور قویاً توصیه کردند که در این زمینه کوشا باشند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: گزارش زیر از نمودها و اثرات توجه دانشمندان کشور به بیانات ایشان در خصوص «مسأله تولیدکنندگی علم» و همچنین «مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران» است.

وی افزود: بررسی و تحلیل جدیدترین داده ‏های استخراج شده از پایگاه استنادی وب‏گاه علم (WOS) در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در خصوص تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است.

دهقانی یادآور شد: نگاهی به آخرین داده‏ های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI) بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

رتبه جهانی ایران در تولید علم

سهم کشورهای برتر اسلامی از نظر تولید علم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸

سرپرست ISC گفت: بررسی داده ‏های نمودار بالا که از پایگاه WOS استخراج شده؛ حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ۲۲.۳ درصد، بیشترین سهم تولیدات علمی را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کرده است.

وی افزود: ترکیه، عربستان سعودی، مالزی و مصر به ترتیب با ۱۶.۲ درصد، ۸.۴ درصد، ۷.۸ درصد و ۷.۵ درصد درصد جایگاه‏ های دوم تا پنجم را کسب کرده‏ اند.

دهقانی گفت: نگاهی به نمودار بالا حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با اختلاف قابل ملاحظه‏ ای نسبت به ترکیه و عربستان سعودی جایگاه نخست را در میان ۵۷ کشور اسلامی از نظر تولید علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی به خود اختصاص داده است.

رتبه جهانی ایران در تولید علم

۲۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸

وی گفت: ۲۰ کشور برتر جهان از نظر تولید علم در نمودار بالا دیده می‏ شود. بررسی داده‏ های مندرج در این نمودار، که از پایگاه استنادی WOS استخراج شده است، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار توانسته است با ثبت بیش از ۲۵۵۰۰ مدرک در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ جزء ۱۵ کشور برتر جهان از نظر میزان تولید علم قرار گیرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: پس از ایران کشورهای روسیه، سویس، سوئد، ترکیه و لهستان جایگاه‏ های شانزدهم تا بیستم را کسب کرده‏ اند. کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان .و هند نیز به ترتیب با ۳۲۲۰۲۰، ۲۱۶۸۹۳، ۸۳۳۲۲، ۷۴۲۱۹ و ۵۴۷۶۴ مدرک نمایه شده در WOS توانسته‏ اند جایگاه‏ های نخست تا پنجم جهان را به خود اختصاص دهند.

رتبه جهانی ایران در تولید علم

سهم قلمروهای پژوهشی برتر جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸

وی افزود: دانشمندان مهندسی، شیمی و علم مواد بیشترین سهم را در تولید علم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ داشته اند. داده‏ های نمودار بالا ۱۰ قلمرو پژوهشی برتر جمهوری اسلامی را نشان‏ می‏ دهد. دانشمندان این ۱۰ قلمرو بیشترین سهم را تولید علم کشور و همچنین کسب افتخارات مذکور داشته‏ اند.

دهقانی اظهار داشت: مجموع سهم ۴ قلمرو پژوهشی مهندسی، شیمی، علم مواد و فیزیک؛ ۵۳.۸ درصد است. به بیان دیگر؛ دانشمندان قلمروهای پژوهشی مذکور بیش از ۵۰ درصد کل تولیدات علمی کشور را در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده‏ اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سهم تولیدات علمی ۱۰ حوزه پژوهشی نخست که در نمودار بالا دیده می‏ شود ۸۰.۶ درصد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من فکر میکنم اینا اون مقاله هایی رو حساب میکنن که دوستان برای برای پذیرش دانشگاه های خارجی می نویسن.
      تولید علممون کجا بوده؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه انصافا تولید علممون خوبه ولی متاسفانه جایی نیست که تحصیل کرده هامون بتونن از علمشون استفاده درست کنن

    • بدون نام

      ما که تا الان چیزی ندیدیم اگه علم داشتیم که وضعیتمون این نبود

    • علی

      فک کنم شما از روی کیهان مقاله مینویسید

    • یاسی^^

      چقدر نا امیدی و خود کم بینی موج میزنه توی نظرات... متاسفم برای این طرز فکر...

    • بینام

      اگه یه سری به میانگین درصد رتبه های 1تا1000کنکور تجربی بزنی میبینی که اگه بخوای رتبه ی 999رو هم کسب کنی باید میانگین همه ی درس هات 80درصد باشه تازه ا

    • خانم تحصيلكرده

      درود به شرف و غیرت محققان مومن و پاک کشورم که کار کردن برای کشور اسلامیشون رو به دنیا پرستی و رفاه ترجیح میدن و برای خدا و اعتلای ایران اسلامی و اسایش مردم با سختی ها میجنگند
      قطعا پیروز و رستگارند ان شالله
      خدا پشت و پناهتون و ابادی دنیا و اخرت سهمتون ان شالله

    • حسن

      ایرانی ها مخ اند.

    • شاهین

      درود بر شرف محققان کشور باید جایگاهمون بالاتر بره

    • هادی آذرپیوند

      من یکی از پروفسور آن دانشگاه هاروارد هستم ایران درعلم فیزیک و شیمی و پزشکی خیلی مقام دارد بهترین پروفسور سال 2018من شدم مقاله های من در فیزیک بهترین مقاله های دنیا بوده به امید بالاتر رفتن کشور عزیزم ایران

    • بدون نام

      isc پایگاهی است که موسس آن جمهوری اسلامی است (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) چیزی که تو خود خبر هم قید شده حال این منبع چقدر معتبر است الله اعلم

    • بدون نام

      پایگاه isi در خصوص تعداد مقالات علمی است نه پیشرفت علم

    • بدون نام

      یه سر بزنید به سایت sjr تا جایگاه واقعی ایران را ببینید که چه قدر فاجعه است ایران از لحاظ تعداد مقالات ۱۸ ولی از لحاظ شاخص h ایندکس در جایگاه ۴۰ جهان قرار دارد و بدتر از اون اینکه ایران از لحاظ ارجاع به مقالات در جایگاه نزدیک ۲۰۰ جهان قرار دارد

    • امیر

      یکی اومد گفت (تولید علم) بقیه هم برای اینکه پاچه خواری کنند گفتند تولید علم. یعنی با این حساب علم رو در کارخانه بیام تولید کنیم بسته بندی کنیم قیمت بذاریم روش بفروشیم به مشتری و از هر بسته علم 100 میلیون تا بزنیم تا تولید علم افزایش پیدا کنه. هر کی بیشتر خرید عالم دنیاست و با خرید بیشتر دانشمنده. علم یعنی دانش و آگاهی بشر بر روی پدیده ها که از طریق مطالعه ،مشاهده ، تجربه و سعی و خطا . علم تولیدی نیست. حاصل کسب علم هم ،ایجاد تکنولوژیست.

    • بدون نام

      علم بدون عمل به چه دردی میخوره؟

      پاسخ ها

      • sunset

        باعث افزایش حقوق میشه
        راحت تر زن می گیری
        جایگاه اجتماعیت می ره بالا:))))))

    • حسن

      به اندازه تفاوت دیدگاههایی که می بینید تعادل نداریم یعنی بین صفر تا صد یکی مثل شهید احمد روشن و شهریاری با عشق به ولایت و کشور امام زمان کمر به خدمت یکی هم وقتی میشنود یه تخم مرغمون توزرد از اب درامد قند تو دلش اب میشه

    • امیر

      دوستان عزیز تعداد مقاله نشون دهنده علمی بودن نیست چرا؟ زیرا نصف مقاله هامون کپی از هم و ترجمه هستند محقق های خارجی در طول عمر خود یک یا دو مقاله علمی دارند ولی در ایران یک نفر صد تا مقاله داره برای اینکه کپی کردن زمان نمیبره ولی نوشتن یک مقاله درست یک عمر تلاش می خواد چرا اینقدر آمار سازی می کنیم

    • S.a.r

      واقعا متعسفم شدم.
      قابل توجه باید بگم که داخل ایرا از هر ۱۰ نابغه فقط ۱ نفر داخل ایران کشف میشه و به جایی میرسه. نمی خوام بگم ما علم نداریم اما تمامیه کسایی که تونستن این رتبرو برای ایران به ارمغان بیارن همه خارج کشور هستن.

    • بدون نام

      ببخشید متاسف با عین نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج