۷۴۸۳۲۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

بلاتکلیفی دو تیم در فاصله ۶ روز مانده تا لیگ برتر

گسترش فولاد و سپيدرود، دو تيم از دو شهر فوتبال‌دوست كه ميلياردها تومان قيمت دارند اما به سادگي،‌ امتياز خود را به حراج گذاشته‌اند. ۶ روز ديگر ليگ برتر فوتبال آغاز مي‌شود اما اين دو تيم هنوز نمي‌دانند در ليگ برتر شركت خواهند كرد يا خير.

روزنامه قانون: چهارم مرداد،‌ ليگ هجدهم فوتبال ايران آغاز مي‌شود. استقلال، پرسپوليس، سپاهان، تراكتورسازي و ذوب‌آهن مدعيان هميشگي ليگ هستند كه امسال نيز تلاش‌هاي زيادي براي كسب عنوان قهرماني خواهند كرد. استقلال كه در روزهاي اخير دچار بحران مديريت شده بود با حضور اميرحسين فتحي، سر وشكلي گرفته اما جدا شدن چند مهره كليدي از اين تيم، هواداران را نگران كرده است.

پرسپوليس نيز به دليل محروميت از فصل نقل و انتقالات، نمي‌تواند بازيكنان مدنظرش را در نيم فصل اول در اختيار داشته باشد. مهدي ترابي، مهدي شيري، مهدي شريفي و سروش رفيعي سه ستاره‌اي هستند كه سرخ‌پوشان موفق شدند آن‌ها را به خدمت بگيرند اما براي استفاده از آن‌ها بايد تا نيم‌فصل دوم صبر كنند. از سوي ديگر توافق با عليرضا بيرانوند براي ماندن در اين تيم، هواداران را خوشحال كرده است. روز گذشته خبرهايي درباره احتمال پيوستن وحيد اميري به ترابوزان مطرح شد؛‌اتفاقي كه اگر رخ بدهد، بدون شك ضربه بزرگي را به پرسپوليس مي‌زند و مديريت اين تيم بايد به دنبال بازيكن جايگزين باشد.

در كنار همه اين جذابيت‌هايي كه در فصل نقل و انتقالات رقم مي‌خورد، دو تيم در سكوت كامل خبري قرار دارند و در عمل هيچ فعاليتي نمي‌كنند؛ گسترش فولاد و سپيدرود. دو تيم از دو شهر فوتبال‌دوست كه ميلياردها تومان قيمت دارند اما به سادگي،‌ امتياز خود را به حراج گذاشته‌اند. ۶ روز ديگر ليگ برتر فوتبال آغاز مي‌شود اما اين دو تيم هنوز نمي‌دانند در ليگ برتر شركت خواهند كرد يا خير.

سعيد فتاحي، مسئول مسابقات در اين باره به «قانون» گفت: «وضعيت تيم‌هاي شركت كننده در ليگ برتر به ما ارتباطي ندارد. ما بررسي مي‌كنيم كه هر تيمي مجوز حرفه‌اي داشته باشد در مسابقات شركت كند و در غير اين صورت اجازه حضور را نمي‌دهيم». حرفه‌اي بودن به چه معني است؟ گزارش‌هاي زير را بخوانيد تا متوجه شويد براي حرفه‌اي نبودن به طور دقيق چه كارهايي را نبايد انجام بدهيد.

گسترش، اسير قلمروگشايي زنوزي

محمدرضا زنوزي، مالك متمول تبريزي پس از آنكه گسترش فولاد را به سطح اول فوتبال ايران رساند، برنامه‌ريزي‌هايش را براي خريد تراكتورسازي انجام داد. او در نهايت به آرزوي خود رسيد؛ كيست كه نداند مديرعامل تراكتورسازي در تبريز چه قدرتي دارد؟ بنابراين زنوزي بيراهه نرفته بود. پس از واگذاري سرخ‌پوشان محبوب تبريزي به زنوزي اما ماجرا پيچيده‌تر شد. ماجراي مالكيت يك نفر بر دو تيم، اتفاقي نبود كه بتوان از آن چشم‌پوشي كرد. فيفا با اين موضوع مخالف است زيرا اصل جوانمردي در فوتبال زير سوال مي‌رود؛ بنابراين زنوزي تمام تلاش خود را كرد تا گسترش فولاد را به فرد ديگري واگذار كند.

حتي در اين راستا شنيده مي‌شود كه هوشنگ نصيرزاده نيز آماده است تا مديرعاملي تراكتورسازي را برعهده بگيرد اما تا زماني‌كه مالكيت گسترش فولاد و تراكتورسازي جدا نشود، چنين اتفاقي رخ نخواهد داد. براساس شنيده‌هاي «قانون» جلسه‌اي كه بين محمدرضا زنوزي و كامران فردوس در خصوص واگذاري گسترش فولاد تبريز به شركت تهران كار رسا برگزار شده خروجي‌هاي مثبتي نداشته است. تهران كار رسا، همان شركت پزشكي است كه با رايزني‌هاي هومن افاضلي، مالكيت نفت تهران را بر عهده گرفت اما نتوانست اين تيم را در ليگ برتر حفظ كند.

در ادامه زنوزي تلاش كرد امتياز گسترش فولاد را به ماشين‌سازي تبريز واگذار كند تا تيم محبوب تبريزي بتواند دوباره به سطح اول فوتبال ايران بازگردد. عدم توانايي مالي و ضمانت‌هايي كه از طرف ماشين‌سازي به گسترش فولاد داده نشده، باعث شد زنوزي وضعيت تيم را در حالت معلق نگه دارد تا خريدار مناسبي براي آن پيدا شود. چهارم مرداد، نخستين هفته از رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال آغاز مي‌شود.

گسترش فولاد نه بازيكني جذب كرده و نه حتي از حضور فيروز كريمي به عنوان مربي در رأس كادرفني اطمينان دارد. هوشنگ نصيرزاده، مديرعامل اين تيم نيز هر از چندگاهي درباره بازگشت داريوش شجاعيان به گسترش فولاد، صحبت مي‌كند اما هنوز درباره تعيين تكليف اين تيم حرفي نزده و آن را به خصوصيات ايراني‌ها ربط داده است. نصيرزاده در اين باره مي‌گويد: «با توجه به شرایط باشگاه، جلسات متعددی مبنی بر واگذاری باشگاه گسترش فولاد تبریز به یک مالک جدید برگزار شد.

با توجه به اینکه تمام تمرکز مالک گسترش روی تیم تراکتورسازی تبریز است، احتمال واگذاری باشگاه بسیار زیاد است حتی جلسه‌ای با مالکان نفت تهران برای واگذاری برگزار شد اما با توجه به صحبت‌های انجام شده، توافقی صورت نگرفت. در همین خصوص باشگاه گسترش فولاد تبریز باید به فرد دیگری واگذار شود؛ به غیر از بستگان مالک این باشگاه. بدون شك موارد بررسی خواهد شد و به زودی مالک جدید گسترش انتخاب مي‌شود».

وی افزود: «به طور معمول ایرانی‌ها عادت کرده‌اند به اینکه دقیقه ۹۰ کار خودشان را انجام بدهند اما این مورد از اراده من خارج است چرا که من نمی‌توانم در خصوص واگذاری باشگاه تصمیماتی بگیرم. من مدیرعامل هستم و عضو هیات مدیره باشگاه و فقط می‌توانم تصمیمات را اجرا کنم. بحث فروش باشگاه مربوط به مالک باشگاه است».

عرشيا عباسي و مجتبي شيري، هافبك پيكان و مدافع پيشين راه‌آهن تنها بازيكناني هستند كه به تمرينات گسترش فولاد اضافه شده‌اند و شايعاتي درباره جذب آن‌ها وجود دارد. آبي‌پوشان تبريزي در آخرين ديدار تداركاتي خود پيش از شروع ليگ برتر به مصاف اكسين البرز خواهند رفت و پس از آن بايد در ليگ‌برتر شركت كنند. اگر اتفاق خاصي رخ ندهد، گسترش فولاد گزينه اصلي سقوط به ليگ يك است؛ تيمي كه در آستانه آغاز ليگ برتر، هنوز تكليف خود را نمي‌داند.

روزهاي سياه سپيدرود

مدیریت دیمی فوتبال در استان گیلان موجب شد که باشگاه محبوب و پر طرفدار سپیدرود رشت با بحران چند مدیریتی، پیش از شروع لیگ برتر مواجه شود؛ مدیرانی که هر کدام تصمیمات جداگانه‌ای برای این تیم می‌گیرند و به قول معرف ساز خودشان را می‌زنند.

از طرفی با رای قاضی شعبه ششم دادگستری شهرستان رشت، مالکیت سپیدرود به جواد تن‌زاده، داده شده و از طرفی دیگر شخصی به نام محمد نوین با حکم اداره ورزش و جوانان استان گیلان به عنوان مالک سپیدرود معرفی شده است. تن‌زاده، علي نظرمحمدي را به عنوان سرمربي انتخاب كرده و نوين با خداداد عزيزي قرارداد بسته است. هر دو گروه بازيكناني را به خدمت گرفته‌اند و براي حضور در ليگ برتر آماده مي‌شوند.

ماجراي يك بحران

بحران مدیریت در باشگاه سپیدرود اتفاق عجیبی نیست چرا که این باشگاه از سال ۹۳ تا امروز به ترتیب به انوش جهانی، صیاد، جمشید غلامی، محمد پورمحسن، هیات فوتبال، میر شهاب مومنی، کیومرث بیات، جواد تن زاده و محمد نوین واگذار شده است.

به طور متوسط هر پنج ماه یک مالک! اتفاقی که در فوتبال جهان برای خودش یک رکورد محسوب می‌شود و هرگز یک مدیرعامل یا حتی سرمربی یک باشگاه هم دچار توفان چنین تغییراتی نخواهد شد، چه برسد به مالکیت.

تن‌زاده پس از آنکه حکم مالکیت خود را از دادگاه گرفت، گفت: «اگر چه فرصت آماده‌سازی از ما گرفته شد و برنامه‌ریزی‌ها به تاخیر افتاد اماهمه کارها صورت گرفته و آخرین هماهنگی‌ها با سرمربی تیم انجام شده و قرار است آقای دست‌نشان در مدت ۴۸ ساعت آينده از بازیکنان مدنظر برای شرکت در اردو دعوت به عمل بیاورد».

پس از حکم دادگاه، جواد تن زاده«نادر دست‌نشان» را به عنوان سرمربی معرفی کرد. دست‌نشان حتی یک جلسه نيز تیم را تمرین داد و به دلیل نارضایتی هواداران به دليل رفتن علی کریمی از سپیدرود، تصمیم به جدایی از این تیم گرفت. اما در سوی دیگر این داستان خداداد عزیزی از طرف محمد نوین به عنوان سرمربی تیم فوتبال سپیدرود معرفی شد. عزیزی در مراسم معارفه خود گفت: «کار سختی داریم و کار کمی دیر شروع شد. از امروز کارمان را شروع می‌کنیم و به یارگیری می‌پردازیم. از سهیل حق‌شناس و افشین ناظمی در کادرفنی تیم‌مان استفاده خواهیم کرد. سعی می‌کنیم تیم خوبی را تشکیل دهیم و دست و پا نزنیم.

سعی می‌کنیم بتوانيم با کمک طرفداران سپیدرود و مجموعه این تیم عملکرد خوبی داشته باشیم». خداداد عزیزی در مصاحبه‌ای درباره چگونگی پذیرش سرمربیگری این تیم با وجود اینکه دادگاه مالکیت سپیدرود را به تن‌زاده سپرده است، گفت: «جنگ مدیریتی به خودشان مربوط است. آقای نوین پروانه باشگاه را نشان داد که به نام ایشان بود. اینکه رای دادگاه رشت چه بوده، نمی‌دانم. آن‌ها می‌گویند پروانه باشگاه از ۱۰ روز قبل به نام شده و حالا نمی‌دانم امروز چه تصمیمی گرفته شده است».

روز آخر

به هر ترتيب امروز آخرين مهلت بازيكنان به محمد نوين است تا بدهي‌هايش را بپردازد و خداداد عزيزي نيز تا يك‌شنبه به مدير تيم فرصت داده كه چك‌ها را پاس كند. از سوي ديگر چند روز پيش بود كه چك‌هاي تن‌زاده هم برگشت خورد تا علي نظرمحمدي به حالت قهر، تمرين را ترك كند. سپيدرود رشت در سياه‌ترين روزهاي خود قرار دارد؛ هيچ‌كس نمي‌داند اين تيم با كدام گروه راهي ليگ برتر خواهد شد. براي رسيدن به پاسخ فقط چند روز ديگر صبر كنيد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج