جاباما
۷۵۲۳۶۰
۱ نظر
۵۱۱۱
۱ نظر
۵۱۱۱
پ

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

چراغ چک موتور که به عنوان چراغ نشان ­‌دهنده عیب نیز شناخته می­‌ شود، علامتی از سوی ECU یا کامپیوتر خودرو است که بیانگر وجود خطایی در سیستم خودرو بوده و برای شناسایی مشکل نیاز به دستگاه دیاگ می باشد. برای شما لیستی از مشکلات رایجی که سبب روشن شدن چراغ چک موتور می شود را آماده کرده ایم. پس با ما باشید.

وبسایت ماشین3: روشن شدن چراغ چک خودرو در واقع اعلام زنگ خطری است تا در اولین فرصت ممکن به بررسی و عیب یابی خودرویتان بپردازید. روشن شدن این چراغ می تواند حاکی از یک مشکل پر­هزینه، مانند خرابی کاتالیزور باشد یا ممکن است بیانگر یک مشکل جزئی مانند شل بودن درپوش باک بنزین باشد.روشن شدن چراغ چک خودرو در واقع اعلام زنگ خطری است تا در اولین فرصت ممکن به بررسی و عیب یابی خودرویتان بپردازید. روشن شدن این چراغ می تواند حاکی از یک مشکل پر­هزینه، مانند خرابی کاتالیزور باشد یا ممکن است بیانگر یک مشکل جزئی مانند شل بودن درپوش باک بنزین باشد.

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

شایان ذکر است روشن شدن چراغ چک به طور قطعی نمی تواند بیانگر بروز ایرادی در خودرویتان باشد و در برخی موارد مانند روشن کردن موتور اتومبیل بعد از چندین ساعت یا در صبح هنگام می تواند قابل چشم پوشی باشد. معمولا در این موارد چراغ چک پس از طی نمودن مسافتی نسبتا کوتاه و یا روشن خاموش کردن موتور اتومبیل خاموش می شود اما در صورت روشن ماندن دائمی چراغ چک یا تکرار این مساله در روزهای آینده باید جهت تشخیص و رفع اشکال اتومبیل به تعمیرگاه مراجعه شود.

این نکته فراموش نشود که روشن شدن چراغ چک اتومبیل دلایل مختلفی دارد که ممکن است بسیار ساده و یا بدلیل یک اشکال اساسی باشد. در اینجا به تعدادی از رایج ترین علل روشن شدن چراغ چک می پردازیم.

خراب شدن سنسور اکسیژن

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

سنسور اکسیژن وظیفه اندازه‌ گیری میزان اکسیژن سوخته نشده را در اگزوز خودرو عهده دار است. از این رو اطلاعات به کامپیوتر خودرو فرستاده می‌ شود تا بهترین نسبت سوخت و هوا وارد سیلندرها شوند. البته احتمال دارد زمان تعویض سنسور‌ها فرا رسیده باشد ولی همچنان موتور به عملکرد خود ادامه دهد که البته در شرایط پیش آمده ، مصرف سوخت بیش‌ تر می گردد. به این نکته توجه داشته باشید که یک سنسور معیوب در مدت طولانی می‌‌ تواند موجبات خراب شدن قطعاتی مانند کاتالیزور و شمع‌ ها را به همراه داشته باشد.

بسته نبودن درب باک بنزین

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

در برخی موارد دیده شده است که بسته نبودن درب باک بنزین یا شل بودن درب آن باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می گردد. بر این اساس در صورتی که به تازگی باک خودرویتان را پر کرده اید و چراغ چک روشن شده است بهتر است درپوش باک خودرو را چک کنید تا شاید مشکل برطرف شد.

خراب شدن مبدل کاتالیستی

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

مبدل کاتالیستی در سیستم اگزوز قرار دارد و در واقع نقش این قطعه بدین نحو است که کربن مونواکسید تولید شده در موتور را به کربن دی اکسید تبدیل کند. گفتنی است تعویض به موقع روغن می تواند نقش به سزایی در افزایش طول عمر مبدل کاتالیستی داشته باشد.

خرابی کوئل و یا شمع‌ ها

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

کوئل وظیفه دارد که الکتریسیته با ولتاژ بالای مورد نیاز برای فرآیند جرقه ‌زنی در شمع‌ ها را تامین کند. در واقع در خودروهای قدیمی یک کوئل برای تمام سیلندرها درنظر گرفته می‌ شد اما در خودروهای جدید به ازای هر سیلندر یک کوئل تعبیه شده است. به عنوان مثال بوگاتی شیرون ۱۶ کوئل دارد. البته این موضوع ارتباطی به تعداد کوئل‌ های خودروی شما ندارد ؛ در صورتی که یکی از کوئل‌ ها نیز به درستی کار نکند ، شاهد روشن شدن چراغ‌ چک در صفحه آمپر خودرویتان خواهید بود. ضمنا در بیشتر مواقع خرابی کوئل ناشی از ایرادات موجود در شمع و سیم‌ های شمع می باشد.

خرابی وایر شمع

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

نقش وایر اتصال بین شمع و کوئل است و درصورتی که وایر به درستی کار نکند ، دیگر امکان جرقه زنی در موتور وجود نخواهد داشت و چراغ چک روشن خواهد شد.
لرزش خودرو در هنگام درجا کارکردن و افت قابل توجه قدرت موتور از علائم خراب شدن وایر می باشند .

از کار افتادن سنسور هوای ورودی

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

سنسور هوای ورودی وظیفه دارد که میزان هوایی که به موتور وارد می‌ شود را بررسی کند و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال کند. لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز می‌ توانند از علائم خرابی این سنسور باشند. همچنین اگر موتور خفه می‌ کند یا مصرف سوخت بالاتر است، مشکل می‌ تواند از سنسور ورودی هوا باشد.

ایراد در سیستم دزدگیر

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

در صورتی که سیستم دزدگیر خودرویتان عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است موجب خالی شدن باتری و در نتیجه روشن شدن چراغ چک گردد.

نشتی سیستم خلأ

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

هر ماشینی چند سیستم خلأ دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌ دهند. به عنوان مثال در بوستر ترمز‌ها از سیستم خلأ استفاده می‌ شود. در موتور نیز خلأ اهمیت فراوانی دارد. از این رو اگر خودرو در هنگام کارکردن درجا ضربه می‌ زند یا دور موتور بالا باقی می‌ ماند، ممکن است نشتی خلا در سیستم‌ ها وجود داشته باشد.
نکته شایان ذکر اینکه شلنگ‌ های خلأ پس از مدتی خشک و شکننده می شوند و ترک‌ هایی روی آن‌ها ایجاد می شود که مهم‌ ترین علت نشتی خلأ نیز می تواند همین موضوع باشد.

ایراد در سیستم EGR

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

سیستم EGR که وظیفه باز چرخانی گاز اگزوز را برعهده دارد، با کاهش دما میزان گاز نیتروژن مونو اکسید خروجی از اگزوز را کاهش می‌ دهد و بازدهی موتور را نیز بهبود می‌ بخشد. گرفتگی شیر این سیستم می تواند موجب پیدایش اختلال در عملکرد این سیستم باشد. از این رو در چنین شرایطی شیر یا باید باز شده و تمیز شود یا به طور کلی با قطعه جدیدی تعویض گردد.

ایراد باتری

چرا چراغ چک ماشین روشن می‌شود؟

در یک ‌سری از خودروهای جدید، علاوه بر چراغ وضعیت دینام ، چراغ چک برای خراب شدن باتری نیز وجود دارد.

به هر حال اگر چراغ چک اتومبیلتان روشن شده است، ساده‌ ترین کار مراجعه به نمایندگی محسوب می‌ شود که البته در این صورت متحمل هزینه به نسبت زیادی خواهید شد. اما اگر تصمیم دارید خودتان آستین بالا بزنید و مشکل را پیدا کنید، می‌ توانید یک دستگاه اسکنر OBD II را با قیمت نه چندان زیادی تهیه کنید. این دستگاه به پورت OBD II خودرو که معمولا در سمت راننده قرار دارد متصل شده و ارورهایی که وجود دارد را به گوشی همراه شما می‌ فرستد. پس از آن با سرچ در اینترنت می‌ توانید نسبت به معنای ارورهای مختلف آگا‌هی پیدا کنید. البته فراموش نکنید قبل از خریدن دستگاه، از هماهنگی آن با مدل خودرویتان اطمینان حاصل نمایید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عاااااااااااااااااااااالی!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج