۷۵۴۶۹۲
۴۳ نظر
۵۱۹۱
۴۳ نظر
۵۱۹۱
پ

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

«تاریخ» در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگر ثبت و مراقبت می‌شود. هر چیزی که هرگز نمی‌خواستید بدانید، مثلا درباره تاریخچه شیوه آرایش موی «بریتنی اسپیرز»، می‌توانید پیدا کنید؛ و آن وقت هرگز نمی‌توانید آن را فراموش کنید! ولی همیشه این گونه نبوده است... در لیست خود به برخی از افراد مشهور تاریخ پرداخته ایم که اسامی آن‌ها را می‌شناسید، اما ممکن است هرگز به هیچ وجه وجود خارجی نداشته اند، حداقل در فرمی که همه می‌پندارند.

برترین ها - ترجمه از احمد محمدی: در زمانه حاضر که آمار و اطلاعات به شدت فراگیر شده و همه جا را در بر گرفته است، خیلی راحت می توان به جستجوی زندگینامه یک سلبریتی یا سیاستمدار پرداخت چرا که «تاریخ» در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگر ثبت و مراقبت می شود. هر چیزی که هرگز نمی خواستید بدانید، مثلا درباره تاریخچه شیوه آرایش موی «بریتنی اسپیرز»، می توانید پیدا کنید. و آن وقت هرگز نمی توانید آن را فراموش کنید!

افسوس که همیشه اوضاع بر این منوال نبوده است. حقایق درباره خیلی از شخصیت های تاریخی تا سال ها پس از بعد از دوره ای که ادعا می شود آنها در آن زندگی می کردند ثبت نشده بود (در بعضی موارد حتی تا دهه ها و قرن ها بعد از آن دوره). با توجه به گذشت این زمان مدید، ممکن است اطلاعات حقیقی درباره زندگی آن شخص به طور کامل از بین رفته و افسانه ها جای حقایق را گرفته باشند.

اما از آنجا که ما موجوداتی هستیم که در طول زندگی، وابستگی زیادی به «تکرار» و «عادات» مان داریم، بنابراین نسل اندر نسل همان افسانه ها را تکرار می کنیم؛ واقعیت ها بروند به جهنم! در لیست خود به برخی از افراد مشهور تاریخ پرداخته ایم که اسامی آنها را می شناسید، اما ممکن است هرگز به هیچ وجه وجود خارجی نداشته اند، حداقل در فرمی که همه می پندارند.

سیبل لودینگتون (Sybil Ludington)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

سیبل لودینگتون به خاطر این که فراموش شده بود در یادها مانده است! یک دختر قهرمان از «جنگ استقلال آمریکا»؛ اما نکته عجیب اینجاست که تا پس از گذشت یک قرن، هیچکس به یاد این قهرمان نیفتاده بود! بسیاری عقیده دارند که او نسخه مونث «پائول ریوِره*» (Paul Revere) است.

لودینگتون 16 ساله با شجاعت تمام در زیر بارش باران، مسافت 65 کیلومتر را از «پوتنم کانتی» (Putnam County) سوار بر اسب و به تنهایی از کوره راه های سخت و دشوار در حالی که خطر دستگیری توسط نیروهای انگلیسی و یا افتادن به دست خلافکاران خودمختار (که در زمان جنگ استقلال از شرایط سوء استفاده و به میل خود رفتار می کردند) پیمود تا به نیروهای ارتش استقلالِ «داچ کانتی» (Dutchess County) که آن زمان در دره «نیویورک هودسون» (New York's Hudson) مستقر بودند اعلام خطر کند که نیروی های انگلیسی با تمام قوا و برای جنگ نهایی عازم هستند.

با توجه به این آمار و ارقام، تاریخ باید نام «لودینگتون» را بسیار بلندتر از نام «ریوره» فریاد می کرد، زیرا لودینگتون دو برابر فاصله ای که «ریوره» و هر دو در شرایط سخت و طاقت فرسا، پیموده بود. اما اگر این حرف را به «تاریخ» بگویید، ممکن است به دلیل کمبود اسناد قابل اطمینان، شما را یک دروغگوی کثیف بنامد! چرا که اولین بار که داستان لودینگتون عنوان شد، بیش از یک قرن از تاریخی که ادعا شده او این کار را انجام داد، گذشته بود (یعنی سال 1880 میلادی) و در «مجله اسمیتسونیان» (Smithsonian Magazine)؛ داستان «لودینگتون» در طول آن یک قرن کجا بود؟!

البته کاملا قابل درک است که زنان جامعه آمریکایی در آن روزگار، می خواستند نقش تاثیرگذارشان در استقلال آمریکا، از خاطره ها محو نشود! امروزه سیمای «لودینگتون» بر تمبرها و کتاب های مصور نقش می بندد. فمنیست ها و ضدکمونیست ها از او به عنوان طلسمی در رسیدن به اهداف خویش استفاده می کنند.

«لودینگتون» به همان میزان واقعی یا جعلی است که مردم برای معنا دار کردن زندگی شان به امثال او باور دارند، درست مثل خودِ تاریخ!

هومر (Homer)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

هومر شاعر یونانی است که دوتا از کتاب هایش (حماسه های اساطیری «ایلیاد» و «اودیسه») در کلاس زبان انگلیسی دبیرستان (های آمریکا) تدریس می شود. با وجود اهمیت و محبوبیت این حماسه های اساطیری، شخصیت واقعی نویسنده آنها در پسِ پرده ای پر رمز و راز پنهان مانده است. به احتمال به یقین، هومر خالق حقیقی این داستان ها نبوده است چرا که عمر این حماسه ها به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از زمانه ای که وی در آن می زیسته است باز می گردد و او احتمالا فقط نخستین کسی بود که آنها را به رشته تحریر در آورد. در مورد خود هومر هم نظرات متفاوتی وجود دارد، عده ای معتقدند که او نابینا بوده است و حتی یک نویسنده ادعا کرده است که هومر در اصل یک «زن» بوده است.

برخی از تاریخ شناسان معتقدند که «هومر» تنها یک شخص نبوده است، بلکه این آثار، حاصل کار گروهی از دانشمندان یونانی بوده اند. در نهایت احتمالا هرگز به جواب قطعی نخواهیم رسید؛ اما میراثِ کهنِ هومر همچنان که در عصر نیروگاه های اتمی ادامه یافت، در اعصار بعد نیز ادامه خواهد یافت.

کینگ آرتور (King Arthur)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

همه در طول عمرشان حتی یک بار هم که شده نام «پادشاه آرتور» فرمانروای تاریخی انگلستان را شنیده اند؛ داستان آن را شنیده اند یا شاید حتی فیلم «کینگ آرتور» (King Arthur-2017) (یا فیلم های قدیمی ترش) را دیده باشند. در هر صورت، گفته می شود که پادشاه بریتانیا شمشیر سحرآمیز «اکسکالیبر» (Excalibur) (شمشیری که به پادشاهی وی حقانیت الهی می بخشید) را از بانوی دریاچه گرفته و «جام مسیح» (Cup of Christ) (جامی که حضرت مسیح در «شام آخر» از آن استفاده کرده بود) را یافته است. این داستان های خارق العاده به وضوح قصه های برخاسته از فولکلور انگلستان است؛ اما آیا افسانه «آرتور» از زندگی واقعی یک انسان حقیقی نشأت می گیرد؟

اولین داستان های آرتور در قرن نهم میلادی و تاریخچه نبردش با مهاجمان ساکسون ظاهر شده است، بنابراین اگر افسانه آرتور بر پایه شخصیتی واقعی بنا نهاده شده باشد (البته اگر چنین شخصیتی وجود خارجی داشته)، باید پیش از آن تاریخ می زیسته باشد.

برخی از مورخان، فرمانده نظامی ارتش روم، «لوسیوس آرتورویس کاستوس» را به عنوان یک نامزد احتمالی معرفی می کنند. فیلم «کینگ آرتور» (King Arthur-2004)، با بازی کلایو اوون (Clive Owen)، بر اساس این عقیده ساخته شده است و او را به عنوان یک سرباز رومی توصیف می کند. برخی دیگر از مورخان، شخصیت یکی از پادشاهان بریتانیایی در قرن پنجم میلادی به نام «ریوتاموس» (Riothamus) را به عنوان مبنا و اساس این افسانه یاد می کنند.

مریم مَجدَلیه (Mary Magdalene)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

به نظر می رسد از ابتدای تاریخ مسیحیت، اکثر مسیحیان دو «مریم» را گرامی داشته اند: «مریم باکره» و «مریم مجدلیه». اولی را به خاطر به دنیا آوردن یک کودک مقدس (مسیح (ع)) و دومی را به خاطر این که زنی بدکاره بود که به حضرت مسیح (ع) پناه آورد و از گناهان خویش توبه کرد و از جمله یاران نزدیک وی گشت. اما بر پایه تحقیقات BBC بر مبنای اسناد تاریخی، هیچ مدرکی برای اثبات این مدعا وجود ندارد.

کتاب مقدس هرگز از مریم مجدلیه به عنوان یک گناهکار یاد نکرده است. تا آنجایی که از کتاب مقدس استنباط می شود، او یک زن «خوب» بود که با اشک های خود پاهای حضرت مسیح (ع) را شست و با موهای خود آنها را خشک کرد و شاهد رستاخیز عیسی (ع) بود که موضوع بسیار مهمی است.

روزنامه ایندیپندت حتی یک احتمال رادیکال را مطرح می کند: «مریم مجدلیه با حضرت مسیح ازدواج کرد!» بر اساس یک سند مکتوب ۱۵۰۰ ساله به نام «انجیل گم شده» (The Lost Gospel) ادعا می شود که حضرت مسیح (ع) و پاکیزه کننده مورد علاقه پاهایش در حقیقت «آقا و خانم مسیح» شدند و صاحب یک فرزند هم شدند! بر اساس این سند تاریخی، «مریم مقدس» در حقیقت همان «مریم مجدلیه» است و نه مادرِ حضرت مسیح (ع)!

پس چطور این سردرگمی اتفاق افتاده است؟! BBC معتقد است داستان «مریم مجدلیه» با داستان یک مریم دیگر که ذکرش در کتاب مقدس رفته است (خواهر مارتا) و نیز سرگذشت یک زن دیگر که بدکاره و بی نام و نشان بوده است مشتبه و متداخل شده و در نهایت این سردرگمی به وجود آمده است.

پاپ جوآن (Pope Joan)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

پاپ «جوآن» ظاهرا در سال 855 میلادی به مقام «پاپ» نائل آمد، زمانی که اکثر زنان اجازه انجام هیچ کاری جز خانه داری و به دنیا آوردن و تربیت فرزندان نداشتند. اما دو سال بعد از آن تاریخ، باردار شد و بنا به روایات مختلف یا در همان روزِ برملا شدن راز بارداری اش، کشته شد یا برای همیشه تبعید گشت.

واقعا حکایت شگفت آوری است، هم از نظر دیدگاه فمینیستی و هم از نظر دیدگاه تاریخی! به جز این که همه این حکایت ها، قصه ای بیش نباشد!

بر طبق شبکه خبری ABC، مناظرات بسیاری بر سر این مسئله انجام شده است که آیا اصلا «پاپ جوآن» در واقعیت وجود داشته است یا خیر؟ معتقدان به صدها سند تاریخی اشاره می کنند که اختصاص به شرح زندگی او دارد، و نیز به شاعر دوره رنسان آقای «جیوانی باکاسیو» (Giovanni Boccaccio) اشاره می کنند که نام او را در ردیف 51 از لیست کتاب «100 زن مشهور» خود قرار داده است. به علاوه در میان حکاکی های میدان «سنت پیتر» دولت شهر «واتیکان»، شمایلی از زنی دیده می شود که در حالی که دارد کودکی را به دنیا می آورد، شنل پاپ را بر دوش دارد! این دقیقا به همان «پاپ جوآن» اشاره دارد!

نظریه رسمی کلیسای کاتولیک این است که «پاپ جوآن» یک افسانه است، و محققان نیز این نظریه را تایید می کنند. پروفسور «والری هاتچکیس» (Valerie Hotchkiss) معتقد است داستان «پاپ جوآن» از کتابی به نام «تاریخ امپراطوران و پاپ ها» نوشته کشیشی به نام «مارتین پولونوس» (Martin Polonus) سرچشمه گرفته است، هر چند که به عقیده وی شاید این کشیش در نسخه اصلی اسمی از «جوآن» نیاورده باشد، اما پس از مرگش نام او توسط شخص دیگری به این کتاب اضافه شده و از آن زمان، کشیشان دیگر هم در نسخه های خطی خود که از آن کپی می کردند، بدون توجه به انجام تحقیق در خصوص صحت و سقم این مسئله، تنها به این سبب که به نظر مطلب خوبی بود آن را تکرار کرده اند. چه این داستان حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد، بدون شک همگی می توانیم بر این مسئله توافق کنیم که واقعا داستان جالبی بود!

فیثاغورث (Pythagoras)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۲)

تاثیر فیثاغورث بر ریاضیات گزافه نیست، اگرچه دانش آموزان دبیرستانی که در درک «قضیه فیثاغورث» دچار مشکل شده اند، ممکن است نظر دیگری داشته باشند. اما به مرور شمار افرادی که فیثاغورث را نه فقط به عنوان دشمن اصلی تازه واردان کلاس هندسه، بلکه به عنوان یک «داستان تخیلی» می شناسند، رو به ازدیاد است!

همانطور که در کتاب «تاریخ فلسفه، بدون شکاف؛ جلد اول» (A History of Philosophy Without Any Gaps, Volume ۱) توضیح داده شده است، با اطلاعاتی که در دست داریم، فیثاغورث هرگز خودش به نوشتن چیزی مبادرت نورزیده است. همه اطلاعاتی که درباره فیثاغورث داریم، از اشخاص دیگر مانند شاگردانش که به «فیثاغورثیان» (Pythagoreans) مشهورند به دست ما رسیده است. حتی مشخص نیست که پیشرفت های غیرمنتظره ریاضی که به او نسبت داده می شوند، کار همین شاگردان نباشد. او حتی قضیه ای که به نام اش ثبت شده است (قضیه فیثاغورث) را هم خودش کشف نکرده بود و تا دهه ها بعد از درگذشتش هنوز درباره نظریه «کرات آسمانی» اش تفکر اساسی صورت نگرفته و به نتیجه نهایی نرسیده بود.

کتابی به نام «فیلسوفان درگذشته» (Book Of Dead Philosophers) عنوان می کند که حتی محققان قرن های گذشته نیز بر این باور بوده اند که فیثاغورث شخصیتی ساختگی بوده است؛ چرا که هیچ اثر مکتوبی از او در دست نیست و همچنین در ایتالیای باستان فرقه ای به نام «فیثاغورثیان» وجود داشته که احتمالا خلق شخصیت «فیثاغورث» کار آنها بوده است تا با داشتن شخصیتی به عنوان «رهبر»، به عقاید افراطی و گاها بی پایه و اساس خود مشروعیت ببخشند. برای مثال آنها عقیده داشتند که اعداد فرد «مذکر» و اعداد زوج «مؤنث» هستند!

* پائول ریوره (۱۸۱۸-۱۷۳۴) یک آمریکایی آزادیخواه بود که بیشتر به خاطر اسب سواری شبانه اش در نیمه شبی از ماه آوریل ۱۷۷۵ و اعلام خطر حرکت نیروهای ارتش سلطنتی انگلیس به نیروهای استقلال طلب آمریکایی پیش از نبردهای «لگزینگتون و کنکورد» (Lexington and Concord)، نامش در تاریخ ثبت شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      یک جمله برای منتقدان نظرم توی پست قبلی میگم:
      علت اینکه ما راحت به عقاید دیگران توهین میکنیم اینه که وقتی وارد یک دین یا عقیده دیگری میشیم با عقلمون وارد میشیم و وقتی وارد عقیده یا دین خودمون میشیم با احساسمون وارد میشیم....به خاطر اینه که گاوپرستی در هند برای ما قبیحه ولی قمه زنی تو ایران عادی و خوبه

      پاسخ ها

      • مصطفی

        جو نده. کی گفته قمه زنی تو ایران عادی و خوبه

      • 6

        موافقم مصطفی...هر چقدر با تعصب بیشتری روی موضوعی تاکید کنیم و نتونیم دلیل مناسب و کافی بیاریم نه تنهانمیتونیم طرف مقابل و قانع کنیم حتی بیزارش هم میکنیم ...

      • بدون نام

        مصطفی اولا قمه زنی در ایران قبیحه ثانیا دوباره شروع کردی به گند زدن مطلب مجله

      • مصطفی

        قمه زنی تو ایران قبیح نیست.ممنوعه.فقط کافی ایام محرم بری تو کار قمه زنی و اونوقت ببین چقدر به صورت پنهانی تو ایران قمه زنی وجود داره

      • مصطفی

        در ضمن چون عقیده ت با من یکی نیست نیازی نیست افعالی که مناسب خودته رو به من نسبت بدی.ظرفیت نداری نظر نده.گندیده فکر تو و امثال تو

    • بدون نام

      ای کاش در مورد حضرت مسیح با احترام کافی بنویسید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باش

    • parisa.a

      غیر از فیثاغورث هیچ کدومشو نمیشناسم/:
      خو چیکار کنم که واقعی نیستن یکیو بذارین که بشناسیم/:

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داستان مریم مجدله رو بخون خیلی قشنگه

    • بدون نام

      الان دوباره متوهمین توطئه میان اینجا درمورد اینکه شخصیت کوروش هم وجود نداشته با مدارک خنده دارشون کلی نطق میکنند

      پاسخ ها

      • امیر سیاوش

        چطوریه که نقد و تشکیک به بودن بزرگانی مثل فیثاغورث و هومر و کینگ آرتور گرفته تا شکسپیر بزرگ و کنفسیوس ایراد نداره اونوقت یکی بیاد بگه کوروش فلان میشه متوهم؟
        الآن تو کوروش پرست قصه مائی؟؟

      • بدون نام

        من کی گفتم نقد به شکسپیر و .... ایراد نداره نقد به کوروش ایراد داره؟
        نه برادر انقدر نقدش کنید تا نقدونتون پاره بشه
        خوشبختانه همه چیز روشنه

      • امیر سیاوش

        به جای آروغ وطن پرستی برو پرچم کشور خودتو بذار بعد بیا حرف از تاریک و روشن بودن بزن. مشکل ما متأسفانه موندن کند ذهناس.

      • بدون نام

        من یه هیچ وجه ادم وطن پرستی نیستم فقط آدمایی که میان اینجا و اندازه ... بارشون نیست و شروع میکنن به تئوری دادن
        منو میسوزونه
        در ضمن عوض شدن پرچم بخاطر استفاده از فیلتر شکنه وربطی به وطن پرست بودن یا نبودن نداره...
        واقعا با این سطح از درکت ادعات هم میشه؟

    • زهرا

      من این همه فحش به فیثاغورث دادم،این فحشا به کی خورده؟:)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پخش شده بین فیثاغورثبان

      • بدون نام

        به اونی که قضیه اش رو اثبات کرده،فیثاغورث خودش قضیه ی بودن یا نبودن داره

      • بدون نام

        فيثاغورث كه خوب بود رابطه به اون خوشگلي و آسوني

    • بی نام

      ببین مفسرین و تاریخ دانان چقدر در انزوا هستند که روباهینی همچون بی بی سی یاوه گویی میکنن هرچند درست یا غلط

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو

    • آریایی

      کوروش بت پرست رو هم به لیست اضافه کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان میخواستی بگی کوروش هم هرگز وجود نداشته؟
        :))) اگه وجود نداشته از کجا میدونی بت پرست بوده؟

      • بدون نام

        بت پرست نبوده دادا آتش پرست بوده

      • بدون نام

        آتش پرست نبوده دادا خدا پرست بوده آتش سمبله مثل مهر نماز خودمون اگه اینجوریه ما هم خاک پرستیم

      • بدون نام

        توی منشورش از خدایان بل نبو و مردوک ستایش کرده و گفته از مردوک خدای بابل میترسه. بت پرست بوده و اتش پرست نبوده طبق حرف خودش و تنها سندی که ازش مونده

      • 21

        اره کوروش نبوده...کتیبه اش توهمه...پاسارگادم من ساختم...مغزتو از اکبند در بیار

      • بدون نام

        پاسارگاد قبر مادر حضرت سلیمان هست
        کتیبه هم مال بابلی هاست.کافیه یه سرچ ساده به زبان انگلیسی بکنین.کوروش توهمه ایرانیا ست

    • بدون نام

      دوستان عزیز کوروش اتش پرست نبوده زرتشتیان اتش نمی پرستند بلکه اتش ،اب،بادوغیره که نماد هایی از وجود خداوند است را می پرستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کووروش زردشتی نبوده مطالعه کنین

      • دراكولا تا به تا

        زرتشتيان، عناصر چهارگانه رو نمي پرستند! اتش در دين زرتشتي، مفهوم مهر مسلمانان رو داره كه موقع عبادت استفاده ميكنند.

      • بدون نام

        من مسلمونم مهر ما میتونه خاک یا سنگ یا برگ درختان باشه و ما سربر مهر میگذاریم تا تمام قد اعلام بندگی در برابر خدا کنیم و هیچ وقت مهر رو مقدس ندونستیم و تقدیس و ستایشش نکردیم

    • بدون نام

      اریایی توکه میگی وجود نداشته پس چرا میگی بت پرست بوده

    • بدون نام

      ۱۲۳ سوتی دادی عزیزم

    • بدون نام

      اریایی سوتی دادی عزیزم

    • مریم

      این متن ترجمه مقاله خارجی از مجله هیومنتیه و اسمی از کوروش تو اون مقاله نیست

    • mosen naseri

      کاش اسم کورش صخیف هم مینوشتین .یا افسانه رستم وسهراب و خیلی از ادمکای دروغین اتش پرستا

    • بدون نام

      باید اسم خودتو بنویسن

    • بدون نام

      معلومه که رستم و سهراب وجود نداره

    • بدون نام

      کوروش با اسم ذوالقرنین در قرآن آمده و واقعی است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا با اسم خودش نیومده؟
        چرا ننوشته شده کوروش؟
        حماقت بسه دیگه.کوروش یه همجنس باز و کسی بوده که با خالش ازدواج کرده.پس جاش تو زباله دان تاریخ هست

      • بدون نام

        هرکسی که بود لااقل کشورو جوری اداره میکرد که حای زندگی باشه

    • بدون نام

      تو از کجا میدونی با خالش ازدواج کرده؟
      اصن تو اون زمان بودی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج