۷۵۹۸۳۴
۲۶ نظر
۵۱۷۳
۲۶ نظر
۵۱۷۳
پ

بالاخره چه کسی هویدا را کشت؟

ابراهیم یزدی، دبیر کل سابق نهضت آزادی: وقتی هویدا را از پادگان جمشیدیه به مدرسه رفاه آوردند، به من گفت که فلانی! من حرف‌های زیادی دارم که باید بزنم... من به آقای خمینی گفتم که هویدا اسرار زیادی دارد... باید بگذاریم حرفش را بزند.

روزنامه ایران: چگونگی مرگ نخست‌وزیر سیزده ساله دوران پهلوی دوم هنوز هم محل بحث و گفت‌وگو است.

« حجت‌الاسلام ‌هادی غفاری (۱۸ مرداد ۹۷) : من هیچ نقشی در پرونده هویدا نداشتم و جرمم فقط این بود که در دادگاه علنی ۱۰ دقیقه به عنوان تماشاچی حضور داشتم... تا به دادگاه رسیدم، یکی از آقایان دادگاه بلند شد و من را در صف اول دادگاه جای داد و نزدیک هویدا نشاند. بعد که تقریباً دادگاه داشت تمام می‌شد و متهم را بیرون بردند، بلند شدم رفتم... هیچ کس جز آقای خلخالی و خدا نمی‌داند چه کسی هویدا را کشته است... «قبر هویدا در شهر «عکا» در منطقه تحت سلطه اسرائیل قرار دارد... آن طور که شنیده‌ام، جنازه هویدا را به پزشکی قانونی بردند و بدنش را «مومیایی» و سپس به ترکیه منتقل کردند و از آنجا هم به محلی به نام «حظیره القدس» عکا که آرامگاه بهائیان است، بردند. جسد هویدا را دیدم او حتی «مختون» نبود یعنی ختنه هم نشده بود. او مسلمان نبود و به اسلام اعتقادی نداشت.»

بالاخره چه کسی هویدا را کشت؟

ابراهیم یزدی، دبیر کل سابق نهضت آزادی : «وقتی هویدا را از پادگان جمشیدیه به مدرسه رفاه آوردند، به من گفت که فلانی! من حرف‌های زیادی دارم که باید بزنم... من به آقای خمینی گفتم که هویدا اسرار زیادی دارد... باید بگذاریم حرفش را بزند. آقای خمینی پیشنهاد من را پذیرفت. به خلخالی گفت: همان جور که فلانی می‌گوید، عمل کنید... موقعی که هویدا به راهرو دادگاه می‌آید، یکی از آقایان روحانی که آنجا بوده و من مایل نیستم الان اسم او را ببرم، در راهرو با هفت تیر کمری خودش او را می‌کشد.

اصغر رخ‌صفت، رئیس وقت زندان قصر: در آن دوره آقای‌ هادی غفاری بدون آن که مسئولیتی داشته باشد، به زندان قصر رفت و آمد داشت؛ متهم می‌برد و می‌آورد. اسلحه می‌برد و می‌آورد. بارها من به آقایان قضات تذکر دادم که چرا یک فرد بدون مسئولیت در زندان رفت و آمد می‌کند. در روز دادگاه هویدا که او را به حیاط پشت زندان برده بودند و‌ هادی غفاری با یک تیر هویدا را پیش از اعلان حکم کشته بود، یادم است وقتی صدای تیر در یک وقت غیر متناسب آمد، بسیار ترسیدم. وقتی سمت صدای تیر رفتم، فهمیدم آقای غفاری هویدا را کشته است!

بالاخره چه کسی هویدا را کشت؟

ابوالفضل حکیمی، نماینده مردمی حاضر در دادگاه هویدا: مدتی که گذشت، تنفس دادند و هویدا را از در پشتی دادگاه خارج کردند. من به دنبال ایشان رفتم. هویدا را از پله‌ها پایین برده بودند. آن بخش از ساختمان زندان قصر یک حیاط کوچک بود که در انتهایش دو اتاق شبیه سلول انفرادی وجود داشت. ناگهان از سمت سلول‌ها صدای گلوله آمد. لحظاتی بعد آقای خلخالی و آقای غفاری از آن اتاق خارج شدند. آقای غفاری یک کلت کمری در دست داشت و خلخالی با سرزنش به او می‌گفت: «دستت چرا می‌لرزید؟» فهمیدم هویدا را کشته‌اند.

عباس میلانی، پژوهشگر تاریخ معاصر: دکتر گرمان (احتمالاً رئیس وقت پزشکی قانونی) (به خانواده هویدا) می‌گفت دو راه حل پیشنهاد می‌کنم، می‌توانم جسد را بسوزانم یا جسد را مدتی در سردخانه پزشکی قانونی در جایی امن حفظ کنم و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، با شما (دکتر فرشته انشاء، نوه خاله امیرعباس هویدا) تماس خواهم گرفت... جسد هویدا به راستی سه ماه در سردخانه ماند... بعد از این مدت دکتر گرمان با خانواده انشاء تماس گرفت و از آنان خواست که برای بردن جسد مراجعه کنند. خانواده انشاء مراسم کفن و دفن را به سرعت انجام دادند. چند ماه بعد بالاخره سنگی بر گور هویدا گذاشتند. تازه در آن زمان هم نام واقعی‌اش را بر سنگ ننوشتند و تنها به اشاره غیر مستقیم هویت کسی که در آنجا در خاک خفته، بسنده کردند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عباس

      خوب هویدا اعدام شده مجرم باید اعدامشود بعدازسالها کنکاشگریآقای غفار اورا کرده کارخوبیکرده است غفارینکشته من کشتم مگرآنهابه مردم رحم کردندمردمرا به گلوله بستند آقای دستش درد نکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث اینجاست که نزاشتن حرف شو بزنه چون به ضررشون تموم میشد قبل اینکه دادگاه به اعدام محکوم کنه خودشون کارشو تمام کردند
        دقیقا مشخصه کی کشته هادی غفاری به دستورخلا للی

      • بدون نام

        اوشگول

      • بدون نام

        منگل جان این اعدام نبوده قتل بوده چرا صبر نکردن دادگاه تموم بشه بعد به حکم دادگاه اعدام بشه

      • شهریار

        بالاخره جوی وجود داره که ایشون به صلاح خودش نمیدونه که تقصیر این کار به گردنشون باشه،ضمنا هویدا یا هر کس دیگری هرکاری هم کرده باشن نباید اینجوری کشته بشن

      • مردم

        عباس آقا ! یکروز نوبت خودت هم میشه ! جوش نزن

    • بدون نام

      غفاری الان حضور دارد چرا محاکمه نمی شود اگر هویدا مجرم ومتخلف بوده وحکم ان هم اگر دران زمان اعدام بود بایستی مراحل قانونی را طی میکرد مگر اقای خمینی دستور نداده بود که با زندانیان بد رفتاری نکنند اما اقای غفاری که الان هم حضور دارد و برای اقای روحانی هم تبلیغ میکردچرا در راهرو دادگاه یک متهم را به قتل رسانده واین قتل را به گردن خلخالی انداخته،خدا می داندکه اینها چندنفر را همینطور به قتل رساندن.

    • بدون نام

      هر کی کشت بدرک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش یکی هم پیدا بشه تو رو بفرسته به درک ادمکش بالفطره

      • بدون نام

        انشتالله خودت هم به زودی به درک الهی واصل میشی

    • بدون نام

      خلخالی آخر عمرش خیلی زجر کشید تا مرد !؟

    • بدون نام

      آقای محترم قبل اینکه نظر بدی اول خوب فکر کن بعد نظر بده. یعنی چه خوب کرد ؟صحبت جان یک انسان و عدالته.قبل دادگاه مگه میشه کسی رو به قتل برسونی؟خوب کرد یعنی چه؟

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      و این خلخالی، جزایش را کشید و با غم مرد...
      کشتن خدمت‌گزاران مردم، جنایت بزرگی بود...
      می‌دانید چه‌کسی او را برای قتل، منصوب کرد؟

    • بدون نام

      حماقت ما هویدارا کشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو که حماقت از سر و روت میباره

    • بدون نام

      گذشت زمان اگه عمری باشد خواهیم دید چه بوده قضیه

    • بدون نام

      یادش گرامی و روحش شاد
      الان میفهمیم ثبات اقتصادی چقدر برای احساس امنیت داشتن و برنامه ریزی برای آینده مهم است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا رو از رو زندگگگگگگگی هویدا فهمیدی؟؟

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه،روحش شاد
      وقتی مقایسه می کنیم با مسيولین الان ،میفهمیم که چه انسان بزرگی رو از دست دادیم

    • شاکی

      فقیر فقیرتر شده و ثروتمند ثروتمندتر اینا صحبت از آبادی و آبادنی ایران می زنن ولی در عمل کارشون خراب کردنه،صحبت از عزت و آبروی ایران و ایرانی می زنن ولی کازشون بی عزت کردن ایران و ایرانیه والسلام

    • لیلا

      ببینید بعد از انقلاب قتل آدمها به دست خلخالی چه کار راحتی بوده. اولین عامل برای ثبات یک کشور نظم هست. یعنی پیروان یک عقیده نباید سرخود عمل بکنن. قصدمون طرفداری از شخص خاصی نیست ولی به نظر من صرف اینکه طرف ختنه نشده باید کشته بشه جای اشکال داره. اسلام دین رحمت و عطوفته نه دین کشت و کشتار.

    • بدون نام

      خو،ختنه نبودختنه اش میکردید چرا کشتینش

    • محمدی

      هویدا هرمذهب ودینی که داشت واقعا به کشور خدمت کرد درود بر هویدا

    • مهتاب

      هویدا مغضوب علیهم هر دو حکومت بود ....
      هم جمهوری اسلامی و هم پهلوی

    • بدون نام

      اینکه هویداکشته شدبه درک اما شیوه قتل خیلی بدبودبایدطبق قانون اسلام اعدام میشدنه باخشونت وقبل ازاثبات جرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج