۷۶۱۰۶
۹۲ نظر
۹۱۴۵
۹۲ نظر
۹۱۴۵
پ

گزارشی از مراسم تجملاتی محرم

نذری های باکلاس در شمال تهران

ممکن است بعد از خواندن این گزارش تصورتان نسبت به هیئت ها و نوع نذری ها عوض شود و تصویر دیگری جایگزین آن شود، تصویری که مربوط می شود به محله های بالای شهر تهران و هیئت هایی که نه تمام ۱۰ شب اما در چند شب خاص نذری های جالبی می دهند.

هفته نامه حاشیه: تصویر ذهنی شما هم از نذری های شب های محرم یک پرس قیمه و قرمه سبزی هیئتی در ظرف های یکبار مصرف است و چای دارچینی که ممکن است در خیابان ها با خرما و قند و نهایتا حلوا پخش شود؟ تصویر ذهنی شما هم از ۱۰ شب اول محرم برمی گردد به هیئت های شلوغی که ردیف به ردیف آدم نشسته و صدای همهمه و گریه های بچه ها به خصوص در قست زنانه اجازه نمی دهد تا با خیال راحت صدای روضه خوان را بشنوید و یک دل سیر گریه کنید؟

اسم محرم و دهه اول که می آید. شما هم یاد دسته های سینه زنی می افتید و بوی اسپند و علم کشی و شلوغی یک هیئت که می آیند توی خیابان و تا شام غریبان عزای امام حسین (ع) و اهل بیتش را برگزار می کنند و نذری می دهند و این ۱۰ شب را سیاه پوش می شوند؟ حالا ممکن است بعد از خواندن این گزارش تصورتان نسبت به هیئت ها و نوع نذری ها عوض شود و تصویر دیگری جایگزین آن شود، تصویری که مربوط می شود به محله های بالای شهر تهران و هیئت هایی که نه تمام ۱۰ شب اما در چند شب خاص نذری های جالبی می دهند.

نذری های باکلاس در شمال تهران


هیئت ویژه

ظهر عاشورا، شام غریبان و سوم امام سه شبی هستند که یک هیئت در حوالی خیابان پاسداران نذری پخش می کند. اگر از اهالی این محل باشید حتما وصف نوع غذاهایی که در این شب پخش می شود را شنیده اید؛ غذاهای نامتعارف مثل میگو سوخاری و البته با کیفیت بالا. هیئتی که برای این سه شب پول زیادی خرج می کند و گفته می شود علی دایی هم یکی از بانیان این هیئت است. البته وقتی این مسئله را با دختر بانی اصلی هیئت مطرح می کنیم، آن را نه تایید می کند و نه تکذیب اما به دیگر سوالات ما پاسخ می دهد تا بدانیم چرا این هیئت این سبک نذری را انتخاب کرده و آیا در دیگر مناطق تهران هم نذری پخش می کند یا نه. طبق گفته های او، از حدود ۲۰ سال پیش این هیئت راه اندازی شده است.

نذری های باکلاس در شمال تهران

اوایل تمام 10 شب محرم نذری می دادند اما کم کم تبدیل به سه شب شد. چیزی که این هیئت را معروف کرده، نه غذاهای خاص که بیشتر به دلیل مداحان مشهور و روضه خوان هایی است که به اینجا می آیند. همین دلیل هم باعث شده تا در قسمت مردانه از همه تهران و به خصوص شرق تهران پا به این هیئت بگذارند و معمولا هم چندین سال است که پای ثابت این هیئت شده اند.

غذاهای این سه شب که یکی از ویژگی های اصلی هیئت خیابان پاسداران محسوب می شود از رستوران فارسی گرفته می شود و منو روز رستوران مشخص می کند که نذری هر شب چه غذایی باشد. به همین دلیل، هم کیفیت غذا بالاست و هم نوع غذاهایی که توزیع می شود، متنوع است. میگو سوخاری، کباب چنجه و کباب برگ غذاهایی بودند که سال گذشته بین عزاداران پخش شد.

در کنار غذای اصلی یک بسته که شامل سالاد، ماست، زیتون، ژله یا کارامل و نوشابه است هم به عزاداران داده می شود. البته این هیئت در قسمت خانم ها تنها برای فامیل مراسم برگزار می کند اما قسمت مردانه عزاداری مفصل و کاملی دارد که ورود برای عموم آزاد است.

بانیان این هیئت غیر از سه شب مفصلی که در خیابان های بالای شهر تهران برگزار می کنند، دو گا هم در ظهر عاشورا در خیابان 15 خرداد قربانی می کنند و گوشت آن را بین نیازمندانی که از قبل شناسایی شده و البته اهالی همان محل توزیع می کنندو اینطور نیست که صرف نذری در خیابان های شمال شهر تهران باقی بماند.

گفته می شود بازیگران و افراد مشهور به این هیئت می آیند و اتفاقا همین مسئله یکی از دغدغه های بانیان هیئت است که مردم برای دیدن افراد مشهور پا به این هیئت نگذارند و صرف عزای امام حسین (ع) دغدغه اصلی عزاداران باشد.

خود بانیان هیئت تجربه حضور در هیئت های مرکز شهر را داشته اند و تفاوتی بین هیئت خودو هیئت های دیگر قائل نمی شوند و معتقدند هر کسی در حد توان خود برای عزاداری امام حسین (ع) کاری انجام می دهد و نباید با نوع غذا یا مداحانی که به یک هیئت می آیند، ارزش آن سنجیده شود.


پولدارها کجا خرج می دهند؟

آدم های مهم و به خصوص پولدار همیشه مرکز توجه بوده اند. همین اتفاق در محرم و هیئت هایی که ممکن است این افراد بانی آن باشند، جالب توجه است.

اینکه مثلا علی پروین در این شب ها کجا خرج می دهد و بانی چه هیئتی است یا علی دایی چه شب هایی و کجای تهران خرج می دهد، جالب توجه بوده. حالا در کنار این اسامی مشهور به برخی اسم ها می رسیم که این روزها به عنوان سوپرمیلیاردرهای ایران شناخته می شوند.

نذری های باکلاس در شمال تهران

علی انصاری، رئیس بانک آینده و رئیس اتحادیه مبل ایران این روزها جزو پنج مرد پولدار ایران شناخته شده است، کسی که در تمام 10 شب محرم در مسجدی در خیابان ولیعصر (بالاتر از پارک وی) نذری می دهد. این مسجد را که خود انصاری ها ساخته اند، تنها مسجد اطراف خیابان ولیعصر است که به سبک مساجد مدینه ساخته شده و جلوه خاصی به این خیابان داده است. تمام 10 شب اول محرم علی انصاری به همراه برادرانش از عزاداران امام حسین (ع) در این مسجد میزبانی می کنند.

صف نذری

یک پرس چلوکباب با برنج ایرانی و گوشت راسته گوسفندی به همراه یک پکیج همراه که شامل دسر و کارامل، نوشابه پپسی یا رانی، آدامس، ماست و سماغ داده می شود، یکی از نذری های خیابان شهر آراست که بین 800 نفر توزیع می شود. البته 200 پرس هم برای فامیل در نظر گرفته می شود. برای این نذری ظهر تاسوعا، مردم در خیابان های اطراف صف می کشند که آن هم خودش صفایی دارد تا از این نذری خاص که خرج زیادی برای آن شده است، استفاده کنند. خرجی که برای یک ظهر تاسوعا با چنین کیفیتی می شود، ممکن است با پنج شب نذری یک غذای معمولی برابر باشد.

نذری های باکلاس در شمال تهران


نوشیدنی های غیرمتعارف

فکر چای خوردن در خیابان های بالای شهر را از ذهن تان دور کنید. اینکه در بین دسته های سینه زنی شربت آبلیمو پخش شود یا به دلیل سردی هوا شیرکاکائو نذری دهند لااقل مربوط به خیابان های معمولی شهر تهران است. سال گذشته در شب عاشورا در میدان محسنی رانی توزیع می شد. البته این رانی به همراه یک پکیج کامل از کیک و بسته های خوراکی دیگر در بینن مردم پخش شد و به دت عزاداران امام حسین (ع) رسید.

به هرحال مهم این است که عزاداران امام حسین (ع) وقتی برای سینه زنی و علم کشی به خیابان ها می آیند، گلویی تازه کنندو پذیرایی شوند. اصلا هم مهم نیست که این پذیرایی با رانی های ۱۲۰۰ تومانی باشد یا شربت های معمولی.


ظهر عاشورا

در خیابن نیاوران هم هیئتی هست که ظهر عاشورا نذری می دهد. این نذری هم متفاوت است. هیئتی که غذاهایش را بین اهالی محل هم پخش می کند و به مردم کوچه و خیابان می دهد. یک پرس کباب چنجه ظهر عاشورای این هیئت است. جالب اینجاست با وجود چنین نذرهایی کسی دم در خانه برای گرفتن غذا صف نمی ایستد و همسایه ها وقتی زنگ در خانه شان زده می شود، متوجه می شوند که باید غذای ظهر عاشورای خودشان را تحویل بگیرند.


مجلس زنانه

روضه های زنانه هم جدای از شب های محرم رونق زیادی دارد. این روضه ها معمولا در روز برگزار می شود. این روضه ها در بالای شهر و پایین شهر تفاوت عمده ای دارند. معمولا در جاهای مختلف روضه ها از ساعت ۳ ظهر شروع می شود و تا اغذان مغرب ادامه دارد. پذیرایی چای و خرماست و در روز عاشورا غذای نذری می دهند.

بچه ها از اعضای ثابت این روضه ها هستند که همراه مادرهایشان به این مجالس می آیند. در یکی از شهرهای اطراف ورامین هم قاعده و قانون جالبی در مورد مجالس روضه زنان حکمفرماست. به این صورت که خانم های اهل محل که حدود ۵۰ نفری هستند، همگی با هم در روضه ها شرکت می کنند و بعد از تمام شدن یک مجلس به صورت دسته جمعی به خانه یکی دیگر از اهالی محل می روند که در آنجا هم روضه امام حسین (ع) برپاست اما در شمال شهر قضیه تا حدودی متفاوت است. در محله قیطریه روضه ای مخصوص خانم ها از اول محرم برگزار می شود. هر روز یک میان وعده مانند آش، عدسی، حلیم و ... به مهمانان داده می شود.

اثری از حضور بچه ها نیست و در روز تاسوعا و عاشورا به عزاداران غذای نذری جوجه کباب یا چلوکباب می دهند. البته این تصور اشتباه است که در هیئت های بالای شهر افراد کمتری به هیئت ها می آیند. برعکس و با توجه به اینکه در کل تعداد هیئت های خیابان های بالای شهر تهران کم است، از معدود مجالس اینچنینی استقبال زیادی می شود. نکته اینجاست که بسیاری از آنها به هیئت های معروفی که در نواحی مرکزی و جنوب شهر هستند می روند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عزاداری امام حسینم شده چشم هم چشمی

      پاسخ ها

      • فاطمه

        آخ گفتی!

    • nice

      بابا عزاداری مال بدبخت بیچاره هاست اونا میرن مهمونی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزاداری لیاقت میخواد
        اتفاقا عزاداری مال خوشبختاست
        شما هم خوشبختی

    • بدون نام

      پول این غذاها می تواند درمان بسیاری از بیماران بی بضاعت شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطي داره ؟بازم بي انصافي ميكنيد؟
        در جنوب شهر بارها ديدم و ديده شده كه نذري ميدهند در حدي كه آدم كف اش مي بره !
        شمال شهر و جنوب شهر نداره نذري نذريه و ما بايد بگيم خدا قبول كنه!
        اونيكه نذري ميده نذر كرده كه مثلا مريضش شفا بگيره و اون هم خرج بده - بعضي هم نذر ميكنند كه پول خرج كنن براي ايتام - براي بيماران - براي مستمندان و ...

      • حمید

        در پاسخ به پاسخ باید عرض کنم که نذری نذریه و کسی هم منکرش نیست .شما خودت باشی حاضری پولی که خرج می کنی صرف شکم 4 نفر آدم بشه که دستشون به دهنشون میرسه یا خرج دوا درمون یه بی بضاعت . به قول خودت بی انصافی نمی کنم نیت طرف مهمه ولی آیا بهتر نیست که بجای این خرجا و نشون دادن خود مون این پولا رو خرج آدمایی بکنیم که واقعاً ندارن؟

      • بدون نام

        بله فرمايش شما كاملا درسته اما بايد قبول كنيم اين كار يك شبه اصلاح نميشه - بايد فرهنگ سازي بشه آنهم با مسالمت و اخلاق ، نه اينكه طوري برخورد كنيم كه شخص يا اشخاص از اين سنت هاو يا ديگر آيين هاي پسنديده و عام المنفعه منزجر بشه و خداي ناكرده كلا صرف نظر كنه !

    • پرند

      یک سال خرجشو بدید به کهریزک یا محک یا جنوب شهر
      حلبی آباد های اطراف تهران هنوز هم هست! تا ما ها به خودمون رحم نکنیم خدا بهمون رحم نمیکنه

    • محمد حسین

      من موافق این نذری دادن هستم.شاید خیلیا بیان بگن برای نذری نباید از تجملات استفاده کرد.یا مثلا چرا جای این که خرج این همه تجملات بشه برای بچه های بی سرپرست هزینه نمیشه و ...
      اما من میگم هر چیزی به جای خودش.بالاخره پذیرایی هر جا باید فراخور همون جلسه یا محل باشه.احتمال زیاد این افرادی که برای امام حسین نذری میدن خب به اون جاهایی هم که باید کمک کنن کمک میکنن.
      به هر حال امیدوارم که نذری واقعا برای خدا باشه نه پز دادن یا چیز دیگه.ایشالا هم که قبول باشه

    • بدون نام

      خب دیگه

    • زهرا خانوم

      اگر این نذری ها تو محله های فقیرنشینی که سالی یکبار هم گوشت نمیبینن داده میشد،خیلی خوب میشد.کلی ثوابش بیشتر بود...

    • دنیا

      اوه ه ه ه علی دایی تو صف غذای نذری چی کار میکنه؟ عابروش رفت! حداقل یه عینکی یه استتاری میکرد خودشو

      پاسخ ها

      • طُرفه

        غذای نذری خوردن ثواب داره دنیا خانم! مردم واسه یک دانه برنج نذری که مال امام حسین ع باشه کلی آرزو دارن!

      • ماندانا

        فکر کنم «آبروی» تو رفت با اون عابرو نوشتنت.

      • آیلین

        از کجا معلوم اصلا اونجا صف غذاس شاید همینجوری وایسادن .

      • saba

        واقعا که ابن چه حرفیه از خداشم باشه

    • دنیا

      پایین شهر که فقط چایی دم کردن و چایی دادن و بلدن! اتفاقا برخلاف چیزی که تو این متن نوشته شده خیلی هم فرق میکنه که نذری چی بدین! کسی که یه چایی نذر میکنه با کسی که چلوکباب نذر میکنه فرق نداره؟ خداوند اعمال ما رو اینجوری میسنجه! خدا خودش میگه هر بذری بکاری همون و درو میکنی...... اون کسی که چلو کباب میده مستقیم باید بره بهشت.......اون کسی هم که فقط خیابون راه بندون کرده و یه دکه زده و فقط داره چایی میده مثل خیابون ها ی پایین شهر که مزاحمت تردد تو خیابونش بیشتر از چایی دادنشه باید مستقیم بره تو آب جوش جهنم بسوزه...... کامنت من و حذف نکنینا....فقط شوخیه ! اگه مامانتو دوست داری حذف نکن......بعد میام چک میکنما

      پاسخ ها

      • پرند

        ؟

      • بدون نام

        خوبه خدا تکلیف رفتن به بهشت و جهنم رو نداده دست شما و گرنه فاجعه ای می شد......

      • دنیا

        عجیبه چرا حذف نکردی؟ انتظار نداشتم منتشر بشه! حالا که حذف نکردی میخوام یه اعترافی بکنم اصلا هم کامنتم شوخی نبود خیلی هم جدی گفتم

      • محمد حسین

        وااااااای خدا ترکیدم از خنده :)) دمت گرم
        چه راس راسی هم اومده چک کرده! :)
        پارسال محرم خیلی سرد بود شب با داداشم برای خریدن یه چیزی چنتا خیابون بالاتر از خونمون رفته بودم بیرون سوز میومد اونقدر سرد بود که صورتامون قرمز شده بود یه جایی داشتن چایی میدادن رفتیم 2تاشو گرفتیم چای دارچین بود همین جور که میرفتیم تو راه خوردیم اوووف انگار اکسیر زندگی بخش بود.اون موقع من اون لیوان چای رو با 40 دس کباب هم عوض نمیکردم.
        اما هر کی در حد توان خودش هر چی میتونه باید بده.فرقی نداره کباب و چای و ... برای خدا یکیه.الاعمالو به النیات.

      • زهراخانوم

        دنیا خانم!اگر جدی گفته باشی واقعا برات متاسفم بخاطر همچین طرز تفکری...

      • بدون نام

        منفی هاتو میبینی دیگه نه؟بی ادب

      • دکتر بهمن

        اینقد نناز به اون شهرک بالا خودتم یه روز میری بهشت زهرا
        اون جا دیگه بالا پایین نداره یه وقت دلت نگیره از این حرفا

      • بی نان

        شعور به مال و ثروت و منطقه بالا نیست .وقتی مردیم نمیتوتیم چیزی رو باخودمون ببریم .یه ذره فکر کنیم به حرف های چرت و پرتمون.

    • بدون نام

      تمام عزاداری ها، نذری ها، برپایی تکیه و جلسات روضه خوانی باید ما را متوجه کند که آنان که رفتند کاری حسینی کردند و اونایی که موندن باید کاری زینبی کنن و گرنه یزیدی هستند. حالا نذری می خواد چلوکباب و میگو باشه یا نون و ماست . نذری جنبه تبرک داره چون غذایی که به اسم امام طبخ می شه حالا این وسط یک عده ای هم باید بگن ما چنین هستیم و چنان می کنیم .......

    • سید

      دستشون درد نکنه توفیق شده که بدن چرا بعضی ها نمیتونن هزار تومن سهم داشته باشن .خدا نگهدار شیعیان باشه

    • بدون نام

      صل الله علیک یا اباعبدالله

    • کوکانو آرسنال

      سلام، هرکی هرکاری می کنه به خودشو خداش مربوطه، قبول می شه یا نمی شه تنها و تنها با خداست، در مقام قضاوت نیستیم اونی که چلو ملو می خوره اگه معرفتو اشکاش کمتر باشه، اون چلو رو از دماغش در می آرن،بعدشم من که عاشق اون رابندونا و اون چایی ها هستم حتی اگه نخورم یا که از دستم بریزه رو خودم، این صفا این اشکها، این همدلی همگانی هیچ، هیچ کجای دنیا و تو هیچ مراسمی نمی تونی پیدا کنی حتی بنظر من طعم اون چلو کباب و چمی دونم میگو و امثالهم بهش نمی رسه که نمی رسه! البته نوش جان اونایی که می خورن بالاخره سفره بابرکت امام حسینه، اما خودمونیم ها این دهن مردم هیچ رقمه بسته نمی شه، انگار ساخته شدن فقط حرف بزنن اگه چلو بخورن wow................. می کنن، اگر چایی بخورن اِ............... می کنن، سلامتی اونایی که بخورن یا نخورن اشکهاشونو و دلشون برا امام حسین می ره، اونم چه رفتنی، وقتی برگشتن خونه ازشون می پرسی شام خوردی؟ یادش نیست(بس که تو حال خودش نبوده)،تازشم چشاشون مثل برادرای زحمتکش ژاپنی شده!!!!!پف.........یعنی پفا، پف

    • سحر

      به نظر من که تنوع در نذری خوبه چه چایی باشه چه چنجه هر دوتاش زیباست چراکه برای امام حسین مردمم دلشون پر میزنه برای هر نذری...یاسیدالشهدا

    • آمیتریس

      کاش یکی نذر میکرد مدرسه ها رو درست کنه.کتاب بده به مدرسه. کتاب کمک درسیا خیلی گرون شدن باید از کتابخونه مدرسه بگیریم که برای همه نیست.اب خنک توی مدرسه نداریم.کلاسامون بدون پنجرس.تورو خدا به اینا هم فکر کنین.نذری همش غذا نیست که.بخدا این نذر هم قبوله.ماژیک رو باید خودمون بگیریم.میگن برگه A4بیارین.به اینم توجه کنین لطفا

    • محمد حسین

      مثلا فرض بگیر یه اقای پولدار خواست به عشق امام حسین تو محل نذری بده.خب باید چیکار کنه؟یا باید نده یا اگه خواست بده جوری باشه که بعدا نگن گدا بازی در اورد یا ... نمیشه بره مثلا نون و پنیر و خرما بده که!! یا مثلا بگه اقایون من برا شما قیمه اوردم عوضش بقیه پولشو دادم خیریه.خب بازم میگن ببین چقدر گدا گشنه اس که زورش میاد هم غذای عیونی بده هم کمک کنه.
      گیر دادن به این چیزا باعث میشه مردم کلافه بشن.
      فکر نکنید من بچه پولدارم این حرفا رو میزنم تا الان 20 سال پایین شهر اصفهان بزرگ شدم اما بالاخره هر کی بنا به حال و شرایط خودش باید ارادتش به امام حسنیو نشون بده.
      مهم اینه که ادم این کارو واقعا به عشق امام حسین بکنه نه چیز دیگه فقط همین مهمه.

      پاسخ ها

      • کاربر

        خب مساله اینه که چرا این آقای پولدار تو محله پایین شهر نذرش رو پخش نمی کنه ، جایی که مردم سالی یه بار گوشت نمیخورن ....این آقای پولدار به اندازه کافی تو محل معروف هست دیگه لازم نیست با این اسراف گرایی مهر تایید بزنه به ثروتش.... این آقای پولدار بایید بدونه که کس دیگه ای باید نذرش رو قبول کنه نه دوستان و آشنایان و بستگان و همسایگان....این آقای پولدار یه روز می فهمه که اعمال باید واسه رضایت خدا باشه نه چشم و هم چشمی ، نه به به و چه چه دوستان...هرچند اون روز خیلی دیره برای فهمیدن چون دیگه راه برگشت نداره

    • مینو

      دوستانی که نظرشون اینه خرج این نذری ها باید صرف امور خیریه بشه
      باید بدونن همشهری که دستش به دهنش می رسه و برای ایام سوگواری آقا امام حسین کم نمیذاره
      حتما حتما برای امور خیریه و بیماران سزطانی و نیازمندان غیره هم دستش تو کار هست
      هر چیزی بجای خودش و نیتش
      ما که دستمون نمی رسه خدا به نیت خیرشون ازشون قبول کنه
      اجرشون با صاحب این ایام .

    • آرش

      دمشون گرم حداقل خیرشون به بقیه میرسه...

    • زهرا

      مهمتر از دادن این نذریها دادن پول حق الناس است. من دو نفر رو می شناسم که پدرم براشون کارگری کرد و پولشو کامل بهش ندادن. از اون طرف می رن نذری می دن به ملت.

    • رضا

      چه خوب ميشد نذرى هاى محرم رو كم كنن ، بجاش تو ماه رمضان بين مردم سحرى و افطار بدن.

    • Baran

      صاحب همين روزها همه مريض هاى روحى و جسمى رو شفا بده مخصوصاً تو رو دنيا خيلى لوس و گوشتلخ بود كامنتت كه چى مثلاً؟
      خجالت بكش هر سخن جايى و....!متاسفم برات خودت به اين مسائل اعتقاد ندارى حداقل به اعتقادات ما احترام بذار چرا به تمسخر گرفتى!

      پاسخ ها

      • vernal

        از بچگیشه که انقدر کوته نظره شما خودتو ناراحت نکن

    • بدون نام

      كوكانو ارسنال دمت گرم خيلى قشنگ حال و هواى اين روزها رو توصيف كردى واقعاً منم عاشق اين شلوغيام كه هركس تو فكر اينه كه كارى برا امام حسين كرده باشه...خيلى زيباست حال و هواى اين روزها....قربون امام حسين و عذاداراش برم منننننننننننننننننن.بچه ها شما رو جان هركسى كه دوسش دارين برام دعا كنين مشكلم حل شه البته همه گرفتارا ان شاالله حاجت روا شن به حق اين روزهاى عزيز

    • ALI ESTEGHLALI

      واي چه كبابي

    • بدون نام

      مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه ست. اونایی که باید بگیرن گرفتن

    • میلاد

      من یک عکاسی میشناسم تو نیشابور چندین ساله که داره روز عاشورا از بچه های کوچیک عکس صلواتی میگیره کارش خیلی جالبه اسمش عکاسیش هم میلاد

    • اکبر

      lمهم نیت همون فرد نذر دهنده هست که انشاا...بخاطر اعتقادش باشه وخدا قبول کنه

    • بدون نام

      جالبه که یه سری اصلا نذری را به خاطر به دست اوردن یه سری پول های زدوبندیشون میدهند شما فکرشا بکن مستر بابک زنجانی با پول های مردم نذری هم بده

    • بدون نام

      من چرا با موبایل نمی تونم کامنت بذارم

    • بانو

      به نظر من هم این همه هزینه صرف فقرا ونیازمندهای واقعی بشه هم خدا هم بنده خدا راضی تره. تو اطرافیان من هم نذری های آنچنانی می دن به خانواده و دوستان که البته همه وضع مالی خیلی خیلی خوبی دارن. هر وقت هم به من گفتن تو هم مشارکت کن جوابی ندادم و واقعا ترجیح دادم اون هزینه رو هر چقدر کم به یه نیازمندی که می شناسم بدم. نمی دونم فکر می کنم این کار بهتره

    • بدون نام

      از اینکه آشپزی و آشپزخونه حداقل یک هفته تعطیل میشه خوبه ولی خداییش این هزینه ها صرف بچه های کار و نیازمندا بشه امام حسین هم راضی تره. مثاا نذر کنن در راه اسلام و امام حسین این مبلغ رو هزینه این بچه می کنم هم یه بچه ای رو حمایت کردی که در آینده ممکنه به خاطر خلافایی که تو خیابون یاد می گیره یه بزهکار بشه. هم نذرتو ادا کردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئنی این کارایی که گفتی رو نمیکنه؟

    • رضا

      دمشون گرم نویسنده این متن خیلی عقده ای بوده'! چیکار کنن بیاد کثافت رو با غذا بپزن بدن به ملت' عادت کردین یا سنت اولیاس که ضعیف از عذاداران پذیرایی کنن

    • بدون نام

      امام حسین برای احیای دین شهید شده نه واسه شکم چرونی بالا شهریا چه نیازی به این غذاها دارن اگه واقعا واسه امام حسینه نه چشم مردم خرج مناطق محروم هم بکنن
      ژله و کارامل!!!!!!!!!!
      مگه عروسیه عزاس

    • سحر

      من تو یک دبیرستان درس می دادم مدیرش روز عاشورا به پانصد نفر غذا میده بعد از گذشت یک سال هنوز حقوق من رو نداده و پول من رو خورده

    • پدرام

      واي طلاي قرمز هم توش هست

    • زهرا

      مهم آقا امام حسین ِ که یادش زنده بمونه. حالا چه با چاییو شربت چه با رانیو میگو سوخاری.
      حالا یکیم مثه این نویستده های عقده ایه برترین ها راه میفته مردمو به جون هم میندازه. باید دید هدفشون ازین مطالب زیادی که توی تیتر همش بالا شهریای تهرانه چیه؟!!مشکوک میزنن
      والا منم بالا شهر تهران میشینم اما اینجا خانم های چادریِ متدینش خیلی از پایین شهر بیشتره. عزاداری هاشونم مثل همه جای دیگست.
      یه چیز توی این عزادایا مشترکه. عشق به امام حسین.
      اون نویسنده ای که اینا رو نوشته از کجا میدونه این آدم همونقدرم خرج مردم فقیر نمیکنه؟؟خود خدا گفته هیچ بنده ای حق نداره درباره بنده ی دیگه ای قضاوت کنه چون از نیت دل اون طرف و همه ی زندگیش خبر نداره

    • بدون نام

      عزاداریا یه چندسالی میشه مثل ماه رمضون شورحال گذشته را نداره مثل ماه رمضون شده

    • بدون نام

      اونایی که من میشناسم نه چون با این گرونی به زور خرج خونواده خودشونو می دن. ولی به قول خودشون عشق امام حسین وادارشون می کنه به نذری دادن منم میگم بابا جون به عشق امام حسین به جای نذری دست یه نیازمندیو بگیر. والا یکی مثل دایی هم نذری می ده هم به نیازمندش کمک می کنه

    • بدون نام

      مضغرف بود می تویست به فقرا کمک کنه

      پاسخ ها

      • آمیتریس

        مزخرف

    • سعید

      به نظر من مهم نیت آدماس که با نذری دادن میخوان حاجتی از خدا و امام حسین تو این ماه عزیز بگیرن ،
      ولی همیشه عرف جامعه رو باید در نظر گرفت و افراط و تفریط نکرد ! ،
      وگرنه خدای نکرده این غذاهای عجیب و غریب و دسر و کارامل و غیره میشه ریا ، خود نمایی و نهایتا ضرر دنیا و آخرت طرف ...
      والسلام .

    • مرتضی جعفری پور

      خدا کنه حداقل یک مقدارش به دهن یک ادمی که تا حالا از این جور چیزها نخورده برسه...ولی من دیدم اگر کسی لباس درست و حسابی تنش نباشه اصلا تو صف راهش نمیدهند

    • علی

      احتیاج زیادی به پول دارم خرج اجاره خانه مادر مریض شمال شهر تهران ما هم ادمیم

    • میناخانم

      خیلی جالبه .. هیئت میزنن و عزاداری میکنن اما نگرانن که از جاهای دیگه تهران مردم نریزن اونجا و شلوغ بشه. فقط افراد مشهور حق دارن برن اونجا.... مسخره ها. به نظر من این دیگه عزاداری واسه امام حسین نیست و یه مهمونیه از نوع black party ..

    • بدون نام

      سفره یزید

    • hamid

      همین کارارو میکنن 50 سال از امریکا عقبیم دیگه بعد میگن چرا مارو ادم حساب نمیکنن و مسخرمون میکنن اینا همش چشم و هم چشمیه امام حسین گفته این کارارو بکنیم?????

    • سونیا

      کسی که یه میلیارد خرجی میده از کجا میدونید به نیازمندا کمک نمیکنه حتما لیاقتشو داشته که خدا بهش داده خرجی دادن اونم چلو کباب دل میخواد وگرنه خیلی ها هستن وضع مالی عالی دارن ولی تو این قیدو بندا نیستن خدا به منم اگه بده واسه امام حسن ته چین نظری میدم جونمم میدم

    • امیر

      بابا اونامالشونوخرج عزای امام حسین کردند ،یه و قت ماایمانمونو باغیبت کردن پشت سراونا خرج نکنیم

    • امیر

      سلام طرح کشوری وهمگانی ختم گروهی قران کریم
      نیت : سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان
      سهم شما هر هفته سه شنبه یک صفحه
      نحوه عضویت : نام و نام خانوادگی خود رابه شماره سامانه (30002223300050) ارسال کنید
      هر سه شنبه آدرس یک صفحه به شما پیامک خواهد شد.در ضمن هزینه ارسال پیامک کاملا رایگان است.لطفا اطلاع رسانی کنید.

    • پریسا

      به نظر من این غذا هارو باید به کسانی بدن که نیازمندن نه به کسانی که هر روز از این غذاها میخورن کیا با من موافقن؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • من

        سلام من باهات موافقم

    • وحید

      شام اگه چلو گوشت هس ماروهم خبرکنید

    • حسین

      به نظر من نذر خوبه.ولی یه پیشنهاد.شاید تعداد غذایی که هر شب محرم در تهران داده میشه نزدیکه 100000 غذا میشه که با میانگین پرسی 8000 میشه 800 میلیون که با احتساب 10 شب میشه 8 میلیارد که اگه این پول صرف مریضان بی بضاعت بشه مشکل شاید 1000 تا مریض رو حل کرد.این به مراتب کار بزرگتریه.

    • اقدمی

      دوستان کی آدرس هیءت مایه داری میشناسه لطفا هر چه سریعتر اعلام کنه

    • دنیا

      عزیزان گرامی چراادرس این هیات رونزاشتین تاماهم به فیض ببریم

    • سجاد جوزن

      دارندگیو برازندگی;-)

    • عباس

      سلام
      نمی خوام بگم نذری بده! ولی توی کتاب مفاتیح الجنان، در باب اعمال روز عاشورا سه صفحه مطلب هست که خوندنش ضرر نداره!

    • گدا

      خدا اجرشون بده ما گدا گشنه ها که سیر خوردیم

    • فرشته

      سفره رنگین مال امام حسین (ع) نیست

    • یشیم

      والا بخدا هر چی دیده بودیم غیر از نظری چشم و هم چشمی حتما دو روز دیگه نماز خوندنو... هم میشه چشم و هم چشمی خدا بخیر کنه

    • حسین

      لطفا بخونین :تو بالا شهر فکر نکنم کسی به این نظری ها نیاز داشته باشه ببرن این ا رو مناطق پایین شهر بدن که چندین نفر استفاده کنن. همه چیز شده شهرت. به هر حال خدا قبول کنه

    • بندرعباسی

      تو شهر بندرعباس هم نذری های خوبی میدن! خودم بارها نذری کباب خوردم ! فرقی هم نداره بالاشهر باشی یا پایین شهر! از اینجور نذری ها همه جا پیدا میشه! هیئت ها هم هر شب شام میدن بینش هم رانی و کیک پخش می کنن! خیلی چیز عجیبی نیس این موارد تو بندرعباس

    • سارا

      امام حسین علیه السلام جان خود وعزیزانش را برای اسلام داد عزداری ماه محرم هم لیاقت می خواهد هم سعادت که دار وندار هم نداره ولی میشه فرهنگ سازی کرد ودر همین مجالس کارهای بزرگی انجام داد مثل ماه رمضان که کمک به زندانیان میکنند ولی بیرق امام حسین همیشه باید پا بر جا باشد

    • هستی

      خیلی با کلاس نبود

    • بدون نام

      شاید دادن این جور نذری ها باب نباشه یا شاید همه بگیم که بالا شهری ها از این جور غذاها زیاد خوردن ببرن بدن دست کسایی که تا حالا نخوردن ولی وقتی نیت میکنی عزادارای امام حسین و سیر کنی بالا و پایین نداره وقتی نیت میکنی که از غذای ارباب بخوری بالا و پاییین نداره چرا همیشه فک میکنیم بچه مایه دارا دل ندارن عشق حسین ندارن نمیگم دادن پک بعد از غذا زیادیه اره ولی اینکه نذری رو بالا شهر ندن چون زیاد خوردن ببرن پایین بدن هم اشتباهه

    • علی

      خدا کنه شام‌۹۵خوب باشه گوشت

    • بدون نام

      ای کاش به جای اعتراض به این چن نفر مشهور به کسانی که تو کشور حق و مال مردم رومیخورن و باعث فزونی ثانیه افزون نیازمندان میشن اعتراض میکردیم امام حسین علیه السلام برای حق فدا شد

    • نیلوفر

      هرکی هرنذریی که میده دستش دردنکنه بلاخره بااین کارحسن نیتشوثابت میکنه وانرژی مثبت میده.

    • بی نام

      نذری که دو قدمی خونت بدن و تو حوصله نداشته باشی بگیری ... واقعا نذری گرفتن لیاقت میخواد،یه سری ها هنوز یاد نگرفتیم قضاوت نکنیم راجب ادمها

    • بدون نام

      خدا خیرشون بده..
      بنده قشر فقیر جامع هستم باور کنید گوشت ماهی میگو گیرم نمیاد.... خیلی خیلی شرمنده خانواده هستم.....
      ولی 10روز محرم دیگه گرسنه نمی مونیم حدقل گوشت رو گیرمان میاد.....
      من فقیرم هیچ موقع هم ناراحت نمی که یکی داره چرا من ندارم چرا من نمی تونم میوه بگیرم غذاخوب بخورم لباس خوب ببوشم.... وقتی نمیشه چکار کنم.....
      هیچ موقع التماس بنده خدا نمیکنم

    • نسیم

      هر چیز جای خود
      عزاداری و نذری جای خود
      کمک به فقرا جای خود
      هر دو باید سرجای خودشان باشند
      قرآن نگفته حج نرو پولش رو بده فقیر بلکه هم توصیه به حج رفتن کرده و هم توصیه ی کمک به فقرا
      البته منکر این قضیه نیستم که بعضی خرج ها خارج از حد متعارف هستن و این پسندیده نیست
      خیلی از ما خرج ها و بریز بپاش های میلیونی داریم اما به محرم که میرسد اعتراض میکنیم که بجای هزینه های محرم خرج فقرا بکنیم

      پاسخ ها

      • بینام

        احسنت

    • nima sh

      مهم اینه امام حسین (ع)قبول کنه بازم این روغن فکرا آمدن اینجا شروع کردن راجب عزارداری امام معصوم و غذاها اظهار نظر میکنند خجالت بکشید این کشور 90درصدش شیعه هستند شما چرا میخواهید عقاید مردم به تمسخر بگیرید من ادم مذهبی نیستم ولی حالم بهم میخوره وقتی شما میاید راجب چیزی اظهار نظر میکنید که در پیشگاه خداوند پنجمین مخلوق برتر خداوند است یعنی امام حسین(ع) شرم از. خدا کنید والا بخدا کسانی که با این چیزها سر مخافت گذاشتند فکر نکنند روشن فکریه ها نه دقیقا دارن برای شیطان کار میکنند و خبر ندارند و قطعا ی روزی پشیمون میشوند در پیشگاه خداوند دیگه اونجا عذاب در پیشه نه عشق حال اینا خودشون ی مشت بیکارن اگه اینا دلسوز مردمن و ادعای فقیر فقرا میکنند پس چرا خلاف رضای خداوند و دین حرف میزنند به شما چه تو از دل طرف باخبری که حرف مفت میزنی میگی اینا فلانن فلانن با امام حسین (ع)دیگه شوخی نکنید که اگر ادامه بدید بزودی به درکات جهنم بعد مرگ پرتاب میشید امام حسین همه رو راه میده براش فرقی نمیکنه گناه کار یا مومن همه رو حتی کافرا رو پس بسم الله اگر حسین دوست داری برو سمتش اونوقت میبینی این امام معصوم چقدر پیش خدا عزیزه و مطمعن باش امام حسین اینقدر عزت داره که دست کسیو رد نکنه یاحق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج