۷۶۱۳۳۶
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

دلار از «سنا» حذف شد!

متوسط قیمت دلار که به همراه چند ارز دیگر در سامانه نظام ارزی(سنا) به طور روزانه اعلام می‌شد، امروز در سامانه حذف شده است.

خبرگزاری ایسنا: متوسط قیمت دلار که به همراه چند ارز دیگر در سامانه نظام ارزی(سنا) به طور روزانه اعلام می‌شد، امروز در سامانه حذف شده است.

"سنا" سامانه نظارت ارزی است که میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در آن ثبت می‌شود؛ به طوری که نرخ‌های اعلام شده در این سامانه بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه توسط صرافی‌های مجاز کشور است.

سامانه سنا از سال‌های اخیر نیز فعال بود اما در سال جاری و به ویژه بعد از اجرایی شدن بسته جدید ارزی نرخ‌های اعلامی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.

بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سامانه سنا براساس معاملات قطعی است و این نرخ‌ها برآیند واقعی نرخ ارز در کشور بوده و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی خواهد بود.

در هفته‌های اخیر و با اجرایی شدن بسته جدید ارزی سامانه سنا نیز به طور روزانه نرخ‌های ارز به ویژه دلار و یورو برای هر ساعت را به طور متوسط اعلام کرد. اما امروز نرخ دلار حذف شده است.

صفحه اصلی سامانه سنا در روز یک‌شنبه

دلار از «سنا» حذف شد!

دلار از «سنا» حذف شد!

گرچه بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سنا میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها است؛ اما بعد از اجرایی شدن بسته جدید ارزی نرخ های اعلامی در سنا با نرخ‌هایی که صرافی‌ها در تابلوهای خود اعلام و معاملات را انجام می‌دهند مطابقطی ندارد و معمولا بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان اختلاف قیمت داشت.

این در حالی است که طبق ضوابط جدید قرار بر این بود تا نرخ صرافی ها برای ارائه ۲۲ خدمت ارزی یک درصد بالاتر از نرخ بازار ثانویه باشد. اما در حالی نرخ ها در سامانه سنا بین حدود ۷۹۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای دلار اعلام می‌شود که در مدت اخیر هیچ گاه صرافی‌ها قیمت دلار کمتر از ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان نداشته‌اند.

با این حال پیگیری‌ها از این حکایت داشت که نرخ‌های موجود در سنا مربوط به متوسط معاملات در بازار ثانویه است که در آن معامله ارز بین صادرکننده و واردکننده براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و مربوط به بازار آزاد و معاملات صرافی‌ها در ۲۳ خدمت ارزی از جمله ارز مسافرتی نیست و این نرخ‌ها همسان با بازار آزاد است.

تاکنون پیگیرها از بانک مرکزی برای دریافت توضیحی در مورد چرایی حذف قیمت دلار از سامانه سنا به پاسخی نرسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معلومه ارز داره یواش یواش کم میشه....
      ولی همه چیز که دلار نیست....

    • بدون نام

      دلار بین 10تا 11تومن تثبیت شد یعنی کسی که تو بانک مثلن صد ملیون سپرده داشت هفتاد میلیونش دود شد رفت هوا به همین سادگی و به همین خوشمزگی

    • ل.خ.گ.ر

      چراییه این قضیه اینه که دولت داره با این قیمت کم سود میبره و دلش میخواد بیشتر سود کنه و جیبشو از دلار های واردات و صادرات پر کنه...الانم دارن یه برنامه ریزی میکنن که.دلار رو نوسان بدن دوباره سودشون بازم بیشتر بشه و کاری هم ندارن که افزایشه حتی دیویست تومنی در هر دلار هم به زندگیه بعضی از افراده ضعیف ضربه وارد میکنه ...برادر و خواهر گرامی صریح و بی پرده میگم اگه دلار دارین نفروشین که مطمئنم با این قیمت ها نمیفروشین‌.اگر هم طلا وسکه دارین بازم اگر احتیاجه شدیدی به پول داشتین که هیچ بفروشین وگرنه نفروشین..چون ۱۶ آبان شروعه تحریم قیمت ها دوباره نوسانه شدیدی میکنه اگه خواستین سود ببرین اون موقع بفروشین..... قیمته نفت میره بالا سوده بانکی هم میره بالا ولی دیگه سپرده گذار کم میشه تحریمه نفت هم شروع میشه بلاخره دلاره دولتی هم تموم میشه دریا که نیست تموم نشه چون دیگه هیچ کشوری حقه معامله با دلار رو با ایران بینه بانکی نداره در نتیجه تا حداکثر دی ماه قیمت میره بالا دو ماهه بعد هم نوروزه ۹۸ میاد بازم نرخ میره بالا فصله ازدواج های کشوره هند هم شروع میشه که هر ساله وقتی شروع میشه بازم قیمتا میره بالا...بازم در نتیجه ساله ۹۸ که شروع بشه یک دلار معادله ۱۵ الی ۱۸ هزار تومن میشه هر گرم طلا هم گرمی ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار تومن میشه..دولت هم خبر داره اگر من که یه احمقم خبر دارم صددرصد دولت هم خبر داره اگرم خبر نداره واویلا.....عشق است امساله ما کارگر ها و قشره ضعیفه جامعه...من یک جوشکاره ساده هستم روزی ۴۵ الی ۵۰ تومن در میارم اونم اگه کار باشه.....

    • رضا ناصری

      یعنی خدا می دونه،اینا خودشون هم نمی دونن دارن چیکار می کنن،خدا نیست و نابودتون کنه.

    • بدون نام

      کاش واقعا برای همیشه دلار حذف میشد ، دلار شده مثل سرطان که تشخیص داده شده ولی درمانش یه دکتر شجاع و با سواد میخواد . تا این غده سرطانی درنیاد مشکل حل نمیشه ، از ما گفتن بود ... از دوستان ژست عالمانه گرفتن و تمسخر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج