جاباما
۷۶۱۶۸۷
۳۸ نظر
۵۷۴۰
۳۸ نظر
۵۷۴۰
پ

چرا «تتلو» اینطوری است؟

«در یک مصاحبه خوب، حقایق را درباره دولت جمهوری اسلامی، آقای رئیسی و تیمش که در حق من نامردی کرده‌اند به شما می‌گویم. من بالاخره حقیقت را می‌گویم.»

ایسنا - سهیلا صدیقی: «در یک مصاحبه خوب، حقایق را درباره دولت جمهوری اسلامی، آقای رئیسی و تیمش که در حق من نامردی کرده‌اند به شما می‌گویم. من بالاخره حقیقت را می‌گویم.»

این جملات متعلق به یک روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار یا یک استاد دانشگاه نیست. این جملات متعلق به یک خواننده زیرزمینی پرحاشیه است که در یک برهه زمانی دست‌مایه تبلیغات انتخاباتی برای یکی از کاندیداهای ریاست ‌جمهوری شده بود اما حالا معتقد است که بازی خورده و می‌خواهد افشاگری کند.

چرا «تتلو» اینطوری است؟

امیرحسین مقصودلو معروف به «امیر تتلو» یکی از خوانندگان پرطرفدار بیشتر میان نوجوانان است که هیچ‌گاه نتوانست در ایران فعالیت رسمی داشته باشد. صفحه اینستاگرام او ۴ میلیون‌نفر دنبال‌کننده دارد و به نظر می‌رسید که او پرطرفدارترین خواننده ایران است اما معادله جایی به هم ریخت که او تصمیم به برگزاری کنسرت در ترکیه گرفت و از آنجا که فقط حدود ۲۰۰ بلیت در این کنسرت فروخته شد، این کنسرت اجرا نشد.

حالا این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که طرفداران او دقیقا چه گروهی از جامعه هستند که فقط ترجیح می‌دهند او را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تماشا کنند؟ تعداد دنبال‌کننده‌های او حتی برای یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم هم آنقدر وسوسه‌برانگیز بود که از تتلو برای تبلیغات انتخاباتی‌اش استفاده کرد؛ موضوعی که این روزها خیلی این رپر جوان را آشفته کرده است.

اما تتلو و طرفدارانش چه کسانی هستند؟ از دکتر مرجان علی‌قارداشی - روانشناس - خواستیم که یک تحلیل روان‌شناختی از تتلو و تتلوها برایمان ارائه دهد.

علی‌قارداشی ابتدا ترجیح می‌دهد درباره صفحات پرطرفدار اینستاگرام بگوید: «ما اغلب آدم‌هایی را در دنیای مجازی دنبال می‌کنیم که برایمان جالب هستند و این دنبال کردن همیشه به آن معنا نیست که ما طرفدار آن شخص هستیم چرا که طرفدار بودن به معنای الگو قراردادن و پیروی کردن است. ما نباید با دیدن افرادی که دارای دنبال‌کنندگان زیادی در فضای مجازی هستند به این باور برسیم که آنها پرطرفدارند. حالا اگر بخواهم مشخصا درباره امیرحسین مقصودلو برای شما صحبت کنم، آنچه را که باید درباره دنبال‌کنندگان او در نظر قرار داد، مقوله طیف سنی است. اگر نگاهی به لیست دنبال‌کنندگان او بیندازید، متوجه می‌شوید آنها اغلب بچه‌ها و نوجوانانی هستند که در بحران پیدا کردن هویت و نقش اجتماعی‌شان به سر می‌برند. در واقع بچه‌هایی که توانایی این را هم که به تنهایی به کنسرت خواننده محبوبشان به ترکیه بروند را ندارند.»

او ادامه می‌دهد: «مردم به طور کلی از ادا و اطوارهای عجیب استقبال می‌کنند و از هر چیز غیر معقولی لذت می‌برند. مثلا شما الان بگویید یک فیل را به پارک ارم آورده‌اند که سه خرطوم دارد یا مثلا خرگوشی که هزارتا پا دارد. چون این موضوع برایشان غیر معقول و جالب است، دنبالش می‌روند. اساسا ذهن به دنبال چیزهای تازه است. اما اگر بخواهیم زاویه دید را تغییر دهیم و درباره عدم استقبال از کنسرت امیرحسین مقصودلو صحبت کنیم باید نوسانات ارز و ریزش مخاطب سایر خوانندگان مطرح در کشورهای اطراف را در نظر داشته باشیم. قطعا تعداد زیادی از پدر و مادرها توان خرید بلیت این اجرا برای فرزندانشان و سفر به ترکیه را نداشتند. می‌خواهم بگویم باید همه فاکتورها در نظر گرفت و نباید خیلی بدبینانه بگوییم او دنبال‌کننده ساختگی دارد. اتفاقا او دنبال‌کنندگان زیادی دارد اما شاید دلیل اصلی بد آوردن او در کنسرت ترکیه کم‌سن بودن مخاطبش و پایین بودن ارزش موسیقایی آثارش برای اقشار مختلف بود.»

این روانشناس تاکید می‌کند: «ما زمانی می‌توانیم اظهارنظر قطعی درباره این خواننده داشته باشیم که او بیاید و یک کنسرت رایگان در ایران برگزار کند و بعد ببینیم آیا در این شرایط هم کسی حاضر نیست او را ببیند؟»

از دکتر علی‌قارداشی می‌خواهم به عنوان یک روان‌درمانگر یک تحلیل کلی از شخصیت امیرتتلو برایمان ارائه بدهد. او می‌گوید: «این موضوع را باید از دو جهت بررسی کرد. امیرتتلویی که به صورت واقعی حضور دارد و آنچه که هست و دوم امیرتتلویی که مردم ساخته‌اند. او یک خواننده تقریبا خوش‌صدایی بود که با پشتیبانی طرفداران نوجوانش کارش را جلو می‌برد. من از او چند مصاحبه خوانده‌ام. در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که من در یک خانواده مَشتی متولد شدم. منظورش از کلمه مشتی یک خانواده خوب و شاد است اما چند وقت بعد در یک مصاحبه دیگر اظهار کرده است که من بچه طلاق بودم و با مادرم زندگی می‌کردم و کمیته امداد به ما کمک می‌کرد! بنابراین از گذشته این شخص پیشینه درست و صحیحی نیست که بتوانم او را خیلی دقیق تحلیل کنم چون ما او را قبل از شهرتش نمی‌شناسیم. او یک جای دیگر گفته که در گذشته کارگری می‌کرده است. از این جمله می‌توان فهمید که به خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، او در شرایطی بوده که عزت و احترام دریافت نمی‌کرده و دیده نمی‌شده است.»

چرا «تتلو» اینطوری است؟

او معتقد است: «اساسا جامعه ما تتلوساز است. چنین افرادی ساده‌ترین راه را برای دیده‌شدن، رفتار ضد اجتماعی می‌دانند. مردم آنها را در فضای مجازی می‌بینند و این دیده‌شدن به مرور برایشان جذاب می‌شود. اما از یک جایی به بعد دیگر اختیارشان از دست خودشان خارج می‌شود و دست مردم می‌افتد. به طور کلی ما یک گونه شخصیتی ـ نمایشی داریم که دوست دارند دیده شوند و برای شهرت همه کار می‌کنند. حتی خودشان را با سلبریتی‌های خیلی مشهور مقایسه می‌کنند. این ویژگی شخصیتی ممکن است که در همه ما وجود داشته باشد اما اگر این ویژگی بخواهد خیلی زیاد در وجود ما سرکشی کند دیگر تبدیل به اختلال شخصیت می‌شود. تحلیل کردن یک انسان، فاکتورهای پیچیده‌ای دارد اما درمورد تتلو دو حالت وجود دارد. یا او از ابتدا شخصیت نمایشی داشته و مردم او را به اختلال روانی کشاندند یا اینکه او دارای اختلال بوده و پس از معروف‌شدنش این اختلال دیده شده است.»

از دکتر علی‌قارداشی می‌پرسم آیا این میزان خالکوبی روی بدن امیرتتلو طبیعی است؟ که پاسخ می‌دهد: «خیر. این یکی از نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی است. تتلو فریاد می‌زند که مرا نگاه کنید! او همیشه بدنش را اپیلاسیون می‌کند، برنزه می‌کند و فریاد «مرا تماشا کن» سر می‌دهد. او برایند جامعه‌ای است که جایی برای دیده‌شدن نداشته است. آدم‌ها با هم یکی نیستند. یکی برای دیده‌شدن تلاش می‌کند که یک متخصص حرفه‌ای شود، یکی دیگر رَپر! آنچه درباره تتلو مشخص است، فریاد مرا دیدن است.»

این روانشناس ادامه می‌دهد: «به طور کلی من او را شخصی می‌بینم که دارای اختلال بایپولار یا دوقطبی است. یعنی آدم‌هایی که زیاد حرف می‌زنند، کارهای عجیب و غریب می‌کنند و در شیدایی به سر می‌برند. تتلو یک بار گفت که می‌خواهم فوتبالیست شوم و مگر من چه چیزی از دیوید بکهام کمتر دارم؟ یک‌بار خطاب به هوادارانش گفت که اصلا شما لیاقت من را ندارید و از همه شما بدم می‌آید. یک‌بار از لشگر سایبری امام زمان (عج) حرف می‌زند و ... به این رفتارها دوره‌های شیدایی می‌گویند که فرد حرف‌های عجیب می‌زند و حتی گاهی خودش را از دنیا منفک می‌کند. او حتی راجع به سیاست هم حرف می‌زند؛ از یک کاندیدا طرفداری می‌کند؛ ‌ می‌خواهد افشاگری سیاسی کند. خودش را درگیر مسئله حجاب می‌کند. یک روز مسلمان دوآتیشه می‌شود؛ یک روز فارغ می‌شود و ... او هیچ خط فکری مشخصی ندارد.»

دکتر مرجان علی‌قارداشی همچنین معتقد است: «آدم‌هایی که تحت عنوان «تتلیتی‌ها» هوادار امیر تتلو هستند در واقع پشت او قایم شده‌اند تا خشم خود را نسبت به جامعه خالی کنند. اما در نهایت دوست دارم بگویم که گاهی ما آدم‌ها به بیماری دیگران دامن می‌زنیم. جوانان ما یاد گرفته‌اند که برای دیده‌شدن دیوانگی کنند. تتلوها را مردم دیوانه‌تر می‌کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن وات؟؟؟

      جانه من روتون میشه همپین تتو های بدی و .... جز یک خواننده محبوب بحساب بیارید ..... من که یک زمانی آهنگشو دوست داشتم ولی از وقتی که ایناستگرامشو دیدم از خودم خجالت کشیدم .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نصف رای اقای رییسی به خاطر ایشون ریزش کرد، حالا دم درآورده

      • بدون نام

        میشه بگی کدوم تتوش زشت یا بده ؟؟!!!
        این که گرگ رو دستشه یاعکس مامانش یا نوشتن اسم ایران روی گردنش . کدوم ؟؟!!

    • بدون نام

      خوبیش اینه که وارد سیاست نشده و آمریکایی نیست .وگرنه میشد ترامپ و پدر مردم جهان رو در می آورد ...

    • آپاسیا تا پولوسولیو

      جواب سؤال تو خوده عکس هستش

    • بدون نام

      دقیقا

    • آرنیکا

      تتلو مشکل روانی دارههه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از تو که داغون تر نیست لااقلش

      • آرنیکا

        خفه شوووووووو

      • بی نام

        این که روی ناو ارتش در حضور رهبر خوند!!!!!!چرا؟

    • sara

      کلا متنفرم از این بشر

    • من از خونمون

      منم نوجوانم ولی اصلا از خودش اهنگ هاش خوشم نمیاد همش بی‌معنی من بیشتر پاپ گوش میدم :)

      پاسخ ها

      • pari

        دقیقا فقط یکمی صداش خوبه وگرنه متن و تنظیم و سبک اهنگاش افتضاحه واقعا موندم چجوری ۴ میلیون نفر این خلو فالو کردن!؟اکثرا تو پستاش به طرافداراش توهین کرده شعور مخاطب برده زیر سوال البته از ادمی مثل تتلو بیشتر از این نمیشه انتظار داشت خدا رو شکر منکه تا حالا یدونه از اهنگاشم دانلود نکردم بعضی مواقع که تو ماشین یا تلویزیون پخش میشه اهنگاش به زور ۱۰ ثانیه گوش میدم ببینم چی خونده که میبینم قشنگ گند زده

    • بدون نام

      تو ایران هرکی خل تر پولدارتر

    • Sana

      خیلی آدم چندشیه

    • بدون نام

      چرا تتلو اینطوری است؟
      زیرا او یک دیوونه است خخخخخ والا

      پاسخ ها

      • شیما

        هرهر

    • sandor

      مگه به فالووره چون چهار میلیون داره پرطرفداره
      نصفشون دنبال اسکل بازین یا خبرنگارن یوتی هاشو ببین

    • Mr.sh

      یه زمانی دنبال میکردم کاراشو!متاسفانه گندشو بالا آورد و دیگه دنبال نکردمش.

    • بدون نام

      روانشناس های مملکتو ببین

    • بدون نام

      خیل حسودان...تتلو خوب میخونه تمام آدمها نیاز به دیده شدن دارن این کجاش بده؟...یکی با آرایش کردن یکی با پولدارش یکی با زیباییش یکی با معلوماتش یکی خوش صحبتیش...مشکل از تتلو نیست مشکل از آدمای اطرافشه...خیلی جدیش میگیرن اونم مثل آدمای دیگه ست گاهی حرف حق میزنه گاهی چرت میگه...قبول شخص خاصی نیست. پس اینقد دنبال تفسیرش نباشین وگرنه مشکل از حس تخریب گری شماست

    • بدون نام

      واقعا!
      خخخخخخخ

    • Tameshk

      من هم نوجوان هستم ولی اصلا علاقه ای به این نوع دیده شدن ندارم
      من بیشتر طرفدار موسیقی سنتی هستم.

    • sari

      صداش قشنگه

    • omid2

      تحلیل بسیار عالی و کامل بود.مرسی

    • شیعه علي

      تقریباً داره دیوانه میشه

    • بدون نام

      خووب رد داده دیگه
      من میخوام به دوستام فش بدم میگم امیرِ تتلو
      اونام منی میخورن
      ولی جدا ادم چندشیه...چیه نصف بدنشو تتو کرده

      پاسخ ها

      • ارمین و یاس

        اره من کلا نه پاپ گوش میدم نه سنتی ونه تتلو یاس و ارمین 2 ای اف ام گوش میدم

    • بدون نام

      تا خواست یه چیزی رو بگه شروع کردین به تخریب؟!!...از اون روز شما روانشناسان خبره کجا بودید؟؟؟؟

    • بدون نام

      یارو رد داده

    • هانیه

      براتون متاسفم امیرتتلویه خواننده فوق العاده س تنهاخواننده ای دیدم که خوانندگی توخون وذاتشه اجرای صحنه ش عالی بودخواننده یعنی مخاطباش باهاش حال کنن یه پسرساده وباغیرت که عاشق ایران بودهرکاری کرداینجابمونه واسه جوونای مملکتش بخونه ولی سدراهش شدن همه خواننده های مفت داخل ایران یه طرف تتلویه طرف ارزوم کنسرت گذاشتن توایرانه براش ارزوی موفقیت میکنم لطفازودقضاوت نکنیم...

    • رها

      تتلویه اسطوره ست همه کاراش عشقه حتی خالکوبی بدنش باعشقه خوندنش باعشقه خالکوبی اسم ایرانش باعشقه حرف زدنش باعشقه من تحسینش میکنم که خودخودشه کسایی که ازتتلوایرادمیگیرن یعنی خودشون گناه ومشکل ندارن ؟؟تتلوفقط میخوادازادبخونه ازته دل واسه جوونابخونه من به شخصه یه دونه تتلوروبه هزارتابه اون ادمای که ادعای روشن فکری دارن وبدوبیراه به تتلومیگن ترجیح میدم صداقت وسادگی توذات تتلوهست قدرش روندونستن امیدوارم به جایی که لیاقتشه برسه به کوری چشم همه بدخواهاش

    • مختار

      عاشقتم سلطان تکی بخدا عشقی دمت گرم خوانندگی واجراتوذاتته فدااات کسایی هم که ناراحتن کسی مجبورتون نکرده کارای تتلورودنبال کنین

    • مجتبی

      تتلوعشقی عشق توبهترینی اخه چقدتوساده وبی ریایی چقدتوخوبی پسر ارزوی بهترین هادارم برات

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جمش کن دادش تتلو دیوانه و بی شعور ترین رپر

    • سجاد

      عوضی هاکه به تتلوایرادمیگیرین شماهاچی میدونین خوانندگی چیه تتلوسبک رپ میخونه بایدهمین قیاقه تیپ داشته باشه برویه نگاه به بهترین رپ خونای دنیابندازتاحالیتون بشه پس ازنظرشمامایکل جکسون که بهترین ستاره خوانندگیه بااون قیافه وتغییرجنسیت های متعددهم ادم به دردنخوریه لیاقت اهنگای تتلوندارین گوش بدین هم نظرتون واسه خودتون نگه دارین برین همون خواننده های مسخره پاپتون روگوش بدین وباهاشون حال کنین ماهم باتتلوخودمون هرچی که باشه حال میکنیم

    • سحر

      واقعا عالیه من حرفاش دوس دارم آهنگاش دوس دارم

    • يه آدم

      شماهايى كه مياين ميگين تتلو روانيه...چرا اومدى سرچ كردى تتلو؟ها؟چرا؟كسى مجبورتون كرده؟
      محسن چاووشى خوبه؟
      محمد عليزاده خوبه؟
      كى خوبه از نظر شما؟؟؟؟؟خوش صداترين خواننده اى كه شما ميشناسين كيه؟خب معلومه تتلو لابد ميگين جى جى شما هايين كه رد دادين از دم خرابين بريد خدروشكر كنين همچين خواننده اى دارين

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج