جاباما
۷۶۱۹۶۶
۳۲ نظر
۵۳۸۷
۳۲ نظر
۵۳۸۷
پ

دادن شانس دوباره به همسر خیانت‌کار؟

شاید این خیانت توسط یک پارتنر جدی در زندگی‌تان که به او اعتماد کرده بودید انجام شده باشد. شاید هم همسرتان به خیانت‌های خود در روابط قبل از شما اعتراف کرده باشد. حسابی شوکه شده‌اید و قلبتان شکسته است و این کلیشه مدام در ذهنتان تکرار می‌شود، «کسی که یک‌بار خیانت کند باز هم مرتکب خیانت خواهد شد.»

وب‌سایت مردمان:

آیا کسی که خیانت کند باز هم کار خود را تکرار خواهد کرد؟

از سه کارشناس در این رابطه سوال کردیم

شاید این خیانت توسط یک پارتنر جدی در زندگی‌تان که به او اعتماد کرده بودید انجام شده باشد. شاید هم همسرتان به خیانت‌های خود در روابط قبل از شما اعتراف کرده باشد. حسابی شوکه شده‌اید و قلبتان شکسته است و این کلیشه مدام در ذهنتان تکرار می‌شود، «کسی که یک‌بار خیانت کند باز هم مرتکب خیانت خواهد شد.»

دادن شانس دوباره به همسر خیانت‌کار؟

ولی این کلیشه تا چه اندازه درست است؟ آیا می‌توان به کسی که یک بار خیانت کرده دوباره اعتماد کرد؟ اگر کسی مرتکب اشتباهی شود، پی به اشتباه خود ببرد، عذرخواهی کند و به نظر برسد که در صدد جبران برآمده است و می‌خواهد یک تغییر اساسی در رابطه‌تان ایجاد کند، چقدر احتمال دارد که بتواند سر قول خود بایستد؟

واقعاً موقعیت سختی است، مخصوصاً اینکه حس خیانت و عصبانیت باعث می‌شود نتوانید منطقی فکر کنید و درست تصمیم بگیرید. به همین دلیل با سه کارشناس روابط در این رابطه صحبت کرده‌ایم تا ببینیم اصلاً چی باعث می‌شود که آدم‌ها به هم خیانت کنند و اینکه آیا فرد خیانتکار کار زشتش را دوباره تکرار خواهد کرد یا نه. جواب آن کوتاه است: نه لزوماً ولی ایجاد اعتماد دوباره نیاز به زمان و تلاش دارد.

چرا بعضی‌ها خیانت می‌کنند؟

قبل از هر چیز، درک علل خیانت خیلی کمکتان خواهد کرد. دمتر تری اورباخ، استاد دانشگاه اوکلند در میشیگان، اعتقاد دارد، ممکن است فرد از رابطه‌ی خود احساس رضایت نکند و برای پُر کردن خلاء موجود در رابطه‌اش - که می‌تواند صمیمیت احساسی، رابطه‌ی جنسی یا تایید و تحسین باشد - به فرد دیگری پناه ببرد.

یک دلیل دیگر می‌تواند کمرنگ شدن شور و عشق موجود در رابطه باشد که معمولاً غیرقابل‌اجتناب است. فرد ممکن است در واکنش به این وضعیت برای حفظ آن اشتیاق و هیجان رابطه‌ی دیگری را شروع کند. اگر فرد از زندگی یا رابطه‌ی خود ناراضی باشد، خیانت می‌تواند نشانه‌ی تمایل به تغییر هم باشد.

روانشناس ساری کوپر اعتقاد دارد که گاهی‌اوقات هم افراد به دلیل اینکه به‌دنبال نوع دیگری از رابطه‌ی جنسی هستند دست به خیانت می‌زنند. ممکن است با خودشان تصور کنند که اگر این نوع دیگر رابطه‌جنسی را از همسرشان بخواهند، او ناراحت می‌شود. اگر یکی از زوجین ساعت‌های طولانی کار کند و مداوماً درخواست همسر برای نزدیکی را رد کند یا بدتر او را تحقیر کند یا به او آزار برساند، این بی‌توجهی احساسی هم می‌تواند فرد را به خیانت تحریک کند.

دادن شانس دوباره به خیانت‌کار؟

اگر با کسی در رابطه هستید که می‌دانید در رابطه‌ی قبلی خود خیانت کرده بوده، نباید تصور کنید که به شما هم خیانت خواهد کرد. دکتر کوپر می‌گوید، «خیلی از کسانی که خیانت می‌کنند، بعد از خیانت احساس شرم و پشیمانی شدیدی پیدا می‌کنند تا حدی که از خودشان متنفر می شوند.» دکتر کوپر توصیه می‌کند که این فرد خیانتکار باید حتماً مشکل خود را با یک متخصص مطرح کند. متخصص به او کمک خواهد کرد و راه‌های جلوگیری از تکرار این رفتار را در رابطه‌ی کنونی‌اش به او نشان خواهد داد.

دکتر اورباخ اعتقاد دارد که آدم‌ها می‌توانند تغییر کنند. او می‌گوید، «من فکر می‌کنم که بهترین پیشگوی رفتارهای آینده‌ی یک فرد رفتارهای گذشته‌ی او هستند ولی این به آن معنا نیست کسی که یکبار خیانت کرده است باز هم خیانت خواهد کرد.» آدم‌ها می‌توانند الگوهای رفتاری جدیدی یاد بگیرند، می‌توانند یاد بگیرند با طرفشان حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند، نیازها و انتظارات خود را از رابطه مطرح کنند و پیش روند. او اضافه می‌کند، «اگر یکبار از خط قرمز عبور کنید به این معنی نیست که باز هم اینکار را خواهید کرد.»

اگر این خیانت سال‌های قبل اتفاق افتاده است و الان دلیلی ندارید که بگویید همسرتان باز هم به شما خیانت می‌کند، باید اینطور فکر کنید که همسرتان بالغ شده و از اشتباهش درس گرفته است و برای جبران گذشته تلاش می‌کند.

برای فراموش کردن خیانت چه باید کرد؟

دکتر راشل نیدِل تصور می‌کند که اگر همسرتان به خیانت اعتراف کرده است، باید بدانید که می‌توانید بدون آسیب رسیدن به رابطه‌تان این مشکل را پشت‌سر بگذارید. «بازسازی اعتماد یکی از مهمترین و درعین‌حال سخت‌ترین کارها پیش‌روی زوج‌هایی است که یکی از ‌آنها مرتکب خیانت شده است.» گاهی‌اوقات یک رابطه بعد از خیانت حتی قوی‌تر هم می‌شود، مخصوصاً وقتی که دو طرف یاد می‌گیرند با هم به‌روش سالم‌تری حرف بزنند، با هم صادق‌تر می‌شوند و ارتباطشان با هم قوی‌تر می‌شود.

دکتر اورباخ می‌گوید، «ساختن دوباره‌ی اعتماد کار سختی است.» بااینکه ممکن است توانایی بخشیدن داشته باشید ولی ممکن است هیچوقت کار او را فراموش نکنید. دکتر اوباخ توصیه می‌کند از متخصص روانشاس در این زمینه کمک بگیرید. روانشناس می‌تواند راه ساختن دوباره‌ی اعتماد را باوجود خشم و ناراحتی کنونی‌تان به شما نشان دهد.

دکتر کوپر می‌گوید، «سخت‌ترین قسمت احساساتی است که الان تصور می‌کنید از شما گرفته شده است.» شاید گفتن موضوع به خانواده و دوستان برایتان سخت باشد و احساس کنید ممکن است باعث شود دیگران همسرتان را تحقیر کنند. به همین دلیل اگر تصمیم به بخشیدن او بگیرید شرایط برایتان سخت‌تر هم خواهد شد.

چه بکنیم که خیانت اتفاق نیفتد؟

دکتر نیدل اعتقاد دارد که تلاش برای محکم کردن رابطه و برطرف کردن دلیل خیانت همسرتان ممکن است کار سختی باشد. او توصیه می‌کند که چندوقت‌یکبار در این رابطه با همسرتان صحبت کنید و از نیازها و انتظاراتتان برای هم بگویید. هر روز باید حواستان به رابطه‌تان باشد و اربتباط و گفتگو را به اولویت برای خودتان تبدیل کنید. این یعنی برای با هم بودن و برنامه‌های دونفره برنامه‌ریزی کنید و از زمانی که کنار هم هستید برای حرف زدن، گوش دادن به همدیگر و افزایش صمیمیت بهره ببرید.

حفظ صمیمیت فیزیکی و احساسی شاید به نظر ساده برسد ولی ممکن است به‌خاطر سنیگینی کار و مسئولیت‌ها کمرنگ شود و به‌مرور رابطه‌ی جنسی بین‌تان اشتیاق اولیه را از دست بدهد. باید سعی کنید حداقل ماهی یکبار کاری هیجان‌انگیز و جدید انجام دهید تا شعله‌ی رابطه همیشه روشن بماند.

و در آخر دکتر نیدل به این موضوع اشاره می‌کند که ما معمولاً به سلامت روانی خودمان توجهی نداریم، از اینرو مراقب از سلامت روانی خودمان بسیار ضروری است. به احساسات و امیال خودتان توجه کنید. اگر پُر از خشم و بی‌اعتمادی هستید یا غریزه‌تان می‌گوید هنوز اوضاع رابطه‌تان مرتب نشده، شاید بد نباشد که رابطه‌تان را از و ارزیابی کنید و ببینید آیا ارزش ادامه دادن دارد یا نه. مراجعه به روانشناس می‌تواند برایتان مفید باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همسر من با ی خانم رابطه داشت یکی از اقوام بود تو دوران عقد ازش جدا شدم چرا باید به ی زندگی پر از شک ادامه داد ؟؟لطف زیادی که بهش کردم این بود که ابروشو نبردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب کردی خودتو نجات دادی

      • بدون نام

        بسیار عالی عزیزم ، این مقاله هارو میزارن تا ذهن و من و شمارو نسبت به این قضیه عادی کنن و بگن طرف هرجور هست زندگیتو بکن

    • بدون نام

      اگر ۱۰۰ بار خیانت کرده بود چی !!!
      یبار خیانت واسه خارجیا و اروپاییاست ، تو ایران ماشالا همه دارن جاخالی میشن ، چه زن ، چه مرد ، ولی زنا بیشتر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی گفته زنا بیشتر مردها هم همینجوری هستن .شوهر من با تلگرام با هزار نفر در ارتباطه بهش بگم میگه من فقط باهاشون شوخی میکنم حالم از این زندگی داره بهم میخوره مجبورم به خاطر بچه هام بسوزم وبسازم

    • بدون نام

      در قسمتی که گفته: کسی که در روابط قبل از ما خیانت کرده، به ما خیانت نمی کند، جمله کاملا اشتباهی به کار برده، وقتی دو نفر عاشق هم باشن خیانت نمی کنند، بلکه سعی می کنند طوری باشند که معشوق خودشون رو نگه دارند، کسی که سابقه خیانت داره یعنی موندنی نیست، یه مدت دیگه به یه چیز علاقه پیدا کنه بازم میره، و نکته دوم: ما مردها بدترین ضربات رو از خیانت خانم ها می خوریم، چون مرد هستیم اشک نمی ریزیم و... خانم هایی که همش مردها رو متهم می کنن یه نگاه اول به خودشون بندازن! هیچ کدومتون پیش مردی که شما رو دوست داره اما جیبش خالیه نمی مونید، به اصطلاح به بلوغ فکری می رسید و میگید: عشق تنها که کافی نیست، رفاه هم ملاکه و... با همین روکش ها و لاپوشونی ها عین آب خوردن خیانت می کنید بعد همش می گید مردها اینجوری مردها اونجوری... برید اول خودتون رو جمع کنید...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خانمها فقط سر و صدا و ننه من غريبم بازي بيشتري از مردها دارند. وگرنه الان ميزان خيانت در خانمها هم بسيار بالاست. نميدونم مردها بيشتر خائنن يا زنها ولي حداقل من كه در محيط كارم زنهاي خائن زياد هستند. نميگم متاسفانه، چون هم زن و هم مرد هردو براي خيانتشون دلايلي دارن كه ممكنه از نظر خودشون درست باشه. گرچه در نهايت از نظر اخلاقي و وجداني خيانت قابل قبول نيست.

      • بدون نام

        لطفا خفه شو مادرم داره سالها زندگی وحشتناک رو بخاطر من با پدرم تحمل میکنه همیشه عاشقش بوده زمانی باهاش ازدواج کرد که پدرم معتاد بود و البته که فقیر بود و هیچی نداشت ولی مادرم همیشه حواشو داشت و خیانت هاشو پانزده ساله که تحمل میکنه و من زن های زیادی رو میشناسنم که تحت هر شرایطی هوای شوهرشنو داشتن

    • بدون نام

      مردهای خیانت کار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه پای یک زن در میان هست

    • علی اصغر رضائی

      میشه یک شخص محترم به دور از جنسیت درباره این موضوع نظر بدهد؟دیگه این مرد و زن بودن را چشم پوشی کنید

    • Shaqyq

      درجا میکشمش ... خودشم میدونه ...

    • V

      آقايون واقعاً چرا خيانت ميكنيد؟زندگي رو چجوري ميبينيد شما؟نميدونم چي بگم

      پاسخ ها

      • توکلی

        جای تعجب داره که میگی اقایون!! طرف مقابل مردا واقعا کی هستن ؟ نکنه که فکر میکنی همجنسبازند؟!!

    • بدون نام

      اینجا منظور از خیانت فقط شامل اقایان میشه که حتما هم باید از طرف خانم بخشیده بشه ولی اگه خدایی نکرده این خیانت از طرف زن باشه زن توسط شوهر تکه تکه میشه و کاملا حق هم به مرد داده میشود

    • بدون نام

      اصلا ای کاش نسل مرد منقرض بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نسل مرد منقرض بشه امثال شما چگونه متولد میشدید!

    • بدون نام

      خيانت حتي در جوامع غربي كه به اصطلاح روشنفكر هستند هم قابل قبول نيست.
      منظور از خيانت هميشه "دروغ" هست يعني با طرفت صادق نباشي. حتما معني خيانت ارتباط نامشروع نيست. اوني كه با طرف مقابلش صادق نيست خائنه. حتي اگه ارتباط نامشروع نداشته باشه. در بعضي جوامع غربي ارتباط نامشروعي كه با اطلاع همسر باشه خيانت محسوب نميشه ولي همون زوج اگه يكيشون همون ارتباط با جنس مخالف رو از همسرش پنهان كنه قانونا خائن محسوب ميشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • بدون نام

      به نظرمن اگه یک مردکاملا شرایط ایده ال یک انسان خوب رو داشته باشه
      فقط برای یکبار میشه خیانت رو بخشید ولی فقط یکبار
      چون انسان جائز الخطا است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همچین میگی انگار اشتباه کوچیکیه کسایی که خیانت دیدن چه مرد چه زن میدونن چه اتیشی میزنه به زندگی مرد خوب یا ی زن خوب هیچ وقت خیانت نمیکنه مطمئن باش

    • بدون نام

      همسر من دوبار به من خیانت کرد وقتی متوجه رابطه اش شدم دست به خودکشی زد وپسر ۷ساله ام را هم مسموم کرد فقط زود متوجه شدم ونجاتشون دادم یه دختر بزرگ دارم بدجوری قلبم شکست دچار مشکلات مالی عدیده ای شدم تقریبا تمام اعتبار وسرمایه ام را به خاطر عدم تمرکز از دست دادم بعد از چند سال افسردگی وهضم مسئله هنوز هم نتونستم مثل سابق به زندگی برگردم من نتونستم همسرم را طلاق بدم دارم باهاش زندگی میکنم به خاطر آبروم هیچ اقدامی نکردم با چند متخصص مشورت کردم گفتند به خاطر دخترت وآینده اش سعی کن اقدامی نکنی ولی دیگه زندگیم مثل قبل نشد..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا بهت صبر بده

    • بدون نام

      مسئله أصلي اينجاست كه هيچ زن مردي اگر محدوديتهايي كه حريم حرمت عواطف انساني را زير پا ميگذارد رعايت نكنند به مرور زمان حرمتها و احترام از ميان ميرود و ديكران در بي ارزش كردن اين حرمت و حريم دو نفره با تحقير اذيت ازار و دخالت مخصوصا در جوانها ميتوانند جريان ساز و رابطه را به خاموشي و سردي و نهايت به جدايي بكشانند،،،،،ازدواج امر مقدسي است همين كه دو نَفَر به هم نزديك ميشوند و هم ديگر را ميپذيرند يك رضا و رضايتي إيجاد شده است ،،،كه اگر ان را درست پرورش داد اين ازدواج أوج ميگيرد و طرفين را به رضا و ديكران هم از قبل ايشان سودمند و بهره مند ميشوند از يمن وبركت اين وصلت ميمون،،،،و نوع ديگري از وصلت ورابطه از روي ارزاي شخصي و دوست بازي و هوسراني خوش بودن است،،،در اين مرحله دوام و طول عمر ان به چند چيز بستگي دارد،،،،اول فاعل يعني كننده بايد از مفعول يعني دهنده رضايت داده باشد يا اگر هر دو فاعل و مفعول هم هستند بايد هر دو از هم رضايت داشته باشند تا زماني كه معامله فاعل بر مفعول خوش بشيند و محل ارزاي او مناسب و به كأم باشد مفعول را به كأم خود نگه ميدارد ولي به محض اين كه كام ديگر فاعل يا مفعولي به كام يكي از انها به خوش أيد بر روح عمل قبيحشان سريعا تأثير خود را نشان ميدهد و از آنجا به بعد رابطه مصنوعي و يا اجباري و منجر به خوابيدن و ناكام ماندن معامله و آلت ارزاي دو نَفَر ميشود كه نام اين عمل فحشا و كونده گري و يا هم جنس بازي است كه اينها دوام و ميمنتي ندارد،،،،زيرا كه در نهايت سكس و عملشان در نهايت به دو سوراخ ختم ميشود كه از يكي ان بيرون ميايد و از ديگري شاش كه بر دهان هم ميمالند،،،،،به همين مناسبت خداوند هر انچه را كه افريده است اگر در راه صحيح و همان گونه كه خودش در كتابها و پيامبرانش ارجا و راهنمايي به بشر نموده است پياده شود ثمره ان ثمر بخش و عاقبت ان به رشد و تكامل و سعادت خود انسان و جامعه و اطرافيان ميشود،،،،و هر انچه از روي لجابت و خودكامگي و دشمني با فرامين الهي باشد منجر به ذلالت درماندگي معيوبيت و حرام و معلوليت و خسران جبران ناپذير براي جامعه و نسلهاي اينده و اطرافيان ميشود،،،،،بايد اين را فراموش نكرد كه اين دنيا محل گذر است و همه روزي خواهيم مرد ولي ان زندگي پر ثمر است كه به خدمت ديگران و جامعه و پيشرفت بيانجامد و مرگ در مخيله او جايي نداشته باشد و هميشه شاد و خوشيهاي زندگي را با ديگران بودن و هم نفس بودن جريان داشته باشد و اگر خودكامگي و هوسراني كرديم باز به راه برگرديم و مسير را گم نكنيم،،،،مهم خط جريان زندگي و تداوم ان و روح بخشيدن به ان است ،،،،با رشد و تكامل و رويارويي با انچه از زندگي ميفهميم به رشد تكامل خواهيم رسيد،،،،،،
      ،،، راه براي همه باز است بن بست ها را خودمان پيدا ميكنيم،،،،،

    • بدون نام

      بدون نام ۱:۱۴
      تو ۱۵ سالته لحن حرف زدنت اینه ، ۵ سال دیگه ملتو تو خیابون قورت میدی

      مامانت طلاق نگرفت چون میدونست اگه طلاق بگیره تو ازینی که هستی بدتر میشی .
      طرف محترمانه کامنت گذاشت وظیفته که محترمانه جواب بدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا من ۱۳ سالمه دوما خیلی محترمانه بهت میگم قضیه به تو مربوط نیست سوما من آدمهای خوبو نمیخورم آدمهای بدم اگه نخورم اونو منو تیکه تیکه میکنن چهارما تو به خوارهرت تجاوز کردن و بعدشم کشتنش و بعدشم در رفتن امیدوارم هیچوقت این اتفاق برات نیفته چون خیلی دردناک و من سر همین موضوع از مردا متنفرم

      • بدون نام

        افرین

    • آرزو

      چرا به خیانت برچسب زن یا مرد میزنید؟ خب اگه مرد خائن باشه بازم یه زن پاش اون وسط هست و برعکس اگه زن خائن باشه بازم یه مرد هست اون وسط
      خیانت چیز ساده ایی نیست که بشه بخشید ادم وقتی از کسی دروغ و دو رویی میبینه ایجاد اعتماد بی نهایت سخت میشه

    • بدون نام

      شوهرم باهمه بی پولی و بیکاری و بی توجهی که به من داره وهمچنین مشکل جنسی که داری و اصلا رابطه ای باهم نداریم ولی اکانت مجازی برای خودش ساخت و با یکی از زنهای آشنا چت کرد که البته میگه خودمو معرفی نکردم. فهمیدم اما نتونستم کاری کنم. نمیفهمم دلیل کارشو وقتی اینهمه بدبختی داریم. منم بفکر خیانت افتادم اما میدونم آدمش نیستم. زندگیم حروم شد به پاش اما نمیفهمه

      پاسخ ها

      • توکلی

        کار نداره, پول نداره ,..... نداره , تازه سرو گوشش میجنبه!! برای چی بپاش نشستی دیونه ؟

    • بدون نام

      شما مجبور نیستید با یک زنا کار ازدواج کنید

      پاسخ ها

      • توکلی

        مطمئن باشید اگه ادم یکبار وارد ارتباط جنسی با طرف مقابل بشه اونقدر لذتبخش هست که تا اخر عمر نمیتونه فراموش کنه. هیچ ماده اعتیاد اوری بدتر از رابطه جنسی نیست مخصوصا اگر طرف نسبتی با ادم نداشته باشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج