۷۶۲۳۵۴
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

اعتراف رئیس FATF به نقش داشتن در تحریم ایران

دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که در حال حاضر ریاست «گروه ویژه اقدام مالی»(FATF) را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه در جلسه‌ای توضیحاتی درباره نقش این کارگروه برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها ارائه کرد.

خبرگزاری فارس: «مارشال بیلینگزلی»، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که در حال حاضر ریاست «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) را بر عهده دارد در جلسه‌ای روز سه‌شنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) به نقش این گروه در پیشبرد برنامه تحریم‌ها علیه ایران اعتراف کرده است.

گروه اقدام مالی چیست؟

«گروه ویژه اقدام مالی» در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G۸) و با مأموریت ادعایی پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی-۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند.

در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود.

با وجود این، مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد که آنها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشورهای ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند.

به عنوان مثال، «خوان زاراته»، معاون اسبق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری دولت بوش پسر سال‌های پیش برای تبیین بهتر جایگاه FATF در فشار بر ایران گفت: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور به حضور کامل FATF نیاز است.»

اعتراف رئیس FATF

سخنان روز سه‌شنبه (۲۱ اوت/۳۰ مردادماه) بیلینگزلی در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا تازه‌ترین مورد در تأیید اهمیت این کارگروه برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران به شمار می‌رود.

وی در این جلسه گفت: «در FATF، خزانه‌داری به دنبال تقویت استانداردهای مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) و ضمانت اجرای آنها در سراسر دنیا است.»

مقام خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال، تلاش‌های FATF برای تضمین اینکه تمامی قلمروهای قضایی، بازرسی‌های سطح بالایی در مورد فعالیت‌هایِ مالیِ "افراد در معرض ریسک سیاسی" (PEPs) اعمال می‌کنند و اطلاعات لازم درباره مالکان شرکت‌های حقوقی را گردآوری می‌کنند به ما برای شناسایی تلاش‌های مقام‌های روسیه برای از بین بردن و مخفی کردن عایدی‌های ناشی از فساد کمک می‌کنند.»

بیلینگزلی در ادامه به صراحت از نقش این کارگروه در اجرای تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی گفت:

«به قیاس مشابه، فعالیت‌های FATF برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل در سطح جهان و پاسخگو کردن کشورهای کم‌کار از طریق فرایند "لیست خاکستری" آن، به تضعیف تلاش‌های روسیه برای دور زدن ممنوعیت‌های بین‌المللی علیه معامله با ایران و کره شمالی یا سایر برنامه‌های تحریمی سازمان ملل، کمک می‌کند.»

فهرست خاکستری ‌FATF کشورهایی را شامل می‌شود که از دید این گروه در زمینه مبارزه با پولشویی و تروریسم مشکل دارند، اما طرح‌ها و قوانینی را برای مقابله با آن به کار گرفته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا کشورهای که این قراداد امضا کردن به هیچ عنوان به به امضای خود متحد نیستن مثل آب خوردن تعدات خوردن را زیر پا میذارن و به گردهای همانند رایش القائده و طالبان کمک میکنن ولی اگر ایران این قرار امضا کند ومانند برجام به تمام مفاد آن عمل کند باز هم به بهانه های مختلف برای ما پرونده سازی میکنن آن را به شورای امنیت میبرم و کشور ما را تحریم میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عربستان خوودش عضوناظر اف ای تی افه فقط نباید به گروههای مقاومت کمک بشه والا امریکا مشکلی با داعش و بقیه نداره

    • کاش امریکایی بودم

      خوب کرد

    • م-ر

      آقایان چشم امید به دست دشمن دار بخورید تازه این اولشه. ما چقدر IQ مون پایین منظور رئیس جمهور از امید نکنه امید به دشمن بوده. آنهایی بترسند وبلرزند که سر در توبره بیت المال دارند و به پرزیدنت حسن با 6000 سانتریفیوزش رائ دارند.

    • بدون نام

      خخخخخخخ ای خدا پس نماینده‌های‌ مجلس که همون نماینده های دولت هستن تا ملت چرا گول خوردن و خواستن اینو تایید کنن دولت چرا دوباره خواست یکی بدرتر از برجام سرمون بیاره خخخخ

    • بدون نام

      خخخخخخخ ای خدا پس نماینده‌های‌ مجلس که همون نماینده های دولت هستن تا ملت چرا گول خوردن و خواستن اینو تایید کنن دولت چرا دوباره خواست یکی بدرتر از برجام سرمون بیاره خخخخ

    • بدون نام

      بی غیرت آن عده از نمایندگانی که با وجود این شواهد روشن همچنان اسرار بر تصویب آن دارند

    • بدون نام

      ما نمیذاریم توی ایران تصویب بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج