۷۶۷۵۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

خرید و فروش لاستیک سهمیه‌ای شد

بازار قطعات خودرو هم از اواسط خرداد با تلاطم روبه رو شد. برای نمونه لاستیک خودروی سواری کره ای از ۴۷۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

پول نیوز: بازار قطعات خودرو هم از اواسط خرداد با تلاطم روبه رو شد. برای نمونه لاستیک خودروی سواری کره ای از ۴۷۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

آنگونه که رییس انجمن قطعات خودرو به پول نیوزمی گوید: قیمت لاستیک خارجی در بازار در برخی موارد تا ۸۰ درصد هم گران تر شده است . این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که براساس لیست بانک مرکزی، ۲۹ شرکت برای واردات لاستیک سواری ارز دولتی دریافت کرده اند و دولتمردان احتکار و کمبود عرضه را دلیل نجومی شدن قیمت ها می دانند. اما فعالان بازار دلیل دیگری برای گرانی لاستیک اعلام می کنند.

حلوایی عضو سابق انجمن تایر ایران اینباره به پول نیوز می گوید: واردات لاستیک هم اکنون بر اساس ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان انجام می شود در حالیکه پارسال دلار ۳۷۰۰ تومان بود. از طرفی افزایش هزینه هایی همچون حمل و نقل به دلیل تحریم کشتی‌رانی موجب شده که قیمت تمام شده واردات لاستیک چند برابر شود .

افزایش تعرفه واردات از دیگر دلایلی است که این فعال بازار معتقد است به گرانی ها دامن زده است. به گفته حلوایی، تعرفه واردات لاستیک طی سال‌جاری برای خودروهای سواری از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد و تایرهای باری از ۲۰ درصد به ۲۶ دردصد افزایش پیدا کرد.

ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه می‌گرفت اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه خواهد شد. همین مساله خود به تنهایی قیمت ها را ۱۵ درصد بالاتر برد.

200 حلقه لاستیک در انبار، احتکار نیست

مبارزه با احتکار لاستیک از دیروز کلید خورد . وزارت صنعت در حالی اجرای طرحی به نام افق را کلید زده که فعالان بازار می‌گویند این روزها فروش لاستیک توسط نمایندگی های فروش به صورت آنلاین انجام می شود

به طوری که متقاضی تنها قادر به ثبت نام تعدادی محدود لاستیک بوده و امکان خرید و انبار کردن آن ممکن نیست . حلوایی در رابطه با ادعای احتکار لاستیک گفت: اینکه یک فروشگاه ۲۰۰ یا ۳۰۰ حقله لاستیک داشته باشید یک اتفاق طبیعی است و نمی توان اسم آن را احتکار گذاشت.

به گفته او، میزان تولید لاستیک تمامی برندهای داخلی به غیر از بارز به دلیل سخت شدن تامین مواد اولیه کاهش پیدا کرده و میزان عرضه نسبت به سال های قبل کمتر شده است.

نیاز به 400 هزار تن لاستیک در سال

بر اساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدای از خودروهای نظامی و انتظامی بیش از ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین المللی نیازمند سالانه ۴۰۰ هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستیم. این در حالی است که تولیدات داخل کشور تنها ۲۵۰ هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی حدود ۱۵۰ هزارتن آن از محل واردات تامین می شود .

خطر قاچاق لاستیک های تاریخ گذشته

در سال ۹۴و۹۵ حدود ۱۰۸ هزار تن واردات رسمی تایر داشتیم . اما این در سال ۹۶ این رقم به ۱۲۶هزار تن رسید که به معنای کمتر شدن حجم قاچاق است . اما نگرانی انجمن این است که با اعمال تعرفه‌های جدید و افزایش هزینه‌ها بازار به سمت کالای قاچاق و لاستیک های بی کیفیت و تاریخ گذشته چینی تمایل پیدا کند زیرا با این تعرفه و هزینه‌ها، قاچاق کاملا صرفه اقتصادی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامبیز

      قانون ورسیدگی فعلا یعنی پشم !؟

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      ... با جان مردم بازي نکنيد......

    • س

      چهل ساله شعار خودکفایی میدیم. الان همه چیزمون ازخارج وارد میشه. واقعا"کارنامه درخشانی داریم.باریکلا باریکلا. گرانی نجومی. وابستگی به خارج درهمه زمینه ها. بیکاری ورکود همگانی. تحریم نفتی واقتصادی .ورشکستگی اقتصاد وصنعت . ماشالله مش ماشاللا

    • بدون نام

      اینهم مبارک و‌مفهوم خود کفایی است پس چی از خودمان داریم

    • امیری

      فقط باد لاستیک و اب رادیاتور مال ایرانه بقیش وارداتیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اين دوتا هم خدا توليد ميكنه نه ايران

    • بدون نام

      باید کنترل و نظارت زیر گروه های از سوی رهبر شکل بگیرد .

    • بدون نام

      باید کنترل و نظارت زیر گروه های از سوی رهبر شکل بگیرد .

    • مهدی شیخعلی نژاد

      همش شعار شعار وحرف ازعمل حبری نیسست بری بازار روز به روز رفته روش دولت بی خیال وبدون نظارت‌ هرکس هم هرغلطی میخواد میکنه‌نه نطارتی نه رسیدگی

    • حسین

      خدواند به داد این ملت برسد چون مسئولین نه علمش را دارند ونه میتوانند ارتباط با دنیای خارج برقرار کنند. پس نتیجه میگیریم که خدا این مردم را نجات بدهد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج