۷۷۰۸۸۲
۱۷ نظر
۵۰۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۴
پ

شرایط پیش فروش ایران خودرو ابهام دارد

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شرایط پیش فروش ایران‌خودرو برای مشارکت در تولید شهریور امسال را دارای ابهام دانست و اعلام کرد که مشخص نیست این شرایط تابع مقررات پیش‌فروش است یا مشارکت در تولید.

خبرگزاری ایسنا: انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شرایط پیش فروش ایران‌خودرو برای مشارکت در تولید شهریور امسال را دارای ابهام دانست و اعلام کرد که مشخص نیست این شرایط تابع مقررات پیش‌فروش است یا مشارکت در تولید.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد که با توجه به صدور بخشنامه ایران‌خودرو تحت عنوان "شرایط پیش فروش مشارکت در تولید شهریور ماه ۹۷" اعلام کرد:

بر اساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب فروردین ماه ۱۳۹۵ هیات وزیران، ضوابط و روش‌های مختلف فروش خودرو در حالت‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید از یکدیگر جدا بوده و هر کدام تابع ضوابط و مقررات خاص خود هستند، لذا اعلام عنوان "شرایط پیش فروش مشارکت در تولید" در صدر بخشنامه مذکور آن شرکت دارای ابهام است و مشخص نیست که این شرایط تابع مقررات پیش‌فروش بوده یا مشارکت در تولید.

بر اساس ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تصریح شده است که در قرارداد فروش، قید مشخصات خودروی مورد نظر از قبیل نشان تجاری، نوع تیپ، رنگ و شرایط موضوع قرارداد از جمله تاریخ تحویل خودرو با تعیین ماه و هفته تحویل الزامی است.

در حالی که بخشنامه آن شرکت تعیین نوع خودروی ثبت‌نامی مشتریان را موکول به بعد از واریز وجه ثبت نام اولیه و زمان صدور دعوتنامه کرده است که صرفا یکی از محصولات تولیدی قابل عرضه آن شرکت در زمان تحویل خواهد بود.

لذا عدم درج نوع خودروی ثبت نامی در قرارداد پیش‌فروش و عدم آگاهی مصرف‌کننده از نوع خودرو تنها با تعیین ماه اعلام شده است. به طوری که مطابق ضوابط اشاره شده می‌بایست زمان تحویل خودرو با قید ماه و هفته اعلام شود که این امر نیز خلاف مقررات جاری است.

باتوجه به موارد مذکور و مطابق ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی هر نوع توافق مستقیم یا غیرمستقیم بین عرضه‌کننده یا واسطه فروش با مصرف‌کننده که به موجب آن تمام یا بخشی از تعهداتی که عرضه‌کننده بر طبق این قانون بر عهده دارد ساقط کند.

در برابر مصرف‌کننده باطل و بلااثر است؛ لذا ضروری است نسبت به اصلاح بخشنامه صادره و متعاقبا بر عهده دارد ساقط کند. در برابر مصرف‌کننده باطل و بلااثر است؛ لذا ضروری است نسبت به اصلاح بخشنامه صادره و متعاقبا تنظیم قراردادهای قانونی با مصرف‌کنندگان اقدام شود.

در پایان یادآور می‌شود، بر اساس ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کننده موظف است قبل از اقدام به پیش‌فروش خودرو، مجوز مربوطه شامل تعداد خودروی قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند.

همچمنین شایسته است مسئولین آن شرکت نسبت به انتشار مجوز اخذ شده بابت پیش‌فروش خودروهای طرح مذکور به عموم مصرف‌کنندگان اقدم کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا این پیش فروش ایرانخودرو چرت بود رسما گفته بیا ۲۰ ملیون بده با سود ۱۸ تا آخرای سال ۹۸ بعد گفته حالا ببینیم تا اون موقع چه ماشینی داریم بهت بدیم نداریم هم ک نداریم فدای سر ایرانخودرو بعد قیمت هم گفته ب ترخ روز یعنی پیش فروش کردی فکر نکن خبریه هاااا تا آخرین قرونش از حلقومت میکشیم بالا اونم با قیمت روز . نخواستی هم فکر کن پولت گذاشتی بانک بیا سودت ببر . مارو بخیر و تورو بسلامت

    • بدون نام

      قوه قضاییه باید با مفسدان اقتصادی دولتی موجود در سایپا و ایرانخودرو برخورد شدید کند چرا خودرو را وارد بازار نمی کنند؟؟؟؟؟!!!!!

    • بدون نام

      به سرشان بخورد با این شرایط مسخره شان بیست بیستوپنج میلیون بده تازه بعد یکسال یا بیشتر مشخص کنند نوع ماشین را این مدیران شرکت فکر می کنند با چه کسانی طرف حساب هستند بعبارتی خودشان هستند........

    • هاشمی

      واقعا متاسفم واسه خودرو سازی کشورمون. حق نداری نوع خودرو رو تعیین کنی .اول باید پول بریزی بعد هرچی اونا دلشون بخواد میدن .این خودرو سازها خون مردم رو کردن تو شیشه. خدا ازشون نگذره

    • مهدی

      این طرح فقط سوء استفاده کردن از اشیاق مردم و خالی کردن جیب مردمه. تا بتونن خون مردم میمکن این دو خودرو ساز.
      در زمان قرار شده برای تحویل هم اگر تحویل ندن حرف مردم به جایی نمیرسه.

    • بدون نام

      هرکسی که ثبت نام کنه باید به عقل خودش شک کنه.وقتی نه نوع ماشین نه رنگ مشخصه و تاریخ تحویل احتمالی 18 ماه بعده.مثلا طرف سواری میخواد ولی وانت اریسان بهش بدن یا پژو 405 قرمز!!!

    • بدون نام

      ایران خودرو فهمیده مملکت خر تو خره داره نهایت استفاده را می کنه !

    • بدون نام

      اخه چ چیز خودرو سازی ما ب ادمیزاد برده هرکار بخوان میکنن هیچ کس جلودارشون نیست اگه واردات ازاد میشد که همجور ماشین میومد بعدا معلوم میشد چکارن ، فعلا که دارن چهارنعل میتازن جوابگو کسی نیستن

    • بدون نام

      خدایا یکی پیدا بشه داد ما را از ایران خودرو بگیره یکسال و یک ماه بیشتر گذشته ولی دعوتنامه صادر نمیشه به کجا باید شکایت ببریم

    • بدون نام

      از اول ابان ۹۶ پارس تیوفای ثبت نام کردم تاالان نه ازدعوت نامه خبری است نه از ماشبن تحوبل خودرو هم۳۱ شهریور ۹۷ است
      به کی بگیم والله نمیدانم.

    • مصطفی

      از داعشی بدتر و کثیفترین

    • بدون نام

      خیالتون راحت بازم مردم ما عین قوم عجوج و مجوج حمله میکنن برای ثبت نام کردن عین هجوم ملخ به مزارع که دانه ای گندم باقی نمیزازه یدونه ماشین آشغالی ایران خودرو رو دستش نمیمونه

    • بدون نام

      خدا نابود کنه ایران خودرو وسایپای خونخوار

    • بدون نام

      کجای دنیا اینطوری ماشین میفروشند در تاریکی محض. چه زمانی و چه رنگ و چه ماشینی و چه مبلغ همه در ابهام. اینهم نتیجه رانت و مافیا .
      حیف از ان هم حمایت از این خودروسازان بی وطن

    • بدون نام

      انجمن دفاع از حقوق مصرف کننده جالبه چه دفاعی برای گرانی خودرو کرده کاشکی واردات خودرو ازاد بود به جای پراید بیموه و شورلت سوار می شدیم بعد می فهمیدیم چه کلاهی سرمان رفته

    • عباس

      آقا جون ایران خودرو ۴۰ سال هر کار دلش خواست کرد حالا دیگه میخواد پولهای مردم را همدلی کند

    • علیرضا جلالی طحان

      اول تکلیف ثبت نامی گذشته رو روشن کنه بعد مجددا ثبت نام کنه.الان سه ماه تاخیر تحویل داره و خودروهای تحویل تیر رو نداده.همش نمایشه.اگه دلش برای مردمش می‌سوخت تحویل خودرو رو به روز میکرد که این وضع پیش نیاد.واقعا حق مردم این نیست آقای مدیر ایران خودرو.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج