۷۷۲۰۷
۲۶۲ نظر
۱۰۶۹۲
۲۶۲ نظر
۱۰۶۹۲
پ

ایرانی ها عاشق اسم های عجیب و جدید

این روزها بعضی از والدین ترجیح شان این است که اسم بچه شان را یک نام خاص بگذارند. برای همین سازمان ثبت احوال پر شده از اسامی که شبیه هیچ اسم دیگری نیستند.

هفته نامه همشهری جوان: این روزها بعضی از والدین ترجیح شان این است که اسم بچه شان را یک نام خاص بگذارند. برای همین سازمان ثبت احوال پر شده از اسامی که شبیه هیچ اسم دیگری نیستند.

انستیاژ، تامارا، اسپاندا، راتاناز، نیلفام، نوشیکا، ریونیز. کنار هم گرفتن این واژه بیشتر آدم را یاد منوی یک رستوران فرنگی می اندازد تا کتاب راهنمای نامگذاری ثبت احوال، اما اگر دوروبرتان نوزادی قرار است به منصه ظهور برسد! که پدر و مادر کمی متفاوتی هم دارد، حتما به اسم های سخت تر از اینها هم برخواهید خورد.
اسم هایی که برای انتخاب شدن باید از فیلترهای زیادی بگذرند که مهمترینشان متواتر بودن است؛ یعنی قبلا سابقه ای برای این اسم در ثبت احوال وجود داشته باشد و بعد هم طی مراحل دیگر؛ البته پدر و مادرانی که متفاوت فکر می کنند یا دوست دارند اینگونه به نظر می رسند، همه اینها را به ان می خرند تا بچه شان یک اسم «خاص» داشته باشد. اسمی که خیلی از ما بعد از شنیدنشان کمی چشمانمان را تنگ و گردنمان را کج می کنیم و می پرسیم: «خب حالا این یعنی چی؟» اسدالله پارسامهر، مولف کتاب فرهنگ نام و نام گزینی ومسئول نام وسجلی ثبت احوال کارشناسی است که در طول این گزارش ما را همراهی کرد و هر جایی که نیاز داشتیم، توضیح داد و نگذاشت که کارمان لنگ بماند.

ایرانی ها عاشق اسم های عجیب و جدید
ژابیز؟ کدام ژابیز؟

برخلاف دهه های قبل که مردم برای نامذگاری نوزادان اکثرا به دنبال نام های «متداول» بودند، در سال های اخیر به دنبال نام هایی «متمایز» هستند.

مثلا اگر در دهه 70 امیر علی ها و کورش ها زیاد بودند و در دهه 80 پارساها و ایلیا ها، در این سال ها نوبت به پادرا و هیراد و رشان و ... رسیده است. ظهور این جریان در سال های اخیر موجب شده که مردم در نامگذاری به دنبال واژه های جدید باشند، واژه هایی که قبلا خیلی مورد استفاده قرار نمی گرفته و به دلایلی بخشی از والدین علاقه دارند که از این اسامی برای فرزندانشان استفاده کنند. این نوع نام ها را در سازمان ثبت احوال اسم های تو پدید می گویند که از چند منبع وارد پروسه نامگذاری شده اند.

شبنمی از جنگل شمال، ایرانی

خب علاقه است دیگر. بعضی وقت ها ماجرا آنقدر کشش دارد که دو فرد از فرهنگ های مختلف با هم ازدواج می کنند و همینطور می شود که اسمی از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل می شود. یا حتی بعضی وقت ها یک زوج تهرانی آنقدر دوست و رفیق این ور و آن ور دارند که مثلا نهایتا با هزار جور پرس و جو انتخابشان این می شود که اسم بچه شان را از فرهنگ کردی یا ترکی یا لری انتخاب کنند. برای همین بعضی نام ها که از قومیت ها و گویش های منطقه ای وارد سطح ملی می شود و جزو گزینه های انتخابی قوم های دیگر قرار می گیرد، مثل هیوا که از زبان کردی آمده، این اسم در خود کردستان اکثرا به عنوان اسم دخترانه استفاده می شود اما در دیگر جاها به عنوان اسم پسر هم استفاده می شود یا مثلا تیامبه معنی چشم هایم که از زبان لری وارد شده یا مانلی، رایکا و ریکا در زبان مازندرانی و یا گیلوا یا گیلدا در گویش گیلکی.

این گروه از نام ها یک زیرمجموعه دیگر هم دارند، نام های دو رگه ای که نیمی از آن از یک منطقه و نیم دیگر از منطقه ای دیگر انتخاب شده. این جور ترکیب ها اکثرا به صورت ترکی - فارسی ساخته می شوند مانند آیلار، آتاشا.

آقای پارسامهر زیاد شدن نام های قومیتی را اینگونه توجیه می کند: «اینگونه نام ها به دلیل ویژگی هایی که دارند، مثل تلفظ و آهنگ زیبا با معنای قشنگ و شادابی و طراوتی که با خود دارند، مورد استقبال بقیه اقوام قرار می گیرند.»

ایرانی ها عاشق اسم های عجیب و جدید
یاس + من + گول + ا

پارسامهر می گوید: «گروه دیگری از نام های تازه به دوران رسیده، نام هایی است که توسط مردم ساخته می شود؛ یعنی اینکه اینها یا نام هایی هستندکه به صورت ترکیب جدید پیشنهادی از دو نام مستقل توسط والدین پیشنهاد می شود و یا نام ها از ترکیب چند تک واژه و واژه هایی که به تنهایی به عنوان نام استفاده نمی شوند ساخته می شوند.»

ترکیب اسم هایی که نام می برد بامزه هستند: «در اکثر نامگذاری های نوع اول از الگوی مذهبی - غیرمذهبی پیروی می شود؛ مانند امیر آرشام، محمد آریا، یاسمین زهرا و ... اما نمونه های دیگری هم وجود دارد که از این الگو پیروی نمی کنند، مانند یاس باران. پارسامهر معتقد است: «این نوع ترکیبات هم ظاهر جدیدی را به واژه می بخشد و هم به آن ترفیع معنایی می دهد. یعنی بار معنایی و بار عاطفی واژه را از جهت مثبت بالا می برد چون بعضی واژه ها ممکن است به تنهایی ویژگی خاصی نداشته باشندولی وقتی در ترکیب با یک واژه دیگر استفاده می شوند زیباتر جلوه می کنندوترکیبات این دو واژه نام متفاوت و متمایز از دیگر نام ها را در اختیار ما قرار می دهد.»

حالا البته همه ماجرا هم به این سادگی ها نیست. مثلا شما فکر کنید برای دختر یا خواهرتان یا هر کسی اسمی به نام «زیبا مهر» انتخاب می کنید. تحلیل لغوی این ماجرا در ثبت احوال این می شود: «یکسری از نام ها از تلفیق چند جزء واژگانی تشکیل شده اند که معنای خوبی دارند، مثل زیبامهر که می شود هم آن را به صورت ترکیب دو واژه زیبا + مهر (عاطفه زیبا داشتن) در نظر گرفت و هم ترکیب واژه های زی + با + مهر (با مهربانی زندگی کن) و ...» ضمن اینکه کشفیات ما نشان می دهد آمار نامگذاری فرزندان از طریق یکسری از این واژه هایغ نوساخته به شدت دارد بالا می رود.

یکی اش همین «مهری ماه» که احتمالا شما را هم مثل ما یاد یک چیزهایی می اندازد. «نیلفام» و یا «هویار» که هم معنای زیبایی دارند و هم خوش آوا هستند، از نوع واژه های نوساخته هستند که این روزها کلی طرفدار پیدا کرده اند.

خسرو کجا بود دیگه؟

پارسامهر برای جریان نامگذاری در ایران چهار سطح قائل است. نام های دینی و مذهبی - نام های ایرانی و ملی - نام های قومی و منطقه ای - نام های خارجی و فرنگی: «چندین سال است که این سطوح الگوی نامگذاری اکثریت مردم بوده است اما در حال حاضر و با توجه به وضعیتی که در فرهنگ نامگذاری ایرانی به وجود آمده، این سطوح در حال دگرگونی و جابجایی است؛ مثلا در آینده به احتمال زیاد نام های قومی و منطقه ای به سطح دو ارتقاء پیدا می کند و یا نام های ایرانی و ملی از گردونه نامگذاری خارج می شوند چون در یک زمانی هر یک از این نام ها مورد اقبال بوده ولی در حال حاضر، آن شادابی و تازگی را ندارد و به نوعی دِمده شده. مثل واژه خسرو و داریوش و رستم، که در دوره های قبل جزو انتخاب های پرطرفدار نامگذاری بوده اند اما در حال حاضر از اقبال کمتری برخوردارند.»

چرا باید بچه مان صاحب یک اسم درست و درمان باشد؟

۱- برای اینکه بفهمیم چگونه باید یک نام درست درمان برای بچه انتخاب کنیم باید خیلی از نکات را در نظر بگیریم؛ اول از همه اینکه اسم انتخابی باید معنای خوبی داشته باشد، بعضی اسم ها هستندکه در لغتنامه معنای خوبی دارنداما در واقعیت تصویر خوبی به ذهن متبادر نمی کنند و یا کژتابی دارند. اینگونه اسم ها موارد خوبی برای انتخاب نیستند چون والدین نمی توانند همه جا دنبال بچه راه بیفتند ومعنی واقعی اسم بچه شان را به همه اعلام کنند.

۲- نکته بعدی اینکه نام انتخابی باید خوش آوا و گوشنواز باشدو بقیه برای تکرار کردنش زیاد به زحمت نیفتند. کسی که اسم نوزادش را هیژا می گذارد، حتما باید قبل از آن یک دوره آموزش زبان کُردی بگذراند تا بچه اش را درست تلفظ کند.

۳- موقع انتخاب اسم به این مسئله دقت کنید که نام انتخابی در حالت عامیانه و کوتاه شده چه صورتی به خود می گیرد. گاهی اوقات یک اسم متناسب زیبا با کمی تغییر تبدیل به یک اسم نامتناسب با معنای بد می شود.

۴- نکته دیگر اینکه به معنای اسم و نوع تلفظ آن در زبان های دیگر توجه کنید که اگر فردا، پس فردا کودکتان فرار مغزها شد، در کشورهای دیگر با مشکل مواجه نشود.

۵- به این مسئله حتما دقیقا کنید که در طول تاریخ چه کسانی صاحب این نام بوده اند، به بهانه متفاوت بودن، اسم یک پادشاه ستمگر و عیاش را روی فرزندتان نگذارید.

۶- و در آخر اینکه قرار نیست همه بچه هایی که به دنیا می آیند، آرتیست و آرت دوست باشند، جوری برای کودکتان اسم انتخاب کنیدکه اگر راننده کامیون یا جراح مغز و اعصاب شد. رویش بشود اسمش را بنویسد و زیرش را امضا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لیموترش

      اسم عجیب واسه پسر که من شنیدم
      شنتیا ،رایبد ، آیین، یوتاب ، کیاشا ، آرسین نوژان نادین آرکا پادرا
      خوب خداییش باید قیافه ادم کج و کوله شه
      راستی چه مرد سوسولی بشه مرد که اسمش از اینا باشه
      بابا بچه ا که همیشه کوچولو باقی نمی مونن یه روز می شن 50 ساله

      پاسخ ها

      • فاطمه

        مثلا اگه بره مکه میشه حاج آقا نوژان یا حاج آقا یوتاب! جوکی میشه برا خودش بنده خدا!

      • فاطمه

        راستی اینایی که نوشتی اصلا اسم مرد بود یا زن؟! :))))))))))))

      • لیموترش

        همشون اسمه مرده مثلا نوژان اسم پسر شقایق دهقان .
        شایدم بعد چند سال عادی بشه.

      • بدون نام

        نوژان جان تلفظش واسه همسرشم سخت میشه ها دقت کردین؟

      • آیلین

        آیین که اسم عجیبی نیست .

      • sara

        اسم پسر شقایق دهقان نویان هسن نه نوژان .به معنی شاهزاده

      • هدی

        من اسمنی نی نیم رو میخوام بزارم رائیکا به معنی پسندیده و دوست داشتنی

      • 1

        رائیکا

      • بدون نام

        یه مشت اسم داغون عربی خوبه؟
        وای بر ما که چقدردور شدیم از فرهنگ کهن و اصیل خودمون ایران که مسخرش هم میکنیم

      • بدون نام

        یوتاب اسم دختره.خواهر آریوبرزن بود

      • تفارین

        اسم داداشم میخوایم بزاریم تفارینگتام بنظرتون چطوره؟

      • بدون نام

        ارسین یعنی پسر اریایی نکبت

      • فرناز

        کجای اسم کیاشا بده؟

    • علی

      البته یوتاب نام خواهر آریو برزن(سردار داریوش سوم) هستش که پا به پای برادرش مقابل اسکندر جنگید و افتخار دختران و زنان ایرانیه.کاش نامهای ایرانی بدست خودمون به دست فراموشی سپرده نشن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس چرا رو پسر می ذارن

      • ستاره

        من خودم عاشق یوتاب هستم برا چی رو پسر گذاشتن
        واقعا که
        yotab- utabیوتاب .....اسم دختره . همینطور که گفتن خواهر آریو برزن .حداقل یه ریشه یابی کنند اسمارو ببینند چی بوده ! یه وقت اسم ناجور نباشه

      • بدون نام

        you tube

    • سارا

      منم کوهیار رو شنیدم!

    • بحیرا

      اسم پسر من "حسین" هست.به نظر من خاص ترین اسمه!

      پاسخ ها

      • گندم

        عوضش اسم خودتون عجیبه. بحیرا اسم زن یا مرد؟؟ من که تاحالا نشنیدم

      • بحیرا

        مگه اسم شما گندمه که اسم منم بحیرا باشه!!!!!!!
        بحیرا اسم زنه. از دریا و بحر گرفته شده.

      • کاربر

        یعنی ایناییکه منفی دادن با اسم حسین مخالفن؟؟؟؟؟؟/
        عجیبه!!!!!!!!!!!!!

      • بدون نام

        بحیرا اسم مرده، همون راهبی که در 10 سالگی پیامبر، نشانه های نبوت را دریشان دید.

      • مهشید

        من یه دوست دارم اسمش بحیرا است. دختر!

      • فرانک

        ههه حسین یعنی زیبا خوب اسم بچه رو بزار زیبا چرا اسم عربی بزاری!!!

      • غزل

        اه اه حسین اصلا اسم با کلاسی نیست

      • ناشناس

        میخوام معنی چند اسم عربی را بهتون بگم و لطفا بدون جبهه گیری مطالعه کنید
        ام کلثوم: مادر دختر خیکی و خپل
        خدیجه: بچه شتر
        سکینه: مسکین و بی چاره

        فاطمه: بچه شتر زرد
        غلام : برده یا پسر بچه ای که در جنگ اسیر می شده
        وارباب ازآن بهره جنسی می برد.
        باقر: گاو/ یا کسی که همچون گاو می داند.

    • فريبا

      قربون ايرانيها برم كه اينقدر خلاقن و به خودشون احترام ميذارن من اسمهايي كه شنيدم و البته قديمي هستن : گي طلا ، ماه طلا، برليان، الماس و .....

      پاسخ ها

      • مجید

        خیلی خوبه

      • آآرینا

        به نظر من هم خیلی زیبا هستن . اسم من هم آرینا به معنی دختر آریایی و ایزد بانوی خورشید در اساتیر یونانه .

    • خردادي

      رايان - فو ژان - راستين ...

    • آمیتریس

      عجیب غریب نیستن.ما این اسامی رو نمیدونیم.از بس اسم عربی گذاشتن رو بچه ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم که گل گفتی

    • شقایق

      آمیتریس عزیز، من خودم دنبال یه اسم ایرانی و تک برای بچم هستم اما بعضی از والدین با گذاشتن این اسما بیشتر میخوان خاص بودن خودشون مطرح کنن و یه جورایی چشم وهم چشمی شده تو گذاشتن اسمای جدید

    • حمیدرضا

      من دوست دارم اسم بچه م رو بذارم بالتازار تا در آینده برای جامعه مفید باشه
      راستی یه اسم عربی هم سراغ دارم اونم بدک نیست ،اون اسم " عنتر " میباشد هههههههههههههههه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ههههههه

      • مهشید

        وای با نمک دیشب تو نمک خوابوندنت؟

    • فاطمه

      به نظر منم یه سری اسما واقعا مزخرفه از جهت معنایی و مزخرف تر از نظر آوای

      یعنی طرفو صدا میزنی بسیار گوش خراشه اسمش

      خدایی بعضیا خیلی بد سلیقه اند و فقط دنبال خاص بودن هستن به هر وسیله ای آدم فکر میکنه کمبود توجه دارن میخوان یه جورایی ابراز وجود کنن

    • سپيده

      اصلا اسم هاي جديدي نبودن اكثرا هم ايدين پس مانده است خوب نبود متاسفانه

    • بیژن

      شما بروید یه عرب را پیدا کنید که اسم ایرانی داشته باشد البته کشورهای دیگه نه عربهای کشور ایران, ناگفته نماند پرچم کشور ما تنها پرچمی هست که به زبان بیگانه نوشته شده!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • حمیدرضا

        البته بیژن جان اسمهای ایرانی هم در بین اعراب نفوذ کرده ولی نه به گستردگی اسامی عربی در ایران
        مثلا اسم مهناز ،شهناز ، شاهین ، شیرین ، مهر(Mehr) ، و ... در حال حاضر در بین اعراب هست
        نمونه بارزش خواننده معروف شیرین عبدالوهاب هست

        درباره پرچم هم اشاره خوبی کردی منم باهات موافقم

      • بدون نام

        اسم الله برای شما بیگانه ست؟
        هزار سال ست با این رسم الخط می نویسیم، فردوسی که از شما ایرانی تر بود هم با این زبان می نوشت. عجیبید.

      • حمیدرضا

        کاربر عزیز کسی مخالفت با خدای یگانه نکرد که شما شلوغش میکنی
        بیژن منظورش این بود که به زبان دیگری بر روی پرچم کشورمون نوشته شده و فکر کنم تا اونجا که ذهنم یاری میکنه توی دنیا چنین چیزی نباشه

      • بدون نام

        موافقم بیژن

      • تینا

        دقیقا موافقم......خب چرا نباید روی پرچممون به زبان فارسی نام زیبای خدا رو بنویسیم؟,واقعا که زندگی ما همش شده اعراب

      • مونا

        اینو فقط جهت اطلاعتون گفتم من توی کشور عراق پسری دیدم که اسمش کیان بود گفتم کیان اسم ایرانیه که گفتن آره خوشمون اومده گذاشتیم

    • وروجك

      من يه اسم ايراني و ساده و البته از نظر خودم بسيار زيبا براي پسرم انتخاب كردم.دنبال اسم خاص و تك نبودم. هويت اسم از تك بودنش براي من مهم تر بود.ضمن اينكه دوست دارم كودكم بدونه كه هم اسمش هم خودش و هم پدرش و مادرش انسانهايي معمولي هستند معمولي و ساده.

    • ماریه

      من اسم پسرمو فاضل گذاشتم و افتخار میکنم به این اسم و صاحب این اسم . اونایی که حسین منفی دادن والان هم نوبت فاضله واقعا تاسف برانگیزن

      پاسخ ها

      • بهار

        ]چرا منفی هر اسمی واسه پدر و مادر قشنگ و زیباست کاملا سلیقه ای هست خدا بچه ات رو واست حفظ کنه

      • بدون نام

        برای ما قشنگ نیست

    • یاسمین

      نظرهمه درمورداسم یاسمین چیه همه نظر بدن

      پاسخ ها

      • یاسی

        اسم بسیار توپیه

      • رومینا

        اسم دختر خالم یاسمن به همین دلیل اسم قشنگیه

      • بدون نام

        بسیار زیبا

    • فریده

      اسم پسر من رایبد است به معنی صاحب اندیشه وخرد اسم اطبا قدیم است و به نظرم خیلی اسم جالب وبا معنی است

    • پرستو

      اسم فقط آرشام آرتان آرتام.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رمان زیاد میخونی نه؟

      • ثمین

        میگم یوزرنکنه رمان عشق وگرماروخوندی؟

      • میلانکو

        تو قطعن یه رمان خون قهاري⁦:-D⁩

      • آرینا

        فقط نمی دونم چرا ولی من همیشه با گفتن آرتام یاد تام ریدل و تام وجری می افتم. دقیقا یاد رمان خونا افتادم . البته آرسام رو یادت رفت بگی

    • مهسا

      من میخوام اسم دخترمو بذارم آوین یا آویسا کدوم قشنگتره؟

      پاسخ ها

      • ثمین

        سلام مهساجون به نظرمن آوین نازتره اگه بشه آویناکه خیلی شیکه

    • نیلوفر

      من میخوام اسم پسرم بزارم ژاماسب. میخوام نظرتون بدونم ممنون میشم کمکم کنید

    • زینب

      باسلام .به همه .در پاسخ به اون کاربری که گفته بود اسم الله عربی .باید بگم که این طور نیست ..این اسم اسم خاصه خداوند هست .که نه تنها بین اعراب بلکه در میان همه اقوام شناخته شده بوده ...فقط خواستم بیشتر بدونید ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا هم اسم خداوند هست و فارسی هم هست
        دست از عرب زدگی بردارید!

    • نازنین

      به نظر من که اسم آرشیدا خیلی قشنگه آیلار هم همینطور.

    • پریسا

      دوست دارم اسم دخترم پریزادیاپریچهرباشه اسم پسرم پرهام

    • مریم

      به نظرتون اسم آرسان قشنگتره یا برسام؟

      پاسخ ها

      • برسام

        خیلی قشنگ

      • برسام

        برسام...من عاشق این اسمم

    • الی

      معنی مهوان یعنی چی

    • علیرضا

      کلمه مبارک (الله)زیباترین اسمی است که درکتاب رهایی انسانها از پستی وپلیدی (قرآن )آمده .وبودن آن درپرچم مقدس ایران نشانه حق طلبی ایرانیان است.

    • سما

      کمممممممک یه اسم پسر که هم ساده هم باکلاس باشه میخوام.اگه بچم دخترباشه میزارم روشا.حالااگه پسر باشه چی؟؟؟؟سلیقمو فهمیدین که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا

    • پرویز

      من میخوام اسم بچمو اگر پسر بودم بزارم مایکروسافت هم تلفظش زیباست و هم با معنی و مفهومه
      اگرم دختر بود میزارم هایابوسا چون واقعا زیباست.

      پاسخ ها

      • ترانه

        هار هار هار مردیم از خنده
        بیمزه

    • ساناز

      سلام
      من اسم دخترم رو می خوام بزارم سلنا
      Selena
      نظرتون چیه دوستان عزیز؟

      پاسخ ها

      • بانو

        سلام
        به نظر من اینکه اسم شبیه اسامی چیزهایی که هست چی هستن هم می تونه مهم باشه. سلنا کمی شبیه سالن هست. امیدوارم دختر گلتون در آینده با هر نامی الگوی زندگیش خوب باشه و سالم و سرافراز

    • سانی

      سلام اسم دختر به نظرم پانیذ قشنگه یعنی شیرین تر از عسل

    • سجاد

      اسم پسر: محمدرضا. یحیا. سجاد. زکریا.
      دختر: رز. گل. ریحانه. زهرا.نفس. زندگی.

    • میترا

      سلام ،چهار ماه دیگه پسرم بدنیا میاد دنبال یه اسم تک وخاص میگردم که معنای خوبی هم داشته باشه لطفا کمکم کنید،ممنون

    • سدنا

      ویهان قشنگه یعنی صاحب خوبی ها

    • مهسا

      مهرسا از همه خوشگل تره

    • نازی

      مهرسانا هم قشنگه

    • مینا

      ب نظرمن فقط سجاد

    • محمدباقر

      بهترين و شيك ترين و باكلاس ترين نامهارو ميخوام براتون بذارم

      نام محمد بن عبدالله
      كنيه ابوالقاسم
      القاب مصطفي محمود امين مبين كريم نعمت و...
      نام مادر آمنه
      نام فاطمه
      لقب زهرا بتول مرضيه راضيه صديقه طاهره
      نام مادر خديجه
      نام پدر محمد
      نام علي
      لقب مرتضي
      نام پدر ابوطالب(عمران)
      نام مادر فاطمه

      نام حسن
      لقب مجتبي

      نام حسين
      لقب سيدالشهدا

      نام سجاد
      لقب زين العابدين
      نام مادر شهربانو

      نام محمد
      لقب باقر

      نام جعفر
      لقب صادق
      نام مادر ام فروه

      نام موسي
      لقب كاظم
      نام مادر حميده

      نام علي
      لقب رضا
      نام مادر تكتم

      نام محمد
      لقب جواد
      نام مادر سبيكه

      نام علي
      لقب هادي
      نام مادر سمانه

      نام حسن
      لقب عسگري
      نام مادر حديث

      نام م.ح.م.د
      لقب مهدي
      نام مادر نرجس

      هيچ كسي نميتواند قشنگتر و با معني و مفهومتر و شيك تر و باكلاس تر از اسماء ائمه عليهم السلام اسمي رو پيدا كنه ما مسلمون هستيم و ادعا داريم كه شيعه مرتضي علي عليه السلام هستيم پس بايد حتي تو اسم فرزندانمونم از ائمه خط بگيريم چقدر زيباست كه نام فرزندانمون به جاي اينكه تلفظش سخت باشه يا خاص باشه آرامش بخش باشه و وقتي صداشون ميكنيم آرامش پيدا كنيم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسم من فاطمه هست و دادشم امیرحسین خیلی اسمامون رو دوست داریم حالا سومی اگه پسر باشه رهام اگه دختر باشه فاریا یا فریما به نطرتون قشنگه یا نه؟

      • پیام

        اقای محترم انسانهااراصالتشون باید پیروی کنن ازینکه کین و کجا و با جه کلام و لهجه یا گویشی زندگی میکنن .برای
        خودت قشنگ باشه قرار نیست واژه هیج کس یا باید استفاده نکنید .برای خودت زیبا باشه و به نظر و عقاید دیگران احترام بزار . من یک ایرانیم و اگه قرار باشه خط بگیرم از کوروش خظ میگیرم اگه نفسی در سینه داری مال خداست و اگ قدمی در خاک داری برای تلاش کوروش کبیر ه ... دو صد بدرود

      • لیلیان

        واستون متاسفم.ما ایرانی بودیم،پارس بودیم،اما با ورود اعراب به کشورمون همه عرب زده شدیم.چرا فرهنگ کشور خودمونو الگو قرار ندادیم؟چرا حالا همه مسلمونیم؟وقتی نصفمون نماز نمیخونیم و روزه نمیگیریم؟

    • پروانه

      اسم پسرم پدرام,خیلی قشنگه و برای همه قابل تلفظ
      برادرزادهام مقیم استرالیان اما اسمشو اوستاییه:رایتی(هدیه,دختر) رایبد()حکیم دانشمند,پسر

    • منا

      فقط آدرین❤

    • بدون نام

      من هم از اسم رایبد و رادوین خوشم میاد ولی همسری میگه کارن .
      ولی در کل ما ایرانی هستیم و باید از نام های زیبای فارسی استفاده کنیم به نظر من نامگذاری کاملا سلیقه ایی است و نام های ایرانی و باستانی ما عجیب و غریب نیستن فقط کمی فراموش شده بودن

      پاسخ ها

      • میلانکو

        منم موافقم.بنظرم ما عرب نیستیم که تمام اسمامون محمد،علی،فاطمه،آمنه و ... باشه!

    • بدون نام

      به نظرمن اسم فقط ایرانی اصیل غیراز اسم ایرانی اسمهای دیگهخیلی برازنده کسی که خون داریوش وکورش بزرگ دررگهاش نیست

      پاسخ ها

      • باران

        انقدر امل نباشید خواهشا بزرگتر و انسان تر از کوروش هیچ جایی وجود نداره و نخواهد داشت

      • بدون نام

        ???انسان تر از کوروش??

      • Mohammad9729

        کوروش گلکم تو فقط بخواب

      • 22نفیس

        کوروش عزیزم مهربونتربخواب ماهم جا شیم

      • محدثه

        نعوذبالله کوروش از امام حسین (ع) هم انسان تره؟

    • علیرضا

      به نظر شما اسم آراد قشنگتره یا دایان

      پاسخ ها

      • هم نفس

        به نظرم اسم آرادقشنگتره

      • ناشناس

        آراد

    • ایرانی

      فقط اسم اصیل ایرانی با هر ریشه ای از پهلوی شاهنامه ای اوستایی و......... و اسامی بین الملی مثل دانیال ، سارا ، لیا ، کیان ، سام
      که هیچچچچچچ وقت کهنه نمیشن

    • باران

      واقعا متاسفم ما ایرانیها خیلی جوزده و موج سواریم یه زمان مد شد اسمهای سخت عربی گذاشتن مثل ارینب و یاسر و سمیه و محدثه که البته محترمن اما سابقه ای در زبان ما نداشتن حالا ازین ور بوم افتادیم و همه تریپ عرب ستیزی بر داشتن بدون اینکه بدونن چرا؟!! واقعا اکر اسمی معنی زیبایی داره و یا در تاریخ متعلق به شخص بزرگواری بوده و از نظر والدین زیباست پس زیباست دعوای عرب و ایرانی نداریم
      همینایی که میخوان اسامی عربی رو محو کنن میان یه اسمایی سر بچه میذارن که بیشتر شبیه اروپایی هست تا ایرانی مثلا چرا تهمینه یا سهراب یا رستم یا کیخسرو نمیذارن ولی دیانا پارمیدا کارن و ... میذارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارن ایرانیه

      • کارن

        انسان باش کارن اسم ایرانی و اصیله چرا بی ارزش نشون میدی اسمارو نه اسم خودت خوبه خانوم برف??!شخصیت هم خوب چیزیه

      • م

        دوستان این رفیقمون نگفته که این اسما خارجی‌اند!

    • ثمین

      دوست خوبم باران عزیز هر سه نام دایانا و پارمیدا و کارن ایرانی اصیل هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این بنده خدا هم نگفت خارجی اند... نظر رو با دقت بخونید

    • بدون نام

      اسم دختر فقط هستی. اسم پسر مهزيار

    • ایسو

      به نظر من بهترین نام ها عسل و ایسو است

      پاسخ ها

      • پرپر

        ایسو چیه ولک؟تلفظش چیه؟دختر یا پسر؟؟

    • مرجان

      من دارم برا پسرم دنبال اسم میگردم توروخدا چندتا اسم قشنگو کمیاب بگید بهم کمک کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ساواش آراس آراز تیام

    • بی نشان

      اسم دختر جاسمین زهرا.ثبت احوال قبول میکنه؟؟؟؟؟

    • کیمیا بانو

      نظرتون در مورد اسمه کیمیا چیه؟ :)) هرچند بعد دیدن سریال کیمیا از اسم خودم خوشم نمیاد از بس همه میگن -_- سریال کیمیا نمیگم بد بودا.ولی خو هر کی میگم اسمم کیمیاست سریع حرف این سریالو میکشه وسط :||||

    • عرفانی

      دخترم من همین شهریور به دنیا میاد میخوام اسمشو بذار غزل (غزل عرفانی) نظرتون چیه؟

    • زهرا

      سلام خواهرزاده ي من اول شهريور بدنيا مياد انشاءالله
      پسره و ميخوايم بهترين اسم كه به اسم خواهرش بهار بياد واسش انتخاب كنيم
      از راهنماييتون ممنون ميشم..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برسام

    • Zsh

      سلام بنظر من اسم اصیل ایرانی فقط ..... من آبتین خیلی دوستشدارم وسورنا

    • سارنیا

      اسم پسرمن هم رایبد هست. چندماهه دنیا اومده.ب این دلیل گذاشتم که اسم اصیل ایرانیست.البته اسامی ائمه هم خیلی زیبان.مهم معنی اسم هاست.

    • سودا

      اسم دختر سودا و ساریناقشنگه اسم پسر هم راستین و ابتین

    • بی نام

      سلام اسم دخترعطرین اسم پسرمهدیار

    • الناز

      سلام پسره من سه ماه دیگه به دنیا میاد ولی هنوز نتونستم اسم براش انتخاب کنم اگه میشه راهنماییم کنید اسمی میخام که به سوین بیادممنون میشم دوستان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سانیار ساواش

    • بدون نام

      اسم دختر سارا و اسم پسر سام
      هر دوی این نامها همیشه شیکه و بروزه و بین المللی و همه دنیا میشناسن و میزارن و کهنه و دمده هم نمیشه
      اسم پسر آدریان یا آدرین هم خیلی زیبایت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من یه لقب برای موسیقی میخوام که کسی انتخابش نکرده باشه

    • درود بر اسم تمامی اقوام ایرانی

      اسم دختر : آندیا ، آرتمیس ، ویس، آمتیس ، سارا ، لیا ، هیوا، توکا ، رونیا، وستا ، چیستا، یوتاب
      اسم پسر: آریوبرزن ، آدریان ، سام ، بردیا ، آروین، اردوان ، ارشک ، مانی، ساتیار، باربد

      پاسخ ها

      • شبنم

        رونیا و ادرین خیلی قشنگن ممنون كه گذاشتین

    • بدون نام

      اسم هاي تركيبي هم ميتونن قشنگ باشن كه ميتونين هم خودتون وقت بزارين هم از نظرات بقيه استفاده كنين مثلا اسامي دختر مه ياس و ياس رخ ، واقعا زيبا و خوب تلفظ ميشن و اكثرا با شنيدنش دوس داشتن

    • mahdis

      به نظر من اسم مهدیس خیییلی قشنگه .

    • بدون نام

      دختر : آرنیکا ،رونیکا، مانیا ، آنیسا ، مونیکا ، آیلین ،کیانا ، دیانا ، لیانا
      پسر : هوراد، هومان، رادوین ، رادین ، هیراد ، سامیار ، برنا

    • بدون نام

      چرا اسامی زیبای ایرانی باستانی رو به فراموشی سپرده شدن هرکدوم یک معنای زیبا دارند حیف که در تاریخ بمانند و ازشون استفاده نشود

    • مریم

      به نظرم اسم سهراب خیلی قشنگه،ایرانی هم هست

    • مژده

      سلام من باردارم هنوز جنسیت بچم مشخص نشده پسر باشه میزارم ویهان دخترم باشه بین موژان و جانان گیر کردم توروخدا بگید کدوم قشنگتره؟؟؟؟؟

    • شورانگیز

      بزار جانان.....عاشقشم.کسی هم نیست بچه بدنیا بیاره بهش پیسنهاد بدم.وقتی میگم جانان حض...میکنم.روحم تازه میشه.

    • بدون نام

      به نظظر من میترا بیتا و رکسانا و ارغوان عالین...برای پسر هم اروند...

    • الی

      جنسیت فرزند منم مشخص نیس اگه دختر باشه میزارم نفس اگه پسر باشه آدرین

    • ترگل

      سلام دوستان دختر من دوهفته دیگه به دنیا میاد هنوز برای اسمش موندم تو رو خدا کمک کنید ساده وشیک باشه

    • آرزو

      من هیچ جا مظر نمینویسم ولی اینجا عالیییی بود

    • رادین

      من یه پسر دارم بنام رادین، الان باردارم دختر،می خوام اسمش رو بذارم آوین، به نظرتون قشنگه؟

    • هلیا

      یعنی ارا مش

    • سارا

      درود و خسته نباشید،اسم دخترم آیداست پسرمم توراهه اسمشو یامیزارم آرمین،آرمان، یا آراد،عاشق اسم ایرانیم چون خودم ایرانیم هیچ اسمی رو هم بااسم ایرانی عوض نمیکنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آراد

    • فاطمه

      منم از اسامی ایرانی خوشم میاد. ولی دوست دارم اسمی که برای فرزندم انتخاب می کنم اسامی بهترین انسانها باشه. مثلا محمد نام مرد عربی که با اعراب جاهل آن زمان خیلی متفاوت بود.دوست دارم وقتی قیامت با اسم صداش می کنن سرفراز باشه.البته این عقیده منه .خوبه یادبگیریم به سلیقه همدیگه احترام بزاریم.

    • ارینب

      اسم من ارینب هس یعنی دختر زیبای عرب به معنی ماه پشت ابر همه میشه خیلی اسمم رو دوست دارم

    • ارینب

      اسم من ارینب هس یعنی دختر زیبای عرب به معنی ماه پشت ابر همه میشه خیلی اسمم رو دوست دارم

    • مامان

      من بين دو تا اسم واسه دخترم گير افتادم وآلبته بگم كه ايران زندگي نميكنم .نظرتون رو برام بگين.ممنون ١.ملودي ---٢هانا

    • آیلین

      هانا

    • سیاوش

      باو بجا این حرفا چهارتا اسم دختر ایرانی بگید توهین نکنید ب عقاید دیگران...

    • بدون نام

      سلام،به نظر شما اسم وستا قشنگ تره یا طنین؟برای دخترم بین این دو اسم موندم

    • سونیا

      من اسم دخترمو طنین گذاشتم چون تو کتاب فرهنگ نام ها معنی خیلی قشنگی براش نوشته بود: آهنگ خوش، صدای نافذ، پژواک صدا. الان دخترم سه ماهه و همه میدونن اسمش طنین هست ولی متاسفانه یکی بهم گفت تو فرهنگ لغت برای طنین معنی خیلی بدی نوشته: صدای ویزویز مگس و زنبور! حالا نمیدونم چکار کنم سر گذاشتن این اسم کلی با شوهر و خونواده شوهرم حرفم شد حالا اگه یهو اسمشو عوض کنم حسابی زبونشون دراز میشه چرا از اول حرف ما را گوش نکردی. بمیره نویسنده ی کتاب فرهنگ نام ها با این اسمایی که معنی های بدی داره . البته من خودم هر جا متنی شعری چیزی خوندم و کلمه ی طنین توش بود معنی قشنگی داشت فکر نمیکردم معنی اصلی طنین ویزویز زنبور و زنگ گوش خراش باشه!

    • نیلوفر

      طنین،اسم قشنگیه،توی اشعار و نوشته ها معنای خوبی داره،....به این نظرها توجهی نکن

    • رها

      سلام دوستان اسم ایلیا وطاها،شنتیا کدومش بهتره??لطفا هرکی خوند نظربده،واقعا به کمکتون نیاز دارم،ممنونم

      پاسخ ها

      • مهسا

        اول ایلیا

      • شبنم

        شنتیا خوب نیس اصلا

    • فرحان نعمتی طول گیلان

      سلام دوستان. به نظر شما بین اسم های تامای و تامارا و تارا و سرمه کدومش قشنگتره؟؟

      پاسخ ها

      • پرنيا

        ببخشيد ولي هيچكدومشون قشنگ نيست البته بنظر من

    • نیلوفر

      برام اسم دختر پیدا کنین تک باشه

    • علي

      سلام
      دخترم ٢ ماه ديگه به دنيا مياد
      گيسو ، نفس ، سوگند ، سَمر ، سِلنا
      اين چنتا اسم رو در نظر گرفتيم
      به نظرتون كدوم قشنگتره..!؟

    • فرناز

      بنظرتون اسم پسر که به آیناز بیاد آیهان بهتره یاآرتین یا علی

    • بدون نام

      آرتین بهتره فرناز خانم

    • Soode

      کسی میدونه اسم آلیس یا آنیس مورد قبول ثبت احوال هست؟؟

      پاسخ ها

      • زهرا

        آلیس در سرزمین ایران!!چه اسمایی

    • بدون نام

      بنظرتون اسم ساغر چطوره؟

    • بدون نام

      هرچی میخوان بذارین

      فقط عربی نذارین


      ایرانی کجا،عرب کجا


      عربها تروریست هستن خودتون زیر سوال نبرین


      منظورم عرب زبان های ایرانی نیستا

    • فرشید

      لطفا نظرتون رو راجع به این اسم(فرشید)بگین

    • بدون نام

      اسم ارمین هم خیلی قشنگه

    • ظاژرود

      من میخوام اسم بچمو بزارم وچاسب چطوره

    • نفیسه

      اسم پسره من مهدیاره به معنای کسی که حضرت مهدی رو یاری و کمک میکنه سربازه امام زمان

      پاسخ ها

      • رضا

        مهزیارهست‌اون

    • نفیسه قدیانی

      اسم پسره من مهدیاره به معنیه یاری کننده ی حضرت مهدی انشاالله

    • بدون نام

      نامهای ایرانی نوشته پرفسور حسابی یک کتاب ارزنده برای ایرانیان علاقمند به نامهای اصیل ایرانی. تو نت جستجو کنید.به نظر من اسمی که برای فرزندتان انتخاب می کنید باید هم مناسب کودکی و هم مناسب بزرگسالی او باشد. اولین وظیفه والدین انتخاب اسم زیبا و مناسب برای کودک می باشد و در آینده او بسیار تاثیرگذار است.

    • بدون نام

      اسم من ویدا هستش ب فارسی ینی تک ،تنها
      معنی لاتینم داره تو کشورای پرتغالو اسپانیا ینی زندگی

    • بدون نام

      هر اسمی میزارین فقط عربی نباشه

      پاسخ ها

      • فهیمه

        اسم پسر من بهامین است قشنگه

    • بدون نام

      همه اسم ها چه عربی و چه ایرانی قشنگن.به جای این تعصبات بی جا وقتی بچه به دنیا اومد باهاش درست رفتار کنید و خوب تربیتش کنید که فردا روز که رفت مدرسه یه بچه عقده ای و پر از مشکل نباشه.اینو یه مشاور مدرسه ابتدایی بهتون میگه که با همه جور کودکی با همه اسمی برخورد داره....آقا به اسم نیست.به تربیت و شیوه درست فرزند پروریه.

    • مهسا

      اسم دختر سارا واقعا زیباست و هیچ وقت قدیمی نمیشه اسم پسر هم ایلیا که اسم حضرت علی هست

    • ZoTa

      من اسم همسرم ساسان هست اسم پسرمو میزارم سیروان.علاقه خیلی خاصی به این اسم دارم.

    • بدون نام

      اینکه میگید عربها فلان و فلان اخرش میگید منظورم اعراب ایران نیست چیزی رو در مورد نژاد پرستی شما تغییر نمیده *نژاد پرست نباشیم؛))))*

    • الهه

      من اسم پسرمو گذاشتم کیان

    • بدون نام

      خداییش لایک داری کاربر 12:06
      به اون احمق که میگفت چرا اسم حسین رو گذاشته که معنیش به فارسی زیبا میشه باید بگم الاغ معنی حسین برنده میشه وافتخار ماشیعیان هستش که اسم حسین رو انتخاب می کنیم تا کور بشه چشم صهیونیست‌ها یی مثل تو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما ایرانی هستیم پس باید اسامی ایرانی انتخاب کنیم نمیگیم اسامی عربی خوب نیستند و توهین هم نمیکنیم اما گر همه به سمت اسامی عربی بریم یعنی داریم فرهنگ خودمونو به فراموشی می سپاریم چون اسامی ایرانی از بین میرن

    • شیما

      نظرتون راجب اسم شیما چیهـ

      پاسخ ها

      • دلارام

        عالیه توپه

    • مادر

      من عاشق اسم دخترمم رودا من بختیارییمو واسه همین اسم بختیاری انتخاب کردم

    • انیس

      خواهشا کمکم کنید من هنوز جنسیت بچم مشخص نشده اسم خودم انیس و اسم شوهرم استیاگه خیلی استرس دارم واسه اسم بچم اگه دختر بود بزارمش ایلا یا ایشیل اگه پسر بود بزارمش اترس یا اترین از پسر و دختر کدومش قشنگتره

    • علی رضا

      یه چیزیو بدونید و اون اینه که هی خیال نکنید همه مردم جهان حواسشون به شماست و خودشون زندگی ندارن و اگه اسم متفاوت بزارید اونا میگن عجببببب و مینازن به پسر شما و...نخیر.هیچ کس به شما و آقاپسر یا دختر خانومت توجه نمیکنه مگر2ثانیه موقتی عزیز.بلکه شما یه آدم عادی هستی.فکر آینده بچه باش که یه زمانی قراره پیر بشه و اسمش بهش نیاد و خدایی نکرده پشت سر شما حرفم بزنه.الانم من یکم ناراحتم کاش اسمم علی خالی و ساده تر بود تا علیرضا!

    • علی رضا

      بابا بچه شما فوق العاده و استثنایی نیست بخدا اسم چرت براش نزارید فکر نکنید اینجوری با بقیه متفاوت میشه و همه بهش افتخار میکنن عین یه رئیس جمهور!اون بچه ناز ناز یه روز پیر میشه زمین گیر میشه بخش بزرگ عمرشو در بزرگسالی میگذرونه نه توی اسم و نه رفتار و...هیچ کدوم نباید راه غلط رو انتخاب کرد و بچه رو سوسول مامانی و ...بار اورد چون یه پیر مرد 80ساله اون وقت نمیتونه دوره پیرمردانگی خودش رو خوب بگذرونه و سوسول میمونه.

    • بدون نام

      اسم دختر فقط نوشابه :)))))

    • گیسو

      التیام
      مارال
      حلما
      نازگل
      کدومش قشنگتره

    • الناز

      من اسم دخترم فاطمه دومب توراه میخوام بزارم محیا خواهش میکنم نظر بدین

    • علی

      اسمهای فارسی رو بردار بجای ج یزار ژ میشه کردی و جدید .

    • نسترن

      به نظرتان اسم اطلسی قشنگه؟دختر ۳ماهه دیگه به دنیا میاد

    • حمید

      بله

    • بهراد

      نامهایی مانند اهورا یزدان کیان سروش سورنا کورش امیر واقعا زیبا هستند

    • عرشیا

      دوماه دیگه پسرم دنیا میاد بنظرت چه اسمی بزارم به فامیلی شهدوستی بیاد؟؟؟؟

    • مهدیه

      من اسم پسرمو میذارم علیرضا اسم دخترمم میذارم نفس.

    • آرامیس

      نمیدونم در باره ای اسم ها چی بگم :/

    • انا

      اسم دختر لئا شیکه

    • ساناز

      نظرات همه دوستان جالب بود اما بنظر من مهترین چیز تو انتخاب اسم معنی اون اسمه حالا به هر زبانی که هست با هر ریشه ای که هست ...
      من اسم دخترم رو سارا و اسم پسرمو سامی گذاشتم چون معنای زیبایی داشتن سارا ریشه عبری داره به معنای پاک و خالص، شاهزاده خانم ، و هستی و گوهر وجود (در زبان های مختلف )و یه اسم بین المللیه و سامی هم ایرانی به معنای بلند مرتبه

    • سلام

      من يك پسر دارم اسمش عليسان هستن و الان باردارم پسرم اسم سارمان و من مهرسام و همسرم اسم رايان به نظرتون كدوم بهتره و به عليسان مياد

    • پریسا

      سلام .بنظرتون اسم پسر هامین قشنگه ؟

    • محبوب

      من اسم پسرم مازيار و محمد الان دختر باردارم ميزارم رزانا به نظرتون قشنگه

    • بدون نام

      میشه بپرسم دقیقا شما و اون ثبت احوالتون چیکاره اید که به خودتون اجازه میدین حتی روی اسم بچه ها مونم دخالت کنین؟؟! اسم ایرانی خنده داره؟؟!ا؟! برو تو خیابون داد بزن ممد ببین چند نفر سرشونو بر میگردونن نگات میکنن. همه شدن ممد و اصغر و مسخر وفلان و فلان.. بعد اسم ایرانی خودمون میشه خنده دار

    • شاهرخ

      من اسم پسرمو میخوابذارم شاهرخ یه اسم همیشه موندگار ایرانی
      اسمی بذارید ک معنیش در تلفظش باشه

    • دنیا

      سلام چه اسمای قشنگی میزارید لطفا ب منم کمک کنید اسم خودم آزیتا همسرم رحیم نمیدونم اسم پسرم روچی بزارم لطفا راهنمایم کنین

    • بدون نام

      سلام.اسم پسر میخوام که به امیرعلی بیاد.

    • سمیرا

      به نظرتون اسم ترکی تکین برای پسر چطوره؟
      یه سری اسم انتخاب کردم اما دو دلم
      تکین
      همایون
      بهداد
      کیان

      پاسخ ها

      • یاسمین

        Hello, the name of Turkish, but we are Iranian, and a child who is Iranian, should go to a school that is going to be Iranian, so it is very unbelievable, but the name of Kian is better especially for a sister, and this is Kianya.

    • ❤️

      ارسان قشنگ تره

    • راتاناز

      به نظر من اسم راتاناز ماله اوستاست خیلی خوبه و معنیش هم یعنی فرشته بذلو بخشش

      رایان هم قشنگه

      راتا هم قشنگه

      راد یعنی جوان مرد

      ادریانا هم قشنگه

      النا وساغر وهستی هم قشنگن

      سوفیا هم قشنگه


      هر اسمی واسه خودش یه قشنگی داره نبیاد اسم مسخره کنین


      یاسین خیلی قشنگه

    • نازنین

      دوستان عزیز نامزد من میخواد اسمش رو با اسم من ست کنه میشه لطفا کمکم کنید،اسم من نازنین هست شما چه نام هایی رو پیشنهاد میدین؟خودم چندتا پیدا کردم ولی اگر میتونید کمکم کنید
      نیما
      نامی
      ندیم
      نهام
      نویان
      نیوان
      نیاوش
      نادین
      بنیامین

    • ......

      اسم من کوثره میخوام اسمم رو عوض کنم به نظرتون چی بزارم

    • آدلیا

      بسیار زیباست

    • میلاد

      سلام.من اسم دخترم رو گذاشتم گندم.به نظرتون قشنگه؟؟؟

      پاسخ ها

      • نیوپست

        اسمت جو نیست؟

    • فروزان

      گندم خیلی قشنگه

    • فهیمه

      اسم پسر من بهامین است قشنگه ؟؟

    • شیرین

      اگر ما واقعا ایرانی باشیم به اسم های ایرانی می بالیم / اسم های ایرانی هرچی که باشن / سخت تلفظ بشن یا راحت ما ایرانی هستیم باید اسم ایرانی بذاریم / البته اگر تو شناسنامه بذارن / ولی ما باید تاجایی که شده از اسم های ایرانی استفاده کنیم تا برامون عادی بشن / تا جایی که من دیدم و شنیدم کرمانشاهی ها از اسم های اصیل ایرانی استفاده می کنند/ دم همه ی ایرانی های واقعی گرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسمه پسر من حسین زيباترينه افتخار میکنم ایرانی یعنی دزد و خورنده حق دیگری چه افتخاری داره دزد بودن

      • ترانه

        آفرین شیرین جان.بدون نام تو هم لکه‌ی ننگی.یه تیکه کثافتی.اصلا برو عربی صحبت کن.

    • سید

      سلام بنظرتون رویا،سویل،سلاله،سلینجر،کدومش خوبه من اسم رویا رو دوس دارم واسه دخترم بزارم میگن قدیمیه شما چی میگین؟؟؟

    • نوشین

      اره رویاقدیمیه

    • زینب

      به نظرم هرچیز که دوست داری بزار رویا که خیلی قشنگه مهم معنیشه که بعدا بچه بخاطر اسمش شرمنده نشه چه اهمیتی داره که قدیمیه مثلا الان که بعضیا اسمهای خاص میزارن روزی اسمشون قدیمی نمیشه البته من اسم ائمه رو خیلی دوست دارم نه بخاطر معنی فقط بخاطر الگو بودن صاحب این اسم ها الان در کشور عراق اسم کیان به خاطر پخش مختار نامه خیلی زیاد شده

    • محمد

      سلام اسم پسرهام رضا وابولفضل هستن دختری تو راه موندم چی اسمش بزارم زهراا وفاطمه خیلی دوس دارم که نمیشه تو فامیل بالای 20تا داریم موندم چی بزارم لطفا کمکم کنید

    • دلسا

      بذار ام کلثوم رباب رقیه کبری بتول ههههه

    • مامی

      سلام میخام اسم دخترم رو بزارم *نوشیکا* به معنی بچه آهو ریشه مازنی داره
      بنظرم خیلی قشنگ و شیکه وتک هستش
      بنظرشما چطوره این اسم؟؟

    • سارا

      سلام بچم پسره کدوم اسم بهتره ساواش *آیهان*بهراد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهراد

    • بدون نام

      با سلام مهم انسانيته که بین ایرانیها به فراموشی سپرده شده همگی دزد و کلاهبردار و بیرحم حتا به خودی دیگه ایرانی بودن چه افتخاری داره باز اسلام دین انسانيته همون بهتر که اسمها همه اسلامی باشه

    • بهروز

      بردیا اسم قشنگیه

    • علیرضا

      سلام یه اسم بگین که به علیرضابیادهم پسرهم دختر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رها

    • بدون نام

      آقا علیرضا من اسم مهرسا و صدرا رو پیشنهاد میکنم.

    • فاطمه

      عزیزان اسمی که به ابوالفضل وفاطمه بیاد و پرمعنا باشه اسمهای زشت نباشه خودم محمدصدرادوستدارم ولی کمکم کنید هم دختر هم پسر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عقققق

    • نفیس

      سلام عزیزان اسم نفس خوبه یا سوزان ؟؟؟

    • نفیس

      سلام عزیزان اسم نفس خوبه یا سوزان ؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا روشنه ، سوزان چون اسم شبکیه

    • بدون نام

      به نظرم نفس بهتره.سوزان خیلی خشن میشه.

    • بدون نام

      به نظرم نفس بهتره.سوزان خیلی خشن میشه.

    • باهنر

      با درود به همه اسم فقط یه قسمت از فرهنگ کهن ماست چیزای دیگه مثل پندار نیک گفتار نیک کردار نیک هم هست که باید اونا را پاس بداریم اسم بستگی به عرف جامعه داره و شاید خیلی ها که اسم ایرانی میذارن چون الان مد میذارن وگرنه چیزای دیگشون ایرانی نیست و این طبیعیه مثلا نوع لباس هم که به نوعی قسمتی از فرهنگه آیا حاضریم لباسای زمان ایران باستان را بپوشیم یا زبان آیا حاضریم به زبان سانسکریت و پهلوی باستان برگردیم یا موسیقی آیا همه ماموسیقی اصیل گوش میدیم

      پاسخ ها

      • فاطمه

        حرفتون فوق العاده درست و به جا بود موافقم
        این روزا کل زندگیمون شده کپی برداری از غرب ولی به اسم که میرسیم همه ایرانی میشیم...

    • باهنر

      با درود به همه اسم فقط یه قسمت از فرهنگ کهن ماست چیزای دیگه مثل پندار نیک گفتار نیک کردار نیک هم هست که باید اونا را پاس بداریم اسم بستگی به عرف جامعه داره و شاید خیلی ها که اسم ایرانی میذارن چون الان مد میذارن وگرنه چیزای دیگشون ایرانی نیست و این طبیعیه مثلا نوع لباس هم که به نوعی قسمتی از فرهنگه آیا حاضریم لباسای زمان ایران باستان را بپوشیم یا زبان آیا حاضریم به زبان سانسکریت و پهلوی باستان برگردیم یا موسیقی آیا همه ماموسیقی اصیل گوش میدیم

    • محمد

      سلام نظرتون درباری اسم پرنیاچیه؟

    • محمد

      سلام میشه نظرتون درباری اسم پرنیا بگین؟ دخترم تا چندروز دیگه به دنیامیاد

    • ساناز

      سلام عزیزم خوبه ولی نه عالی

    • B

      میخوام برا پسرم اسم شیک انتخاب کنم لطفا نظرتون رو بگید ممنونم

    • سمیه

      سلام
      اسم پسرای من رایبد و بهراد

    • فایناز

      اسم پسرم آرسان متولد آذر .آرسان بمعنای آتش فامیلشم الف نون داره اخرش

      پاسخ ها

      • مهشید

        چه قشنگ . زنده باشه

    • دختر آریایی

      عاشق اسامیه ایرانی هستم معنی اسامی عربی زشتن مخصوصا دخترانه عربها دختررو ننگ میدانستند واسه همین اسامی زشت بر اونها میگذاشتند از این فرهنگ زشت بکشید بیرون فرهنگ ایرانی قشنگترین فرهنگ دنیاست

      پاسخ ها

      • آرمینا

        واقعا .

    • آرینا

      دختر : آرینا ،ترسا، مهتاب، ماهرخ ،ماهبانو ،بانو ، آمیتیس، آرتیمیس
      پسر: شروین ، آرشاویر ، آرسین ، آرمان ، آرین
      واقعا اسم های قشنگین . زیبا و خاص

    • آیدا

      آراز اسم قشنگیه با آرام

    • بدون نام

      سلام ترخدااسم پسربگید

    • بدون نام

      لطفا در مورد اسم گندم هم نظر بدین!!

    • نیلو

      سلام بنظرتون اسم آرشیدا ارمینا حلما نیلا سوین پارمیس پانیذ کدوم قشنگه؟؟

    • بدون نام

      بعضی از این اسمهای جدید واقعا بیخودن.اسم پسر کسری و مهرداد خوبه اسم دختر هم رکسانا

    • مریم

      من دوقلو دختر پسر باردارم
      واسه دختر اسم دلوین انتخاب کردم
      ولی واسه پسر(هامین_رادین_آرسین) بین اینا نمیدونم کدوم مناسب تره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج