۷۷۲۷
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

نكاتی براي تحرك بيشتر کودکان

کودک شما هم اسیر تلویزیون شده است؟

اين روزها وجود تلويزيون در خانه‌ها آن‌قدر بديهي شده كه نبود آن نوعي كمبود به شمار مي‌آيد اما مشكل اينجاست كه ما بيش از حد تلويزيون تماشا مي‌كنيم.

کودک شما هم اسیر تلویزیون شده است؟


کودک شما هم اسیر تلویزیون شده است؟

اين روزها وجود تلويزيون در خانه‌ها آن‌قدر بديهي شده كه نبود آن نوعي كمبود به شمار مي‌آيد اما مشكل اينجاست كه ما بيش از حد تلويزيون تماشا مي‌كنيم. هر وقت حوصله‌مان سر رفت، به جاي آن‌كه فكري براي سرگرم كردن خودمان بكنيم، خيلي راحت سراغ كنترل تلويزيون مي‌رويم و آن را روشن مي‌كنيم و جلوي آن روي كاناپه دراز مي‌كشيم. همين رفتار ما عينا به كودكان نيز سرايت كرده است.تماشاي طولاني‌مدت آن سبب مي‌شود تا بچه‌ها هم از تحرك و فعاليت باز بمانند و هم تبليغات مواد خوراكي بي‌ارزش و پركالري را تماشا كنند. همه اين‌ها دلايلي است كه به‌خاطر آن‌ها بايد تماشاي تلويزيون را براي كودكان محدود و برنامه‌هايي را كه آن‌ها مي‌بينند، بيشتر نظارت كنيم.


1. قبل از هر چيز بپذيريد كه خودتان بايد براي بچه‌ها الگو باشيد. پس بهتر است كمتر تلويزيون تماشا كنيد اين توصيه هم به‌دليل سلامت جسمي شماست و هم به‌دليل كمتر شدن زماني كه تلويزيون در حضور كودكان در خانه روشن است.


۲. اجازه ندهيد بچه‌ها همزمان با شما پاي تلويزيون بنشينند و براي آن‌ها سرگرمي ديگري تدارك ببينيد كه وقتي شما تلويزيون تماشا مي‌كنيد، به آن مشغول باشند.


3. . بچه‌هاي زير 2 سال اصلا نبايد تلويزيون تماشا كنند. براي بچه‌هاي بالاي 2 سال زمان تماشاي تلويزيون، نبايد از 2 ساعت در روز بيشتر باشد چون امكان فعاليت و بازي از آن‌ها گرفته مي‌شود.


۴. . از تله تبليغات فرار كنيد. بچه‌ها سالانه ۴۰ هزار تبليغ تلويزيوني را تماشا مي‌كنند. تبليغات خوراكي‌ها، بيشتر مربوط به غذاهاي ناسالم و چاق‌كننده هستند و اغلب در بين برنامه‌هاي كودك پخش مي‌شوند. تحقيقات نشان مي‌دهد، بچه‌هاي كوچك‌تر از ۶ سال، تفاوت بين تبليغات و برنامه‌هاي واقعي را نمي‌فهمند. براي اين‌كه كودك‌تان با اين تبليغات روبه‌رو نشود مي‌توانيد CDهاي آموزشي و مناسب كودكان را تهيه كنيد و موقع سرگرمي براي آنها پخش كنيد.


5. با بچه‌هاي پيش‌دبستاني در تماشاي تلويزيون همراه شويد. برنامه‌هاي مناسب سن آن‌ها را انتخاب كنيد و از بچه‌ها بخواهيد موقع تماشاي برنامه‌ها خودشان هم با شخصيت‌هاي برنامه به بازي بپردازند.


۶. بعد از تمام‌شدن برنامه كودك، در برابر وسوسه كانال عوض‌كردن مقاومت كنيد. تلويزيون را خاموش كنيد و با كودك‌تان سراغ يك فعاليت پرجنب‌و‌جوش‌تر برويد.


7. . به كودك توضيح دهيد چرا تلويزيون را خاموش مي‌كنيد. براي خانه خودتان قوانين روشني پايه‌گذاري كرده و آنها را به كودك‌تان توضيح دهيد. حتي قبل از اين‌كه تماشاي تلويزيون را شروع كنيد، بگوييد كه قرار است فقط يك ساعت تلويزيون تماشا كند. اگر كودك بداند انتظار چه چيزي را داشته باشد، بيشتر و ساده‌تر با شما همكاري خواهد كرد.


۸. از خود تلويزيون براي فعال كردن بچه‌ها استفاده كنيد. DVD‌هاي مخصوص ورزش كودكان بهترين گزينه هستند اما حواس‌تان به يك نكته باشد. خودتان هم بايد با بچه‌ها ورزش كنيد. در سنين پيش‌دبستاني تنها راهي كه بتوان بچه‌ها را به كاري مجبور كرد آن است كه خودتان هم همان كار را به همراه بچه‌ها انجام دهيد.


9.شام يا ناهار را مقابل تلويزيون نخوريد. بهترين مكان براي غذا خوردن خانوادگي، دور ميز آشپزخانه است. جايي كه در آن به جاي تماشاي تلويزيون، افراد خانواده با هم ارتباط برقرار مي‌كنند.


۱۰. جاي تلويزيون نه در اتاق خواب خودتان است و نه ‌در اتاق‌خواب كودكان. آن را به اتاق نشيمن انتقال دهيد.


11. به محض اين‌كه به خانه مي‌رسيد، تلويزيون را روشن نكنيد. اين كار براي بچه‌ها هم عادت مي‌شود. به‌ويژه بايد دقت كنيد كه وقتي كسي پاي تلويزيون نيست، آن را خاموش كنيد. روشن بودن مداوم تلويزيون بچه‌ها را بيشتر به پاي آن مي‌كشاند و به تماشاي آن عادت مي‌دهد.


۱۲.فعاليت و سرگرمي‌هاي جايگزين را به بچه‌ها معرفي كنيد. از بازي‌هاي فكري گرفته تا بازي‌هاي پر جنب و جوش و بردن بچه‌ها به پارك، همه راه‌هايي را كه مي‌توانيد بچه‌ها را سرگرم كنيد كه به سراغ تلويزيون نروند، امتحان كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • a

      راه حل اصلا ارائه ندادید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج